Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (59) autók (66) bach (5) balaton (23) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (706) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (5) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (290) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (25) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (24) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (27) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (16) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (658) képregény (94) kérdés (6) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (38) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (10) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (30) nosztalgia (172) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (10) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (63) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (10) popkultúra (108) pozitívum (12) pozsony (11) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (27) rock (62) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (19) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (254) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (363) városkép (83) városliget (8) vasút (334) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (614) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (226) zene (161) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin-Friedrichstrasse - határral és anélkül

2012.01.19. 18:00 :: Hamster

Régebben írtam egy hosszabb bejegyzést a világrendszerek közti átszállóhelyről, a Friedrichstrasse-i pályaudvarról (Bahnhof Friedrichstrasse) - most megmutatnám azt is, hogy néz ki a hely manapság.

De előtte egy kis történelem, a Berlini Fal előttről: az eredeti pályaudvart - még csak négy vágánnyal - 1878 és 82 közt építették. Mivel a kapacitása kevésnek bizonyult, 1914 és 1925 közt több lépésben átalakították és kibővítették; ekkor épült a négyvágányos nagycsarnok mellé a kicsit magasabban fekvő, ma a kelet-nyugati S-Bahn által használt kétvágányos kiscsarnok. 1923-ban nyitották meg a Friedrichstrasse alatti, ma U6-nak nevezett metróvonalat. 

De a metróval még nem volt vége a föld alatti építkezéseknek: 1934 és 36 között épült meg az észak-déli S-Bahn alagút első szakasza, mely a pályaudvar nyugati vége alatt, részben a Spree mellett halad, majd átmegy az U6 alagútja fölött, és a folyó alatt. Az S-Bahn földalatti állomása, az U6 és a pályaudvar közt természetesen összekötő járatok épültek - amikor 1945. május 2-án a németek felrobbantották az S-Bahn alagútjának födémét a Landwehrkanal alatt, ezeken a folyosókon át árasztotta el a víz a metróhálózat egy részét is.

Bundesarchiv Bild 183-1982-1115-304, Berlin, Bahnhof Friedrichstraße
Kelet-berlini idill a nyolcvanas évek elejéről: csuklós Ikarus, IFA-reklám - és kerítések a viadukt átmenő vágányai mentén

A következő fejezet a Berlini Fal korszaka, melyről korábban ugyan már írtam, de azért összefoglalom: a vasúti pályaudvar két vágánya csak Kelet-Berlin felé, két vágánya csak Nyugat-Berlin felé indított S-Bahn vonatokat, két átmenő vágány pedig határállomásként üzemelt a távolsági vonatok számára. A föld alatti állomásokat - mind a metróét, mind az S-Bahnét - nyugati vonalak használták, melyek csak itt álltak meg Kelet-Berlinben, hogy az utasok átszállhassanak a vonalak közt.


A földalatti S-Bahn állomásról felvezető lépcső feletti felirat: a határátkelőhelyhez / az S-Bahnhoz / a távolsági peronhoz

A nyugat-németek és külföldiek határellenőrzés után akár be is léphettek innen Kelet-Berlinbe, míg a keletiek ezekre a vonalakra csak különleges engedélyek beszerzése  után juthattak (volna) be. 1972-ig a nyugat-berlinieknek se volt sokkal egyszerűbb belépniük Kelet-Berlinbe, akkortól kezdve azonban előzetes igénylés után megkaphatták az ún. vízum megszerzésére feljogosító elismervényt (aki tud jobb fordítást a Berechtigungsschein szóra, ne tartsa magában!), aminek birtokában aztán kaphattak egy egynapos vízumot a határállomáson. A hosszabb tartózkodást lehetővé tevő vízumhoz nehezebb volt hozzájutni, például meghívó kellett hozzá. Igaz, volt egy kilenc alkalomra szóló engedély is, ez már szinte bérletnek számított keletre. A kelet-berliniek átjárása nyugatra persze ezután is korlátozva maradt, és nyilván nem a nyugat-berliniek miatt.

A Kelet-Berlint elhagyó nyugatiak, a külföldre vagy Nyugat-Berlinbe (a kettő nem ugyanazt jelentette) utazó keletiek és külföldiek a fentebbi képen látható épületben estek át a kiléptető ellenőrzéseken; ezt az helyet a kettészakadt családok tagjainak búcsúzkodása miatt a "Könnyek Palotájának" (Tränenpalast) hívták. A pavilon ma már nincs összekötve a pályaudvar folyosóival, de történelmi emlékként műemléki védelem alatt áll.

