Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Hirdetés

Légszennyezettség

Budapest szmogtérképe

Ez megy most

Címkék

125év (6) 2624 (11) abszurd (24) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (39) airway (94) álhír (5) állatkert (8) alpok (10) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (33) autók (53) balaton (10) basel (7) bbc (6) bécs (25) belgium (11) bengáli (10) berlin (83) berlini fal (17) bkv (42) blog (20) budai vár (20) budaörs (24) budapest (580) budapesti pillanatok (20) buék (5) busz (53) c64 (10) city lights (44) commodore (15) csak egy kép (25) csak egy videó (150) csehország (14) cukiság (28) debrecen (21) design (5) díszkivilágítás (25) divat (6) doctor who (42) drezda (7) duna (24) életkép (22) életképek (26) életmód (6) elveszett (30) énblog (159) építészet (29) építkezés (7) épület (6) érdekesség (9) erfurt (5) esti városkép (6) fan fiction (12) felhők (23) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (10) ferihegy (15) film (5) firka (5) fogaskerekű (13) fogyasztói (23) fotó (5) freddie mercury (5) füsti (6) gary moore (10) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (39) gmap (5) gondolatok (10) gőzmozdony (11) gyermekvasút (14) haditechnika (7) hajó (31) hampage (193) hármashatárhegy (5) helikopter (9) hév (20) híd (21) (21) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) humor (106) idegenforgalom (19) ikarus (20) il 14 (9) írás (15) it (9) jegyek (5) karácsony (5) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (490) képregény (92) kérdés (5) kirándulás (10) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (32) ki vagy doki (14) köd (14) köln (11) közlekedés (272) kritika (68) kulfoldi szemmel (60) látnivaló (6) lengyelország (32) lipcse (12) li 2 (15) ludmilla (5) m4 (12) maci (5) mackó (5) magyarország (5) margit híd (7) máv (33) medve (7) metál (5) metró (28) miskolc (13) mittudoménmi (9) MOD (5) morál (11) morgás (109) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (13) műrepülés (8) múzeum (26) nagypolszki (5) németország (164) neon (5) nerd (7) nincsmár (7) nohab (13) nosztalgia (136) nürnberg (15) nyíregyháza (6) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (43) orkvadászok (11) ostrava (6) otthoni turista (32) pályahiba (6) panoráma (99) Peter Haseldine (11) point n click turista (7) popkultúra (82) pozitívum (12) pozsony (6) prága (7) programajánló (25) púpos (9) queen (9) r.i.p. (8) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (8) repülés (101) repülőgép (31) repülőgépek (50) repülőnap (30) repülőtér (6) retró (22) rock (40) SNL (9) sorozatok (15) stuttgart (5) svájc (26) szabadság híd (9) szeged (29) szergej (12) szlovákia (7) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (149) társadalom (5) tatra (8) taurus (5) technika (20) technikatörténet (9) tél (11) tévéműsor (26) Tim Boric (12) tömegközlekedés (242) történelem (17) trolibusz (44) turizmus (19) tűzvonalban (14) tűzvonalban saját (8) tv (72) überzenészek (15) utazás (187) utcakép (126) uv (25) vár (6) várnegyed (7) város (252) városkép (58) városliget (7) vasút (229) vicinális (13) videó (414) villamos (446) vlog (7) vonat (6) youtube (140) zene (94) zlin (11) zürich (13) Címkefelhő

A (nem eléggé) rejtőzködő repülőtér

2012.03.20. 02:40 :: Hamster

Amikor 1987-ben a családdal Prága felé tartottunk, Brno után apu egyszercsak bejelentette, hogy éppen egy reptéren hajtunk át. Mivel akkoriban én is lelkesen olvastam az ifjúsági haditechnikai irodalmat, rögtön rájöttem, mi tűnt fel neki:

Nyílegyenes szakasz, nincs elektromos vezeték a pálya felett, nincsenek magas pontok a beton (!) mellett, és a középső zöld sáv helye is le van burkolva, bokrok helyett elmozdítható betonelemekkel választva el a két irányt. Az egyenes szakasz szélén pedig gyanúsan nagy betonplacc volt, pihenőhelynek "álcázva". Ma már a Google Maps-en fentről is meg lehet nézni - ugye, hogy nem kicsit gyanús?


