Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Flankerr: A BMW kéne erősen. És igen, a Nagypolákok egyszerűen nem bírták olyan jól a ridegtartást (2017.06.20. 21:36) Oldtimerek a Balaton partján
  • nyelv-ész: A Nagypolákok többnyire azért tűntek el olyan hamar, mert főleg közületi autók voltak. Rozsdásodtak, mint az istennyil... (2017.06.20. 19:11) Oldtimerek a Balaton partján
  • Flankerr: @sako: Kalóz Jack 100 élete, imádtam :) (2017.06.16. 22:39) Kis szünet két vonatfotózás közt, megint
  • Udo von Schmetterling: Györök,Vonyarc,Gyenesdiás.... Ha úgy lenne pénzem,ahogy nincs,ott élnék. Én viszont '91-ben nyaraltam az akkor már Ifj... (2017.06.15. 17:23) Kis szünet két vonatfotózás közt, megint
  • sako: Basszus, Balatongyörök, életem legszebb nyaralásai kötődnek oda. 91 és 92 nyara, baráti társaság, haverok, csajok, gyö... (2017.06.15. 09:51) Kis szünet két vonatfotózás közt, megint
  • sako: +éljen a villamosítás" A trolibusz ott kapál, az autóbusz amott gereblyézik, a villamos itt ás... Hö-hö-hö-hö-hö (2017.06.14. 10:51) A füstölgő Papagáj
  • Hamster: @nyelv-ész: A mai utasok eleve kormolódni mennek, világos, hogy hazaérkezés után irány a fürdőszoba, de régen aki vasú... (2017.06.12. 20:36) A füstölgő Papagáj
  • nyelv-ész: @Hamster: Nyilván a fehér nem fehér egy ilyen után, de lássuk be, ez leginkább a bakter feleségének jelent problémát. ... (2017.06.12. 20:31) A füstölgő Papagáj
  • Hamster: @nyelv-ész: Kicsit olyan érzésem volt, hogy részben show volt a füst, mert nem kellett rettentően erőlködnie, gyakorla... (2017.06.12. 20:27) A füstölgő Papagáj
  • nyelv-ész: Nem tudom, mivel etetik a 477-eseket, meg tényleg rendesen felfűtik-e indulás előtt, de emlékeim szerint anno nálunk c... (2017.06.12. 20:14) A füstölgő Papagáj
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (55) autók (65) bach (5) balaton (21) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (705) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (235) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (30) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (285) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (25) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (22) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (54) gitár (27) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (15) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (656) képregény (94) kérdés (5) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (37) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (314) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (9) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (27) nosztalgia (170) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (9) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (61) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (9) popkultúra (106) pozitívum (12) pozsony (10) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (26) rock (60) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (18) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (182) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (32) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (86) überzenészek (16) utazás (251) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (362) városkép (83) városliget (8) vasút (329) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (606) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (222) zene (158) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A föld alatti Berlin - a berlini földalatti

2011.01.26. 03:00 :: Hamster

Felnőttként közlekedési eszközök iránt rajongani alapvetően csodabogárságnak számít, mégis van pár olyan jármű a világban, amit fotózni-videózni nem számít aberrációnak. Ilyen a San Francisco-i cable car vagy a londoni tube. A berlini metró rajongói viszont valamiért még a közlekedésbarátok közt sincsenek túl sokan, pedig egy hatékony, nagy hagyományokkal rendelkező, ugyanakkor folyamatosan korszerűsített, városszervezésileg, technikailag és építészetileg egyaránt érdekes üzemről van szó. Például a legtöbben valószínűleg azt hiszik, hogy csilláros-boltíves metróállomást csak a volt Szovjetunió területén lehet látni... pedig nem:

 

Vagy hány helyen lehet olyat fotózni, hogy egy folyón hajózva átmegy felettünk a metró, mely épp csak elhaladt egy levegőben lógó DC-3-as repülőgép mellett, miközben a folyó alatt "titokban" egy másik városi gyorsvasút, az S-Bahn robog?

