Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

május 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (6) 2624 (13) 41-es (7) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (72) autók (66) bach (5) balaton (26) basel (7) bbc (8) bécs (40) belgium (11) bengáli (12) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (726) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (8) c64 (13) caf (10) city lights (68) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (246) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (332) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (57) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (20) gyermekvasút (22) haditechnika (11) hajó (38) hampage (272) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (26) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (712) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (324) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (42) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (36) nosztalgia (193) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (70) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (21) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (63) repülőnap (33) repülőtér (12) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (13) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (56) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (38) technikatörténet (36) tehervonatok (9) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (331) történelem (29) trainspotting (45) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (285) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (386) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (660) villamos (591) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (245) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Miért hívták Stukának a villamost?

2010.07.25. 20:26 :: Hamster

Gyerekkorában az ember nem nagyon illeti kritikával a nagyszüleitől hallott neveket, nem kér magyarázatot rájuk, egyszerűen csak használja őket. Így voltam én is a "stuka" szóval. A csattogós-klattyogós villamos volt az, ami újabbnak tűnt a Váci úton közlekedő rácsos ajtajú, "sörnyitó alakú áramszedőseknél", de régebbinek a 61-esen közlekedő "hosszúaknál".


Nem a gyártáskori állapotot ábrázolja, de nekem mégis kedvencem Tim Boric ezen képe, a Bécsi út / Szépvölgyi út sarkától épp elinduló stukáról

Kicsivel később aztán repülőmániás lettem, és apu háborús könyveiben felfedeztem ugyanezt a szót. Viszonylag egyszerűen fel tudtam állítani a kapcsolatot a tévében ekkoriban nyomott háborús filmekben hallható sivítás és a villamos hangja közt, nagyi pedig megerősítette, hogy igen, erről van szó: a "stuka" a barátságos hangzású "Sturzkampfflugzeug" (=zuhanóbombázó) szó rövidített formája volt. A leghíresebb ilyen repülőgép a Junkers Ju-87 volt - ritka az olyan második világháborús film, amiben nem bukkan fel. A könnyűzenei történelemben a Pink Floyd-féle "Fal" első tételének, az In the Flesh-nek a végét tudnám említeni, ahol a konceptlemez főszereplőjét teszi félárvává egy ilyen gép:

A zuhanásból való kivétel előtt és után hallható sivítás valóban emlékeztet nevezett villamostípus fékezéskor hallható hangjára. Mielőtt azonban beágyazom a videót, szögezzük le, hogy a purista közlekedésmániások csak a BSzKRt T3600-as sorozatú motorkocsiját nevezik stukának, ezzel ellentétben a köznyelv - ideértve nagymamámat, a család többi tagját és engem is, a 3600-as továbbfejlesztését, az UV-t is. Sajnos 3600-as motorhangot nem tudok belinkelni, de az UV motorjai tulajdonképpen a 3600-as motorjainak erősebb változatai, így a hang se különbözhet nagyon:

Ez a sivítás volt az, ami összekötötte a villamost és a repülőgépet. A háború utáni villamosok persze többnyire mind így visítanak, ezért fontos tudni, hogy a 3600-as megjelenése előtti villamosok fékezéskor nem nagyon adtak ki hangot, lévén légfékesek voltak, illetve a marokcsapágyas motoroknak mély, morgó hangja volt, nem ilyen magas fordulatszámon sivító. Ma a mindennapokban talán a HÉV az, aminek a hangja leginkább hasonlít a Stuka megjelenése előtti villamosok hangjára. Meg persze a nosztalgiavillamosoké: 

Ugye, mennyire másmilyen? A vijjogó sivitás - és az ehhez illő menetdinamika - különlegessé tette a Ganz új villamosait, melyek egyébként a kor színvonalán korszerűnek voltak mondhatóak: bőrülésesek voltak, fűtöttek, és felbukkant az automata mozgatású ajtó is. Természetesen a háború végétől ezek a dolgok sorban eltűntek, a középső ajtót pedig lezárták. Sőt, a hetvenes évekre a kocsik egy része szó szerint fapados lett:


