Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A lakótelepi villamos

2012.03.28. 18:00 :: Hamster

Prágában - ahogy Budapesten is - a hatvanas évektől kezdve egy rakás lakótelep épült fel a város szélén. Ezek egy része a cseh főváros fekvése miatt fennsíkokon, domboldalon-domtetőn fekszik, a közlekedésüket pedig vagy villamossal, vagy buszokkal oldották meg, melyek a metróra hordtak rá. Eddig a történet meglehetősen hasonlít a budapestire (bár Budapesten a nagy lakótelep-építések kapcsán inkább megszüntették a villamosokat, mint építették őket, lásd Pesterzsébet és Újpest példáját) A rendszerváltás óta azonban odakint nem állt meg a közlekedésfejlesztés, és voltak városrészek, melyek végre metrót kaptak. Mások pedig villamost. De nem a rossz pályán lassan csoszogót, ahogy a budapesti külvárosokból ismerjük őket, hanem ilyet:

A Hlubočepy - Barrandov szakaszt a belvárosból érkező vonalak hosszabbításaként 2003-ban nyitották meg, a közlekedésszervezés mellett az építészeti kialakításra is odafigyelve. A villamos a Moldva mellől egy hétszáz méteres viadukton emelkedik fel a  fennsíkra, ahol a filmstúdiójáról ismert Barrandov városrész fekszik. Egy darabig a már korábban oda épített gyorsforgalmi út mellett halad, aztán bekanyarodik a lakótelep egyik főutcája alá egy rövid alagúton, majd egy másikon a lakótelep másik oldalára vált, ahol füvesített, hangfogó fallal leválasztott pályán halad a végállomásig. Még véletlenül se olyan az egész, mint a káposztásmegyeri lakótelep legeslegszélén (nehogy túl közel legyen az utasoknak) haladó, a telep második ütemének legelején (mondom: nehogy túl közel legyen az utasoknak!) az árokparton egy szimpla kihúzóban végződő 14-es villamos...

Káposztásmegyer persze pont azért olyan, amilyen, mert elvileg metró ment volna oda (a pálya egy része ennek megfelelően is épült), és végül csak tessék-lássék módon csináltak villamost belőle, nem nagyon erőlködve, hogy kihasználják annak előnyeit a metróval szemben (több helyen megállhat, kisebb íveket bejárhat, közelebb lehet vinni a házakhoz, olcsóbban meg lehet hosszabbítani), itt viszont valami olyasmit építettek, amit a németek Stadtbahn-nak, az amerikai light rail-nek, a nyolcvanas évek magyar brossúrái pedig gyorsvillamosnak neveznek (bár nálunk ez csak elméleti kategória maradt, mert az 1-es villamos sose lett gyorsvillamos, bár még évekig úgy emlegették).

A videó feliratai közt jelzőként használtam a "legnégyesmetrósabb" szót. Amikor odaírtam (most már nem fogom átírni, macerás lenne), nem az olcsóságra gondoltam (mert a négyes metró nem lesz olcsó), hanem arra, hogy a meglevő metróvonalakhoz képest rövidebb szerelvényekkel (80 m vs. 100 (M2) és 120 (M3)), villamosokra jellemző állomássűrűséggel (Bocskai út - Körtér, Szent Gellért tér - Fővám tér - Kálvin tér) az eredmény teljesítménye kisebb lesz, mint indokolt lenne, viszont az ára miatt nem marad pénz arra, hogy eljusson Újpalotára, hogy legalább egy lakótelepen segítsen... Az ott lakóknak marad a buszról átszállás, ráadásul perpillanat nagyon úgy néz ki, hogy még csak nem is a Bosnyák téren, hanem egészen bent a Keletinél. Emiatt az én értelmezésemben a négyes metró drága lesz, de kevesebbet fog adni, mint amennyit adhatott volna, ha még idejében átdolgozzák a hetvenes évek szellemében fogant terveket.

Egyébként be kell valljam, szerintem a vonal építészeti részét kicsit túltervezték (űrállomás jellegű megállók, meg minden). Még nincs tíz éves, de máris öregszik, olyan cse'szlovákosan viccesen. Ezzel együtt az építészet legalább nem ment a funkcionalitás rovására (mint mondjuk a Szent Gellért téren, amit úgy megterveztek az íves úttal és díszkúttal, hogy csak lassan lehet autóval áthajtani rajta, a villamosmegállónak meg alig jutott hely), megpróbáltak többet adni az embereknek sima esőbeállóknál, a villamos haladását pedig jelentősen gyorsították a szintbeli kereszteződések kerülésével. Az eredmény pedig az, hogy az itteni végállomásról átszállás nélkül 26 perc alatt bent lehet az ember a Kisoldali téren, vagy  28 perc alatt a Vencel téren, azaz a legbelsőbb belvárosban. Mert végülis a tömegközlekedés nem a presztizsről szól, hanem arról, hogy a városban élőknek könnyebb legyen az élete. Ha emellett még olyan panoráma is adódik, mint a villamosviaduktról a város felé nézve, csak még jobb :)