Az érdekes technikai vívmányok mögött gyakran érdekes sztorik rejtőznek. Például az Eiffel-torony mögött az, hogy eredetileg pár év után lebontották volna, amit sokan követeltek is, ma mégis Párizs legfontosabb jelképe. Vagy hogy az Andrássy út alá azért építettük a kontinens első metróját, mert a városvezetés nem engedte, hogy a felszínen villamos járjon. A berlini metróval kapcsolatban is vannak ilyen városi legendák, például hogy Siemens azért foglalkozott a villamos tökéletesítésével, mert városi magasvasutat akart Berlinben építeni, de tudta, hogy gőzerejű vontatással sose fog engedélyt kapni rá. Vagy ami sokkal valóságosabb történet (sajnos), hogy a Berlini Fal fennállása alatt voltak metróvonalak, melyek Kelet-Berlin alatt áthaladva mentek Nyugat-Berlin egyik végéből a másikba. Ezek megállóit lezárták, a lépcsőket lefalazták, a peronon fegyveres őrök álltak, a peron szélét pedig szöges deszkákkal borították, hogy ha valaki a metróból kiugorva akarna keleti területre jutni, az ne jusson messzire. Ha pedig a metró műszaki okból kifolyólag pont "Kelet" alatt robbant le, nem lehetett az utasokat az alagúton keresztül kisétáltatni, hanem ott kellett rostokolniuk, amíg ki nem vontatták őket.

De ha csak esztétikailag nézzük, számos állomás önmagában is turistalátványosság. Például a fentebbi kép készítésének színhelyén, a Klosterstrasse állomáson legalább öt másik embert láttam még fotózni magamon kívül. (Már hogy magamon kívül voltam, mert ez az állomás kimondottan közlekedésmániásoknak lett berendezve;)

És bár a berlini U-Bahn kisebb hálózatot alkot, mint londoni vagy New York-i megfelelője (mert hát Berlin eleve kisebb, mint London vagy New York), azért még így is 140 kilométerről beszélünk - ez körülbelül megegyezik a budapesti villamoshálózat hosszával. És miközben utazgatunk, valami szépet vagy érdekeset mindig láthatunk! Például egy szép felszíni állomásépületet...

... vagy azt, hogy a peron közepén néha ott egy büfé, de ettől mégse olyan mocskos az állomás, mint nálunk némelyik büfé nélkül (sőt, ahogy elnézem, itt biciklit is lehet szállítani):

... vagy, hogy itt nem ismeretlen a vezetett alagútnéző séta, sőt, a kabrió metró sem:

... vagy, hogy a majolika (csempe? kerémia?) borítású állomásokon nem csak megmaradtak a súlyunkat papírfecnire nyomtató pénzbedobós mérlegek, de még működnek is:

Az is igaz persze, hogy bár alapvetően nem szoktam eltévedni, és a berlini metróra eleve nem jellemzők a londoni átszállásokkor megismert hosszú gyaloglások, azért vannak olyan állomások, ahol simán el tudok tévedni, hogy akkor most mi honnan megy hova:

Szóval én azt gondolom, hogy Berlin turistalátványosságaihoz a tévétornyon, a Fal maradványain, az állatkerten és a belvároson kívül hozzátartozik az U-Bahn is. Ez a medve is így gondolja:

:) Persze itt is vannak furcsaságok és hiányosságok (az átszállások kitáblázottságát ugye már említettem, de mondhatnám azt is, hogy sok a sima lépcső, és kevés a mozgólépcső), azért engem kellően fellelkesítettek a látottak ahhoz, hogy egy teljes oldalt szenteljek berlini metrós élményeimnek. Sőt, igazából ez most csak az első oldal, később lesz folytatása is:

 
 
A berlini U-Bahn I.
A keskenyprofilú vonalak

76 komment · 2 trackback

Címkék: utazás berlin metró németország képek tömegközlekedés u bahn

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr472614010

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Misztikus helyek, 4.: U-Bahnhof am Alexanderplatz 2011.02.07. 20:38:31

Nem tudom, mennyi az igazság a történetben, felelősséget semmiért nem vállalok, mert Farkasházy Teddynek én már a kérdéseit sem hiszem el, mindenesetre ő írta egyszer régebben a Hócipőben, hogy a Rádiókabaréval a még megosztott Berlinben jártak. Mikor ...

Trackback: Berlin - téboly föld alatt és felett (1) 2011.02.04. 19:13:19

Az első U-Bahnos bejegyzésben már utaltam arra, hogy a berlini metró a XX. század második felének egyik legtébolyultabb közlekedési eszköze volt néhány évtizedig, most erről szeretnék egy kicsit mesélni, a történelmi környezetet (is) bemutatva.Ez egy l...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

A Klosterstrasse állomás nekem is nagy kedvencem. Első berlini utamon véleltelnül találtam rá. Előzőleg nem is hallottam róla.
Másik kedvenc állomásom a Wittenbergplatz, a szép építészeti megoldásai miatt.
Emlékszem, mikor a Zoologischer Garten állomáson szerettem volna átszállni az U2-ről az U9-re, sehogy sem siekrült megtalálnom a megfelelő lyukat a két vonal között.
Valahonnan ismerősek a büfés képen látható barna oszlopok :)
@maestro1: Bocs, most olvasom a részletes leírásban, hogy sikerült feltalálnom a spanyolviaszt... :)
@Fricy: gen, az ötödik kép is a Wittenbergplatzon készült. És igen, ténykeg a Zoo-nál is vannak vicces átszállások. Egyébként meg nem értem, a németek az ilyen kiírós dolgokban jók szoktak lenni, de ezek szerint nem csak én érzem úgy, hogy ebben az esetben kicsit lazábbak a szokásosnál :)
Nagyon szépek, mert régiek... Hát egy pekingi? xiongyali.blog.hu/media/image/taxi/20110123340_cr.jpg