A kép a stukák végső állapotát ábrázolja (bár nem mindegyik lett fapadosítva). Az utas számára a legfőbb különbség az UV-hoz képest az volt, hogy a kocsivégi peronok és az ülések közti tér közt nem lépcsőfok volt, hanem rámpa. Első élményem az UV-kkal kapcsolatban az, hogy nagyon kicsi koromban majdnem pofára estem a Bartók Béla úton az egyiken, amikor egyedül elindultam az ajtó felé, és csak néztem, hogy "mi ez a lépcsőfok, ez nem volt itt a múltkor!"...

A 3600-as sorozatú villamos motorkocsit ráadásul 1940-ben mutatták be, amikor mindenki - többek közt a Magyar Királyi Légierő is - már a háborúra készülődött. Ennek köszönhetően a magyar égen is feltűntek Junkers-87-esek; a magyar emberek is ismerhették  azok jellegzetes hangját (bár vélhetően leginkább csak a filmhiradóból), és összeköthették a villamoséval.

Érdeklődésemet látva apu elmagyarázta, hogy ez a sivítás nem a repülőgépek természetes hangja volt, hanem a pszichológiai hatást növelendő rájuk szerelt szirénáknak volt köszönhető. Több helyen is olvastam, hogy a jellegzetes hang hatása majdnem ugyanolyan demoralizáló volt, mint a szétbombázott hadioszlopoké. Sőt, a hangból az is kapott, akit a bombák elkerültek, ezáltal a "stuka" szó a szövetségesek és megszálltak oldalán elrettentő hangzással párosult.

Néhány éve találkoztam egy amerikai villamosbaráttal, aki a második világháborút Hollandiában és Angliában élte át, ő a villamosos videóim kapcsán jegyezte meg, hogy számára ez a hang a mai napig rossz emlékeket idéz.


Stuka az Árpád híd budai oldali rámpáján, a hetvenes évek végén. A szocialista országok gépjármű-iparának gyakorlatilag teljes spektruma dugóban áll (már akkor is), a Moszkvicstól és Kraztól kezdve a Zsukokig és Skodákig a háttérben. Még a Nysa mentőautó is áll, pedig a piros zászló ki van tűzve rá, ami mentőautók esetében nem a nemzetközi munkásmozgalom tiszteletére történt...

A 3600-asok a hetvenes évek végéig közlekedtek, ennek ellenére hirtelen nem tudok olyan videót belinkelni, melyen a hangjuk is hallatszik. Helyette álljon itt egy nem kevés stuka villamost felmutató némafilm, melyet tudomásom szerint véletlenül talált meg valaki a szemetesben vagy a padláson, vagy valami hasonlóan valószínűtlen helyen. A felvételek eredetileg vágóképnek készülhettek, mert közintézmények környéki utcai életet mutatnak - szerencsénkre ilyen helyeken akkoriban még több villamost lehetett találni, mint manapság:

A Stukák a háború közben, illetve utána készültek, és viszonylag hamar előjöttek a hibáik, főleg a forgóvázak gyengeségei. Szó volt a továbbfejlesztéséről, ami évekig elhúzódott. Végül 1956-tól jelentek meg az UV villamosok, melyek kapcsán olyannyira közkeletű a téves magyarázat, hogy a két betű az "Új Villamos" rövidítése, hogy szerintem ezt már sosem fogja senki kiűzni a fejekből :) Az "UV" egyszerű típusjelzés: a "T" volt a Stuka (később "TM", mint "T sorozatú Motorkocsi"), a "TV" a Stuka távkapcsolású továbbfejlesztése (a Szellem - ez is egy jó becenév), a továbbfejlesztés távvezérelt jellege miatt a "V"-t megtartották, az első betűt pedig léptették.


