Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Velünk élő gépcsodák a Vasfüggöny keleti oldaláról, megint

2012.02.17. 13:00 :: Hamster

A cím kicsit csalóka, mert ezek már archívnak mondható képek - bőven elképzelhető, hogy a rajtuk látható gépsárkányok már nincsenek köztünk. Ugyanakkor ez a lehetőség még inkább arra sarkall, hogy feltegyem ide őket, úgyis rég volt már ilyen!

Kezdjük ezzel az örök kedvenc csőrös Tatrával. Ugyan nem a "kagyló-hűtőrácsos", hanem a későbbi, 148-as modell, de még így, vélhetően sokadik átfestése után is látványos darab.

Egy Ikarus távolsági busz (talán 256-os), ezen meg mi az érdekes? Egyrészt az, hogy manapság egyre kevesebb az igazi, sárga Volán busz (sőt: Volánbusz busz) a környéken (ez a kép Szentendrén készült), másrészt az 1+0+1 elrendezésű ráncajtó, ami gyerekkoromban se volt túlzottan  gyakori, pedig akkor aztán tényleg Ikarusokból volt a kerítés. Legalábbis felénk "kisajtósból" az 1+2+0 elrendezés gyakoribb volt. De tán még 1+1+0-t is láttam. Vagy csak álmodtam őket? Tényleg, valaki összeszámolta már, hányféle kivitelben épültek anno az Ikarusok? Tudom, nem az ajtóelrendezés volt a fő rendezőelv, hanem hogy far- vagy középmotoros, városi, helyközi vagy távolsági, de én elsősorban az ajtókat figyeltem, meg hogy volt-e szellőzőrács a hátfalon, vagy sem.

Egy LIAZ. Fogalmam sincs, mi a pontos típusa, vagy hogy mi a különbség az RT és az MT változat közt kinézetre, úgyhogy írhatnám azt is, hogy ez egy Škoda 706-os teherautó, mert ha jól értem, a csehszlovák tervgazdálkodás keretében úgy működött a dolog, hogy volt egy gyár Liberecben, ami az Avia tervei alapján (az első típus, a 706 R ott is épült), a  Škoda felügyelete alatt alvázakat gyártott - ha maga komplettírozta a járművet, akkor LIAZ teherautó lett belőle, (RT, később MT) ha meg a  Vysoké Mýto-i Karosa gyár, akkor busz (RO, később RTO). Az R és az M pedig talán a motor típusára utalt.

Hopp, véletlenül beleakadtam ebbe az oldalba, gyakorlatilag ugyanezt írja. Mindenfelé keresgéltem nem-zmrzlinául írt gyártörténetet, közben csak itt, a blog.hu-n kellett volna körülnéznem :)

Ez a LIAZ az UV ötvenedik szülinapján a régimódi hangulatot fokozta jelenlétével. Azt nem tudom, hogy eleve az ünnepség miatt hívták oda, vagy csak véletlenül járt arra (villamosos különmeneteknél időnként előkerül egy-egy véletlenül arrajáró oldtimer, ami aztán odaáll a tuja mellé, hogy együtt lehessen fotózni az öreg gépeket), de jópofa volt!

A négyes metró építkezésének kezdete környékén (ezt se magyarul írtam) fotóztam ezt a ZiL-130-ast a Fővám tér közelében. Vélhetően FKFV-s lehetett eredetileg.

Csak összehasonlításképp: így néz ki egy normális festésű 130-as ZiL! Kár, hogy billencset már ezer éve nem látok belőle, mert gyerekkoromban az volt a kedvenc. Meg persze a motorhangja, az a prüszkölős-morgós. Ha jól emlékszem, egyszer egy ZiL tolatott rá a Trabantunk motorháztetejére, miközben mi benne ültünk (már hogy a Trabantban) - a sofőr észre se vette, és amikor elindult előre, elvontatott bennünket :)

Mutatóba itt egy KAMAZ is a Közgáz előtt, nem tipikus színben, nem tipikus felépítménnyel.

Szintén klasszikus keleti blokkos cucc: IFA W50. Megszeretni sose tudtam, bár jellegzetes fékcöcögtetése még most is a fülemben van. Persze nem azért, mert olyan jó a memóriám, hanem mert még ma is elég sok van belőlük :) Platós tűzoltóautóként nem sokszor találkoztam a típussal, ezért kellett lefotóznom a Blaha Lujza téri Sajtóház hűlt helye előtt.