Nagyobb térképre váltás

Izgalmas volt ez a felfedezés, hiszen itthon nem láttunk hasonlót (a mi MiG-einkkel inkább fűről üzemeltetést gyakoroltak, amit néha még az újságban is mutogattak, azt pedig nem tudtuk elképzelni, hogy a Felvonulási teret korszerű gépekkel ilyenre tudnának használni), aztán pár nappal később Berlin környékén már magamtól is kiszúrtam egy hasonló létesítményt. Ma már a magyar Wikipedia pontos földrajzi koordinátás listát közöl a hasonló autópálya-szakaszokról - eléggé megváltozott a világ :) Mindenesetre a Brno és Prága közti "repülőtér" ma is megvan.

Az "autópályán kialakított szükségrepülőtér" műfaj legnagyobbja a második világháborús Németország volt, illetve utódai, az NSZK és az NDK: nekik 20-30 ilyen repterük is volt. A nyugatnémetek különösen komfortos bázisokat alakítottak ki, melyeket gyakorlatok alkalmával a fél NATO kipróbált. Ezen a videón például látunk Herculest, A-10-est, Alphajetet, F-16-ost, Transallt:

Aki ott lehetett egy ilyenen, meglehetősen egyedi repülőnapot láthatott, mert további videókon látszik még F-15-ös, Tornado, Jaguar is - gyakorlatilag minden, ami szóba jöhetett egy esetleges háború esetén:

És a szállítógépek se csak dísznek szálltak le, hiszen nélkülük az autópálya csak puszta leszállóhely, valahogyan el is kell azt látni az üzemeltetéshez szükséges dolgokkal. Kíváncsi vagyok, ezt meg lehetett volna csinálni-e az itthoni füves hadműveleti reptereken:

Persze egy jól kiépített autópálya- és autóút-hálózat jó alap ilyen szükségrepülőterek kialakítására, de mit csináltak azok, akiknek nem volt ilyenje? Arról már volt szó, hogy a Magyar Légierő főleg Kenyeri mellett, a füvön gyakorolt, illetve Siófok-Kiliti füves repterét is használták ilyesmire néha (pár további helyszín megtalálható itt), míg a lengyelek sima kétszer egy sávos utakon gyakorlatoztak:

A svédek is hasonlóan gondolkoztak, csak ők a gépeiket eleve úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek az ilyesmire, például értelmes leszállósebességük legyen az irányított becsapódással leszállítható MiG-21-eshez képest, volt sugárfordítójuk a gyors megálláshoz, stb...

Persze itt elsősorban nem a fenti videón látható Gripenre gondolok, az már pár generációval újabb a 21-esnél, csak nem találtam ideillő videót régebbi SAAB típusokról (mondjuk egy Viggenről). Mindenesetre a korai sugárhajtású vadászokkal nem lehetett nagy öröm ilyen szűk helyre leszállni, ahogy ennek a német F-104 Starfighter-nek a példája is mutatja:

Le a kalappal azok előtt, akik a régi MiG-ekkel és ezekkel csont nélkül fel-le tudtak szállni akár útra, akár fűre!

Mivel kicsit sem érzem magam szakértőnek, és eleve is csak érdekesség szinten szerettem volna írni a témáról, gyorsan abbahagyom ezt a bejegyzést (ha már rendesen befejezni nem tudom), de előtte még megmutatom link formájában egy másik kedvenc szükségrepteremet, szintén Csehországban. Itt nem utat építettek fel- és leszállásra alkalmasra, hanem sokkal inkább egy reptér kifutópályáját nevezték ki útnak :) Az alaprajza meglehetősen olyan, mint egy varsói szerződéses reptéré... Valaki esetleg járt már itt? Már csak a betonon kiállított régi gépek miatt is érdekelne.

Akit pedig bővebben érdekel a téma, ezen a fórumon régi magyarországi képeket, illetve külföldi szükségrepterek térképeit-látképeit is megtalálhatja.

54 komment

Címkék: repülés youtube utazás történelem

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr144327270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

a 3. videon elég érdekes, hogy egymáshoz milyen közel szállt le a két szállítógép.
Jó kis anyag ez, én csak városi legendaként hallottam ezekről a szükségrepterekről.