Máskülönben nem értem miért nem lehet az új budapesti metrókat a kisföldalatti mintájára, egyszerűen a főutvonalak alá beásni. Ha száz éve gyorsan, olcsón megtudták csinálni, ma mi lenne az akadálya??
@Hamster: "Egyébként meg nem értem, a németek az ilyen kiírós dolgokban jók szoktak lenni, de ezek szerint nem csak én érzem úgy, hogy ebben az esetben kicsit lazábbak a szokásosnál :)
"
Bizonyára szeretnék megnehezíteni a lehetséges szovjet-orosz megszállók dolgát! :))
Nekem a fentieken túl a legnagyobb élményem a berlini metrón: hogy lehet beszélgetni (nem ordítva) meg zenét hallgatni. A metrók csendesek :-)
Egyébként az érdekes részek közé még felvenném a Gleisdreieck nevű szakaszt/megállót (földalatti "kereszteződés", afaik), meg az U2 Potsdamer Platz és Wittembergplazt közötti részét, ahol egy szakaszon kb. a 2. emelet magasságában megy, jól lehet kukkolni a házak ablakain este :-)
Én Berlinben az U1-es vonalat imádom a legjobban, ahogy a Spree csatornája fölött, Kreuzbergben a főutcán a második emeleti lakások mellett robog. No meg az East Side (ez egy maghagyott fal darab) Gallery-t. Ahogy folyamatosan változik, harcol egymással a fal firka és a művészet, most újrafestették, a művészet áll nyerésre. Valahogy így: www.mohaonline.hu/eszme/nyomok_a_falon
az első kép emlékeztet kicsit a new york-i city hall megállóra
Szép írás, szép képek!
Évekig jártam az U1-el az Oberbaumbrückétöl a Glasdreieckig. Onnan indult a Magnetbahn a senkiföldje felett Kemperplatzig. Sajnos csak pár évig járt, de a Fal szétrugása miatt úgyis megszünt volna. Én még utazhattam vele:
www.berliner-verkehrsseiten.de/m-bahn/
@xcrow: Az írás végén belinkelt oldalon van kép és videó is a Gleisdreieckről.

@CsiriLili: ... meg a kreuzbergi magasvasúti részről is :)
@Hamster: A Zoo-nál igenis, minden rendesen ki van táblázva, csak el kell hinni, hogy az U2 egyik oldalról az U2 másik oldalra egy U9-es peronon keresztül vezet az út. Ahol ráadásul egy visszafelé mutató nyíl van, mert ugye ha leballag az ember a lépcsőn, akkor egy a hátamögött lévő lépcsőn kell visszaindulnia. Sokakat megzavar, de ha hisz az ember a szemének és nem gondolkodik, akkor odatalál! :)

Mondjuk nekem a Zoo-Wittenbergplatz-Nollendorfplatz háromszög sokáig gondot okozott, mert soha nem tudtam a felszínen, hogy most melyik irányba induljak, ha ide vagy oda akarok eljutni. Mert U-bahn-nal előbb jön a Nolli és utánna a Zoo, ha kelet felől érkezik az ember, viszont S-bahn-nal előbb Zoo, aztán onnan lehet továbbsétálni Nollendorfplatzra. Röpke két évembe került, mire ezt a gordiuszi csomót elvágtam az agyamban. :)
@Hamster: kisért a múlt!
www.youtube.com/watch?v=MJDKkq0ScMk
a legújabb U-bahn színséma, ami a legtöbb utast a BVB színezésre emlékeztet.
@berlin_mount: "Ahol ráadásul egy visszafelé mutató nyíl van"
Na, valami ilyesmi rémlett, csak hirtelen nem tudtam, melyik állomáson volt. Kicsit úgy éreztem magam, mint Barcelonában, ott voltak ilyen peronokon átgyaloglós, össze-vissza kavargós metróállomás-megközelítési utak.
@elckerlyck: Valami hihetetlenül abszurd, ahogy a nyugat-berliniek (meg a turisták) a mágnesvasúton utazva megszemlélhették a halálsávot, őrtornyokkal meg mindennel. Milyen lehetett már az a keleti határőr (mondjuk nyugati határőr nem is volt), aki komolyan bírta még venni, hogy fegyverrel és szögesdróttal meg kell védenie a népét az ellen, hogy jóllakottan mágnesvasutazhasson meg videókamerázhasson... A szolgálat végén aztán beülhetett a Trabantba, és miközben ment haza panelba, megállapíthatta, hogy aznap is sikeresen megvédte magukat a jólléttől és fejlődéstől... :(
Hagy dicsekedjek... Tavaly karácsonyra meghozta a Jesszuska a Berlini metro számgépes változatát (Subway Simulator Berlin U7). Már csak RAM-ot köll vegyek, mert kicsit memória igényes a szimu. A videók alapján egész pöpecre sikerült alkotni. :))

