Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Point'n'click turistává változtam Budapesten - Vegyigyümi

2009.12.12. 11:12 :: Hamster

Nem szándékom elvenni a "Csak a szépre" blog kenyerét, de korábbi elhatározásomnak megfelelően időről-időre átmegyek turistába, hogy úgy lássam a várost, mintha először járnék benne. Ez egyrészt jó szórakozás, másrészt általában meggyőz arról, hogy nem is olyan rossz a helyzet, mint ahogy azt a blog.hu egyes kommentezői gondolják. Nem keresek különleges képkivágásokat, nem mászom fel a másfeledik emeleti párkányra, hogy három óra várakozás után - de csakis a holdtölte utáni negyedik napon -, különleges objektívvel, HDR utómunkával művészi produktumot tölthessek fel a fotófanyalgós fórumokra, hanem egyszerűen csak megyek, és ha látok valamit, lenyomom a gombot. Mesélni se mesélek, hiszen egy turista csak ritkán azonos az idegenvezetővel :)

Még mindig a nyáron készült képeket szortírozgatom, közülük párból nehéz lenne önálló bejegyzést csinálni, ők kerülnek most ide...

Jókora klisé, de többek közt ezért szeretem ezt a várost, mert a történelmi magot, a lakóterületeket gyönyörű zöld díszletként veszi körbe a természet - főleg a budai oldalon.

A Köztársaság térről a magyarok valószínűleg túlnyomó többségének a balszélen látható épület (ti. a pártszékház) jut eszébe, pedig áll itt pár klassz ház is!

Ez a palotasor ugyan inkább "középvárosi" jellegű, mint nagyvárosi, de azért rendes állapotban tartva nem nézne ki rosszul.

Mondtam már, hogy szeretem a téglaburkolatú épületeket? Ebben a Nagymező utcai házban tulajdonképpen nincs semmi különleges, a vörös téglaburkolat miatt mégis jópofa, ahogy a modern és régi határán egyensúlyozik.

A Bartók Béla út néhány látványosan díszes bérháza az útvonal nagygenerálja előtt fel se tűnt, most meg milyen jól néznek ki! Az azért rémlik, hogy a balközépső aljában gyerekkoromban egy Keravill volt, talán fel is volt állványozva hosszú ideig azzal a tipikus, nehéz fa gerendázattal, ami a fél várost visszatartotta az összedőléstől gyerekkoromban.

22 komment

Címkék: budapest város képek utcakép városkép otthoni turista point n click turista

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr71573553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@retekblog: Na végre erre is jött valami visszajelzés :D
Ezek a házak és szinte az egész város 1890 és 1910 között épült. Ma szinte elképzelhetetlenül nagy tempó lehetett, különösen, hogy akkor még nem voltak teherautók, daruk, liftek és az épületek nagyméretű tömör téglafalai is nagyon vastagok voltak, tehát hihetetlen sok tégla, malter, burkolat stb. kellett hozzá.

Ezeken az épületeken az ablakok, ajtók hasonlók, pedig nem voltak készen kapható típusok, minden egyedileg készült például - a fővároshoz még nem tartozó - Újpest 400 (!) asztalosüzemében.

Az is érdekes, hogy milyen gyorsan elterjedt egy-egy építészeti vagy szerkezeti forma, pedig szaksajtó sem nagyon létezett. És mindez az egész monarchiára is értendő.

Ha ezen házakban nézzük a burkolatokat, akkor majd' mindegyikben mind a közös terekben, mind a lakásokban gyakori volt a hézag nélküli terrazzo, még a komfort nélküli lakásokban és a közös WC-kben is. A II. világháború után fél évszázadig még nagyítóval sem lehetett találni ilyen burkolatot készíteni tudó mestert, de ma már vannak páran.

És azt se felejtsük el, hogy ezen házakban csak az utcai lakásokban volt komfort, az udvari lakásokban csak a konyhában lévő falikút jelentette a komfortot. A közös WC a folyosóról vagy a hátsó (cseléd-) lépcsőről nyílt. És ilyen WC még mindig sok helyen található.

E heti élményem volt, hogy egy óbudai, Tímár utcai, hasonlóan szépen felújított épületben láttam minden emeleti körfolyosó közepén a nyitott ajtó mögött a fafalú WC fülkéket. Bár már több szoba-konyhás lakás konyhájának végéből választottak le egy kis fürdőt, még mndig többen használják e közös WC-ket, ahol télen mínusz 20 fokban kell letolni a nadrágot...
@Bird: "gyakori volt a hézag nélküli terrazzo"
Ez a burkolat hogyan készült? Tényleg marha gyakori volt.