Kíváncsi lennék, hogy a Starfighter pályafutása alatt hány pilótáját tette el láb alól és ezzel szemben hány légi győzelme volt.
hampage.hu/repules/kiliti.html
A linkelt kilitis napon én is ott voltam még kiskölökként :)
@Rocko-: Azért katonák, hogy meg tudjanak ilyet csinálni, nem? :)
@Hamster: hjah. :)

amúgy az első videon volt VW Iltis. :)
@Sam. Joe: Elég sok szám van a Wikin: en.wikipedia.org/wiki/F-104#Safety_record Az biztos, hogy több száz pilóta halt meg benne, még több gép veszett el, szóval akármennyire is forradalmi szerkentyű volt, gyanús, hogy a Lockheed szokásos "üzleti rábeszélési taktikái" ( en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_bribery_scandals ) nélkül nem épült volna ennyi a gépből. Legalábbis fura, hogy pont az amerikai légierőnél nem futott be nagy karriert a gép.
A Starfighter videó végén mintha a pálya mellől húznák ki…
@macskafaraok: Igen, az a videó berakásának az oka :)
továbbvezetném a témát: az M0 azért lett akacskaringós, az M6 pedig alagutas, hogy ne lehessen rá letenni repülőgépet. :P
@Rocko-: Ó, ezek a ravasz békeharcosok, ezt is elintézték!!! :)
@Hamster: Jaja, a Wiki szócikket vágom, meg azt is, hogy nem véletlen az Özvegycsináló becenév. Az aprócska szárnyaitól szerintem amúgy gyönyörű gép, csak hát ennek ára van. A szolnoki kettőt is sunáznám. 8-) De összesített, légi győzelmi statisztikát nem tudom, hogy publikált-e valaki valaha is. (Wikin én nem láttam, de lehet, hogy csak nem voltam elég figyelmes.)

@Rocko-: Nem értesz hozzá, az nem alagút, az hangár! 8-)
Én láttam ilyen gyakorlatot Svédországban.

kitelepült az út melletti "pihenőbe" egy radaros jármű, gondolom ők látták el az irányítást. Volt még egy tartálykocsi is, amiből a tankolást gyakorolták.

Amikor jött a géppár, megállították a forgalmat (köztük minket is). A két gép leszállt, kigurult a pihenőbe, mi pedig mehettünk is tovább. Nem álltunk 5 percnél többet.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: megnézem megint, de tuti nem Audi, maximum DKW Munga, amit az aut Union gyárott, Audi karikákkal. :)
de az utódja meg az Iltis, szóval nincs messze az. :D
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: nya, megnéztem alaposabban: VW lesz az, csak nem Iltis, hanem annak az előd, elődje, a VW Typ 181 Kurierwagen.
@Rocko-: Nem kételkedtem, mindössze arra akartam rákérdezni, hogy Audi nem volt?
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: jah őőő, hát nem láttam olyat (nemis néztem végig az összeset tüzetesen), de németeknél nem lehetetlen hogy előforduljon (hazai és kedvelt termék), viszont katonai közegben nagyon nem használták.
inkább politikai, portokoll helyzetben.
Az USA-ban eleve úgy vannak/voltak tervezve az autópályák, hogy minden 5 mérföldből legalább 1 mérföld nyílegyenes legyen, hogy szükség esetén a repülőgépek használhassák le- és felszálláshoz. Legalábbis én így tudom. :-)
Ha valakit erdekel ilyen van Magyarorszagon is. Nem veletlenul nyilegyenes. Bar nem autopalya, de kisebb gepeknek jo.

