Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (63) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (312) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (179) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (119) repülőgép (40) repülőgépek (60) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (30) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (264) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (348) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (630) villamos (574) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Újpest és Rákospalota: elveszett villamosos romantika

2012.04.13. 19:30 :: Hamster

Külföldi közlekedésbarátok magyarországi barangolásainak eredményét bemutató sorozatomban ezúttal Észak-Pestre kirándulunk, Roy Makewell felvételei segítségével, melyek Geoffrey Tribe-on keresztül jutottak el hozzám.

Újpest és Rákospalota a nyolcvanas évek elejéig a "tuja-romantika" egyik utolsó budapesti fellegvára volt (a pestszentimrei 51-es és a tétényi 43-as mellett): többnyire öregebb típusok közlekedtek itt, és a járatok vonalvezetése se nélkülözte a régimódi megoldásokat. Ilyen elvarázsolt vonal volt a fentebbi képen látható 8-as villamos, mely a "BÚR-vasút" - azaz a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút - megyeri vonalának utódjaként 1980 utolsó napjáig közlekedett. A fotó 1971-ben készült, de nagyon kevés dolgot kellene kiretusálni róla ahhoz, hogy akár 1920-asnak is elmenjen! Egyébként a Megyeri út és a Vasvári Pál utca sarkánál járunk - ahol amikor legutóbb néztem, még az itt látható sarki óra is megvolt! Ez már eleve ritkaság, hiszen a sok száz köztéri elektromos óra szinte mind eltűnt. Tényleg, vajon miért? A hőmérővel kombinált, időjelző szerkezetnek álcázott hirdetőtáblák szerintem semmivel se jobbak, viszont kevesebb van belőlük...

Még mindig a 8-ason vagyunk, és ezt a képet fel is adom rejtvénynek. Hol járunk, és honnan jön a jobb alsó sarokból érkező sínpár?

Újpest egyik jelképe az 1911-12-ben épült víztorony, mely ma is áll, bár a környezete erősen megváltozott. Például ma kétszer két sávos közúti felüljáró visz át a váci vasútvonal felett Rákospalotára mellőle. Régen itt sorompó volt (illetve tulajdonképpen az ma is megvan) - legalábbis a közútnak és a gyalogosoknak, mert a villamos egy egyvágányos hidacskán haladt át a vasút felett, majd folytatta az útját a palotai Fő úton. Ennek a felüljárónak a rámpáját láthatjuk itt egy 55-ös villamossal, mely a Nyugati pályaudvar mellől indult, és a 12-es villamos mai végállomásáig közlekedett, a Váci úton és az Árpád úton. Tőle balra egy csonkavágány látszik: ott végállomásozott az Árpád úton és a külső Váci útonMegyeri csárdához járó 10-es. A kis hidat 1971-ben zárták, majd bontották le, helyette 1974-ben adták át a ma is létező felüljárót, melyen akkor még a villamosnak is volt hely, egészen 1985. május 31-ig. Akkor a metróépítés miatt megszűnt az Árpád úti villamos, de a metró ma is csak Újpest Városközpontig ér, így aki nem pont ott lakik, ebben az irányban buszra kell szállnia.

Persze mehet 12-es villamossal is, ami ma már halvány árnyéka (se) régi önmagának. Eredetileg ez volt a főjárat, a 14-es csak afféle betétjárat volt Istvántelekig (erről mindjárt írok többet is). A fenti képen a 12-es ma is látható útvonalán, a Pozsony utcából kanyarodik a Fő útra, a balról jövő vágányok az imént látott hídhoz vezettek.