És ha már IFA, akkor itt a kétütemű kis rokon, a Barkas B1000 (szerintem, akárcsak az IFA-t, ezt is kevesen emlegették típusszámmal). Ez a példány egész normális állapotban volt, a fülkét szerintem nem sokkal korábban újíthatták fel. Lehet, hogy nem volt nagy szám ez a járgány, de a kisbusz változat az alacsony padlószint miatt ezerszer jobban pakolható volt, mint a többi hasonló járgány. És szerintem nem csak a Żukhoz és a Nysához képest nézett ki aranyosan :)

Az utolsó kép nem a keleti oldalon készült, nem is keleti oldali járgányról, de olyan "ezt nem hiszem el"-kultúrsokk volt az adott helyzetben, hogy mégis ideteszem:

Ott állok a bázeli Barfüsserplatz-on, jómód, szépség és villamosok mindenfelé, egyszercsak bekanyarodik ez a dömper, és elpöfög a belváros felé (mindenfelé emelkedők, többszáz éves házak és turisták). Kicsit szürreális volt - biztos gátat építettek valamelyik belső udvaron, vagy metrót, azért kellett ez a cucc rendes teherautó helyett :)

94 komment

Címkék: autók képek gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr754123190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az a 256-os eredetileg távolsági kivitelben, dobogókra szerelt üléssel, lengő ajtókkal készült, később kendácsolták át helyközi kivitelűre. Kapott ráncajtót a lengő helyett, a dobogókat, meg kiszedték belőlük. Van olyan, amiben megmaradt a dobogó, sőt van ilyen öszvér a Vértes Volánnál is, azt hiszem az helyben alakítódott át.
Köszönhetően az átalakításoknak egyébként rengeteg különféle kialakítású 200-as Ikarus volt. Az 1+2+0 az a legendás kockafaros, a 266-os, 1+1+0 nem igen volt, max valami durva kendácsnak köszönhetően.
@RETROPETI: Köszi a kiegészítéseket! Ez az egysávos ráncajtó mindig fogalkoztatott, szerintem sose utaztam olyan Ikarusszal, amin ilyen volt. Van még esélyem ilyesmire? :)
@RETROPETI: Az 1+1+0 lehet, hogy barkács volt, de majdnem biztos, hogy tényleg láttam olyat, mert abban az időszakban a Trabant hátsó ülésén nézve állandóan azzal szórakoztattam magam (már amikor épp nem tolatott ránk egy ZiL, vagy jött belénk egy elalvó osztrák kamionos), hogy a sárga csodákat néztem a Budaörsi úton (meg a még ritkán látható régivolánszínű Farosokat). Kalauz nélkül feliratokkal, a koromtól fekete hátsó fallal, meg minden. Tudom, kérdeztem már, de ez a hátsó plusz szellőzőrács ez valamelyik motornak a kiegészítője volt, vagy utólag barkácsoltak rá a kocsikra?
@Hamster: Még egy kérdés, hátha a Volán történetében is penge vagy: gyerekkoromban volt egy buszbaleset, a Szirmai és a Tornavár (annak akkor is ez volt a neve?) utca sarkának környékén. Konkrétan nem láttam, hogy hol, mert hosszú tömött sorban álltak a mentők a Szirmain, mellette araszolt a forgalom. Arra emlékszem, hogy a hiradóban is bemondták este, de konkrétan arra már nem, hogy nagyjából mikor, mi történt pontosan. Valaki nem tudja, mi volt ez?
@Hamster: Hóóógyne, egy rakat 266-os van még közforgalmú állományban.
Kölyökkoromban együtt jártam úszni egy velem kb. egyidős, szépreményű ifjonccal. Akkora agy volt, hogy őszintén csodálkoztunk azon, hogy pajtásunk el tud úszni a két kötél között egyenesen, tizenkét éves korára. Na, szóval az ő száján jött ki az, hogy "Kamahárom teherautó". Akkor annyira röhögtünk rajta, hogy Béla bá, az edző berohant az öltözőbe, mert azt hitte, hogy valami nagy disznóságon ügyködünk. Azóta is, ha meglátom, hogy "KAMA3", akkor az ugrik be elsőnek, hogy "kamahárom". Olyankor meg röhögök magam elé és senki sem érti, hogy mi a fenének örülök.

Bocs, de ezt muszáj volt elmondanom!
apppáááám, mióta nem láttam már zilt!!! nézem itt a fenti képet vagy két másodpercig, és belém villan a felismerés "bazmeg, ez egy zil" :)

@Sam. Joe: igen, a zsiguli (VAZ) meg a BA3 volt :) de szerencsére az orosz csodák 95%-a A3-ra végződik, mert az az avtozavod (autógyár).
Ennek a Tatra-nak a V8-as léghűtéses diesel motorja van beépítve a Hercules aggriba...
@Walter Melone:

A toldiba meg a fenti Zil benzines változata.
"nem-zmrzlinául írt" Hát ettől lefordultam a székről! :-)
A régi ZIL !