www.youtube.com/watch?v=rqkSTKPBt4o
@berlin_mount: Picit bámultam magam elé, mire rájöttem, miről van szó. Igazából olyan kevés színes képet láttam arról a festésről, hogy nem teljesen rögzült bennem, hogy a keleti oldalon volt egy ilyen. Mettől meddig volt az a festés, és mi volt az értelme?
@xcrow: "Nekem a fentieken túl a legnagyobb élményem a berlini metrón: hogy lehet beszélgetni (nem ordítva) meg zenét hallgatni. A metrók csendesek :-)"

Ennek az az oka, hogy míg pl a hazai metró egy betoncsőben, egy betonvályúban fut, addig a berlini egy zúzottkőágyon, és sok helyen már a zúzottkőágyazat alá van terítve egy gumiszőnyeghez hasonló valami, nem tudom pontosan, hülyeséget meg nem akarok írni.

Az a lényege, hogy a berlininek az alagútja nem visszaveri a hangot, hanem 'elnyeli'. Emelett a berlininek eleve nincs is olyan hangos csapágyhangja sem.
@Hamster:

Mi mindenre jó az agymosás....
A határőr a nyugatiakat védte meg a keleti emigránsoktól. A fal leomlása után sokan vettek kutyákat a határőrségtől, mert biztos jó őrkutyák. Kiderült egy dologra voltak idomítva, és akkor még a gazdájuknak is nekimentek: Az ember nem mehetett fal közelébe.

Lesz külön a járművekről is poszt ugye?

Addig is kiemelnék két dolgot:
Gyüjtemény az indulásjelzésekről, kiderül belőle milyen sok típus jár:
www.youtube.com/watch?v=d2Spdjt3khA&feature=related

1988-ban itt még a metrón kézzel kellett nyitni az ajtókat. Egy öreg szerelvény:
www.youtube.com/watch?v=CHFsCXcdA3I&feature=related

Hamster! Ez egy bitang jó írás! Nagyon tetszett!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Illetve szerintem nyitott ablakok (a régebbieken vannak nyitható felületek, de bezárva) és nyitott szellőzőkopoltyúk sincsenek a kocsikon.
@Hamster: Ez a régi-új festés annak idején, a BVB Haupstadtlackierung-ja volt. Berlin 750 éves szülinapjára festették át így a járműveket. (törtfehér-sárga árnyalat)
Ez a mostani szürke-sárga próbálkozás, eddig valóban csak próbálkozás. Nekem tetszik, kicsit modernebbnek néz ki a HK szerelvény. Mondjuk az kérdés, hogy ez a színséma egy régebbi típuson hogyan mutat!?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Lesz külön a járművekről is poszt ugye?"
Nem, mert nem volt időm azokra is koncentrálni. Egy nap, plusz egy fél és egy negyed volt az egész látogatás, szerintem irtó sokat kihoztam belőle, de minden nem fért bele.

"1988-ban itt még a metrón kézzel kellett nyitni az ajtókat."
Ha jól gondolom, az U- és az S-Bahnon is olyanok voltak az ajtók, mint a budapesti HÉV NDK-s szerelvényein a nyolcvanas évek közepéig, hogy a zárás automatikus volt, a nyitás manuális, azaz ha nem volt reteszelve, akkor kinyithattad már beguruláskor is. Emlékszem, hogy kisgyerekként mennyire nehezen nyithatónak éreztem az MX-eseket a szentendrei vonalon, de persze én akartam nyitni, mert az kaland :)

"Hamster! Ez egy bitang jó írás! Nagyon tetszett! "
Köszi! :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Az ajtót most is kézzel kell nyitni, minden járművön Berlinben. Vagy gombnyomással, vagy kilincs meghúzásával.
@Hamster: az ablakok nyithatóak a berlini u-bahnon is! Az lehet, hogy novemberben be voltak zárva, de egy mozdulattal bármikor nyithatóak.
@berlin_mount: "BVB Haupstadtlackierung"
Köszi az infót, ezt nem tudtam, csak azt, hogy elég kevés színes képet láttam róla, és mind a Wende környékén készültek. És hogy jól sejtettem, hogy az azért nem szürke volt :) Szerintem elég bénán nézett ki, mintha épp leszedték volna a teljesfestéses reklámot, de még csak alapozót kapott volna, nem rendes újralakkozást.