Ezen az 1943-as térképen (mely egyébként nem 100%-osan pontos a vágányokat tekintve) azt láthatjuk, hogy hány irányból hány villamosvonal érkezett Rákospalotára akkoriban: felül a ma is létező 12-es (akkor 90-esnek hívták), középen balról az Árpád úti villamos a híddal, alul pedig a későbbi 65-ös villamos.  A 12-es végállomása körül pedig ott van az 1989 szeptemberében üzemen kívül helyezett, a környező utcákban futó hurok, melynek egyik legutolsó "dokumentációja" a Szomszédok című sorozat (teleregény) egy epizódja volt, amelyben Etus elakadt a síneken. Aki megmondja, a sok furcsaság (színészi játék, életszerűség) közül mi az a témába vágó furcsaság, amit érdemes a felvétel kapcsán megemlíteni, bónusz pontot kap :)

És ha már szóba került, itt egy kép az 1980. január 13-án megszűnt 65-ös villamosról, mely a pestújhelyi MÁV telepet (ahol ma a 62-es villamos végállomásozik) kötötte össze a rákospalotai Széchenyi térrel. Azelőtt egészen a rákosszentmihályi Csömöri útig ment, 69-es számmal, még korábban pedig a ma már elég abszurdnak hangzó Keleti pályaudvar - Nyugati pályaudvar HÉV része volt. Érzem, hogy ez utóbbit meg kell térképen rajzolnom egyszer, mert leírva teljesen átláthatatlan lenne... Mindenesetre a fentebbi kép olyan időtlen hangulatot sugároz, amiben nem a villamos tűnik anakronisztikusnak, hanem az autóját javítgató férfi, és a vele beszélgető nő jobboldalt. A helyszínt ismét feladom rejtvénynek.

A város széléről gyorsan menjünk vissza a Nyugati pályaudvar mellé: 14-es villamos a Kádár utcában, egy esős esti órán. Hihetetlen atmoszférája van a képnek, nem? A pénztár helyén ma egy modern lakóház áll, a villamos is eltűnt, így aki ma erre jár, nehezen hiheti el, hogy itt egykor kétvágányos végállomás volt. Pedig a Budapestre látogató villamosbarátok (is...) egyik kedvenc motívuma volt ez a hely, több tucat ehhez hasonló kép létezik. Érdekes módon ez nem mondható el az akkori 14-es villamos másik végéről, és ezzel kapcsolatban mindjárt egy kéréssel fordulnék a tisztelt olvasóhoz.

1975. augusztus 31-ig a 14-es ugyanis az istvántelki MÁV főműhelyhez közlekedett olyan újpesti utcákon, melyek egy része ma már nem is létezik (pontosabban eltűnt a lakótelep alatt). És erről a vonalról gyakorlatilag nincs fotónk! Illetve van néhány, az építés idejéből, és van egy elmosódott fotó egy Bengáliról, talán a 70-es évekből, de aztán - mintha összebeszéltek volna a villamosbarátok, hogy ide senki se jöjjön - semmi több... Még az Újpesti Helytörténeti Gyűjteményben sem találtunk többet. Pedig a mai pesterzsébeti hurokhoz hasonló, részben egy vágányon, egy irányban bejárt látványosságról volt szó, melynek volt még egy érdekessége: az Ősz utca-Rózsa utca sarkon - ahol ma panelházak állnak - olyan kevés volt a hely a kanyarhoz, hogy a villamosnak át kellett mennie a túloldalra, a másik vágányra, hogy meglegyen a szükséges ívsugár. Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy ezt senki sem fényképezte le! Itt van egy körülbelüli térkép arról, hogy merre ment ez a villamos - azért csak "körülbelüli", mert a mai utcák nem feltétlenül pontosan ott húzódnak, ahol eredetileg:


Régi 14-es villamos nagyobb térképen való megjelenítése

A lentebbi képen a 14-as villamos Angyalföldi kocsiszín (mely egyébként újpesti területen fekszik) előtt észak felé halad. Az előtérben a 12-es és 14-es által ma is használt Pozsonyi utcai vágányok láthatók, a villamos viszont a Lebstück Mária utcába tart. Sajnos a jelek szerint Roy Makewell sem ment utána, hanem a mai is meglevő vonallal utazott tovább...

