Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

PCC akcelerátor, kívül-belül, alul-felül (kicsit bővítve)

2012.04.05. 22:27 :: Hamster

A múltkori prágai Tatrás videó kapcsán írtam a "pukkogós" vezérlésről, azaz az akcelerátorról, vagy magyarul gyorsítóműről. Ezt a fajta villamosberendezést Amerikában fejlesztették ki az 1930-as években - mivel a pontos működését nem tudom leírni, félig viccesen azt mondanám, hogy egy bazi nagy potméterről van szó, aminek az állását egy kisebb villanymotor szabályozza, a kisebb villanymotort pedig a járművezető, két pedál segítségével. Az akcelerátorból kijövő áram megy aztán a hajtómotorokra, ettől függ a gyorsítás vagy fékezés.


Kiszerelt Tatra gyorsítómű Szegeden, egy bemutatón

A bonyolultabb (de még mindig leegyszerűsített) verziót inkább szó szerint idézem NZA barátomtól:

"Az akcelerátor maga egy nagy átmérőjű kapcsolóhenger, amibe magukat az indítóellenállásokat is beépítették. Így összesen 100 feletti ellenállásfokozatot voltak képesek elérni, a hagyományos szervókontrollereken szokásos 20-30 fokozat helyett. A rengeteg fokozat következtében gyakorlatilag rángatásmentessé vált az indítás, emellett elhagyhatóak voltak az ívfúvások, mivel egy-egy fokozat átkapcsolásnál csak pár volt különbséggel ugrott a motorfeszültség. Az automatikus kapcsolóművet egy határolórelé szabályozta; maga a kapcsolómű pedig visszakapcsolást is lehetővé tett, ha túl nagyra nőtt volna fel az áramszint (ez sok szervós kontrollernél nem lehetséges).

Az akcelerátor kifejlesztésében külön-külön utat járt a Westinghouse és a General Electric. A legfontosabb különbség az volt, hogy míg az elterjedtebb Westinghouse megoldásban egy körbeforduló kerék kapcsolta be az érintkezőket, a kevésbé elterjedt General Electric féle megoldásban szénkefét és kommutátort alkalmaztak. Mindegyik rendszerben megoldható volt a távkapcsolás is.

Hátránya volt ennek a rendszernek a soros-párhuzamos átkapcsolás elmaradása, amely a korábbiaknál nagyobb áramfelvételt okozott. Továbbá a padló alatt elhelyezett akcelerátort külön motoros ventillátorokkal kellett hűteni, mivel elég kis helyre volt a jelentős hőteljesítményt leadó berendezés bezsúfolva."    / villamosok.hu /

Az akcelerátor a maga idejében zseniális találmány volt, bár amolyan amerikai módra nem volt különösebben kifinomult a teljesítmény eléréséhez választott út tekintetében: ha gyorsan akarsz menni, építs be nagy motort, ha jól akarsz gyorsulni, adj rá sok áramot :) Az ördög persze a részletekben rejtőzik, mert az akcelerátor mozgását nem csak a pedál lenyomása szabályozta, de az áramfelvétel is, ami pedig összefüggésben van a kocsi mozgásával (sebesség, plusz hogy éppen lejtőn gurulva gyorsul, vagy emelkedőn erőlködnek a motorok).


Egy eredeti amerikai PCC villamos Pittsburgh-ben. Forrás: WikiMedia Commons, (C) Voogd075, NL

A gyorsítóműves vezérlés csak egy része volt az új járműtípusnak, melyet az egyéni közlekedés lázában égő észak-amerikai villamosüzemek megmentőjéül szántak: a típust - pontosabban a szabványokon és szabadalmakon alapuló, de részleteiben testre szabható ajánlást - az azt létrehozó bizottság, az Electric Railway Presidents' Conference Comittee után PCC-nek nevezték el. A licenszet sokan megvásárolták: belgák, svédek, olaszok - és a negyvenes-ötvenes évek fordulóján a csehszlovákok is. Csak érdekességképpen: a lengyelek nem vásárolták meg, hanem gyakorlatilag lenyúlták a csehektől; vettek két cseh kocsit, majd az egyiket teljesen szétbontották, majd amikor elakadtak, belga segítséget kértek (egy licensztulajdonstól), és az eredményt fejlesztgetve egészen a 90-es évekig gyártottak PCC jellegű villamosokat. Amerikai buszokon keresztül - melyek sok helyen a mai napig utánozzák a PCC villamosok áramvonalas kinézetét - a Szovjetunió is átvette a dizájnt, az idősebbek még biztosan emlékeznek a háború utáni első új trolikra. Később aztán a villamosaikat is PCC jellegűre építették (például a forgóvázakat is)... illetve tulajdonképpen nem csak építették, de építik is a mai napig.


