Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (57) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (311) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (316) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (32) nosztalgia (178) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (28) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (186) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (263) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (346) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (628) villamos (573) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (234) zene (167) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A világ legszebb repülőgépei Gödöllőn

2008.10.13. 09:12 :: Hamster

Bár e blog olvasóinak egy része valószínűleg a budapesti troli 75. szülinapja alkalmából rendezett nyílt napról vár képeket, be kell valljam, számomra a hétvégén látott legszebb közlekedési eszközök nem trolibuszok, hanem repülőgépek voltak. Csehszlovák repülőgépek.

Hogy kinek melyik a kedvenc repülőgépe, arról jó hosszan lehet - meglehetősen értelmetlen - vitát folytatni. Lehet kategóriákat felállítani, például hogy a legkorszerűbb technológiát amerikai gépekben találni, a legérdekesebb masinákat az oroszok csinálják, a legkülönlegesebbeket az angolok, a legmegdöbbentőket a németek, stb. A számomra legkedvesebb repülőgépek a fenti kategóriákkal ellentétben nem valamely nagyhatalomtól érkeztek: ők az egykori csehszlovák ipar remekművei. Ezek a masinák nem csak szépek voltak, hanem jók is - nem csak azért használták őket, mert a KGST ezt adta cserébe az Ikarus buszokért (ellentétben mondjuk a tojáslámpás Skoda 105-össel, ami sose számított jónak:).

Sorakozó a gödöllői füvön

Szombaton a gödöllői reptéren a cseh gépek, pontosabban az Otrokovice-i Moravan Repülőgépgyár "Zlin"-jeinek igaz rajongói találkoztak. Nem volt hatalmas gép-tömeg, de azért a fő típusok képviseltetve voltak: a négyüléses Z-43-as, a kétüléses Z-142, és persze _a_ repülőgép, a Z-526F Tréner Master. Bónuszként eljött egy L-200D Morava is, "aki" ugyan nem Zlin (egy másik repülőgépgyár - merthogy több is volt/van a cseheknek: a Kunovice-i Let gyártmánya), de szintén csodálatos.

Morava és Z-142 gurul az állóhelyek felé

Nagyon klassz dugattyúsmotor-hangorgia volt, melyet igyekeztem audiovizuálisan megörökíteni. Egy pár perces videót össze is vágtam belőle:

 

A felvételek készítésekor ismét szembesültem a dilemmával, miszerint vagy fotózok, vagy videózom - vagy pedig szabad szemmel gyönyörködöm a madarakban. Szerencsére Rianna besegített fotózás fronton:

Rianna fotójaTréner és Z-142 áthúzás közben

Jövőre remélem sikerül behiénáznom magam valamelyik gépbe, bár nem akarok panaszkodni: így a földről is klassz volt a találkozó!

11 komment

Címkék: repülés videó vlog csehszlovák gödöllő morava repülőgépek zlin

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr59710809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

jo kis kepek, gyonyoru repcsik
Mint egy feher 105S tulajdonosa, a Skodaklub tagja, es a farmotoros Skodak feltetlen es orok hive, en kerek elnezest a fenti, a nevezett autotipust illeto, tajekozatlansaggal otvozott arroganciaba hajlo kijelentesekert... Eddig szivesen olvastam a blogod, de ez most sziven utott... :(

(A repcsik ettol meg szepek.)
Hamster:
pedig még a SZKT-s Citaro troli is itt, Bp.-en járt, a nyílt nap alkalmával.
Önjáró Talajgyaru : Sajnálom, de nem emlékszem senkire, akinek gyerekkoromban a 105S imponált volna, és világbajnokságokat se nyertek vele. Az 1000MB, na aaaz autó volt :)
A 105S is joreszt ugyanaz a technika (alapjaiban) mint az 1000MB volt, ugy mellesleg. :P Egyebkent nyilvan az 1000MB a nonplusultra, meg persze a 110R es a Rapid, de ez mind ugyanaz a technika, 80-90%-ban csereszabatos alkatreszekbol, akarcsak a 120 kulonfele variansai. Az a a motorblokk ami ezeket hajtotta pedig egeszen a kozelmultban kifutott Fabia II-ig szolgalt. (Az 1.4-es 8 szelepes blokk az ugyanaz szinte, a felfogatasi pontok is ott vannak.)

Szoval ez majdnem olyan, ha egyiket leszolod, mindet leszolod. Ovatosan csak. :P Es en pl. imadtam az akkori piros 105S-unket is gyerekkoromban. :)
Önjáró : _SZVSZ_ ugyanaz a technika nem eshet ugyanazon elbírálás alá 1964-ben és 1976-ban. De ha igen, akkor is: az MB az egy jól sikerült 50/60-as kocsi, a másik meg pont az a "cseszlovák" dizájn, amit anno gúnyosan szoktunk volt emlegetni. Kocka Karosa busz, kocka Tátra villamos :) és társai. Míg a régi Octavia meg az 1000MB kult volt gyerekkorunkban, ez nem lett az.