Azt kérném az Olvasótól, hogy amennyiben van olyan képe, mely a ma már nem létező istvántelki villamosvonalat ábrázolja sínekkel, pláne villamossal, és megosztaná azt az érdeklődőkkel, jelentkezzen! Akkor is, ha esetleg ismer valakit, aki fotózott itt, vagy akiről sejthető, hogy van ilyen képe! A budapesti villamoshálózat gyakorlatilag minden szegletéről vannak fotóink, nehezen tudom elhinni, hogy pont erről ne készített volna valaki! De ha ennek a bejegyzésnek a linkjét továbbküldöd/megosztod/lájkolod, lehet, hogy az is segít. Előre is köszönöm!

A képekért köszönetet szeretnék mondani Roy Makewell-nek és Geoffrey Tribe-nak!

81 komment

Címkék: budapest város képek elveszett nosztalgia villamos utcakép újpest rákospalota kulfoldi szemmel

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr434410779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Áhh, 65-ös, örök kedvenc. Az Ozmán utcai oviba jártam, akkor a maihoz képest még egészen sok nyoma megvolt. Kisgyerekként nagyon nem fért a fejembe, hogy egy vágányon mégis hogyan járt a villamos, amikor annak két vágánya van :) Valahogy amúgy a teljes valószerűtlenség kíséri az egész vonalat: a kezdeti keleti-nyugati HÉV, aztán a nyolcvanas évekig ott döcögő villamos, amit utána üzemi kapcsolat címszóval keresztülvezettek az autópályán...
@toto92: Amúgy a fotón egészen tömöttnek tűnik a villamos. Ami fura ahhoz képest, hogy igazából komoly utasvonzó dolog tudtommal nem volt mellette.
Etust a villamos normál esetben balról hátulról kellett volna, hogy elkapja, nem?
@toto92: De más közlekedési eszköz se volt, egy ilyen harántolós kapcsolat lehetett, nem csak lokális.
hampage.hu/kozlekedes/sinek21/RP+UP1943.jpg
U.R.A.K. :))))

"Aki megmondja, a sok furcsaság (színészi játék, életszerűség) közül mi az a témába vágó furcsaság, amit érdemes a felvétel kapcsán megemlíteni, bónusz pontot kap :)"
hármas csatolt Tatra?
meg valaki forgalommal szemben akart közlekedni. :)

amúgy ismét hangulatos összeállítás, különösen a Kádár utcás fotó.
Hamster, fantasztikus!
A három összeállításból ez volt talán az, ami a legjobban megérint. És tényleg elképesztő, hogy annak a környéknek ma is lényegében ugyanolyan hangulata van - leszámítva a villamost.
@Rocko-: A 12-es '95-ig hármas Tatrával járt, értelemszerűen akkor már nem a hurokban, de addig nem. És igen, a villamos ment rossz irányba.
@Rocko-: "amúgy ismét hangulatos összeállítás, különösen a Kádár utcás fotó."
Amúgy azt nézem, hogy milyen hatékony volt a Bengáli ablaktörlője: szemmagasságban még törölt, de ha lefelé kellett volna látni... Igaz, a nagyon régi villamosokon nem is volt, és később is csak manuális... Voltaképp a Tatrák, azóta meg a Combinók érkezéséig kifejezetten kínzós munka lehetett sokszor a villamosvezetés...
@Hamster: na, akkor eltaláltam. :)