Maga az állomás erősen ívben fekszik, a peronok nagy részét befedi a két csarnok fémszerkezetű teteje. A fenti kép a legdélebbi peronról készült: a Fal idején ez volt az átmenő/határátlépő vonatok fogadóhelye. Ahol a mai képen az emberek állnak, onnan indult régen a nyugati oldali S-Bahn, mely a pályaudvar keleti végén természetesen ütközőbakokban végződött. A háttérben a kiscsarnokban egy S-Bahn szerelvény áll.

891118 bahnhof friedrichstrasse
A nyugati S-Bahn peron 1989 novemberében, a kelet-berliniek engedély nélkül Nyugat-Berlinbe utazásának engedélyezése után

Fent láthatjuk, hogyan nézett ki a nyugati oldali S-Bahn peron a Fal még csak ideiglenes megnyitása idején. Az emberek ezrével tódultak át a másik oldalra, de elvileg még volt határ, így a határőrök bőszen osztogatták a stempliket. Ezeket a vágányokat a keleti oldali S-Bahntól egy plafonig érő átlátszatlan fal választotta el, mely ezen a képen látható is a "nyugati" S-Bahn mögött. A fémfal helyén sokáig csak magasított rácsüveg volt, amin keresztül  a keleti oldalról ki lehetett venni, ahogy a nyugati oldalon mozognak a vonatok, illetve hallani lehetett a bemondásokat is, de a jelek szerint a rendszer urai szerint ez túl nagy szabadság volt, így jött helyette a teljes magasságú fémfal...

És ilyen volt a keleti S-Bahn vége a nyugati oldalról nézve: takarás az utca felől, takarás a keleti peron felől, kerítések és őrtorony. Mivel ez a peron is NDK felségterület volt, viszonylag kevés kép készült róla, mivel a helyiek nem szívesen kockáztatták, hogy a határőrség vagy a Stasi fogdájában kössenek ki. A visszaemlékezések szerint a nyolcvanas évekre már minden be volt kamerázva, és persze a környéken várakozó civilek közt is mindig lehetett "hivatásos civil", úgyhogy legtöbbször kabát alól, táskából, rejtekből, haverok takarásából fotóztak a bátrabbak is. A csarnokban még nehezebb volt a helyzet, hiszen ott a határátlépő vonatok miatt egy toronyból és a függőjárdákról is figyelték a peronokat a szervek. Szerencsére nem folyamatosan, úgyhogy erről is van kép:

Most pedig nézzük meg, hogy néz ki ma a pályaudvar, melynek már csak két vágányát használja az (átmenő) S-Bahn forgalom; a másik négyen a helyi és regionális forgalom osztozik (az IC-k, EC-k és ICE-k nem állnak meg):

A videó készítésének apropója az volt, hogy borzasztóan esett odakint, de aztán ottragadtam a vonatok miatt. Végtelennek tűnő fehér ICE-k, emeletes vonatok minden mennyiségben, mozdony- és S-Bahn indulások hangja, illetve a főpályaudvaron látott lengyel Siemens-mozdony és a magánvasúti dízelmotorkocsi is felbukkan.

És egy kis bónusz a bejegyzés végére: az U6 Friedrichstrasse állomása igazi klasszikus "berlini metró" hangulatot áraszt sárga csempeburkolatával. Ehhez a síneken kolbászoló egereken kívül a papírcetlire nyomtató pénzbedobós mérleg is hozzátartozik. Persze nem csak itt találkozni ilyennel, de aki erre jár, ne hagyja ki - ha tart az eredménytől, legfeljebb ignorálja azt, a lényeg úgyis az az élmény, ahogy a lehulló érme után életre kell a berendezés, és némi morgás-csörgés-berregés után objektív ítéletet mond tömegünk felett ;)

A régi (1988-as) képekért külön köszönetet szeretnék mondani Gustav Stehno-nak!