Az "új stuka": az UV - ami nem csak azért nem "Új Villamos", mert a Fővárosi Villamosvasútnál még tudtak helyesen írni :)

Az UV látványra a stuka kinézetét vitte tovább, de többet tudott nála: erősebb volt, távvezérelt szerelvénybe lehetett csatolni, strababíróbb volt. Bár forradalmi újdonságot nem jelentett, 51 éven át állta a sarat, ami a körülményeket ismerve azért nem volt semmi. A világ számos villamosbarátja számára lett klasszikus, a "budapesti villamos" szinonimája.

Az eredeti 3600-asokból két példány maradt meg. Ezek éveken át ki voltak téve az időjárásnak, és bár már jópár éve zárt helyen állnak, állapotuk rendkívül rossz. Úgy hallottam, a terv az, hogy a két kocsiból össze tudnak majd rakni egy működőképeset. Szerintem lassan el kellene kezdeni, mert a rozsda nem sokat hagyott szegény öreg döcögényekből:


A két megmaradt kocsit 2004-ben vontatták át Zugló kocsiszínbe, azóta ott állnak

A bejegyzés végén következzék egy hosszabb kollázs a korábban látott stukás filmtöredékek testvéreivel. Itt már inkább UV-kat fogunk látni, no meg mindenféle régi villamost a ma már teljesen másképp kinéző Budapesti utcákon. Hang itt se volt, valaki viszont rávágott régi zenéket, a hangulatot fokozandó. Bár a magamfajta villamosmániás számára ezen a hangulaton nem kell fokozni semmit, mert észveszejtő úgy, ahogy van:

75 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv tömegközlekedés nosztalgia villamos uv repülőgépek stuka

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr182175007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nekem a 15-ös tuja volt A Stuka:-)
Köszönöm, szép és érdekes írás. Megint a tv helyett itt ülök, és élvezem.
Én úgy tudom, a JU-87-es Stukákon nem szirénák voltak, hanem a szárnyakon kisebb légcsavarok, amiket zuhanás közben a menetszél forgatott meg és azok adták a jellegzetes sivító hangot.
jó lett az írás, köszi! :)
@Rocko-: igen, azaz koncepciós album.

mondjuk a főszereplőt tette félárvává nem a narrátort.
@Rocko-: igen, konceptlemez, van egy dalokon átívelő története, azaz koncepciója.
@Posi: És az nem sziréna? A statikus sziréna az, amit forgatni kell, kézzel vagy motorral... a repülőn ez elhagyható :)
A "jellegzetes" hangot szerintem inkább az adta, hogy a Ju-87-eseknek bizony rettenetes nagy volt a légellenállásuk - már egy élvonalbeli repülőgéphez képest - és a nagy sebességű zuhanás közben bizony elkezdett rajta minden visítani. Ezt a hangot ui. bármely gép ki tudta adni, csak sebesség kellett hozzá.
@hasznavehetetlen régensherceg: "mondjuk a főszereplőt tette félárvává nem a narrátort"
Hopp, ez egy ilyen tudatalatti elírás volt. Ugye a főszereplő Pink, a narrátor meg Waters. De ők meg ugyanazok. Eh,d e bonyolult ez :)
@Grgabácsi: De ha egyszer nem? :) Amúgy én már ültem olyan gépen, ami a földre (pontosabban vízre - a Biai-tavak felett) merőlegesen zuhant, és teljesen más hangja volt :)
@jazzcool: Amikor kerestem képet a bejegyzéshez, kicsit hezitáltam, hogy ne Pozsonyi úti képet tegyek be, mert tényleg jól néztek ki ott ezek a tujákok.
Debrecenben egyszerre vagy 3 különböző generációs villamos közlekedik nap mint nap, sátoros ünnepeken meg beindítják a nosztalgia villamost, amit akár magánszemélyek is kibérelhetnek pl. esküvőre.
Látni kell!
www.collegehostels.hu/
@Posi: lehet, hogy a kis propellerek forgatták meg a szirénát :)