"Amúgy azt nézem, hogy milyen hatékony volt a Bengáli ablaktörlője"
mint a PCC-k ablakkitakarása? :)
"Hihetetlen atmoszférája van a képnek, nem? "
másodjára olvasom el a posztot miatta, a színeket leszámítva nekem abszolute hozza Tim Boric Móricz Zisgmond körtéres, UV-s fotójának hangulatát. én nem linkelek, Te tudod melyik az, a többiek rákeresnek.
remek kis időutazás! Köszi!
@jazzcool: Szívesen! (És ott alul baloldalt van a "share" gomb;))
2. kép csak tipp: Baross utca és leágazás a Zsilip utca felé? Vagy valamelyik iparvágány felé?
@Greg36: Nem, de miért, az Aranyköz (a Zsilip utca felé) nem iparvágány volt? :)
Gyermekkorom világa!
Nagyon koszi!
Szép igényes munka! karnyújtásnyira jártak a villamosok a hazaktol ezen a környéken!
Kevés helyen megvannak meg a sínek
A váci úti remiz kimaradt bár mar bevásárlóközpont de hajdan óriási élet volt ott is!
80as évek elején jol emlékszem egy nagy balesetre.65os vonalán mar nem járt
Villamos vs betonkevero
Apám az Árpád úti villamos hidat ma is emlegeti...
Meg is mutatom neki a cikket!
Sokáig megvoltak sok helyen a sínek de a vonalakat megtizedeltek :(
Köszönöm, visszavarázsoltad a gyerekkoromot..
A nagymamámmal a 8-as villamossal mentünk az újpesti piacra. Mindig izgultam, hogy vár-e már a kitérőnél a szembe jövő vagy nekünk kell várni :-)
Meg azok a csodálatos, régi kocsik a 3-as (régi 3-as) vonalán ... Szabó István valamelyik filmjében még látni.
3 ajtós Bengáli! Egyirányú Bengáli Bp-n?

Az egyirányú új! (Nekem).
Én nem vagyok egy villamosbuzi, de kifejezetten szívesen olvasom ezeket a postokat.Illetve elolvastam már a hampage oldalainak nagy részét is, az eltünt sínekről.Fantasztikus munka van abban a sok írásban.Ezt mind egyedül csináltad, Hamster?
errefelé nőttem fel:(
az Árpád úti felüljáró alatt nincs kőzúti átjárás már csak gyalogos/kerékpáros.
a 14es sínpárja a Liebstück Mária utcáról is úgy fordult jobbra az Ősz utcába hogy az ív átment az út közepén, majd egy kisebb balra ívelés után haladt a rendes helyén. kevéssel utána jobbra fordult a már említett módon a Rózsa utcába rettenetes csikorgással, majd onnan az Újpesti Erőmű előtt balra az Elem utcán a Klára utcai végállomása felé. nem Istvántelki Főműhely hanem Klára u. volt a végállomás. Jobb volt mint a vidámpark.
A Rózsa/Ősz utcák sarkán volt egy hentesüzlet ahová a Klára utca felől érkező villamos beszaladt az ajtón, egészen a hentespultig, miután egy a Rózsa utcán az Árpád út irányába tartó 30as busz hátsó kerekének ütközött és az kisiklatta. Sajnos iskolás gyerekként nem fényképezőgépekkel a nyakunkban jártunk (a hatvanas évek közepén/végén járunk)
A 65-ös a Beller Imre utcában, talán a Szerencs utcai kereszteződés látszik hátul.
@JasmineJayce:
a régi kocsik a 10es vonalán jártak, a hármason újabbak voltak.
sajnos a fenti térképen már az utcák sorrendje sem a régi:(
Az Árpád út felől vele párhuzamosan sorrendben Munkásotthon, Tavasz, Nyár, Ősz, Tél utcák futottak, legtöbbjük a Pozsonyi úttól egészen a Klára utcáig
@geegee: Van pár ember, aki nélkül nem lett volna az egészből semmi, és még sok, akik nélkül kevesebb: hampage.hu/kozlekedes/sinek.html#gyujtok
@Raka1885: Igen valószínűleg beller Imre utca!
Szerencs beller sarok volt az általam leírt baleset is
@Quattroman: "az Árpád úti felüljáró alatt nincs kőzúti átjárás már csak gyalogos/kerékpáros"
Persze, de a sorompó romja tán még nemrég is megvolt, az út pedig most is kétoldalról nekivezet az egykori átkelőhely helyének.
"nem Istvántelki Főműhely hanem Klára u. volt a végállomás"
De az egész vonal fő célja a főműhely kiszolgálása volt, csak gondolom a vasúti átkelőhely miatt nem akarták ott megállítani a villamost (ne tartsa még az is fel az Elem utcát), hanem félretették a kertvárosi részbe.
"Sajnos iskolás gyerekként nem fényképezőgépekkel a nyakunkban jártunk "
Az ilyen emlékek fényképek nélkül is érdekesek, minden ilyen kis részlettől élőbb lesz a kép a fejemben, hogy milyen lehetett a vonal.