Micsoda hangja vót annak a benzines vényócnak! Aztán elkezdték dízelesíteni őket IFA motorral, onnantól már nem voltak nagy szám... Állítólag a minta egy háború utáni Ford teherautó volt, annak a licensze alapján építették Szerjozsáék még vagy negyven évig.
@Walter Melone: "Hercules" "A toldiba"
Izé, nem lehetne valami olyan notációt alkalmazni, hogy mi is értsük? :) Oké, aggregátor -> biztos vitorlázókhoz csörlő, de hol? Ezek becenevek?
@Sam. Joe: Szerintem mindenki szórakozott azzal, hogy "Kamaháromnak" mondta, mi is:
hamster.blog.hu/2011/07/13/tuzoltoautok_es_tehergepsarkanyok
Azért tényleg furcsa, hogy az illető nem tudta, mert ugye nekünk még tanították, hogy van olyan, hogy cirill Z betű, a sok VAZ, MAZ, UAZ, GAZ után meg magunktól is vágtuk, hogy mi lehet az :)
"Egy LIAZ. Fogalmam sincs, mi a pontos típusa, vagy hogy mi a különbség az RT és az MT változat közt kinézetre,"
attól függ hova készült. az RT a Race Truck elnevezése, az MT pedig a Mud Truckot.

"a sofőr észre se vette, és amikor elindult előre, elvontatott bennünket :)"
:D

az utolsó képről pedig neme az rémlik, hogy ez egy Dutra, de nem találok ilyet, mgé hasonlót se.
@Sam. Joe: :))))

@milliliteratura: "de szerencsére az orosz csodák 95%-a A3-ra végződik"
ennyi Audi van ott? :D

@retekblog: jaja. :)

@Hamster: TAZ.
@Hamster:

Talán Érden, ha lefekszik az E94.

Kockafarossal egy 6-8 éve még járt a Vértes Sárisápról Piliscsabára. Talán még ott van fordában is ilyen átalakított Ik 256.

Volt még a Vértesnek egy kék színű, a korábbi Piliscsév-Bp forda kocsija, azt valahova Budára adták el, sokszor látom gyerekszállítással.

Ilyenből csinálták:
boz-021.extra.hu/ik256/fkc-134.jpg

Létezett egy alul fekete is:
www.eurobusonline.hu/album/volanbusz/volanbusz/dza_files/dza-288.jpg

Nem voltak rossz buszok.
@Sam. Joe:
Én ezt sosem mondtam ki ugyan hangosan, de mindig izgatottan letem, van-e belőle kettes, négyes, hatos stb...
Rengeteg csalódás ért ez ügyben.
@Rocko-: ""a sofőr észre se vette, és amikor elindult előre, elvontatott bennünket :)"
:D"

Annyira nem volt vicces (... mint amikor az elaludt osztrák kamionos bezippelte a Trabi csomagtartóját), de homályos emlékeim szerint épp arrajárt egy rendőrautó*, amelyik azonnal leállította. A sofőr meg nem értette, hogy mi van. Nem emlékszem már, mi volt pontosan, csak arra, hogy hosszában felrepedt a duroplast, mi meg valahogy csak eljutottunk a suliba.

*Egyébként amikor az osztrák kamionos belénkjött, akkor azzal a lendülettel beletolt egy civil rendőrbe. Mennyi rendőr volt akkoriban, hogy mindenütt azonnal ott voltak? :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: A Vértes volt az, amelyik a Bz-leállítások idején a nosztalgia Farossal közlekedett Esztergom környékén*, nem? A jelek szerint van nekik mindenük, csak tartalék nem.

*Sajnos akkoriban nem foglalkoztatott a dolog, pedig a kétezres évek elején Faros menetrend szerinti forgalomban... hát klassz lehetett :)
A dömper nem RETRO csoda. Ma is használják(juk),amikor pl. a mixerekkel nem tudunk bemenni egy csarnokba,akkor ebbe engedjük a betont kb. 1-1,5 m3-t.Ezt is valami ilyesmire használhatták.
Itt egy igazi kelet-európai találékonysági lelemény olcsóért télre. Aztán úgy mész a havon, hogy nagyon.
www.vagy.hu/tartalom/cikk/1710_holanc_biciklire
@Topitnya: Nyilván volt oka annak, hogy ott volt (a svájciak nagyon praktikus népség, nem szórják csak úgy a pénzt, mint mi), de abban a környezetben akkor is viccesen nézett ki. Azt meg senki nem mondta, hogy retró lett volna :)
"attól függ hova készült. az RT a Race Truck elnevezése, az MT pedig a Mud Truckot" - ez így ebben a formában egészen biztos, h nem állja meg a helyét. :)
Konkrétan az elnevezéseknek semmi köze az angol szavak rövidítéseihez.
@Rocko-: "az utolsó képről pedig neme az rémlik, hogy ez egy Dutra"
dutrának semmiképpen sem dutra, mivel az egy traktor típus volt.
volt belőle 2 hengeres (ue28), négyhengeres (dutra a) és hathengeres (dutra b) változat.
a mezőgazdaságon kívül máshol nem használták.
@nandras01: "a mezőgazdaságon kívül máshol nem használták."