nemtom jól emlékszem-e, a pilótának a sziréna "mondta meg", mikor kell felrántani a gépet.
Jó kis írás.
Az UV név keletkezésének leírásáért +1 köszönet.
@Alhazred: "nemtom jól emlékszem-e, a pilótának a sziréna "mondta meg", mikor kell felrántani a gépet"
Az is lehet, de nekem valami olyasmi rémlik, hogy egy idő után valami automatikát raktak a gépbe, ami bizonyos sebességnél/terhelésnél/nemtudomminél magától kivette a gépet a süllyedésből.
Akkor Stuka sziréna ügyben amit én tudni vélek: a zuhanóbombázás valahogy úgy működött, hogy magasból ráfordultak a célra, nagy sebességű zuhanásba kezdtek és a zuhanás közbeni repülést stabilizálandó/lassítandó kinyitották a fékszárnyakat. Én azt olvastam valahol, hogy ezek a fékszárnyak adták azt a jellegzetes hangot. Azt viszont nem tudom, hogy ez szándékos volt-e vagy csak mellékhatás...
@Hamster: az automatika a felhúzás utánra kellett, ui. akkor a pilóta még pár másodpercig káó volt a sok gétől.
@Alhazred: lehet, hogy igazad van, de pl. az Il2 Sturmovik c. rep.szimulátorban (és utódaiban, 1946-tal bezárólag) valahogy úgy működik, ahogy Hamster is írja: a zuhanás végén egy automatika oldja a bombákat és húzza fel a gépet. (ha jól emlékszem)
@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: A fékszárnynak, meg mindennek lehet egy surrogó, susogó hangja, de én eddig mindenütt azt olvastam, hogy plusz cuccokat tettek rá, hogy még ijesztőbb és hangosabb legyen:
de.wikipedia.org/wiki/Jericho-Trompete
@Alhazred: Ha már egyenesbe jött a gép, akkor a pilótának egyre jobb lett, nem hiszem, hogy ha végigcsinált a zuhanást, akkor pont a talponrepüléshesz kellett volna segítség :) Mindenféle netes leírások szerint a zuhanásból kivételt csinálta a gép. Mondjuk ezzel együtt le a kalappal azelőtt, aki ezt rendszeresen kibírta.
@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: pont az Il-2 miatt gondoltam én is, amit :)
Nagyon jó a poszt. Az 58-as villamost és végállomását (az utolsó videón) mindig szomorúan nézem.
Elvezettel olvastam a bejegyzesed.
Szerettem az UV-ket, konnyu volt rajtuk dolgozni es nagyon strapabirok voltak. 72tol dolgoztam rajtuk a Hungaria kocsiszinben egeszen 75-ig. Addigra mar a Ganz csuklosokra voltam beosztva.
Kb 73ban volt, hogy munka utan az egyik sraccal, mentunk az Emke fele es a 4-6os megalloban azt mondja a srac varjunk mar itt egy kicsit. Vartunk taln 10-15 percet mikor beallt egy 4-es szerelveny. A srac belepett a potkocsi ele lehajolt es benyult a lokharito ala. A kovetkezo pillanatban kiemelte a kezet es benne volt a 19es villaskulcsa :D szereles kozben veletlen rajta felejtette es csak akkor jutott eszebe mikor a szerelveny mar forgalomba allt :D
A kilencvenes évek közepén a 19-es vonalán többször is utaztam egy fapados-sárléces UV-vel. Valahol azt olvastam, hogy az egy stuka, és a Kelenföldi Kocsiszínben van, bár ez elég nagy hülyeségnek hangzik. Tudsz erről a szerelvényről valamit?
@jf: "A kilencvenes évek közepén a 19-es vonalán többször is utaztam egy fapados-sárléces UV-vel. "
Szerintem az a 3257-es volt, és nem volt fapados, max. a pótkocsija. De ő tényleg megmaradt kb. 70-es évekbeli állapotban:
hampage.hu/kozlekedes/vjf/#3257