Azt lehet tudni, hogy a helyiek sajnálták, amikor megszűnt, vagy csak tudomásul vették?
@JasmineJayce: a 8-as élmény (várni kell vagy mehetünk?) nekem is sokszor megvolt. :)
@Hamster:
Emlékeim szerint mintha lett volna egy megálló az Istvántelki útnál, szóval az Elem utca mindig torlódott volna, (bár az akkori forgalom...)
A helyiek eltűntek a villamossal együtt mert a lakótelep építése miatt városszerte kaptak lakást.
nekem pl '80-ban a Chinoin utcából (ma is megvan mint szülői örökség) Kelenföldön akartak adni de az új Rózsa u lett belőle:))) a "srácok" szépen lassan visszaköltöztek, sajnos már mint öregemberek....
de érdekességként elmondhatom hogy "költöztem" úgy a Rózsa utcából a Tito utcába majd vissza a Rózsa utcába hogy az ajtón ki sem léptem:(
a keletinél nem a 67-es járt? a 44-essel együtt. olyan 15-20 éve utaztam rajta. volt 69-es is?
Bakker, én 1986-ban fényképeztem majdnem ugyanilyeneket ugyanitt.
@Quattroman: Micsoda, nem volt még kamerás mobilod, meg ájfónod??Pfff, micsoda korszak lehetett... :-) :-)
Csak viccelek, nehogy félreértsd...nekünk 1994ben lett egyáltalán vezetékes(!) telefonunk, 16 évet (kínálati piac, mi? LOL) kellett várni rá, pedig csak áthelyezés volt...
Köszi a sztoridat, marad a képzelet, pedig megnéztem volna.
@geegee: A hentesest nem verte le a víz?? :-)

-Vazze, képzeld valaki villamossal jött be a boltba.
-Igen?
-Ja, de legalább csöngethetett volna, mielőtt bejön...

Most jut eszembe, volt valami hasonló eset a 4-6 vonalán is, jött volna le a Margit hídról, ugye balrakanyar, helyette majdnem kiegyenesítve, neki a háznak.Már nem tudom miért volt, lehet, csak simán kisiklott.
De egy darabig látszott a ház sarkán az eset nyoma...olyan 90 körül lehetett, de majd pontosít valaki.
ez a honlap nap mint nap örömet szerez nekem, bár az én életemben már elég kevés sín volt, ami eltűnhetett volna, így hát ezeket a villamosokat sosem láthattam, mégis valamiféle nosztalgiával gondolok rájuk. nagyszerű, őszintén nagyon köszönöm, hogy ezzel foglalkozol és megosztod velünk!!
Emlékeim szerint volt Újpesten még egy villamosjárat, a 10-es. Az 55-ös az Árpád útról a Nyugati felé fordult a Váci úton, a 10-es pedig Megyer felé. A 10-es is átment Rákospalotára azon a bizonyos hídon. A vonalnak voltak olyan szakaszai, ahol csak egy pár sín volt, így a kitérőkben a villamosoknak meg kellett várniuk a szembe jövő kocsit. A vezetők a kitérőknél kicseréltek egy botot (kb. úgy nézett ki, mint a futók váltóbojta, csak ez fémből volt). A 10-es villamost egyébként nagypapám négyszögletű kerekűnek nevezte, mert iszonyatos csörömpöléssel döcögött végig az Árpád úton.
az első feladvány a fasor alapján az Irányi Dániel és az Újpesti Vágóhídról jön a vágány.