Azért mielőtt ilyen tutira kijelentünk valamit, guglizzunk utána, plíz:
de.wikipedia.org/wiki/Dutra_DR-50
@Hamster: jogos a rámpirítás...
mentségemre szolgáljon, hogy anno, még az ántivilágban rengeteget forgolódtam a magyar gyártmányú dutra erőgépek között, így teljesen kiment a fejemből, hogy létezett egy német dutra is.
(most itt ülök a gép előtt és szórom a fejemre a hamut :)
@Ator a Legyőzhetetlen:
Az biztos, hogy a 'sima' billencs volt az MTS 24: http://www.google.hu/search?q=liaz+"mts+24"&tbm=isch
Ilyent hajtottam én is. Ezeken "kisbódé" volt (kétszemélyes), csak hátul hajtott, viszont (az 'országútitól' eltérően) 'rövid' Rába hátsóhíd volt alattuk: a hátsó kerék közepén a hengerben (m.blog.hu/ha/hamster/image/gepsarkanyok8/img_6035.jpg, www.alexmiedema.com/images/gastfotos/ninja/L%20MTS%2024%20S3%20vysok%C3%A1%20korba%20AA%2003-border.jpg) egy bolygóműves lassítóáttétel van. Ezek nem bírták a nagy tempót (tartósan max. 70, különben hamar 'benézett' a motorgenerál...), a néhány 'gyorshíddal' szerelt példányt viszont a bányába nem volt (ill. lett volna) szabad beengedni, mert szinte azonnal 'szuportosak' lettek (gy.k.: szétment a diffi), aszfalton viszont 90 körül volt az utazójuk. Ezek alatt országúti híd van:
m.blog.hu/ha/hamster/image/gepsarkanyok2/img_2655.jpg, www.alexmiedema.com/images/gastfotos/ninja/LIazkraan1-border.jpg
@nandras01: "létezett egy német dutra is"

Nem létezett, ez ugyanaz a Dutra volt!
@Nincs még nicked: Majdnem igaz, amit írtál. Csak mert a bolygóműves hátsó hidakat szerelték billencsekbe (összekerekeshez is) és országúti, távolsági használatra szánt nyergesvontatókba és platós változatokba is. A bolygóműves hidakból is van nagyobb és kisebb áttétellel szerelt verzió. Az amit te "országúti" hídnak neveztél, az nem feltétlenül az volt minden esetben.
Üdv, a posztért köszönet, bár még mindig nem mondanám, hogy ritkaságok ezek a járgányok... 2003-2010 között folyamatosan autópályaépítésen dolgoztunk, az "operatív állományban" kiszámíthatóan megjelentek a régiségek.
A rácsos hátuljú kocka-Ikarus kapcsán úgy emlékszem, hogy azok a darabok lettek így kialakítva, amibe IFA-motort szereltek (talán konkrétan gyárilag, NDK-export céllal?). Ezek a motorok alul kissé, de félreérthetetlenül kilógtak a lökhárító fedéséből lefelé.
Peace.
A Tatra félig-meddig sikertörténet, nem volt egy gyorsasági bajnok, de mindenhonnét kimászott....Fő erénye a nagy nyomatékkal rendelkező motor (ugyanúgy, mint a kistesója: a Praga), a nyugati építési vállalkozók is kedvelték, sajna a jól induló sikertörténetet később az Euronormák nem teljesítése akadályozta meg....
A LIAZ-hoz. A képen látható billencsről nem sokat tudok, amivel én jártam a Volánnál(22-es) az az MT-4-es, 4 üléses, fix platós, korall piros LIAZ(YF 55-74). Önsúlya: 6.4t. Raksúlya 9.4t. 10800cm³ 184LE Plató hossza 480cm. Az adatok csak az emlékezetemben élnek, lehet, hogy nagy hülyeségeket írtam.
Rába hátsó híd.
Két tulajdonsága miatt szerettem. Az egyik a gyorsasága. Üresen, vagy félsúllyal simán indult 3 hosszúból. Ezzel jobban gyorsult, mint az akkori személyautók többsége. A másik, hogy nem vesztinges volt, tehát hideg időben simán lehetett rángatni reggelente és nem kellett aláfeküdni.
Egyébként meg gyalázatos menettulajdonságai voltak. Irdatlanul rázott a teleszkópos ülés ellenére is. Az aránytalan tengelytáv miatt iszonyúan csúszott oldalirányba.
A fülkében lévő motor miatt nagyon hangos volt. Racsnis-bowdenes rögzítőfék(5-6-szor kellett le-fel húzni a 70 cm-es kézifékkart)
Ugyanitt jártam Tatra 138, 148-assal is. Ami még rendszerbe volt állítva, az a Tatra 813-as vontató. Erre nincs kategóriám, de vezettem. Igazi élvezet.
Elfelejtettem a jó tulajdonságokhoz odaírni a "bubu-t" (kipufogó fék)
@El Visco Stello: Erről jut eszembe: valaki tudna mutatni egy felvételt, amin kimondottan a bubufék hangja hallatszik, vagy legalábbis rá lehet mondani, hogy "0:12-től azt hallod"? Annyiszor hallottam/olvastam már, hogy "a kipufogófék jellegzetes hangja", de én nem tudom ezt a RÁBA-hídétől és a többi jellegzetes hangtól elválasztani az agyamban.
Nagyon fasza! Még egy Prága kellett volna. Attól úgy féltem gyerekkoromban, hogy majdnem megetettem a gatyát is. Volt még valami csehszlovák vontató, asszem Tatra volt 6 kerékkel. Az egy istentelen nagy drabális sz@r volt. Bár lehet, én voltam még kicsi.
Egy régi élményem: 1991 körül Velencében voltunk. Már a parkolóban meglepődtem, mert egy hatalmas Skoda reklám volt kinn. Hajóval kimentünk a Lidóra. Alig partra szálltunk, egy jellegzetes hangot hallottam. Mivel nekem is volt valamikor, egyből felismertem és nem kellett sokat várni. Egy mellékutcából egy eredeti, olasz rendszámú, rózsaszínű Zaporozsec kanyarodott ki és méltóság teljesen elvonult előttünk. Nagy és megfejthetetlen élmény volt. (A "szakértők"-nek: nem NSU volt)
Én meg azt hittem gyerekkoromban,hogy a Zsiga orrán lévő "B" jel a Vaz-ra utal,később értesültem róla hogy középkori volgai vitorlást ábrázol..:)
@kewcheg: Én meg azt hittem, hogy az egy Zs betű, ti. hogy Zsiguli.
@Hamster: Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem, meg is nézem.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Ebben pontosan melyik a bubu hangja? A motor vá...vá...vááá hangja, vagy a fék cöccögése? Vagy együtt? De a második videón nincs cöccögés, ezexerint csak nem. Vagy amit én a híd huhogásának gondolok, az? De az trolikon is megfigyelhető, és azokon csak nincs kipifogófék :)
@Hamster: gondolom nem volt vicces akkor, így, évekkel később, és úgyh nem velem esett meg: viccesen hangzik.
(tekintve hogy nem esett bajotok.)