"A közös WC a folyosóról vagy a hátsó (cseléd-) lépcsőről nyílt."
Bevallom, én csak Bécsben jártam ilyen házban, szerencsémre Pesten nem. Ami vicc, hogy később Bécsben olyan szállodával is találkoztam, ahol ez volt, igaz, nem gangon, hanem zárt folyosón. Ez volt a k.u.k. dizájn :)
@Hamster:
"gyakori volt a hézag nélküli terrazzo"
Ez a burkolat hogyan készült?"

Kicsit belekontárkodok én is. ;-)

Vékony rézlemezből volt meghajlítva a minta. Ezt felülről még merevítették is, hogy stabil maradjon.

Utána megkeverték az anyagot, és közé, köré öntötték. Amikor már meghúzott valamennyire, kivették a lemezeket, így összeért a két réteg.

Mikor megkötött az egész, akkor felcsiszolták, ezzel adták meg a végleges felületet.

--------------------------

A köztársaság téri ház nagyjából 10 éve lett felújítva. Az eredeti díszek mind lekerültek róla, mert az eredeti kivitelezés hanyag volta miatt, ezek nagyrészt lefagytak az idők során.
Érdekes megfigyelni az ablak melletti konzolokon ülő sasmadarak csőrét. Galambcsőre van szegényeknek. :-)

Ez így volt az eredeti díszeken is, ezért hagyták meg.

Hát ennyi nagy vonalakban...
A terrazzonak volt egy egyszerűbb változata, aminek nem volt mintája, hanem egy szemcsés, szinte homogén és csaknem fényes felülete volt. Ez a burkolat tkp-en finöm beton, azaz műkő.

E házak jellemzője még a hasonló, de üzemben gyártott mintás lapburkolat. Ezek sokféle mintában láthatók a százéves házakban. Az ilyenekben felnőttekben hirtelen felidéződik a gyerekkoruk, ha véletlenül valahol azonos mintát látnak. Amúgy elfelejtették már a hajdani házukban volt burkolatot, de ha meglátják, rögtön ráismernek.

Ilyen burkolatot másodkézből lehet venni egy szentendrei nosztalgia építőanyag-kereskedésben - arany áron...

Érdemes e házak lépcsőházi és gangkorlátjairól is szót ejteni. Azok tényleg mind egyedileg és kovácsolt vasból készültek. Ha valaki most ajánlatot kérne egy ilyen épület összes korlátjának azonos technológiájú elkészítésére, az összeg - kis túlzással - az egész épület jelenlegi összértékével lenne egyenlő!

Közös WC még valószínűleg sok VI., VII., VIII., IX., és X. kerületi házban van használatban. És ahogy fent említettem, még a III. kerületben is.
"Ezeken az épületeken az ablakok, ajtók hasonlók, pedig nem voltak készen kapható típusok, minden egyedileg készült"

Ez nem igaz, ugyanúgy ahogy ma sokmindent készen lehetett kapni, a mi házunkban levő öntöttvas korlátbábokkal is legalább 8-10 helyen találkoztam már máshol. Ez egy tévedés, hogy akkori egyedileg gyártottak volna le mindent, az eklektikus épületek zöme abban volt egyedi ahogy összeválogatták és elosztották homlokzatán a díszeket. De maguk a díszek előregyártott, több helyre eladottak voltak. Persze a reprezentatív épületek esetében igazad van, ott tényleg egyedileg formálták a dolgokat.
@BDzsH:

A homlokzati díszek, szobrok többnyire az adott épülethez készültek.
Persze a klasszikus részformák (akantuszlevél, voluta, szíma, kíma...) mindenhol megtalálhatók, de a díszeket nem egy boltból válogatták össze, hanem mindig egy mesteremberrel készítették, az adott munkára.
@BDzsH:
Csak megerősíteni tudom Walter Melone véleményét.

Jutalmat ajánlok, ha mutatsz két olyan eklektikus épületet a városban, amelyiknek az ablak körüli díszei azonosak. Biztos, hogy nincs olyan. Sőt, ablak és ajtó sincs egyforma, legfeljebb hasonló, mert nem volt Tüzép vagy barkácsáruház, ahol típusok lettek volna. A típusok a tervgazdálkodással és az állami (korábban: nemzeti) vállalatokkal együtt jöttek be.