Ami stukának mondható lett volna, az a Szellem volt, azaz a 3700+3701, de az a kilencvenes években szerintem már gumipadlós volt, 95-ben pedig kivonták a forgalmból:
hampage.hu/kozlekedes/kincsek2.html#Szellem
A stuka repulon a hangot kiado szirenat Jericho-Trompete-nek hivtak. Kifejezetten felelem kelto szerepe volt.
Regi szep idok.
Fiatal koromban rengeteget utaztam UV villamossal, foleg a 62-es, 67-es, 69-es vonalon.
Zorgott, csattogott, alig lehetett hallani a masik hangjat.
Telen kegyetlen hideg volt rajtuk, de nyaron az ablakok lehuzasaval eleg jol el lehetett viselni a meleget.
Nevetséges ez a vita a Stukák hangján. Bárhol elolvashatjátok hogy azt a hangot bizony a repülőgépre szerelt a levegő által meghajtott sziréna adta a megfélemlítés célját szolgálva. A villamosoknak meg ehhez nagyon hasonló hangja volt valóban.
Pár 70-es évekbeli emlékfoszlánnyal kapcsolatban kérdezek.

Az ajtók mellett kívül elhelyezett, kidudorodó, piros burás indításjelző lámpa valamelyik típus sajátja volt?

Melyik típuson volt tolóajtó a peron és az utastér között, ráadásul olyan, hogy ha az egyik szárnyát tolták, az mozgatta a másikat is ellenkező irányba?
A Filmmúzeumon ment régebben egy sorozat, amelyben végigkövették a budapesti villamosok korabeli vonalait, a narrátor pedig elmondta, hogy az egyes megállóknál melyik gyárhoz és szülőotthonhoz kell leszállni.

Ez a sorozat elérhető valahol?
Az csak a filmekben van úgy, hogy minden orral lefelé száguldó repülőgépnek a hangja erre a szirénázásra vált. Egy Learjettől akár egy helikopterig bárminek. Ez a hang önálló szimbólummá vált. Vannak ilyen makacs, idejétmúlt hülyeségek százával a filmekben. Zuhanás közben robbanó autó, szikrázó és kigyulladó számítógép-billentyűzet (5 volttal megy), a becsapódó pisztolygolyótól a falhoz csapódó áldozat és a többi.

Azt nem hallottam, hogy a villamost is stukának hívták, de régen vidéken éltem. Az elnevezés találó. De szerintem amikor a nevet a villamosra aggatták, azt csak félig jókedvükben tehették, mert az embereknek akkor még könnyen összeszorulhatott a gyomra a hang hallatán.

A cikk nagyon jó.
gyerekkoromban kimondottan szerettem ezt a jellegzetes villamos hangot zzzzzvvvv ... szóval ez volt a stuka, sose hallottam csak a tuja szót (-:
@Androsz:
Az elnevezés találó. De szerintem amikor a nevet a villamosra aggatták, azt csak félig jókedvükben tehették, mert az embereknek akkor még könnyen összeszorulhatott a gyomra a hang hallatán.

1940-ben még nyerésre álltunk.
@Hamster:
Egyébként ha a középső ajtó szimpla, akkor Stuka, ha dupla, akkor UV?
@eml: 1940-ben még nem voltunk benne a háborúban, de amilyen a formánk, mi már akkor vesztésre álltunk. :-/