@nandras01: én nem vagyok meggyőződve a típusában, mondom, csak rémlett. képen már láttam ilyet, de akkor rosszul emlékeztem a nevére. te tudod mi az?
@Rocko-: "tekintve hogy nem esett bajotok"
Pedig ettől lettem ilyen okos... Góóóóooombaaaaaa 8P

Egyébként én az ilyen esetek miatt szoktam védeni a Trabantot, hogy mi minden megtörtént vele, aztán a ajunk szála nem görbült (a kirándulós ételhordónk az igen, évekig úgy kellett feszegetni a tetejét).

A Dutrára meg jól emlékszel, volt Dutra dömper, bár úgy sejtem, a bázeli cucc kicsit se az volt :)
@Hamster: gomba. :D
megártott neked a móricz. :DDD
a Trabant maga nemében jó kocsi. csak nem szabad más kontextusba helyezni.

most már határozottan kezd izgatni ennek az izének a neve.
esetleg multicar homlokrakodó? :)
Csőrös Tátra mai napig jár még. Novemberben én is lefotóztam.
Most nézem, hogy a tűzoltós IFA-nak vagy kék festéket szoktak tölteni a hűtőjébe, vagy a mellécsorgó hűtőfolyadék leszedte a festéket, és előtte kék volt a kocsi :)
Ami az utolso kepen van az nem egy original "domper'az original domper sokal nagyob volt!En egy "domperel" szoktem at Ausztriaban 1955 januarjaban azt hajtotam neki a szoges drotnak.
@Hamster:

:-)

Bocsi.

van amikor valaki számára teljesen egyértelmű és hétköznapi kifejezések másoknak idegenek...

Szóval igen, csörlőaggregátor mindkettő vitorlákhoz.
A neveik nem becenevek, ezeket tényleg így hívják...

A Toldi magyar fejlesztés volt, de nem a brutális erejéről híres, úgyh ezzel nem is kellett különösebb trükk, csak teljes gáz és hadd szóljon.

Ez az a cucc, amiben nincs kabin körülötted, csak egy fedél a hátad mögé kinyitva. Ez akkor izgalmas, amikor a pilóta véletlenül rád dobja a kötelet...