A kovácsolt vas korlátok között lehetnek hasonlóak, de a korlát eleve csak egyedi lehet. Természetesen, ahol nem az egész korlát volt kovácsolt vas, ott az öntöttvas függőleges elemek öntődében készültek, azok tehát több helyen ismétlődhetnek, de ott is sok volt az egyedi munka, mert a vízszintes és ferde fogódzó elemeket csak az adott helyszínre lehetett legyártani.

Láttam egy 1800-as évek végén kiadott német-magyar nyelvű Kátay katalógust, amiben számos épületszerkezet (pl. pinceablakok) volt gyönyörű ábrákon. De komplett korlátot lehetetlen lett volan előre gyártani.
@Walter Melone: Ne haragudj, de az még önmagában nem cáfolat, hogy azt mondom: nem. Egyértelmű bizonyítéket sajna nem tudok most itthonról hozni, és nincs időm elmenni fotózgatni, vagy kifénymásolni az Építési Ipar egyik számából egy ilyen hirdetést, de azt ugye Ti sem gondoljátok komolyan, hogy nincs két ugyanolyan ablak? Az összes klasszicista épületen ugyanaz az ablaktípus van, méretre és kialakításra egyezik (már ha ki nem cserélték azóta h megépült.)

Oké, Tüzép nem volt, de nem gondoljátok komolyan, hogy az építkezésen álltak neki tervezgetni és kézimunkázni a tót, rác és egyéb nemzetiségű munkások. Ezekre bizony voltak gyártók, ahogy a Zsolnaynak is volt katalógusa, nekik is volt, csak ők aztán csődbe mentek idővel, mert pl. nem kellett több stukkó. Akármilyen hihetetlen, ez a "minden egyedileg gyártott volt" duma egy mítosz, kis kutatással ledönthető.

De hogy valami konrét bizonyítékot is mutassak.

A Nagymező és Mozsár utca sarkán álló épület ( www.norc.hu/pano/qYcDmWlr/ - csak tessék arra fordítani a kamerát) és a Baross utca Kisfaludy utca sarkon álló épület ( www.norc.hu/pano/fWZWK0T8/ - itt is) architektúrja és kiosztása a telkek méretéből fakadó különbséget, valamint a nagymező utcai két erkélyt kivéve teljesen azonos. Ha alaposabban utánamennék városszerte találnék több ilyet is.

Nos?
@BDzsH:

Nézd, én ilyen dolgokkal foglalkozom hivatásszerűen. Hidd el, rosszul tudod.

Ajtót, ablakot Rákospalotán, Újpesten, Óbudán lehetett gyártatni a századfordulón. Ott is készült a nagy részük. De nem kész ablakokat vásárolt az építtető, hanem megrendelést adott a gyártásra (tervek alapján), és az asztalos cég vitte ki és építette be az oda gyártott termékeit.

A gipsz díszeket pedig az építkezésen készítették, egyrészt egy ideiglenes kis műhelyben, másrészt (húzott tagozatok, párlányok esetén) közvetlenül a falon/mennyezeten.
No, én hozom a pattogatott kukoricát, és érdeklődve várom, hogy mi jön ki a vitátokból, mert érdekel a sztori :)
@Walter Melone: maguk a tervek is sokszor tipizáltak voltak. A máv állomásai a kis megállóhelytől a nagyvárosokig típustervek alapján épült (a nagyvárosiak tervezője egy ember-Pfaff Ferenc- volt: Arad, Pécs, Szeged, Fiume, Nagyvárad, stb.). mintakönyvek vannak az ideális neoreneszánsz bérházakról, az építészhallgatóknak tanulmányaik során pl. gótikus templomot kellett tervezniük.
De közismert, hogy az ipari építőanyag-gyártás is ekkor indult el: máskülönben nem is lehetett volna legyártani azt a rengeteg klinkertéglát, acélgerendát (a századforulós házak már acél-tégla-födémmel készültek), "lebegő" lépcsőelemet, korlátot. A romantika korától használtak előregyártott díszítőelemeket, amiket először egy bécsi gyárban állítottak elő-konkrétan tudom, hogy a győri virágpiac házsorán alkalmaztak ilyeneket.
És ne feledjük, nem csak Budapestre szállítottak ezek a gyárak, hanem Szegedre, Temesvárra, Pozsonyba.
Annyi embernek lakást és intézményeket biztosítani, amennyi ebben az időszakban a városokba áramlott, más körülmények között egyszerűen lehetetlen lett volna.
@aesculus:

a tipizálás egyik legjobb "példatára":
hu.wikipedia.org/wiki/Pfaff_Ferenc
de ettől még mindegyik gyönyörű, jó minőségű és remekül használható épület.
Fenntartom a fent írtakat, azaz hogy az eklektikus házak homlokzati kialakításában esetleg csak akkor volt ismétlődő elem, ha azt azonos tervező és/vagy azonos kivitelező készítette. Ilyenek voltak még az egy beruházó által készített lakótelepek, vasútállomások, városhatáron épült vámházak.