Rendben, lehet, hogy a nevet már 1940-ben kitalálták, ezt sosem fogjuk már megtudni. Ha úgy is történt, pár évvel később volt jó pár élmény, amely felülírhatta a zsigerekben a hanghoz kötődő érzelmeket. Aztán, a háború után persze lehet, hogy megkönnyebbülten, oldásul használták a rettegett nevet egy ártatlan villamosra, amin lehetett nevetni. Bizarr humor, de jellemző. "Hasbaszúrtak. - És fáj? - Csak ha nevetek."
@eml: Nem. A Sutkának és az UV-k egyes verzióinak (UV1, UV2, UV3) a középső ajtaja szimpla volt.
Míg az UV5-nek volt dupla ajtaja (ilyenek voltak pl a 47-esen).
@Androsz: "De szerintem amikor a nevet a villamosra aggatták, azt csak félig jókedvükben tehették, mert az embereknek akkor még könnyen összeszorulhatott a gyomra a hang hallatán."
Hááát... Igazság szerint Stuka konkrétan a Magyar Királyi Honvéd Légierőben repült (magyarul zubónak rövidítették a tevékenységet), meg akkori szövetségeseknél. Persze a harci dolgokat az emberek nyilván akkor se szerették, meg a háború végén talán az átállt román légierő gépei mifelénk is támadhattak, de szerintem a 3600-as bemutatásakor és bevezetésekor a stuka szó még az erő és technikai haladás jelzője lehetett.
@akar: Jé, az egykori szombathelyi villamosvasút 7-es motorkocsija?
És vajon a kiszámíthatatlan, nem betartott menetrendjéből ered a szólás az elmaradt menstruációra, hogy "nem jött meg a stuka"?
@Szárnyati Gézа: "Az ajtók mellett kívül elhelyezett, kidudorodó, piros burás indításjelző lámpa valamelyik típus sajátja volt?"

Többé is. Az indításjelző lámpák különféle felújítások során kerültek fel az akkor épp futó kocsikra, ez a besüllyesztett lámpás kivitel sokféle típuson volt, amiket persze szerintem az emberek többsége nem tudott egymástól megkülönböztetni, például én se :) Mindenesetre az egyik nagyon mélyen bevésődött gyerekkori emlék, ahogy Kamaraerdőn világít a bumfordi villamoskocsi oldalán a piros fény, aztán elindul.

"Melyik típuson volt tolóajtó a peron és az utastér között, ráadásul olyan, hogy ha az egyik szárnyát tolták, az mozgatta a másikat is ellenkező irányba? "
Ilyen is többfajta kocsin volt. A nyitott peronok idején az utasteret ilyennel választották le, és egy rövid ideig a már teljesen záró tolóajtós, tehát zártperonos kocsikban is volt, de aztán hamar rájöttek, hogy minek :)
@Hamster: Igen, valószínűleg igazad van. Nehéz elképzelni, de az akkori itthoni hangulatban tényleg lehetett akár diadalmas érzete az embereknek ettől a géptől, a fene tudja. És valóban, amikor a németek már minket lőttek, akkor már nem ezekkel a gépekkel tehették. Apám meséi a gyerekkori emlékeiről kissé egymásba keveredtek, ahogy az lenni szokott, és én már azok alapján kombinálok, rosszul. Most, magam elé képzelve az akkori lehetséges dolgokat, tényleg el tudom képzelni, hogy a pesti emberek a mi stukánkként szeretgetik a villamost. Elég hülye helyzet, mit mondjak.
@sunázósün: Ez nagyon jó. Az eufémizmusok csodálatos készletébe ez jól belepasszolna. Most már a neten fennmarad ez a magyarázatod, egyszer még majd a Wikipédia is hivatkozni fog rá. :-)
a szürke kocsit pedig Mancinak hívtákl
@Grgabácsi: A Stukákra kifejezetten telepítettek szirénát, hogy az egyébként a városok ellen nem kifejezetten hatékony repülőgép pszichológiailag is hadviseljen. Viszont a Falban rosszul csinálták meg a bombázós jelenetet, mivel a gép ott nem zuhanásból vetette a bombát, hanem mélyrepülésből...