A HK nekem így még kevésbé tetszik. Persze nekem igazából csak az A3L92 és az F92 tetszik, mert az nagyon hasonlít arra, amit itthon metróként megszoktam :) (ami ugye nem meglepő, mert a szovjet metrókat annak idején a berlini B és C típus alapján tervezték, és nevezett két újabb típus alapvetően - kinézetileg - ezekre hasonlít)
@berlin_mount: De már nem izomerővel mozgatod az ajtótáblákat, csak triggereled a nyitófolyamatot, nem? A Wende környéki videókon még bőven látszik, hogy itt-ott nyitott ajtókkal érkeznek szerelvények az állomásokra.
@Hamster: Ha elég lassan csurog a szerelvény, most is ki lehet nyitni az ajtót már "menet" közben is. Igaz, hogy régebben az s-bahn-nál valóban elég hamar ki tudták adni az ajtónyitás engedélyezését. Biztonságtechnikai okai vannak, hogy a mai szerelvényeken már nem engedi az ajtónyitást bizonyos sebesség felett az automatika.
@berlin_mount: Nem arra gondolok, hogy amikor mrá csak centiket araszol, nyitható, hanem hogy ahogy eléri az állomást, a drága berliner bürger már húzta is szét az ajtót, és amikor már csak csorgott, akkor ugrott is. Berlini ismerős szerint régebben el is indult nyitott ajtókkal, bár nem tudom, pontosan mennyivel régebbre gondolt az illető :)
Ha már én soha nem járok Németországban, és nem ismerem a német rendszereket, akkor legalább itt vannak ezek a jó kis oldalaid. menjetek még sokat arrafelé :)
Nagyon jó írás! Köszi.
végre egy hamisítatlan, Hamsteres sindöcögény írás!
tetszik!
Aki szerint hangos a pesti metró, annak ajánlom figyelmébe a moszkvait, ahhoz képest a pesti pianissimo. :-)) Pedig elvileg ugyanilyen szerelvények voltak, de valami eszméletlen hangos. És nem csak az alagútban, hanem az állomásokon is, ahogy befutott-elindult.
(Jó, az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a 70-es és a 80-as években volt, azóta nem jártam arra, lehet, hogy azóta már ott is csináltak valamit)
@mestska: Várjál, mindjárt megírom a számlaszámot, ahová küldheted a zsét, amiből mehetek sokat arrafelé - merthogy nem az akarat hiányzik hozzá ;))
@sako: Kíváncsivá tettél... Persze biztos lehet még hangosabb, például ha nem valami rugalmas sínágyazást használnak. Nálunk van valami gumicuccos odalent, nem? (Ami szerintem nincs a 2-es villamos Fővám téri aluljárójában, mert az is valami irgalmatlanul hangos:) Szakértő nincs esetleg itt e témában?
@Hamster:

Kb 2 éve volt egy riportfilm a berlini U-Bahn egy napjáról, ahol éjjel tervszerű munkák is folytak. Ezek keretében felszedték a síneket, felszedték a túzottkövet, alátettek valami hangelnyelőt, zúzottkő vissza, sín vissza. Mindezt kb 2-300, de lehet 500 méter hosszú szakaszon, úgy, hogy este 8 után zártak fél pályát és reggel 4-kor újra két vágányon jártak a vonatok.

Keresem a YouTubon, de nem találom. Ha meglesz, beteszem.

-----------------------------------------------------------

Még a járművekről annyit, hogy a levetett berlini járművek Észak Koreában futnak.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Még a járművekről annyit, hogy a levetett berlini járművek Észak Koreában futnak."
Jaja, de a DDR kocsik egy ideig Athénban is voltak, talán még a színük is megmaradt.
Hams, nagyon pöpec a kleinprofil-anyag. várjuk a folytatást. türelmetlenül :)
@milliliteratura: Már készül a folytatás, de előre kell bocsássam, hogy a grossprofil nem lesz ilyen rendezett, mert ott csak akkor jártam, ha mással nem lehetett arra járni, és akkor se fotóztam sokat :)
@milliliteratura: Nem ejj-ejj, hanem pénzhiány. Imádok utazni, meg fotózgatni is, de azért enni, meg törlesztőrészleteket fizetni fontosabb, úgyhogy csak baráti villámlátogatás fért bele :)
@Hamster: akkor ejj-ejj a négyzeten. ennél több elkötelezettségre számítottam a részedről, minthogy holmi törlesztőkre meg ételre szórd el a pénzed a grossprofil megfelelő dokumentálása helyett.
:)
Jajj, most jut eszembe, hogy a berlini u-bahn-nak musical-je is van! :)
A berlini Grips színház több mint 20 éve folyamatosan játsza a Linie 1 címűt, és 2-3 éve már a folytatás is látható Linie 2 címmel.
A Linie 1-ből mozifilm is készült, részleteket a népszerű videomegosztó portálon lehet találni.
Na igen, vannak megélhetési prioritások...
Szuper a poszt, de itt nekem valami nem életszerű:

"hogy ha valaki a metróból kiugorva akarna keleti területre jutni"

Biztos, hogy keletre akartak disszidálni a derék nyugatiak?
@erminavet: Az egész NDK rezsim gondolkodása nem volt életszerű. Ők végig azt mondták, hogy a fal azért kell, hogy a csúnya imprlisták ne támadhassák meg a békés jólétben élő keletieket. Lehet, hogy volt katona, aki elhitte ezt, és azért talált ki ilyen védelmi vonalakat.
@Hamster: aha. értem. illetve akkor sem, mert tényleg volt, aki nyugatról emigrált keletre, de annak nem kellett szöknie. na mindegy.
@Hamster: Nem hinném, hogy volt épelméjű a DDR-ben, aki ne tudta volna, mire az a nagy őrzés a határokon. Más kérdés, hogy voltak, akiknek jó dolguk volt akkoriban, és érdekükben állt, hogy fennmaradjon.
Egyszer egy dokumentumfilmben egy volt határőr nyilatkozott, és mondta, hogy a határőrök jelentős része állami gondozott volt, tehát a "rendszer neveltje", és ők meg voltak győződve arról, hogy a kommunizmus felsőbbrendű, csak sok buta ember ezt még nem ismerte fel, és ezért enged a Nyugat hamis csábításának, de szerencsére a hős határőrők majd mindenkit megvédenek saját maga ellen :-)
@erminavet: Az a baj, hogy értelmet keresel benne :)
@nyelv-ész: Na hát ez az, hogy az emberek biztosan tudták (azért gondolom, mert amikor 87-ben ott nyaraltunk, mindenütt be volt állítva a tévéken a ZDF, és tök nyíltan néztük mi gyerekek az üdülőben), de sokan voltak, akiknek érdekük volt fenntartani ezt az egész szart, és ugyancsak nem lehettek kevesek, akik őszintén elhitték, hogy a ZDF-ben van a hazugság, és nem az állami tévében. Persze 87 már elég későn volt, de azért ne felejtsük el, hogy még 89 februárjában is lelőttek egy "szökekvényt" a Falnál!
@Hamster:

"mindenütt be volt állítva a tévéken a ZDF, és tök nyíltan néztük mi gyerekek"

- Meg a felnőttek is, aztán más felnőttek leírták ki mennyit nézett nyugati tévét.

És hogy az imperialista hazugságok tömkelege, mit az éterben zúdítanak a kommunista munkás-paraszt állam hős építőire, ne fertőzze meg a rendszert, mely az egyetlen igaz rendszer a Földön, ezért a népnek meg kellett magyarázni, mit lát, ha a nyugati adókat nézi.

Ez a műsor volt a Schwarzer Kanal.

NEm tudom, ezek közül melyik esetleg eredeti rész:
www.youtube.com/results?search_query=schwarzer+kanal&aq=1

Itt már csak emlékeznek rá:
www.youtube.com/watch?v=Xhuri-oGiGc
@Hamster:

1983-ban az NDK-ban megrendezik a munkásosztály szépe versenyt. A Győztes Ursula Emmerich, 26 éves gépkezelő a Clara Zetkin Gépgyárból.
Mivel ez egy országos verseny, Erich Honecker is gratulál a győztesnek. Csendben diszkréten felajánlja neki, hogy lehet egy kívánsága.
- Rendben Honecker elvtárs, bontsa le a falat! - súgja a lány.
- Maga kettesben szeretne velem maradni!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nyilván mi is azon tanakodtunk az autóban, útközben aztán, hogy "a gondnok most stázis vagy nem stázis", és biztos az se véletlen volt, hogy milyen jó minőségben jöttek be DDR területen a BRD műsorok, én csak leírtam, hogy azért alapvetően meg voltunk lepve. Mindenesetre Schwarzwaldklinik-et és olyan redbull-szerű versenyt, hogy ki tud messzebre esni a csatornába a barkácsolt járgányaival, olyat én akkor és ott láttam először.