Tehát ezek az egyedi épületszerkezetek: ablakok és környezetük, kapuk, korlátok, lebegő lépcsők (különös tekintettel a sok húzott fokra). Az egyéb szerkezetek (pl. a fent említett acélgerendák, orrtéglák) természetesen késztermékek voltak. Ugyanakkor komolyabb épületeknél terv alapján gyártották le a burkoló idomtéglákat. Fél évszázad után ezt ismét meg tudták csinálni pl. a Baross utca - Szentkirályi utca sarkán álló klinika felújításánál.
@aesculus:

Most kicsit összekeverted a dolgokat.

Típustervek+MÁV igen így volt. Téglagyártás, igen nagyüzemi, máshogy nem is érdemes (akkor még volt Magyarországon is olyan minőségű agyag, amiből klinker téglát lehetett gyártani, most már nincs...) Acél, öntöttvas, persze voltak nagy gyárak, máshogy nem érdemes ezt gyártani, épületkerámia: Zsolnai manufaktúra.

De egy épületszobrászati munkát csak az adott épületen lehetett elvégezni, mint ahogy egy nyílászárót is csak az adott épülethez lehetett legyártani.
Nézd meg a szecessziós épületeket Budapesten. Nincs két egyforma ház, nincs két egyforma ablak, vagy ablakdísz.

Mint fentebb már írtam, vannak a klasszicizáló stílusokban klasszikus ornamensek, de ez nem azt jelenti, hogy ezeket meg lehetett venni egy boltban, és abból összemozaikozni egy homlokzatot. Azok amiket a házakon látsz, mind más és más méretű, arányú, kidolgozású díszek.

Csak azért látszanak nagyon hasonlónak, mert ugyanazok a stílusbeli szabályok mentén készültek. Viszont mindig az adott épületre interpretálva azokat.
@Walter Melone: Azért azt könnyen el tudnám képzelni, hogy divatosak voltak a mittudomén, két méter magas, másfél méter széles, kétfelé nyíló ablakok, és mindenki olyat tervezett a házába. Ugyanez ajtóban még valószerűbbnek hangzik.
@Walter Melone: de hiszen a nyílászáróméretek egyformák az akkor épült házakban! A beillesztés nyilván egyénileg történt (hogy máshogy), de a saját lakásunk kétszárnyú szobaajtóit már több helyen viszontláttam, pl. az Üllői úton, egy osztálytársnál:)
A nyílászáróknál már kialakulóban voltak szabvány méretek.

Beltéri ajtót gyártottak 180-300cm magasságig, 70-180cm szélességig. És ezeken felül készült mondjuk három szárnyas ajtó, vagy rejtett ajtó is.

Viszont nem volt olyan nagy ajtógyár, mint mondjuk most a Sofaterm. Ezek kisipari termékek.

Az említett külvárosi részeken (sőt, akkor még önálló település volt pl Rákospalota) rengeteg pl asztalos cég volt. 2-3 alkalmazottal. Ezek a kis cégek készítették ezeket az ajtókat.

Voltak stílusjegyeik, amik csak az adott cégre voltak jellemzők, és nyilván voltak olyan megoldások amik divatosak voltak, ezért többen is azt alkalmazták.
Nem érzek olyan ősi ellentmondást a két vélemény között.

Nem állította senki, hogy ne lennének különbségek, csupán azt, hogy ne nevezzünk egyedileg tervezettnek valamit, ami a városban kismillió helyen azonos, vagy nagyjából azonos formában előfordul. A katalógusok léte is ezt támasztja alá, az pedig hogy kisipari munkában, vagy kortársi sorozatgyártásban készül e el a termék, szerintem részletkérdés a végső látvány szempontjából. A szecessziót meg nyilván ne keverjük ide.

Mint látható van két ugyanolyan, vagy nagyon hasonló architektúrájú házra is példa, így ha egyazon építész használta mondjuk ugyanazon típusú föpárkányt, akkor máris elvész a századfordulón minden egyedileg tervezett volt mítosza, mert akkor ő már csak újra elsütötte ugyanazt az eszköt. Amivel nincs az ég világon semmi baj, csak azt ne állítsuk, hogy itt mindent az utolsó szögig speciálisan a Kismiska utca 7/b-hez terveztek.
süti beállítások módosítása