22 komment

Címkék: prága közlekedés videó csehország tömegközlekedés villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr964345548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

És milyen érdekes, hogy nem vettek az új vonalra megecsilivili alacsonypadlós multicsuklós csodákat, hanem a régi Tátrákok járnak :)
@siófoki35: Is. Mondjuk szerintem a villamosaik úgy általában nem különösebben jók (négytengelyes, áramzabáló PCC akcelerátorosból is van még egy rakás), csak _rendben tartják őket_, nincsenek olyan borzasztó állapotú vackok, mint egynémely ICS, amit nem szabadna utas környékére engedni. A Sícipő egyébként kimondottan ICS zajokat bír kiadni, nem fut jól, de legalább rossz a belső tere is, a 15T-től meg nem bírtam elájulni (a Sícipőnél azért jobb). A legjobb villamosaik a T6A5-ösök: igazi KGST konfekcióárú, de már rendszerváltás utáni minőségben (vicces hangú szaggatóval:)
hülye csehek, ha mindezt a föld alá ássák, harmadekkora szakaszra se lett volna elég a pénzük, nem értenek ezek az igazi jó bizánci elkúráshoz.
(a cseh dizájn szerintem borzasztó, mindig olyan bumfordi, formátlan dolgok jönnek ki belőle, ha nem tudnám hol van a vonal, egy ismeretlen, 1972-ben átadott belgrádi pályára gondolnék...)
@Hamster: és sokáig ezeket a vackokat tákolták, én akkor dobtam le az ékszíjat, amikor láttam, hogy a szóló kocsi közepére hegesztettek alacsonypadlót. ez már szimpla pénzkidobás.

apropó, a viden milyen géppel utaztok? mert mögé minimum egy szóló gép beférne még a megállóba, tehát terveztek extra kapacitást tisztességgel.
@milliliteratura: Egy Sícipő hátsó ablakából videóztam.
nem lehetne ellopni? :/
Nem értesz hozzá Hams, "Mert végülis a tömegközlekedés nem a presztizsről szól, hanem arról, hogy a városban élőknek könnyebb legyen az élete." - így mégis hogy a fenébe lehet megtömni a nokiásdobozokat? persze, mit képzelsz? A városi gyalogoljon, szálljon át, utazzon órákat, ne legyen már olyan puhány! Na. :P
Klassz. Első ránézésre a félköríves vezetéktartókról azt gondoltam, hogy 80-as években épültek, de ezzel együtt nekem nagyon tetszik a forma. A viadukt különösen menő.
Egy megjegyzés a videóhoz: szerintem Budapesten nem "az emberek" fejében létezik csak a metró, hanem sajnos a döntéshozókéban...
@Kicsi Kacsa: Szerintem ebben a vonalban is van olyan pénz, amit másra is költhettek volna, de egyrészt összegszerűen is kisebb, mint egy játékmetrónál, másrészt arányaiban is. Csak nálunk fel se merült, hogy ne metró épüljön, mert a közlekedési beruházás csak autópálya lehet vagy metró, kis tételben új mozdony. Minden más meg csarnok vagy pláza. Hogy ezeken túl is lehetett (kellett) volna ezt-azt csinálni, az teljesen kimaradt. Úgyhogy nálunk nincs városhatáron túlnyúló tarifaszövetség, nincs időalapú jegy, nincs S-Bahn, nincsenek jó állapotú középkorú járművek, nincs folyamatosan megújított buszállomány.
@maestro1: Dehogynem, az átlagemberben is megvan a metrómánia. Egyrészt óvodás alapon, hogy ha Prágának vagy Bécsnek van x darab metrója, akkor nekünk is legyen legalább annyi, másrészt meg mivel a felszíni közlekedés egy csőd, a buszok lassan elérik ex-szovjet tagköztársaságok szintjét, a villamosok meg a lassan csoszogás címerállatai, a metró volt az, ami "megbízható és gyors tömegközlekedés" címszó alatt szembejött az egységsugarú polgárral. A füstölések és sebességkorlátozások óta ez a dicsfény kicsit megkopott, de azért konkrétan viszonylag kevés ember fut bele az ilyenekbe, marad az, hogy ha áll a város, ha hó van, a metróval akkor is negyed óra alatt át lehet jutni a Hungária körúttól a Moszkvásra. Hozzáteszem, a prágai villamos se csupa viadukt és füvesített pálya, a délutáni csúcsban elég sok helyen van az autók közt lépésben csoszogó tuja és elvert menetrend.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Azért hasraesni se kell, mert ott is megvannak a gondjaik, csak a közlekedési vállalat finanszírozása mindig stabil volt, a város öntötte bele a pénzt. Nem tudom, Csehországban mennyi adó marad a városnál, több lehet, mint itt, mert Prágában pesti szemmel marha nagy arányt ad a város:
"A szolgáltatást jegybevételekből és önkormányzati/régiós támogatásokból finanszírozzák. A modellen belül jelentős önkormányzati juttatásban részesül a prágai közlekedési vállalat, hiszen 2007-ben a működési bevétel 60%-a származott önkormányzati forrásból. Az összeg a város 2007. évi 399 milliárd Ft-os bevételéből 151 milliárd Ft-ot tett ki (a teljes önkormányzati költségvetés 38%-a). A működési bevétel fennmaradó 40%-a a menetjegyekből (35%) és egyéb (5%) forrásból tevődött össze."
Innen: http://varosfigyelo.hu/#!/koltsegvetes/cikkek/69-a-mobilitas-ara-megujulo-kozlekedesi-struktura-budapesten
@maestro1: Pont azt akartam megkérdezni (műszaki antitalentum vagyok), hogy a félkörívek mire valók, de mán' nem kérdezem...
Ezt a megoldást miért nem lehetett pl. a Duna parton végigfutó HÉV-ekre adaptálni? Esetleg valami növényt is lehetne a félkörívekre alkalmazni, nem tudom, ez lehetséges-e. Na persze, Prágában nem lopják/pocsékolják el a közpénzek 80%-át.
És még: Lakótelep, Prága Egyszer (legalább 25 éve) laktam egy prágai lakótelepi lakásban, ami legfeljebb 58-60 négyzetméter lehetett, viszont nem szabdalták szét lukakra, nem volt benne szűk folyosó, előszobának nevezett ficak, hanem egyterű ebédlő-nappali-előszoba, (mintha a konyha sem lett volna külön, de erre már nem emlékszem pontosan), fürdő és két szoba.
Emiatt, meg a természetes világítás miatt, kifejezetten tágas érzést keltett az emberben. Azt persze nem tudom, hogy alapértelmezetten hány embert zsúfoltak össze egy ilyenben, de három embernek kényelmes volt.
És a lakótelepi "étteremben", ez már elég rideg, vasbeton-üveg-mettlachi hodály volt, OLYAN ecetes disznósajt-félét kapott az ember Staropramennel, hogy hét nyelven beszélt!
A 3-as metrót már régesrég ki kellett volna vinni Kápmegyerre.