Amúgy ha még furcsaságok: a cseh határ felé is marha komoly őrtornyokat láttunk, ez a kedves rendszer a szomszéd kedves rendszertől is elég komolyan félhetett...
Nagyon klassz poszt, gratulálok, szép képekkel. Berlinben élünk már több mint egy éve, s nap mint nap használom a közlekedési hálózatot. Picit hadd védjem meg: peched volt a kusza kiírásokkal, a legtöbb helyen korrekt és jól követhető a tájékoztatás. A keleti állomásokra jellemző még az akadálymentesítés hiánya, de most például az U1 keleti szakaszát teljesen felújítják. Tényleg, el is kell majd mennem megnézni, készen van-e már... Arra van a kedvenc döneresünk.
Bár teljesen amatőr szemmel ezt írtam korábban a közlekedésről, olvasd el, ha van kedved:
trabantkombi.blogspot.com/2010/05/nincs-tomeg-kozlekedunk.html
Azóta kicsit változott a pozitív véleményem: az S-Bahn letérdelt a téltől: hatalmas botrány is van miatta. De: a havi bérletek két héttel tovább voltak érvényesek, mintegy fájdalomdíjként...
Szintén Berlinben élőként, tényleg érdekes a poszt! Egeret nem láttál a metrózások közben? Én ősszel-télen azzal szórakoztatom magam várakozás közben, hogy egeret-spottingolok, mert előfordulnak ;-) Bocs, az off-ért... :-)
@Hamster: Közben átolvastam az U-bahnról szóló könyvet ami a polcon van. A mozgólépcsők azért hiányoznak a berlini u-bahnból, mert sok helyen takarékossági okból kiszerelték! A mozgásukban korlátozott embereknek a liftek úgyis nagyobb segítséget jelentenek. Aki meg nem mozgásában korlátozott az a kéregben vezetett u-bahnból azt a pár lépcsőt felsétál! (egy kis mozgás, senkinek sem árt!)
A hagyományos lépcsőt olcsóbb karbantartani és jóformán soha nem romlik el! A feleslegesen egy emberrel megmozduló lépcső által elfogyasztott áram költségeiről nem is beszélve!
Ja, és még azt elfelejtettem, hogy engem meg a repülés érdekel, s így szemet szúrt: a Deutsches Technikmuseum előtt "fellógatott" repülőgép pontosan egy C-47 Skytrain, ami a DC-3-asnak a katonai szállítóváltozata, s nyilván a berlini légihídban játszott szerepének köszönheti a speciális helyet. Bocsánat a szőrözésért;)
@Trabantkombi: Hát, ha csak a tél miatt térdelt volna le az S-Bahn, szerintem sokan boldogok lennének. Bár asszem Berlin még így is elég jó hely lehet az élethez. Mondjuk egy nagy baj van vele, hogy nem Budapest :)
@BoriBlog: "Egeret nem láttál a metrózások közben?"

Dehogynem :)
hamster.blog.hu/2010/12/06/metroeger
@Trabantkombi: Engem is érdekel a repülés, de ez a különbség itt és most lényegtelen - ráadásul ilyen távolságból ez nem látszott ;))
@Hamster: "ahogy eléri az állomást, a drága berliner bürger már húzta is szét az ajtót, és amikor már csak csorgott, akkor ugrott is. Berlini ismerős szerint régebben el is indult nyitott ajtókkal"

Úgy emlékszem, 92-ben már nem indult el nyitott ajtóval, de indulás után a régebbi szerelvények ajtaját egyből ki lehetett nyitni megint, nem is túl nagy erővel. Nyáron kellemes volt a plusz szellőzés.

@elckerlyck: Én a Magnetbahnnak már csak a hűlt helyét láttam, pedig egy 90-es térkép alapján pont azért mentem a Gleisdreieckhez, hogy kipróbáljam. 92 nyarára teljesen nyomtalanul elbontották. Egész máig azt hittem, hogy soha nem is létezett, hanem csak a terveket rajzolták a térképre.
1986.-ban Budapesti lakosként meglátogatott megboldogult édesapám. Elvittem a koronát megnézni, boldog békeidők, akkor még a Nemzeti Múzeumban volt. A Kálvin téri metró kijáratánál felhívtam a figyelmét a mozgólépcső veszélyeire, 63 éves volt akkor. Segítő kezemet eltolta, majd lazán közölte, hogy tudja, hogy kell közlekedni rajta.Kérdésemre elmondta, hogy 1944-ben ő már közlekedett ilyenen, amikor Berlinben állomásoztak. Hja kérem a háború néha furcsa ismereteket oszt meg velünk. Elmondása szerint ott már akkor több helyen volt mozgólépcső.
Bocsánat, off ez, csak hirtelen eszembe jutott az öregem a berlini metróról.
@Gerardus A. Lodewijk: "Úgy emlékszem, 92-ben már nem indult el nyitott ajtóval, de indulás után a régebbi szerelvények ajtaját egyből ki lehetett nyitni megint, nem is túl nagy erővel. "