g.co/maps/rtpvr
@Tenoce: És ez vajon nem csak városi legenda? Mert közkeletű ez az infó, csak arról nem hallottam még, hogy használták volna ilyesmire ezt a szakaszt, míg füves mezőkről, szántóföldekről igen (egyébként ez persze nem sokat jelent, hisz soha nem kutattam a témát). Nem jártam konkrétan arra, de a GoogleMaps szerint hiába egyenes az az út, erdőben, de legalábbis fák közt vezet... persze ezek nőhettek azóta is, csak nem igazán látom azt, hogy hova települtek volna a kiszolgálók, az irányítók, a radar, hol tankoltak volna, hol rakodtak volna fegyvert, stb. Ugye leszállni a legegyszerűbb, de utána mi a következő lépés? Hol tud megfordulni a gép a felszálláshoz? A többi példánál látható, hogy kiszolgáló + gépállóhelyek is vannak, itt ezek hol voltak? És minek út, ha mezőkre rendszeresen szálltak le, lásd az angol linket a bejegyzés végén?
@Tenoce:

ez inkább a mellette futó vasút miatt egyenes. az erdő miatt kifejezetten rossz az adottsága az útnak, és még keskeny is.
Jééé, itt én is átmentem oda-vissza (kétszer is), de nekem nem tűnt fel. Pedig érdekes.
A Körmend-Egyházasrádóc szakaszt is szokták emlegetni. Egyenesnek egyenes, de most így nem emlékszem, hogy mennyire sík a terep.
Mig-21 meg F-104 brutál főleg hogy a miggel sima útra szállnak le az őrült lengyelek.
szeged és hódmezővásárhely között is van egy ~2 km- es szakasz,amely szükségrepülőtérként is használható.
a középső zöldfelület ott is hiányzik, ill. ugyanolyan elmozdítható betonelemek választják el a sávokat, mint az első képen.
@nandras01: Az a szakasz egy jó nagy ívvel indít, ami álmoskönyvek szerint csak mérsékelten alkalmas hagyományos merevszárnyú reülőgépek leszállására :)
@Hamster: igen, egy jó nagy ívvel indít, majd utána, az első településig, 5 km* hosszban, nyílegyenesen halad- és ez már a legszigorúbb álmoskönyvek szerint is alkalmas repülőtérnek...

*az előző beírásomban a hossz- becsléssel valóban tévedtem :)
@nandras01: De ez nem a rendszerváltás óta épült ki ilyen szélesre? Akkor meg már aligha foglalkoztak ilyesmivel.
@nandras01:

Miért a szegedi reptér már smafu? :-)
@Hamster: nem. az az út már a nyolcvanas is ugyanígy nézett ki.
@Walter Melone: a szegedi reptér füves, így an2- esnél nagyobb gépek nem nagyon tudják használni.
az igaz, hogy a mig- ek képesek füves repteret is használni, de azért csak jobban szeretik a betont :)
@nandras01:

azért van ott már néhány éve egy betonpálya, de amíg fű volt, addig is simán jártak oda l-410-esek. ;-)
@nandras01: Azért egy keskeny, nem jól kiszolgálható útnál, amit arra az időre le is kéne zárni, jobb lehet egy bazi nagy mező, ahol jól érzik magukat.