az 1. képen lévő Zengő büfét pár hete tatarozták a kínaiak, a büfé felirata eltűnt de az óra maradt és jár.
Egy kis érdekesség a 14-s Kádár utcai képéhez:
A villamostól balra a ház falán látszik egy fülke. Na abban a fülkében dolgozott a menetirányító. Mi pont fölötte laktunk sráckoromban.
Amúgy volt ott még egy vágány ami a Visegrádi utcán keresztül összekötötte a végállomást a körúti pályával.
@forem:
A 10-es vágányai egészen a (talán) tavalyi felújításig megvoltak a felüljáró utáni leágazástól a Bácska utcában.

Szerintem erről is van Hamsternek egy oldala :)
...és igen:
hampage.hu/trams/rp/index2.html
@geegee: Volt ilyen. A Vasedénybe ment be.

Norc-on pont be van állványozva a ház.
A 43-as térképen láttátok a Hitler A. utat? Nem semmi.
Az 55-ös ment a Nyugatiból a Váci út - Árpád út útvonalon Palotára. Mégis a metróépítéskor 3V jelzéssel járt a villamospótló.
A 65-ös, de jó volt.. A Czabán Samu térről indult, stafétás járat, a Beller Imre utcában volt a kitérő, ahol cserélték a botot. (Kedvenc villamosvezetőnk, Béla bácsi a járat megszűntéig vezette, később a 70-es buszokra került. Ott is folytatta a hagyományt, egész úton szórakoztatta az utazóközönséget.)
Gratulálok, klassz összeállítás. Hogy bírta átvonszolni az a kis favázas a két pótkocsit az Újpest-Rákospalota felüljárón!?
De jó kis képek megint :-) Köszi!
@ofcontroll: Béla bácsi a jelek szerint híres, többen meséltek róla helybeliek. Tíz éve írtam egy időutazgatós novellaszerűséget, abba is bekerült: hampage.hu/kozlekedes/kirandulas1.html
@tehtube: Nem kuszálódott össze az utasok szemöldöke a nagy gyorsulástól, az biztos :) De viszonylag jól motorizáltak voltak ezek a kis motorkocsik, inkább csúszós időben lehetett necces.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Az 55-ös ment a Nyugatiból a Váci út - Árpád út útvonalon Palotára. Mégis a metróépítéskor 3V jelzéssel járt a villamospótló. "
Kisgyerekként én megideologizáltam, hogy azért 3-as véé, merthogy a leendő 3-as metró helyett van :)
71-től 75-ig minden nap a 12-es volt a napi első program, a Faipari Szakközépbe jártam Újpestre a Kádár utcából. Mire a Pozsonyi úti aluljáróhoz értünk, már sok haver gyűlt össze, kedvenc idiotizmusunk volt az aluljáró elején leugráltunk, végigrohantunk a villamos mellett, az aluljáró végén meg fel. Persze mindig volt valaki, aki felcsukta közben a rácsot, merő jóindulatból :)
Hihetetlen, hogy micsoda ismereteket gyűjtöttél össze. Fantasztikus és mindig elolvasom annyira lenyűgöz.
Mi annál a kereszteződésnél laktunk, amit a negyedik kép mutat.
A villamos mögött jól látszik a csodálatos ívű utcai lámpa, nagyon régi volt, mindig gyönyörködtem benne, sehol a környéken nem volt párja, de valamikor '80 után eltüntették.
Ma már közel sincs ott ennyi fa. A jobb oldali részen látszik egy üzlet, ruhákat, cipőket, méterárut, mindent árult. Valamikor '90 környékén biliárdszalon lett, most meg Pepsi viszonteladó. A fagyalsövényből pedig már csak mutatóban van itt-ott. Ahol a kocsi parkol, ott most végig bicikliút vezet Újpest felé.
Nagyon sokáig nem volt közlekedési lámpa, nagyon sok baleset volt. A hóbortos nagyapám előszeretettel állt ki a közepére forgalmat irányítani. (Akár az a bácsi is lehetne az üzlet előtti padon, mert pont ilyen sapkája volt :).) Néhány ilyen pad még megvan a környéken, például a villamos takarásában levő kis beépítetlen részen, a "réten", ahol akkoriban még rengeteg pitypang és százszorszép nőtt - ma fű is alig.
Ezzel a villamossal "tujáztunk" haza (egy osztálytársamtól tanultam a szót) alsó tagozaton, és rettenetesen féltem, hogy kiesünk egyszer menet közben azon a rácson. És nem egy környékbeli gyerek szórakozott azzal a végállomásnál levő nagy hurkon, ahol lassan haladt a villamos, hogy menet közben felugráltak rá.
(persze nem az ütközőn utaztunk)
@geegee: pont mostanság láttam egy képet az esetről a facebookon, de meg nem mondom, kinél vagy hol.