"Az a a motorblokk ami ezeket hajtotta pedig egeszen a kozelmultban kifutott Fabia II-ig szolgalt. (Az 1.4-es 8 szelepes blokk az ugyanaz szinte, a felfogatasi pontok is ott vannak.)"
Ezt nem értem, a Fabia II szvsz még nem futott ki. És bár az autókhoz tényleg nem értek, de ez:
skodaklub.racingnet.hu/galeria2popupnew.php?album=708&kepszam=42499
vagy ez:
skodaklub.racingnet.hu/galeria2popupnew.php?album=708&kepszam=42266
azért nem ugyanez:
commons.wikimedia.org/wiki/Image:Skoda_Fabia_vano_motore_01.jpg
Hogy maga a hengereket tartalmazó vasdarab ugyanaz-e, azt nem tudom megítélni - ha igen, akkor a körítés összehasonlíthatatlanná teszi őket. Az egy gyenge és hangos motor volt (bár én főleg 120-assal utaztam), ez meg egy erős és normális.

A TotalCar Fabia-tesztjéhez is te írtad meg anno, hogy ez ugyanaz a motor? Biztos úgy van, de a Fabia 1.4 16V motorja se nem kerreg, se nem hangos, az tuti (van belőle egy a családban). Ellenben előfordul, hogy az ember lámpánál elbambulva azt hiszi, hogy lefulladt, és ráindítózik járó motorra, annyira halk :) Nyilván menet közben kicsivel több hangja van, de nekem nem jutott eszembe semmilyen régi Skoda.
Labzo : Tudom, ott voltam, de ettől még az Avia repülőgépmotorok hangja jobban feldobott, mint a Szájtáró ;) troli segédüzeméé :)
Igen, abban igazad van, hogy ugyanaz a technika nem eshet azonos elbiralas ala 64-ben es 76-ban. Megis, mivel megiscsak alapjaiban ugyanaz a technika, ezert kar beszolni. A 105/120-as motorja meg csak akkor hangos, ha szar, kiegett rozsdas kipufogo van alatta (es ugye, a farmotor miatt itt csak 1 dob van. ha az szar, uvolt). Nagyon meglepodnel, hogy egy megfeleloen karbantartott 105/120-asnak milyen hangja van. Illetve milyen nincs! :) Egyebkent attol, hogy bizonyos modellekben keresztbe epitettek be (Favorit/Felicia/Fabia) es muanyaglemezzel takartak el (Felicia/Fabia), mint a kepeiden is latszik, attol meg ugyanaz a blokk... :) Ja es felreertes van. Az 1.4 16v motor az VW eredetu. A 8 szelepes blokk, az a regi Skoda blokk. Mar nem epitik tudtommal, de egesz a kozelmultban levo modellvaltasig bizony epitettek ezzel kocsikat. Egyebkent harmicvalahany loerotol egesz 70 kore tornaztak fel, a faros era vegeig. Szoval az evjarat sem mindegy. :P

A "csehszlovak" dizajnrol meg annyit, hogy a 105/120-asok karosszeriajat olasz formatervezo studiok keszitettek a szovjetek altal "letiltott", ezaltal sajnos prototipus allapotban maradt ubergyonyoru es uberzsenialis Skoda 720 alapjan (ami egyebkent szinten olasz formaterv, Giugiaro, ha jol remlik). Tessek nyugodtan utanaguglizni... (A Favorit, a masik tipikus "csehszlovak" dizajn, meg Bertone egyebkent, mint pl. a Citroen BX meg az XM.)

Ha engem kerdezel, szerintem kevesebb ara'nyosabb. autoszerubb es emberibb formatervu KGST auto van a 105/120-as Skodaknal... De ez nyilvan szubjektiv velemeny. Az 1000MB persze kultusztargy, ami a 105/120 sosem lesz, de ettol meg szeretheto, jol mukodo jarganyok, ha az ember ert hozzajuk, igy huszonharminc evesen is. Majd ha a VW motoros Fobiak is elketyegnek eddig, akkor visszaterhetunk a temara. :P
De jó, hogy Zlinekről szólt a bejegyzés!
Az elvakult skodarajongás szvsz nem ehhez a posthoz illik... (tévedés ne essék, nekem is skodám van :) )
Jolvan na. Repcsik rulz, de arrol kevesebbet tudnek obegatni ertelmetlenul. :) Viszont ugylatszik arrol masnak sincs hozzaszolnivaloja... :/
Hamster:
vagy úgy, de hallottam, hogy a 70-es vonalán jár a SZKT-s Citaro troli, de nem sokáig (állítólag csak 3 napra jött fel Pestre, de ki tudja, hogy meddig marad még).