Ilyenkor az ember lekucorodott és magára csukta a fedelet, ha tudta. 800m drótkötél meg ott dobolt a feje felett. :-)))

A Hercules már modernebb cucc, majd keresek róluk képet is...
@Ator a Legyőzhetetlen: én eléggé biztos vagyok benne, 83 és 87 közt jártam Gödöllőn az agráregyetemre, volt fakultációban felvehető gyakorlati gépészet - ott elég sok mindent megtanultunk, például az oszcilloszkópos pótlevegő ionizátor változtatható szögállású fuxusmodifikátorbehúzó pöcökrugó pontos használatát - szóval az ott tanító akkori professzorom, Dr. Mezőkövesdi Humor Harold mondta ezt.
"Az R és az M pedig talán a motor típusára utalt"

MT = modernizovaný trambus
RTO = rámový trambusový osobný
RS = rekonštruovaný sklápač

Utánanéztem és tényleg marhaságot írtam: Nem 10800, hanem 11800cm³.
A bubu pedig igazából nem is fék. Ezek a motorok, ha egyszer beindulnak, csak az üzemanyag megvonásával lehetne leállítani, ami a rendszer állandó lelevegősödésével járna. Erre kitaláltak egy fojtószelepet a kipufogóra, amit ha zárnak egy pedállal, nem tud kipufogni és leáll. Namost, ha az autó lendületben van(és persze sebességben) akkor a kipufogás fojtásával kvázi motorfékhatást lehet előidézni. A jellegzetes hang attól van, hogy nincs kipufogás a kipufogón, hanem a motorból hallatszik némi fojtott puffogás. A leírás nem szakszerű, de kábé erről van szó.
@Rocko-: gondolom A8-ból ötvenezerszer annyi van mint A3-ból :)
@Walter Melone:
Toldival nem csőröltem, de Herkulesben pácolódtam néhányszor a napon... Na, azért kabin ide vagy oda, tudott az is beszarásos élmény lenni, mikor a növendék pilóta belehúzott a csőrlésbe, a megfeszülő kötél a szakadóbetétnél (vagy ha az már nem volt, akkor bárhol, ahol meg volt gyengülve, például korábbi fonásnál) tervszerűen szakadt (a kötél erősségének ilyetén méretezése ugyebár azért volt lényeges, hogy ne lehessen a földre csőrölni a gépet leoldási hiba esetén – bár volt, akinek sikerült megoldania ezt a bravúrt is :o), megjegyzem, tényleg bravúrosan), a gumikötélként megfeszülő, majd hirtelen engedő kötél pedig kilőtt a csörlőkezelő irányába. Hiába a terhelés nélkül felpörgő motor/csörlődob, ha a kezelő nem volt résen, vagy hurkot vetett a kötél és megszorult a vezetőorsóknál, akkor a kezelő nem tudta időben „beszívni” a kötelet, és az egészet a kabintetőre, vagy a 45 fokban döntött üvegre kapta. Nem volt szívderítő látvány, a hangról nem is beszélve.
Olyan is volt, hogy a szakadó kötél ostorként hátracsapott – nem véletlen volt tekintélyes biztonsági zónát biztosító módon körbezászlózva a csörlőaggregátor környéke! (Vastagabb kezelők azzal is ámítottak, hogy ők biza néha ugrottak is a fülkéből, de ezt inkább városi legendának tartottam, mert ha a kabin nem véd meg, akkor a puszta ég alatt még kevésbé vagy védve – a többszáz méter kötél bármelyik irányba dobhat hurkot, rád eshet, szétvághat stb. De tény, hogy a kabintetőn volt néhány csúnya bevágódás!)
A Tatra motor visítása viszont király volt. Benne volt a vitamin! :o) (Vontatmányként a Herkulessel való precíz, hangárban történő tolatgatás viszont elbaszott egy dolog volt, különösen a 3 percenként fellevegősödő és/vagy vizet felforraló Multikarcsival... :o) Hogy miért nem lehetett inkább félpótos kivitelben megcsinálni?!)
Én melóban hajtottam Barkast, kb. egy évig. Jó 50e-t mentem vele.
Sima warthburg moci volt benne, 45Le, vízhűtéses.
A váltó a teher miatt le volt áttételezve. Üresen meglepően fürge volt városban. Országúton 90-nél többet nem volt érdemes kihozni belőle, mert akkor hamar tönkrement.
Megbízható gép, én szerettem, Legtöbb hibája a szar minőségű pótalkatrészek miatt volt. Egyébként kiment a világból, talán a vízhűtéssel volt a legtöbb gond.
@iovialis:
„amibe IFA-motort szereltek (talán konkrétan gyárilag, NDK-export céllal?).”
Azok mekkora fosok voltak! Vagy az IFA motor volt harmatgyenge, vagy az áttételezése volt elqrva, de sosem fogom elfelejteni, hogy a vállalati csereüdülésre IFA-motoros Ikarusszal induló kollektíva hogy megszívta... (Na ez a kalandtúra, nem a rafting! :o)) Prágában épp valami terelés volt (Prágában MINDIG terelés volt :o), mindig mindenki eltévedt :o) – hol volt még akkor GPS! Még a térképeket is hamisra rajzolták, az ellenséges imperialista ügynökök megtévesztése végett! :o)), a buszt a tereléssel nekivezették egy durva emelkedőnek, amit az csomagokkal és utasokkal bizony nem bírt abszolválni se nekifutásból, se hármasban, se sehogy (az egyest és a kettest szörnyű recsegések és darálások közepette kidobta a már akkor sem zsír új technika – NDK-s IFA nem szeretni Ungarische Ikarus, vagy fordítva). A jópár kilométeres emelkedőnek a derék sáfjor többször nekivágott, de félúton mindig elfogyott a lendület. Mit volt mit tenni, utasok, csomagok kipakol, ők gyalog föl az emelkedőn, sofőr meg tolatásban, tükörből (!) felkecmereg a tetőre, tekintélyes nemzetközi látványosságot generálva, és persze a cocalista ipar dicsőségét hirdetve...