@jack o'neill: ...miután kicserélték a szávás UV-kat a budafokiakkal...
"A 3600-asok a hetvenes évek végéig közlekedtek, ennek ellenére hirtelen nem tudok olyan videót belinkelni, melyen a hangjuk is hallatszik."

Szerintem ment az még a 80-as évek elején is az emlékeim szerint, legalábbis a Fehérvári úton, valószínűleg 9-es villamosként...
Én későn születtem ahhoz, hogy hlljam a hangját, pedig tömegközlekedés-fan vagyok. Aztán egyszer véletlenül láttam a "Ballagás" című filmet, ahol az egyik jelenetben épp elindul egy stuka. Sose hallottam még villamost olyan hanggal, úgyhogy úgy raktároztam el magamban, hogy az volt a névadó hang. A cikkszerzőnek ajánlom, hogy nézze meg, hátha onnan be tudja linkelni.
Az az M+P+M UV forgalmi 69-es (nem, az nem lehet, ott vannak a TeWe-k), ahol szemben egy T5C5 jön, az a Lehel út (14-es vonala) lenne?
Ez egy VEKE-s vagy VTTE-s menet volt?
@lüke:
Legjobb emlékezetem szerint mukivillamos volt a nevük ezeknek a szürke motorkocsiknak. A felépítésük olyan volt, mint egy deszkaborítású marhavagoné. Volt közöttük műhelykocsi, síncsiszoló, de leginkább vontatók voltak, pl. vasúti tehervagonokat vontattak a Váci úti nagyobb gyárakba, vagy a budai Ganzba, ahova ipari vágányok ágaztak le.
Erről eszembe jut, hogy amikor általános iskolába jártam, az összes budapesti villamosvonalak átjárhatóak voltak. Minket nyáron a külső Angyalföldről a Margit-szigetre, a napközis táborba villamos különjárat vitt: a Róbert Károly körútnál átváltott az Árpád-híd felé vezető vágányra, és a híd közepénél szálltunk le.
@Fedor: "Szerintem ment az még a 80-as évek elején is "
Nem mentek, az utolsó párat is '80 februárjában selejtezték.
@záporjózsi: Hát az csak egy film, nyilván valami RC modellel :)
@Alapvető élelmiszer: Igen, van 3-as és 14-es is abban a videóban, egyébként egy BKV-s különmenet volt.
@58múltam: Az elterjedt nevük valóban Muki, de szerintem a személyzet hívhatta őket másképp is, mert a "muki" a kis mozdonyok elterjedt neve a vasúti folklórban. A síncsiszoló verzió pont nem fadobozos volt, amúgy pedig ma is megvannak, de ma már csak a BKV saját cuccait rángatják.
Az utolsó kép hol készült? Ismerős, de nem jövök rá....
@Hamster:
Köszönöm, ezt a dolgot a kis mozdonyok muki nevéről nem tudtam. Amikor először meghallottam, hogy más is így ismerte ezeket, igen meglepődtem, addig azt hittem, ez nálunk valami családi szóhasználat volt.
Valószínű, hogy te tudod jobban, az én, gyakran csalóka emlékemben él a deszka-karosszériás mukira szerelt síncsiszoló, amelyet az akkori Mártírok útján, éjjel láttam dolgozni, kb. 1977-ben. Megcsodáltam, mert láthatóan házi fejlesztésű gép volt, a munkások a nyitott tolóajtóban lógatták a lábukat, mialatt a gép lassan, sárga és mélyvörös szikraesőt szórva haladt.
@Rocko-:
Biza, a tábla is azt mondta rajta: Különjárat. 1961-64 között, a nyári szünet minden napján (vasárnap kivételével) ment egy ilyen a Jász utcai iskola kedvéért, és a kerületnek volt még egy pár iskolája, valszeg onnan is. A többi táborról semmit sem tudok, de meglehet, ott is meg volt szervezve hasonló.
A Stuka villamosnak volt egy tovább fejlesztett változata ami alumíniumból készült. Az 59-esen járt ha jól tudom két darab volt összesen.
Tud valaki valamit róluk?
@Hamster: Hát... Ha a Tornádóknak tudtak készíteni mechanikus makettek a szimulátorozáshoz, talán ezt is meg lehetett volna filmtrükközni. Tény, hogy a Fal nem arról szól, hogy miként készítik el a snitteket, de azért már ez nekem szúrja a szememet. Na azért a filmtörténetben voltak nagyobb bakik is. ;)
@záporjózsi: www.youtube.com/watch?v=ZvDnPxzpJpw
Megnéztem a 9. perc környékén, elég művészire sikerült: A gép nem is vet bombát. Viszont legalább egészen Stuka-szerű. :)
@- Rendi -: Hűvösvölgy végállomás előtt, a kanyarokban a végállomás és a híd között.
@eml: Majdnem én is becsapódtam, de az egy videó.
Köszi Hamster, most már tudom! :)
@záporjózsi: @- Rendi -:
Jogos!