Mint Tápiószentmárton: www.strizhi.ru/attachments/515-1509w.jpg
vagy Kiliti: i424.photobucket.com/albums/pp326/Iron-Curtain/Kiliti-001.jpg?t=1233229841
Földes: i424.photobucket.com/albums/pp326/Iron-Curtain/1.jpg?t=1231897887
Püspökladány: i424.photobucket.com/albums/pp326/Iron-Curtain/f1.jpg?t=1231895968
Orosháza: i424.photobucket.com/albums/pp326/Iron-Curtain/7.jpg?t=1231897507
vagy a sokszor említett Kenyeri, amit a rendszerváltás után is használtak még: i424.photobucket.com/albums/pp326/Iron-Curtain/2b.jpg?t=1231900249
@nandras01: Vásárhelyi ismerős szerint a négysávosítás és nyomvonalmódosítás az elmúlt tíz évben volt. Akkor nem ugyanarról beszélünk.
@Hamster: utánanéztem, és valóban én tévedtem.
megcsaltak az emlékeim...
@Walter Melone: Az L-410-et szeressssük, de azért pici gép. Az Il-76-osok viszont szintén megvoltak (vannak) beton nélkül:
www.youtube.com/watch?v=Df4dq3JQ0JU&t=13s
És egy ilyen gépet ugye nem tudnál letenni egy kétszer egy sávos útra, de szerintem egy kétszer két sávos is viszonylag necces lenne neki. Jó lenne tudni, vajon nagyobb Antonovokkal gyakoroltak-e itthon mezőre szállást. A magyarok gondolom nem, de a szovjetek?
A dolog egyébként sokkal egyszerűbb.A Varsói Szerződés doktrínáiban szerepelt a füves reptér használata.A Mig-eket,Szuhojokat eleve úgy tervezték.A NATO már ekkor nem gondolkodott másban,hogy a lökhajtásos gépek CSAK betonról szállhatnak fel illetve le...
A Vándor Károly féle könyvben van néhány fotó,az évi rendes füves reptéri kitelepülésekről,amit a szovjet légierő nálunk állomásozó alakulatai "követtek" el.Kár,hogy abban az időben kissé titkosabban kezelték a dolgokat,egy film felvételt szívesen megnéznék....
@Hamster: egyetértek. attól hogy egy út egyenes, attól még nem lesz automatikusan leszállópálya.
@Rocko-: na majd meglátod mikor felszállunk a mig 21-essel a szabadkikötő útról :)
@Halálos_fogkefe: azzal ami ott van mellette? :D
pláne akkor szép a felszállás, sőt, leszállás, ha közben a szabadikötőről húzzák ki a 365 km hosszú szerelvényt. :-)
@Hamster: Ezt a szakaszt én is ismerem, valóban szükségreptér. A '90-es évek elején tisztán látszott minden. Az út két oldalán az erdősáv írtva volt és néhány száz méterenként téglalap alakú beállások voltak az erdősávban, gépállásnak, kiszolgáló helynek. De ugyanez megvolt Solt és Kecskemét között is az 52-es úton.
@Hamster:

Emlékeim szerint egyszer egy Il-76 leszállt Budaörsön. (Ez persze nem megerősített)
A legenda úgy szól, h mondták nekik, rövid a pálya, fékezzenek nagyot.
Megtették, majd félpályáról kifordultak. Utána ment a traktor betemetni az árkokat amit a futók csináltak...
@Walter Melone: Ebben csak az zavar, hogy miért ment volna oda? Egyébként nekem Tu-134-est mondtak, az a kérdés, hogy ez ugyanaz a városi legenda, vagy valami tényleg volt, és mindenki olyan típussal adta tovább, amit ismert? :)
@Hamster:

Amennyire tudom ez a Farkas Berci féle gép volt, és azért repülték át, mert kicsit olcsóbb volt ott tárolni, mint Ferihegyen.

Ez gondolom a nagy sikerű vállalkozás vége felé lehetett...

(már, ha igaz az egész)
@Walter Melone: Miért, az a gép nincs már ott? És ha ennyire mostanában volt, miért nincs egy képünk se róla? :)
@Hamster:

kb 10 éve lehetett, vagy régebben.
Ahogy errefelé mondják a körmendi egyenes valóban egy leszállópálya, még a rendszerváltás előtt épült és vadászgép fel és leszállásra van tervezve. Itt a nyugati határ 10-20 kilóméterre. Körmend mellett volt a Molnaszecsődi rádiólokátor állomás ami Ausztriát figyelte napi 24 órában. Az infóim ezerszázalákosak, mivel ott voltam katona és ez az info ott nem volt titok. Amúgy az út egy erdősávon át halad, de a mai napig tarvágás van végéig az út mellett.
@Hamster:
Szia.
A 4 sávosítás az Algyői híd utáni szakaszra értendő. Az Algyő mellett húzódó betoncsík sokkal régebben épült. Városi legendaként egyébként én is hallottam, hogy emlegették azt a szakaszt, mint lehetséges leszálló, de szerintem az messziről sem egyenes.
@Hamster: Én ezt úgy hallottam, hogy nem katonai repülőterek lennének ezek a szakaszok, hanem bármilyen (akár polgári) gép használhatná őket kényszerleszállásához (nyilván miután a megfelelő rendőrhatóság lezárta a kérdéses szakaszt).
Ott mondjuk eléggé kilóg a lóláb, hogy minden ötödik mérföld esetén majd tízezer szükségreptere lenne az Egyesült Államoknak(ami, ha lehet hinni a neten található számoknak, úgy másfélszer annyi, mint amennyi állandó van).
@SomiTomi: Bocs, rosszul fogalmaztam, másfélszeresére növelné az amcsi repterek számát.