Van valaki, aki tudja, miért volt jó ez az IFA motoros próbálkozás?
@Nick Leeson:
„talán a vízhűtéssel volt a legtöbb gond”
Én ugyan sosem Barkas-oztam, de avatott szakemberek mintha rémálmaikban se kívánnák vissza a benzinkályhás állófűtést, ami állítólag amolyan oroszrulettként is kiválóan bevált. (Bár a magam részéről nem hallottam abból származó balesetről.)
@hungarisztan: Pusztán a gázolaj alacsonyabb előállítási költsége miatt hirdették meg a Volán a VOZIFA-programot(VOLÁNZILBE IFAMOTORT). Dízelesítettek mindent ami pöfögött. Olajkályhásították a lakosságot, majd annyira belebonyolódtak, hogy megkülönböztessék a fűtőolajat az üzemanyagtól, hogy soha nem is tudták megoldani ezt a kérdést.
Busz, villamos, troli, HÉV... Érdemes a böngészésre:
www.villamosok.hu
Tudomásom szerint gyárilag nem készítettek ifamotoros zilt.
Sehol máshol nem öszvéresítették, csak nálunk. Itthon is csak a Volán.
@hungarisztan: A benzin kályha az utas/rak teret fűtötte.
Az enyémből már kiszerelték mire hozzám került.
A sofőr és az anyósülésen ülő emberke, a vízhűtő rendszer melegét kellett, hogy élvezze. Ha épp volt rá lehetőség. :)

Egy másik ismerősömnek sikerült tapasztalnia a benzikályha hatását egy másik példányban. Nem igazán panaszkodott rá...
@hungarisztan: Eddig azt hittem, beszari vagyok, hogy nem szívesen lettem volna csörlős, de most már tudom, hogy csak sejtettem mindazt, amit itt elmeséltek :)
@El Visco Stello: Én nem tudtam, hogy IFA-motor került beléjük, csak azt, hogy valamit cserélték. Ikarusba azért elment, téeszbuszba az Alföldön. Inkább az a döbbenet, hogy ma is mennyi ilyen téeszbuszt látni, vajon azokban még mindig azok a motorok vannak, vagy már beléjük esett valami jobb?
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Bocs, de ettől se lettem okosabb, én sima lassulásnak hallanám :)
@Hamster: Nem mindegyik dizilben volt ifa motor. Kezdetben csepel motorral próbálkoztak, nem jött össze. Aztán jött az ifa. Az jó volt nagyjából, de drága. Akkor valami román motorral(talán DAC) próbálkoztak, de az is szar lett, meg be is zárt a szocializmus.
Hogy a téeszbuszokban mi van, fogalmam sincs.
@nandras01: ööö....
Azt a "német" Dutrát a fent idézett német nyelvű Wiki szöveg szerint: "Der Dutra DR-50 war ein allradgetriebener Muldenkipper des ungarischen Herstellers „Traktorenwerk Roter Stern“ (Vörös Csillag Traktorgyár). Das Traktorenwerk Roter Stern ging aus dem 1948 verstaatlichten Budapester Zweigwerk der Englisch-Österreichisch-Ungarischen Hofherr Schrantz-Clayton Shuttleworth AG hervor."

"Technische Daten [Bearbeiten]
Motor: Csepel 613.15 Sechszylinder Diesel"
@cso zsi: Schön! Mikor lehet élőben is látni?
@cso zsi: "Csepel 613.15 Sechszylinder Diesel"

A videódon nem egy sima négyhengereset látunk-hallunk? A typenblatton is azt írják.
@Zsíros B.Ödön: Azt kell hallani, hogy a motor huhh-huhh-huhog, mert fojtódik, vagy valami mást?
@Hamster: nem huhog, hanem bubu-bubu-bubug :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Tulajdonképpen nem a motor hangja az egyetlen, amin hallani lehet? Hogy megváltozik.
Bubu: www.youtube.com/watch?v=0B3Ysq9gImc

Kockafaros: Volános 266-os ha jól rémlik, akkor már csak a Borsod, Gemenc, Kunság, Nógrád, Pannon, Somló volánoknál van.