@nickita: A jobb alsó sarokban a Hitler út - Fóti út kereszteződés meg a Mussolini tér nevet viselte. Se előtte, se utána nem volt térként nyilvántartva.
Kedves Hamster!

Az iránt érdeklődnék, hogy nincs-e esetleg olyan újpesti villamos fotód, ami bármilyen szempontból kapcsolódik a labdarúgáshoz! Pl. szurkolók "tujáznak" a villamoson (egy ilyenem van az 50-es évekből), vagy "belóg" a képbe a stadion sarka, stb. Akár a 3-as, akár a 8-as vonaláról nagyon érdekelne ilyen fotó! Sőt, a Megyeri úti "rakodó" vágányokról aztán főleg :)

Előre is nagyon köszönöm!
@gabute:
focis-tujás képem nekem sincs de sztorim van.
az Állami Áruház előtt "lógtunk" mikor a
"8as villamost áthelyezték az üllői útra"
"8:0-ra verte a Dózsa a Fradit a Megyeri úton):DD
beállt a 12es a megállóba az áruház előtt és mi az árkádok alól csak annyit láttunk hogy kb 4méteres íven repül (nem ugrott, dobták) a peronról egy zöld-fehér sálas drukker, és inaszakadtából beszalad az áruház melletti kis utcába, nyomában néhány helybéli Lilával...

focitudorok az eredményből biztos tudni fogják az évet. 1967? 1969?
@gabute: Nem rémlik, de Népsport/MTI vonalon attól még lehet ilyen, csak nem a villamosokra kihegyezve.
@Hamster: Igen, így ment ez anno..:) Mi, akkori kölkök, imádtuk az öreget, mert mindig megengedte, hogy csengessünk -ami inkább csörömpölés volt, az a ráütős csengő, ha ismered-, ott állhattunk mellette a vezetőállásnál, s egész úton lökte a hülyeséget. ("..dolgoztam az Operában ám, takarító voltam, de elküldtek, mert a lépcsőn felfelé söpörtem a szemetet.." by Bélabá)
@Hamster: rendben, azért köszönöm szépen :-)
Jó kis poszt, gratula! Imádom a korabeli képek hangulatát.

btw: a képeket fotós szemmel nézve rájöttem, hogy nincs mese, be kell szereznem egy fix, 50 mm ekvivalens, fényerős objektívet. :D
@PonDrow: "a képeket fotós szemmel nézve rájöttem"
De mégis hogyan? Mert én például arra jöttem rá, hogy kéne egy időgép :)
@Hamster:

Én arra jöttem rá, hogy kéne egy új poszt. Mondjuk a Bivalyrétet hogy látta a külföldi villamosbarát, netán a 64-es villamos vonalát.
Esetleg grandiózus villamosépítési projektekről, amik csak az álmok szintjén léteznek, de jók lennének, mint pl az 58-as visszaépítése, majd alagúton Budakeszire történő meghosszabbítása.