Egy hágai PCC az amszterdami villamosmúzeumban, 2003-ban - azóta felújították, és nosztalgiakocsiként közlekedik

De nem akarok teljesen elveszni a részletekben, csupán pár videót szeretnék mutatni a gyorsító működéséről. Mivel cseh videót nem találtam róla (lehet, hogy van, csak én nem találtam meg, mert nem tudok csehül), meg kell elégednünk amerikaikkal. Az elsőn a kocsi alján lógó akcelerátorhengert látjuk, burkolat nélkül. Jól hallható az a pont, amikor a vonali kontaktor bontja vagy zárja az áramkört - bár talán nem olyan hangosan, mint a Tatra villamosoknál:

Az előtérben lógó multiméter inkább csak nagyságrendileg mutatja az egyik forgóvázra jutó áram mennyiségét (a videó leírásában azt írják, szorozzuk meg hattal, csak sajnos nem értem, miért pont annyival). A hűtőventilátor zúgása is hallható: a PCC villamosok bizonyos szempontból guruló hajszárítóra hasonlítanak :) A kiejtés (amikor a vonali kontaktor bontja az áramkört) hangja jól hallható a belga gyártású hágai PCC kocsikon is, tolatás közben (kis gyorsítás, kiejt, kis gyorsítás, kiejt) különösen:

Persze gyorsan elmondom, hogy vonali kontaktor gyakorlatilag az összes nem teljesen közvetlen kapcsolású villamos járművön van - pusztán az, hogy időnként valami pukkan, nem jelenti azt, hogy akcelerátor van a kocsiban :) PCC-knél egyébként így néz ki ez a kontaktor ("line switch") burkolat nélkül:

Következőnek egy demonstrációs célokat szolgáló rendszert láthatunk. Sajnos nem vagyok tisztában azzal, hogy ez mennyire tér el a Tatra-knál alkalmazott villamosberendezéstől (szegedi műszakiak, akik közelről is sokszor láttak olyat, segíthetnek!), de érdekesen mutatja az akcelerátor mozgása és a motor sebessége közti összefüggést, pluszban pár kontaktorral, melyek áramköröket kötnek össze vagy bontanak, söntöt kapcsolnak:

Az előbb látható lassú akcelerátormozgás persze nem teljesen életszerű, a valóságban jellemzőbb a gyorsítás, kiejtés, gurulás, gyorsítás, kiejtés, gurulás, fékezés. Ezen a (zseniális) videón azt is láthatjuk, hogy a vezető mit csinál, a menet- vagy a fékpedálra lép, és ehhez képest hogyan forog a henger, hogyan változik az áramfelvétel, és hogyan mozog a villamos:

Egyébként ha már úgy általában PCC-kről beszélünk, érdemes egy pillantást vetni a forgóvázakra is, melyek a legáltalánosabban elterjedt PCC elemek. Még a nem PCC gyorsítós Tatra villamosoknál, mint a budapesti T5C5 (melyek a hetvenes évek végén a BKV kérésére mikroelektronikás vezérléssel épültek) is felismerhető az eredet. Így néz ki egy budapesti Tatra forgóváz:

És így néz ki egy, a St. Louis Car Company által kifejlesztett és gyártott B3 forgóváz a kenoshai "élő nosztalgiaüzem" műhelyében, próbázás közben:

Fontos megjegyezni, hogy nem csak egyfajta PCC forgóváz volt, és a villamosberendezések, kerék kialakítása, stb. terén is voltak eltérések, a megrendelő elvárásaitól és a gyártótól függően. A Tatra forgóvázak valószínűleg azért lettek a B3-asra alapozva, mert ez volt a "terepjáró" PCC forgóváz, amelyik legjobban bírta a rossz pályát. Szintén fontos megemlíteni, hogy az eddig mutatott gyorsító a Westinghouse által kifejlesztett PCC vezérlés volt. Emellett létezett még egy másik, a General Electric által gyártott "floating control" is, de az nem terjedt el annyira. Egy videót azért róla is találtam a YouTube-on:

És itt be is fejezném ezt a bejegyzést, mert attól tartok, hogy felszínes érdeklődőknek túl kocka voltam, alapos műszaki leírásra vágyóknak meg túlságosan felszínes... Azért remélem, legalább a képek és a videók tetszettek ;)

Update: Miután KZSoci megsúgta, hogy van csehül a "gyorsító", találtam arról is videót, egy Tatra T3-as alól. Nem üzemben, mint az amerikai videókon, "csak" próba közben, de az látszik, hogy ugyanolyan szerkezetről van szó:

És az érdekesség kedvéért itt egy Konstal 105Na, a lengyel "kockaPCC" kiszerelt akcelerátora. Csak fel-alá pörög, viszont legalább már ilyet is láttunk :)

24 komment

Címkék: youtube tatra villamos pcc

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr64366329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nekem tetszik a PCC-k formavilága.
meg az első képen a dupla körlámpás fehérség.

második képen mi az a bal felső sarokban lévő homogén felület? megült a por vagy ott nincs ablak?

első (igen zsír) videon mi az a kis kallantyú az akcelerátor előtt?

vicces ahogy a bácsi fejkidugva tolat. :D

"kötnek össze vagy bontanak, söntöt kapcsolnak"
na ilyen későn azt olvastam, hogy sört bontanak.

"Ezen a (zseniális) videón"
tényleg az.
@Rocko-: "második képen mi az a bal felső sarokban lévő homogén felület? megült a por vagy ott nincs ablak?"
A második.

" mi az a kis kallantyú az akcelerátor előtt?"
Szerintem az a kallantyű feszülne rá a gyorsítót fedőajtóra, ami itt hiányzik.

"tényleg az."
Az a legszebb, hogy a kontaktorokról (a gyorsító hengerén túl) valami bizbaszok lógnak le, ezért lehet látni, hogy éppen ki- vagy bekapcsolnak :)
Ez reggeli mellé jól esett. ;) Talán épp a jövő héten jutok el a villanyosok vezérléséig, max. a hallgatóknak ajánlom az összegyűjtött videókat.
@Hamster: "A második."
nem zavaró, hogy pont ahol ajtók vanank, ott ki van takarva a periféria?

"Szerintem az a kallantyű feszülne rá a gyorsítót fedőajtóra, ami itt hiányzik."
aha, jogos.
@SzigDani: ó! iskolai tanyanyag lett Hamster! :)
@SzigDani: Örülök, ha segíthetek, de a videók készítő érdemelnék a dícséretet. Amőgy a nagy részüket ugyanaz az ember ("streetcarbrad") csinálta, ő elég kemény PCC-mán lehet :)
Jó poszt volt. Végre megtudtam mindazt, amiről huszonöt éve hiányoztam (óráról).
Elképesztő posztjaid vannak mostanában Hams, csak bámulok! :-)
Még sok ilyet (is)!
Igen tetszettek a képek, meg a videók is. a szöveg is. Alig várom a gyerek megkérdezze az 59-esen, hogy hogyan működik :)
Tőlem ugyan nem várod el, de komment:

A PCC valóban nem mentette meg az amerikai villamosüzemeket úgy általánosságban, de néhány üzem fennmaradásához egész biztosan hozzájárult.

Nem egy jobb adottságú (busszal nehezen kiváltható) helyen egészen a 80-as évekig közlekedtek PCC-k, megőrizve így az infrastruktúrát egy korszerűbb LRT alapjának.