Ráncajtós 256-os: Magánbuszok, plusz azt hiszem 2 Vértes Volános gép

Vértes Volán: Az évek során, főleg az utóbbi pár hónapban megszűnt a kocsihiány (kivéve a tatabányai helyijáratokat, ahol egyre rosszabb a helyzet), köszönhetően részben a távolságis használtbeszerzésnek és a Suzuki járatok elvesztésének. Most a Nokia miatt minden bizonnyal további buszok szabadulnak majd fel.

Hátfali szellőzőrács: Jó kérdés, az biztos hogy a kommentek közt emlegetett IFA motorral nincs összefüggésben, hiszen azzal csak a 211-esek (belföldre, külföldre egyaránt) és 1-2 prototípus épült, na meg az NDK-s farosokba buheráltak bele tömegével, utólagosan. Az NDK-ba a 200-asok (a 211-eseket kivéve) Rába motorral mentek ki.
@Snake: Köszi! Mit mond azelőtt, hogy "főleg akkor, ha nincs bubu"?
@Hamster: Dehogynem. Ez a kisebbik verzió.
@cso zsi: És tényleg volt a nagyobbal is szerelve? Soknak tűnik, meg mindenütt a négyhengeresről olvastam.
@Hamster: Alkalomadtán megkérdezem a tulajt. Ő nagyon benne van ezekben.
De nem kellett sokat keresgélni. :))))
www.agroinform.com/aktualis/Gephirek-Dutra-az-egykori-hazai-fejlesztesu-traktor/20091028-10094/
"Az igénytelenebb hazai dömperekbe 4 hengeres DT 413-as típusú Csepel motort építettek be. A bolygóműves lehajtás, a független kerékfelfüggesztés az akkori modern technológia megoldásai voltak. A Dutra márkanév első szótagja a "dumper" szóból jön, a második tag pedig a 'traktor' szó első három betűjéből.

A korai dömperek továbbfejlesztett változata a G-116 volt, amely 6 hengeres Csepel motorral készült, és 10 tonna teherbírású volt."

mezogeparchivum.hu/tema_magyartraktor.html
"A külföldi típusokat elsősorban igénytelenségével felülmúló hazai dömperekbe 4 hengeres DT 413-as típusú Csepel motort építettek be. A bolygóműves lehajtás, a független kerékfelfüggesztés korát meghazudtoló, modern megoldás volt. A dömper mérföldkövet jelentett a Dutra történetében, mert nemcsak a kézi erőt szabadította fel az építkezésen, hanem alapjául szolgált a konstrukciós fejlesztésnek. Nem véletlen tehát, hogy a márkanév, a Dutra első szótagját a "dumper-től" kölcsönözte, a második tag a "traktor-tól" származik. A továbbfejlesztéssel a 3,5 köbméteres alaptípust, a lapátolást felváltó önrakó, majd az univerzális dömpervázra épített forgórakodógép változat követte. Az ötven lóerős dömper alapgép típusneve DR 50/D, amelynek továbbfejlesztett, fülkés hét tonnás teherbírású változata is készült. A későbbi külszíni fejtésekre, nagy építkezésekre tervezett típus a G-116 már 6 hengeres Csepel motorral készült, ez a csúcsmodell már 10 tonna teherbírású volt."

retronom.hu/node/21068
retronom.hu/files/images/G116.preview.JPG
@Hamster:
„nem szívesen lettem volna csörlős”
Hát, senki nem szívesen csörlőz, miközben robbannak a termikek, és a kollégák a fejed fölött tekernek el többszáz kilométeres hurkokat dobni...
(Az igazán disznaja szó szerint a fejed fölött tekert, mert az agriból kiszabaduló hő jó földközeli termikforrás – persze ez csak akkor megy, ha már mindenki elhúzott, vagy senki más nem akar csőrölni és nem zavarsz.)
Szóval a csörlőkezelés – mint megannyi más reptéri meló – a repülés előfeltétele volt, évi X óra „társadalmi” munkát le kellett dolgozni ahhoz, hogy repülhess. Később már meg lehetett váltani pénzzel, de attól a vitórlázórepülés még közösségi sport maradt.
@cso zsi: Az szép, hogy "nem tartalmaz répacukrot", de nincs odaírva, hogy nem tartalmaz motorblokkot, gumiabroncsot, úgyhogy én inkább kihagynám :)
IFA W50 LA a képen látható jármű pontos tipusmegjelölése. A LA/Z a terepes, a LA/Pv az összkerékhajtású volt.
@Hamster: Nehéz lesz ezt reklám nélkül, de így egyszerűbb linkelni: www.ujtunderkert.hu/hir/65.Tunderkert_Majalis
Ezt az eseményt idénre is ígérik, legalábbis a jármű a gazdája szerint ott lesz május elsején.
süti beállítások módosítása