Mester! Könyörgöm! Posztolj valamit!!!!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mostanában el voltatok kényeztetve pósztokkal, néha nekem is kell pihennem :)
@Hamster: Ja, például tessék régi pósztokat olvasgatni. Viccen kívül, jó buli az néha. Antikvár blogozás :) EGy éve például ez volt:
hamster.blog.hu/2011/04/16/a_kacsacsoru_mu_emlosok_orszaga
"Még mindig a 8-ason vagyunk, és ezt a képet fel is adom rejtvénynek. Hol járunk, és honnan jön a jobb alsó sarokból érkező sínpár?"
Cserző üzem a Vasváriban?
@Iza Béla: Nem, az ennek a tesója volt, de nyilván azért adtam fel, mert könnyen összetéveszthető ;)
A 8-as ez első képen majdnem nagyszüleim egykori újpesti háza előtt. Ahányszor csak tehettem utaztam vele, bár a villamosozáson kívül ennek sosem volt konkrét célja. Ugyanez igaz a 65-ösre: az egész város talán leghangulatosabb viszonylata volt, amíg az M3-as épülő bevezető szakasza nem tette tönkre. Persze az akkor kertes házakból ma már nem sokat találunk. Az eljutásnak a mai Széchenyi (akkor Czabán Samu) térre már akkor is lézetezett gyorsabb módja, de az sokkal kevésbé volt hangulatos, mint a kitérőkkel tarkított villamos. Bölcsödésként és óvodásként teljesen lenyűgözött, hogy ilyen is létezik. :)
A gyár nevét ne kérdezze senki, de a 8-as villamosos kérdéses fotó véletlenül nem az Irányi Dániel utcából a Labdarúgó utca mellé kanyarodik?
Bár akkor meg a villamos jó rossz irányból, ha jól gondolom.
@Daniel M.: Helyesbítek a villamos jó irányba megy az Irányi Dániel utcában, és a vágány ami a Labdarúgó utca mellé kanyarodik a régi Vágóhídhoz vezet, ha nem tévedek. Bár a képen a közelebbi ház már máshogy néz ki, de az utcasarkon lévő ház törése jellegzetes és mai is hasonlóan néz ki.
@Daniel M.:
Omega Kéziszerszámgyár IV. Labdarúgó u. 4
Én a Váci úton laktam.Igazábol a gyerek koromat idézik vissza
a gyönyörű villamosok Trabantok,Ifák,Wartburgok meg egyéb csodák
amik azért már nem is annyira gyönyörűek viszont elég büdössek
voltak.Ami viszont nagyon fetünt,hogy jézus mennyivel több fa vólt a járdák mentén.Ha csak Újpesti és a Rákospalotai képeket
hasonlítom össze a ma látható helyzettel.

Kösz érdekes.
Egy kis javítás: írod, hogy a 65-ös villamos "a pestújhelyi MÁV telepet" kötötte össze Széchenyi térrel. A MÁV-telep egyértelműen Rákospalota, de valóban ott van a két városrész határa, a mai 62-es hurokvégállomásának a túloldalán álló szocreál lakótelep már Pestújhely. Valahogy úgy hangozna pontosan, hogy a 65-ös villamos a rákospalotai MÁV-telepet kötötte össze a Széchenyi térrel, "Azelőtt Pestújhelyen át egészen a rákosszentmihályi Csömöri útig ment, 69-es számmal".
Szerétnék a régi 14-es villamosról fotókat látni a kezdetektől az 1975 augusztusi megszünésig.
A videón nem a háromkocsis TÁTRA az érdekesség?