Nem emlékszik valaki, hogy a régi pesti NDK HÉV-eknél ez hogy volt? Volt reteszelés, vagy csak az ajtózáró pneumatika? mechanika? nyomása tartott ellen az ajtóknak? Mert télen még a mai napig azt csinálják ezeken, hogy bezáródnak, de elveszik a nyomást, vagy nem reteszelnek, vagy tudomisén, mindenesetre kézzel ki lehet nyitni az ajtót. És a kéttengelyes villamosaikon is nyitás kézzel, zárás automatikusan volt. Ez biztos valami régi német szabvány.
WITTENBERGPLATZ-SOPHIE CHARLOTTEN PLATZ!!!!!!
@Hamster: Ich bin ein Berliner! ein Charlottenburger! dammt noch mal.
@gun_withthewind: Ja, und ich bin ein Hamster, was soll's janze?
Az az U-Bahn Cabrio feliratú tábla az Alexen a soha meg nem épülő U10 vonal (Lichterfelde-Potsdamer Platz-Weissensee) vágánya mellett található. Amúgy a létező berlini metróvonalaknál csak a nem létezőek viccesebbek; a Schlosstraße megállónál pl. az U9 és az U10 is megállt volna, az egyik felül, a másik alul. végül csak az U9 készült el, az egyik irányba az alsó, a másik irányba a felső peronon, a másik irányba az alsón. És ezért mindkét peron ketté van választva középen egy ocsmány kék kerítéssel, ami mögött a Bahnsteig másik fele van, plusz a sínek, amin soha metró nem járt.
@LCDLA: Azért az zerintem nagyon klassz dolog, hogy megépítették a leendő vonalak dolgait előre. Például a U5 nyugatra hosszabbításánál az Alexről a kiindulás is ott van vagy nyolcvan éve, és ez praktikus. Lehet, hogy a mi szemszögünkből pazarlás, hogy előre megépítenek dolgokat, amiket talán soha nem fognak használni, de az övékéből meg lehet, hogy pont nem az, mert az lenne a pazarlás, ha aztán működő vonalakat kéne leállítani az építkezések idejére. No meg ahol működő alagutak vannak, ott soha nem egyszerű és olcsó építkezni... Nálunk is megcsinálták az M3 idején a leendő összekötő-lépcsőt a rákövetkező metróvonalhoz a Kálvin téren - végülis nem is tudom, be lesz az építve az M4-be, vagy elbontották?
ez nem egészen U-, hanem S-Bahn: itt is van egy nagy halom megálló (leginkább a város legkülső részeiben, vagy a környező településekben található szakaszok), amiken megszűnt a forgalom, és soha nem is indult újra (bár pl. a Spandau-Staaken vonalat már mióta tervezik újranyitni), hogyaszongya: www.stillgelegte-s-bahn.de

Ez meg úgy nagy általánosságban a jól otthagyott villamos/S-Bahn/U-Bahn vonalakról: www.bliverbau.de/berlin/index.htm
@Hamster: ööö, pontosítsunk! Annak idején a Rotes Rathaus-ig jártak az U-bahnok, csak aztán vissza lett vágva a vonal az Alexig. A föld alatt 500 méteren meglévő síneket mindvégig szerelvénytárolásra használták.
@berlin_mount: Erről sehol nem hallottam, azt az alagútszakaszt mindenütt vorleistungként említik. Eleve csak a Jüdenstrasséig ér az az az alagút, megállónak, pláne fordítávágányoknak nem lett volna hely. Nem valamelyik másik városházára gondolsz, ahová ma is jár metró? Van egy pár abból is :)
@Hamster: hát nem vagyok egy multitasking ember! Nem tudok kommentet írni, ha közben beszélnek hozzám, ráadásul azt más nyelven tetszik, mint amilyen nyelven írok. :(((

Egy volna kimaradt, meg a történet! :)
"""Annak idején a Rotes Rathaus-ig jártak volna az U-bahnok"""

Ez a szocialista Berlin városvezetése által jóvá lett hagyva, és már konkrét tényként emlegették, hiszen az nem járja, hogy a városházára gyalog kell bemenni, amikor ott az alagút! Aztán a következő akárhányéves??? tervben "visszavágták" a vonalat az Alexig, mert kiderült, hogy egy másik nagyon fontos dologra kell a pénz! :(