Az M2-Ghév összekötése is ha megvalósult volna az is nagy segítség lett volna.
Újpalotára meg tűzoltós jelleggel elég volna a Keletitől a Thököly-n végig egészen Újpalotáig járna villamos, sőt a Rákóczi útra visszaépíteni is olcsóbb lett volna mint a játékmetróba eddig beleölt pénz, és annak nem is kellett volna 20 évig épülnie.
Barrandov kellemes környék...néha kijárunk oda kis hétvégi, ebéddel-sörözéssel egybekötött sétára egy-két haverral.

Egyébként cseh ismerőseimmel a tömegközlekedésről beszélgetve két dolgot tudtam meg.
1. a pokolba kívánták az Ikarus buszainkat :)
2. az éppen folyó metróhosszabítást valszeg időre befejezik, mert jól lehet villogni vele választásokkor. Nálunk ez a szempont miért nem merül fel? :D A cseheknél is kiveszi mindenki a maga kis pénzét az állami projektekből, de legalább adnak a látszatra
Ilyen nincs! A videó meg valami Sci-Fiből van! Le-he-tet-len! :))))
@Idet: a növényezés nem igazán jó ötlet, úgy ahogy űrszelvényekben is vágni kell a belógó ágakat, itt is kéne. még mielőtt felmászik a magasfeszültségre és egyebek.
vitatkoznék, bárkivel. :-)

A Cseh design igenis jó. Nagyon jó.
@Walter Melone: Régen autóban, később repülőgépben (mondjuk ott oka is van, mert ami szép, az szépen repül), de nem lehet véletlen, hogy a "csehszlovák" dizájn szókapcsolat miatt mindenki mosolyogni kezd, ha meghallja. Nézz rá a mozdonyaikra vagy a coccjalista idők építészetére. Látszik, hogy törekednek rá, hogy legyen dizájn, még az autópályafelüljáróik és a hirdetőtábla tartóik se csak sima vízszintes és függőleges vonalak... csak olyan nem kimondottan szép lesz a végén. De speciel én a metrómegállóikat, a színválasztásaikat is ide számítanám, az utcai lámpákat... A Tréner gyönyörű, csak hát ugye gyakorlatilag német repülőgép kicsiben (éljenek a lógó soros motorok!), a Z50 szép, a Morava a legszebb repülőgépek egyike, ami valaha repült, az Albatrosz a legszebb vonalú kiképzőgép... de amint nincsenek szükséges fizikai elvárások a formában, akkor beindul a díszíthetnék. Szép példája ennek az alacsonypadlós középrésszel ellátott T3-as, aminek olyan festése van, mint az úttörővasútnak 1950-ben...
@Walter Melone: maximum akkor, amikor a knédlit odadizájnolják a viaszosvászonra a pilsner urquell mellé :)
süti beállítások módosítása