A két Muki közti két Stuka a Salgótarjáni úton készült, a Hungária krt-tól kifele. (Hungária-Pongrácz között)
@eml: Biza, a troli-telep mellett, jobboldalt látszanak is oszlopok a parkoló autóknál. Téli reggeleken az egyik legjobb fotóhely, csak viszonylag ritkán jár arra érdekes téma. Ha viszont jár, akkor tuti :)
Jól emlékszem-e?

A stukának mindkét végén volt vezetőfülkéje. Mindig egykocsisként közlekedett. Az én kamaszkoromban (60-as évek) a következő vonalakon találkoztam stukával: 5, 9, 11, 15, 17, 33, 57 (csupa páratlan).

A középső ajtó nem működött. Az első ajtót a vezető nyitotta-zárta kézzel, a kocsi lassulása-gyorsulása ezt a mozdulatot segítette. A hátsó ajtó mindig nyitva volt, de télen az utasok becsukhatták.

Az UV-nek minden ajtaja levegővel működött, vezetni csak az egyik végéről lehetett, ezért kétkocsis vagy motor+pót+motor összeállításban járt a forgalmasabb vonalakon: 2, 61, 4-6-66, 47-49, 50, 52 (a régi 52-es az Üllői úton), 44-67. A távvezérlést reléinek jellegzetes csattogása (ami a stukán nem volt) kiegészítette a motor búgását. A középső ajtó duplaszárnyú is lehetett. A pótkocsikon sokáig a kalauz nyitotta-zárta az ajtókat, főleg olyan megállókban volt dolga, ahol a bal oldalon lehetett leszállni. Később ezeket is pneumatizálták.

Rövid ideig felújított stukák is voltak, bársony ülésekkel, minden ajtó távvezérelve. Láttam ilyeneket a 17-es és az új 52-es vonalom, de nem sokáig.
@fautas: Történelmileg nézve a Stuka is volt, hogy vonszolt pótkocsit:
villamosok.hu/nza/3632-44.jpg
villamosok.hu/nza/stuka-kalvin.jpg
és az UV1-UV2 sorozat mindkét végén vezetőfülkével épült, csak aztán kiépítették őket:
villamosok.hu/kepek/uv/3429-64.jpg

Az valós különbség, hogy az UV távvezérelhető volt (ennek megvalósítása volt a sok kattogó egységkapcsoló), meg persze erősebb motorja, más forgóváza is volt, plusz az ajtajai pneumatikusan nyíltak-záródtak. Eredetileg a Stukának elektromos ajtajai voltak, a hátsó kivételével, amit a kalauz kezelt. Aztán ezek tönkrementek, kiszerelték, a középső ajtót meg teljesen lezárták, egyes képeken sejthető is a nem működik felirat az ablakon.
@fautas: A "felújított Stuka" pedig a MUV ("modernizált UV") volt:
hampage.hu/kozlekedes/muvnudi/