Ezek közé tartozik a San Francisco-i MuniMetro, a New Ark Light Rail, a bostoni T (zöld vonal) és az Ashmont-Mattappan High Speed Line
(Utóbbi ma az egykori T PCC-ivel működik: www.youtube.com/watch?v=k0pMd3utN_I )
@Sinclair: Vigyázz, a pesti Tatrák NEM így működnek! Amíg pedig az 59-esen vannak, duplán sem, mert azokat még modernizálták is.
A végére betettem egy videót egy Tatra T3-as és egy Konstal ksizerelt akcelerátorjáról.
@Comandante en Jefe: "Tőlem ugyan nem várod el"
Nem megsértődni, Virág elvtárs :)))

Egyébként szerintem nem írtam arról, hogy mi lett végül, hanem csak arról, hogy ezért tervezték őket. Nem a kocsikon múlt, hanem többek közt azon, hogy autógyártók, buszos cégek felvásárolták a villamosüzemeket, és szépen bezárták őket. Egyébként egyszer majd ezekkel is jó lenne utazni, bár a hágai 1024-es szerintem csak abban különbözött az eredetitől, hogy vagy fél mérerrel keskenyebb volt :)
aha, mert az valami t5. felületes voltam. köszi :)
@Hamster:
Tényleg nem írtad, bocs, valamiért úgy rémlett. Na mindegy, vedd kiegészítésnek :) .

Ja, kicsit voltam csak zabos, amikor egyszer Bostonban voltam, és visszaérkezés után tudtam meg, hogy vannak ott még üzemelő PCC-k. Szerencsére röpke két év, és megint arra jártam :)
(Bár azok nem az igaziak, a rendes PCC-n van standee window. Eredetileg a belgákon is volt, igaz?)
@Comandante en Jefe: Jaja, eleindte teljesen átvették az amerikai dizájnt (meg amerikai alkatrészeket a megszűnő üzemekből), aztán rájöttek, hogy nem baj, ha rendesen ki lehet látni, meg van fény az utastérben, meg ilyen hülyeségek... Egyébként nem ettől lesz "valódi PCC", az elsőkön még nem is volt asszem, és a szélvédőt is csak később döntötték ennyire meg. Amúgy meg valószínűleg a standee windows volt a legrosszabb része a PCC ötleteknek :)
@Hamster:
jó, persze, hogy nem a standee window-któl pcc a pcc, de azért beláthatod, hogy hangulati elem. :)
Amúgy a felső ablak nélküli pcc (nem a belga, az "eredeti") kb. annyival jobb, hogy az álló utas egyáltalán semmit sem lát, az alsó ablaksor nem igazán magasabb.
"a valóságban jellemzőbb a gyorsítás, kiejtés, gurulás, gyorsítás, kiejtés, gurulás, fékezés."
Akkor jól érzékeltem, hogy az ilyen villamos képtelen az egyenletes sebességgel haladásra?
@Division: Biztos a vezetőn is múlik, de végülis elég kevés vezérlés tud olyat, hogy sebességet tartson. Itt inkább csak feltűnőbb tud lenni, ha úgy vezetnek, hogy tövig nyomja a pedált, felmegy gyorsan, aztán máris lelép róla, hogy ne gyorsuljon túl... Majd NZA elmagyarázza valahol, hogy mik a pedálállások, és hogy hogyan gyorsul folyamatosan, ha csak kicsit lép rá, de az tény, hogy lehet padló-PUKK, padló-PUKK üzemmódban menni, és sok helyütt meg is teszik :) Zágrábban meg ezen felül nem tudtam rájönni, hogy a vonali kontaktor hangosabb, mint másutt, vagy csak sokkal inkább így mennek vele, és az utcák szűkebbek, ezért jobban visszhangzik... mindenesetre baromi kontaktorpukkogós város volt :)
@Comandante en Jefe: Meg több fény jön be az ablakon, barátságosabb lesz a belső tér. Kuriózumnak poén a kisablak, de igazából jobban tetszettek a régebbi villamosok ablakai.
@Hamster: Na ez az a vezetési stílus, amitől szó szerint rosszul leszek, és majdnem kidobom a taccsot :-( pedig vaskerekes járműveken ez nem szokott velem előfordulni.