31 komment

Címkék: történelem videó berlin város németország képek vasút pályaudvar berlini fal

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr143589285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ez megint egy jól sikerült bejegyzés lett.
Berlin-Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronnstrasse.
@Fricy: Köszi. Mondjuk ehhez képest valamikor este 9-től volt kint a címlapi blogrollban, most meg MÁR nem látom ott, miközben délelőtt óta kintlevő ajánlók még mindig ott vannak. A berlini bejegyzéseimmel általában ez van, főleg azokkal, amikkel sokat melóztam :-/
Én már 3 napja ledoktoráltam :))

Berlin klassz város, szívesen laknék ott.
Ismét egy jól megszerkesztett poszt, köszi!
@WMarci: Még mielőtt valaki belém kötne: nagyon érdekes is volt, meg a videó is jó volt - szokás szerint. (Nem akartam megint csak annyit írni, hogy "nagyon tetszett". :))

Amikor Berlinben voltam, engem is lenyűgözött a Friedrichstraße forgalma, pedig nem sok időm volt rá. Az viszont továbbra is rejtély számomra, hogy hogyan lehetett a keleti és nyugati járatokat (folyosókat, mozgólépcsőket, stb.) teljesen szétválasztani - aztán '90 körül visszaállítani a közel eredeti állapotot. Úgy, hogy még nem dőlt össze az egész építmény a foltozgatástól meg az átalakításoktól.
@WMarci: A szétválasztás nem úgy volt megoldva, hogy teljesen egyszerű legyen, például az U6-ra csak az S-Bahn földalatti állomásán lehetett eljutni. A Wikipedián levő rajz a színekkel elég jól érzékeltetni, hogy hol voltak a falak:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Berlin_Bhf_Friedrichstrasse_Lageplan_Grenzabfertigung.jpg&filetimestamp=20080302114310
@WMarci: Egyébként:

"(Nem akartam megint csak annyit írni, hogy "nagyon tetszett""

Nem a nyalizást hiányoltam (dehogynem;), csak aktuálpolitikai viccelődés (ti. a doktorozás) helyett releváns kommentekben reménykedtem, mint valamelyik első berlini bejegyzéskor, amikor csomó ex- vagy aktuális berlini beesett, és tök jókat meséltek az élményeikről, egy csomó újat olvastam. Übrigens, a te megjegyzésed, hogy sokat jártál ott, és nehezen tudod elképzelni, teljesen releváns volt. Annyit tudnék hozzátenni, hogy az épület eredeti építői, az átépítői és a visszaépítői is németek voltak, mitől dőlt volna össze :) Viszont hogy ép ésszel hogy lehetett kibírni, hogy tudták-látták-hallották, hogy a vasfal túloldalán is van élet, de azt is tudták, hogy nem juthatnak át oda, az a rejtély. Tudom, nálunk a soproniaknak lehetett hasonló, de itt egy milliós nagyvárosról van szó. Engem részben emiatt foglalkoztat az egész témakör.
(faszomba már, mindenki elolvasta, csak én nem még. remélem majd este.)
@Hamster: 89-ben voltam Berlinben, nem sok mindenre emlékszem. Inkább csak benyomások. Mi akkor már naponta átmehettünk a "határon", szegény NDK-sok irigykedő sorfala mellett. Az útlevélvizsgálóra emlékszem, pult, ablakkal, meg egy bazi nagy tükör a plafonról ferdén lelógatva, hogy mindent lásson a határőr, netán valakit át akarok csempészni vagy mi.
Emlékszem a "kísértet" állomásokra, de ezt már korábban megírtam.
2 éve voltam Berlinben nem egészen 1 hetet, jó volt újra látni, kerestem a régi emlékeket, de nem nagyon találtam. Megváltozott a város, hál' Istennek előnyére.
@Hamster: Igen, Sopronban hasonló volt - csak ott egyszerűbb dolguk volt az építőknek, mert előtte jól lebombázták az állomást (így is eltartott vagy 20 évig, mire felépült a mai).

Az átépítők németek voltak, ez igaz, de gondolom rohammunkában kellett átszabni az egészet a határ lezárásakor - és azt azért mi is ismerjük, hogy egy kommunista országban milyen minőségben produkálnak építményeket rövid építési idő alatt. :) Igazából csak ezért merült fel bennem a kérdés.
Az meg, hogy ép ésszel hogy lehetett kibírni... Csak egy ott lakó és ezt átélő ember tudja (vagy ő sem). De hátha előkerül egy, a te kedvedért. :)
@Hamster: asszem mentálisan kitakarod a zavaró tényezőket. amíg az andrássyn dolgoztam, az első pár nap lógtam pár kirakaton (zegna, armani, ilyenek) aztán meg úgy mentem el előttük, mintha 100ft-os boltok lennének. pedig andy wajnát is láttam kijönni abból a szarból, ami olyan giccses szemetet árul a gucci(?) (sarkon a belett-intézetnél) mellett.
(meg állítólag a pornós operatőrök is csak pár napig élvezik a melót, aztán belefásulnak :)
@Rocko-: Nyugi, addig nem lesz új pószt, amíg mindenki el nem olvassa és tovább nem ajánlja az ismerőseinek ;)
@milliliteratura: Az azért más, mert arra nincs szükséged, nem fáj, itt viszont az volt, hogy annyira tökéletes azért nem volt lokálisan, és láttad, hogy aki átjött látogatni, annak jobb volt, tehát felmerülhetett, hogy milyen jó lenne azon a másik vonaton lenni. Bár nyilván az, hogy az emberek nem mehettek oda át, azt is szolgálta, hogy ne láthassák, ott milyen, a propaganda meg harsogta, hogy itt a jobb, de az egyirányú utazások száma mégse ezt igazolta. A "mentális kitakatás" itt inkább onnan jöhetett, hogy tudták, nem tudnak csak úgy átjutni, ezért hogy ne őrüljenek bele, inkább nem foglalkoztak vele.
@Hamster: :D

"Kelet-berlini idill a nyolcvanas évek elejéről: csuklós Ikarus,"
jaja, IK-t szúrtam ki egyből. :)

"A földalatti S-Bahn állomásról felvezető lépcső feletti felirat: a határátkelőhelyhez / az S-Bahnhoz / a távolsági peronhoz"
régi KöKi. :)

"a peronok nagy részét befedi a két csarnok fémszerkezetű teteje. "
nagyon helyes.

"Ezeket a vágányokat a keleti oldali S-Bahntól egy plafonig érő átlátszatlan fal választotta el"
ehhh.

"úgyhogy legtöbbször kabát alól, táskából, rejtekből, haverok takarásából fotóztak a bátrabbak is."
erre olvastam tegnap egy viccet.
Jack és Iván beszélgetnek a demokráciáról.
Jack: - Nálunk olyan nagy a demokrácia, hogy ha én akarom, akkor odapisálok a Fehér Ház kerítéséhez!
Erre Iván: - Nálunk meg olyan nagy, ha akarok odaszarok a Lenin mauzóleuma mellé!
Elgondolkodik Jack, hogy kicsit túlzott, ezért halkan odasúgja Ivánnak: - Hát ezért nem vagyok ilyen laza, azért előtte körülnézek!
Erre Iván: - Miért, szerinted én letolom a gatyámat?

a pályaudvar íve nem zavaró utasbiztonság szempontjából?
a magánvasutat hogyan kell elképzelni?
@Rocko-: "régi KöKi"
A régi KöKin volt határállomás, ahol kétszázvalahány ember halt meg természetes okokból, ti. a határátléptetéskor való stressztől kapott infarktustól (az átléptetés tíz perctől akár órákig is tarthatott, találomra és mindenféle jelek alapján választották ki, hogy kit mennyire ellenőriznek)?

"a pályaudvar íve nem zavaró utasbiztonság szempontjából?"
Bemondják, mielőtt vonat megy át, a monitorokon ki is van írva, hely is van félreállni, és az ív miatt eleve nem kétszázzal jönnek.

"a magánvasutat hogyan kell elképzelni?"
Van egy cég, akinek koncessziója van valamilyen útvonalra, és ott a saját (bérelt, lízingelt) járműveivel jár. Itt konkrétan a HEX-ről van szó, ami a Veolia tulajdona, és errefelé jár:
www.hex-online.de/fahrplaene-strecken/streckennetz/index.html
A vicces az, hogy a Hauptbahnhofon talán nem is állt meg, csak n+1 másik helyen, lehet, hogy valami verseny okokból? Vagy a Haupton drága a droszt? :)
@Hamster: "A régi KöKin volt határállomás, ahol kétszázvalahány ember halt meg természetes okokból, ti. a határátléptetéskor való stressztől kapott infarktustól (az átléptetés tíz perctől akár órákig is tarthatott, találomra és mindenféle jelek alapján választották ki, hogy kit mennyire ellenőriznek)?"
nem, csak a képről nekem annak a hangulata jött le. számomra.

"és az ív miatt eleve nem kétszázzal jönnek."
és ajtózárás?

"Van egy cég, akinek koncessziója van valamilyen útvonalra, és ott a saját (bérelt, lízingelt) járműveivel jár"
ahh, értem, szóval ez olyan, mint a BKV alvállakozója, aki esz buszokat, és azokat üzemelteti a vonalon.
nem pedig mondjuk HAMSTER ZRt. aki vesz egy UV-t és azzal egyedül, saját magának közlekedik a Bartókon, kvázi bérelve a pályát a BKV-tól. :)
@Rocko-: "és ajtózárás?"
Megoldják, hiszen németek. Biztosan vannak szabványok, hogy hogy néz ki egy ajtónyitás, ahhoz passzoljon. Bizonyos típusokon meg ugye vannak mozgó lépcsőfokok, amik áthidalják a távolságot, ha messze van a peron. A szélső vágányon még kerekesszékhez való rámpanyitást is végignéztem, nem volt vele gond.
@Hamster: hát ha nem zárják oda, akkor jó. :)
@Rocko-: Jaa, hogy az indításjelzésre gondolsz? A kalauzok jeleznek, most konkrétan nem figyeltem, hogy itt is így volt-e (szar megfigyelő vagyok, na), de például amikor vége a ki- és beszállásnak, akkor kalauzkulccsal elfordítanak a peronon egy izét, és akkor kap jelzést a mozdonyvezető. Az nálunk is úgy van, hogy nappal tárcsával, este zseblámpával integetnek a kalauzok, hogy részükről jöhet a mehet.

Az S-Bahnnál állomáshoz kötve is vannak emberek, akik ezt vezényélik, bár már nem mindenhol, és talán nem is mindig. Ívben levő állomáson, nagy tömegben akár többen is lehetnek. Itt egy videó erről:
www.youtube.com/watch?v=UVLq9PRtk7Q
Régen az U-Bahnon is volt, de már felszámolták, csak az üres, foncsorozott üvegű kuckók emlékeztetnek rá.
@Hamster: 'konkrétan a pinára gondolok', de nem erről van szó. :D

nem, arar céloztam, hogy ha ívben áll meg, akkor ha az ív belső felén van utas cser, hát kinéz a sofőr és látja, hogy mi történk. ha külsőn, akkor valószínűleg esélye incs látni, hogy mi történik az alfélen.

"de például amikor vége a ki- és beszállásnak, akkor kalauzkulccsal elfordítanak a peronon egy izét, és akkor kap jelzést a mozdonyvezető."
áhh, értem. ez a válasz. :)

uhh, ez a video durva.
bár gondolom fejlett németország, nem akarnak olyan elavult dolgot használni, mint a tükör. :D
szóval vonatnál nem nagy az indulási sűrűség, de így? kemény. sose indulna el itthon...
mondjuk érthető, hogy így magas a foglalkoztatottság. :D
@Rocko-: Ahol elég a tükör, ott azt használják, gyakorlatilag felszámolják a peroni szolgálatot, csak bizonyos helyek szűkek, ívben vannak, beláthatatlanok, túl nagy a tömeg, ott megmaradt.
Kis kiegészítés: tavaly nyáron a Múzeumok Éjszakáján végre meg tudtam belülről is nézni a Könnyek Palotáját, elég hatásos múltidéző kiállítás volt benne. A határ/vámellenőrző fülkéken is át lehetett menni, döbbenet, hogy még arra is gondoltak, hogy ferde tükrök legyenek az ember háta mögött, hogy azt is lássák a pult mögül, ha matat a háta mögött...
@Hamster:

Ebben a ferde tükörben semmi megdöbbentő nincs. Ferihegyen is voltak, de még a szabad nyugaton is. Ma videorendszerek vannak.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: De egy ilyen szák térben? Teljesen terrorizáló volt az a fülke, előtted a pult, mögötte illetékes elvtárssal, bezárva, még a fejed hátulját is látják... Én ilyen határátkelővel itthon még nem találkoztam, de másutt se.