Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

június 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (73) autók (66) bach (5) balaton (27) basel (7) bbc (8) bécs (41) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (727) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (8) c64 (13) caf (10) city lights (69) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (246) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (333) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (21) gyermekvasút (22) haditechnika (11) hajó (40) hampage (276) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (27) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (715) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (325) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (42) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (37) nosztalgia (196) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (71) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (22) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (63) repülőnap (33) repülőtér (12) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (13) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (60) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (39) technikatörténet (36) tehervonatok (10) tél (12) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (332) történelem (29) trainspotting (49) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (286) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (391) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (663) villamos (595) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (246) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Újra Bengáli Budapesten!

2012.06.14. 15:00 :: Hamster

Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka olyan jármű csörömpölt újra végig Budapesten, mely már 28 éve eltűnt a fővárosból. Ez nem is volt baj, mert egy sínnyúzó jószágról beszélünk, melynek utaskomfortja is erősen deficites, de most szerencsére nem "'sima" villamosról beszélünk, hanem nosztalgiáról:

A Kelenföldi kocsiszínnél, a külső Bartók Béla úton

A köznyelvben csak "Bengálinak" nevezett típust a Fővárosi Villamosvasút saját égisze alatt építette a hatvanas évek elejétől kezdve, ezért "házicsuklós" néven is ismeretesek, hiszen tényleg egyfajta otthoni sufnituning jelleggel készültek. Hivatalosan ezek a kocsik nem is számítottak újnak - régi kocsik felújításaként könyvelték őket, melynek műszaki alapja is volt: az alvázak a Ganz 1928-tól gyártott középbejáratú villamosainak utángyártása voltak. Eredetileg konkrétan is fel szerették volna ezeket használni, de a régi kocsik megbontásakor kiderült, hogy azok már használhatatlanok, úgyhogy a továbbiakban a MÁV Debreceni Járműjavítója készítette őket. A Bengálik bizonyos részei a DKV-nál készültek, majd a hetvenes években a típus teljes gyártása oda került át; az utolsó, száznyolcvanegyedik (!) példányt 1979-ben adták át a megrendelőnek.

Jászai Mari tér, a 2-es villamos végállomása

A sors fintora, hogy bár a típus Budapesten finoman szólva nem vált be (egyes kocsikat forgalomba se helyeztek, mások húsz évet se értek meg, miközben ugyanekkor még jó néhány első világháború előtti kocsi közlekedett), a vidéki villamosüzemek képét a kilencvenes évekig a Bengálik határozták meg, és Debrecenben a mai napig előfordulnak menetrend szerinti forgalomban. Érdekes, hogy bár tulajdonképpen ki lehet jelenteni, hogy a Bengáli nem jó villamos, a közlekedésbarátok közt mégis népszerű, elsősorban elég jól sikerült formaterve miatt (ami amúgy meglehetősen hasonlít a nyugat-német Hansa 1959-es GT4-esére, melynek a Bengálitól eltérően persze a műszaki tartalma is rendben volt).

Fővám tér, a 2-es villamos megállója

Ez a kocsi is Debrecenből érkezett: a BKV a DKV-tól bérelte ki hosszabb időre, a típus 50., és a budapesti villamos 125. születésnapját ünnepelendő. Bár jelenlegi állapota debreceni, a jármű konkrétan Budapesten kezdte pályafutását 1233-as pályaszámon, és csak 1983-as selejtezése után, a következő évben állt forgalomba a cívis városban.

A külső Bartók Béla úton

Az éjszakai próbamenet során a kocsi eljutott "szülőhelyére", a Füzesi Árpád Főműhelyhez, mely a kelenföldi villamos kocsiszínben (és mellette) működött. Persze a menet nem öncélú volt, és szerencsére nem is sikertelen: a villamos most szombaton, a Múzeumok Éjszakájának estéjén, a Deák Ferenc téren mutatkozik be a nagyközönség előtt:

A kocsi 17:00-ra áll ki a Deák térre, majd forgalomba is áll sűrítőjáratként a 49-esen
Indulási időpontok a Deák térről: 18.05, 19:05, 20:05, 21:05, 22:05, 23:05
Indulási időpontok a Kelenföldi pályaudvarról: 18.33, 19:33, 20:33, 21:33, 22:33, 23:33 (az utolsó indulásnál a cél már a Széll Kálmán tér lesz)

Ezen túl további nosztalgia villamosok is felbukkannak majd, ezeket is leírom, hátha érdekel valakit:

A 611-es pályaszámú kéttengelyes, favázas motorkocsi egy Ferencváros vasútállomás - Deák tér - Ferencváros vasútállomás kanyart tesz, pontosabban az este folyamán a Deák Ferenc téren lesz kiállítva, de az odameneten és a kocsiszíni meneten is lehet utazni:
Ferencváros kocsiszínből indul: 15:30
Deák Ferenc térre érkezik: 17:00
Deák Ferenc térről indul: 23:00
Ferencváros kocsiszínbe érkezik: 0:40
Részvételi díj: 400 forint

Boráros tér - Széll Kálmán tér nosztalgia (a 436-os pályaszámú kéttengelyes, favázas motorkocsi) - közlekedik ettől kezdve minden szombaton:
Boráros tér: 15:30, 16:40, 17:50, 19:00, 20:10, 21:20
Széll Kálmán tér: 16:10, 17:20, 18:30, 19:40, 20:50, 22:00
Részvételi díj: 400 forint

41 komment · 1 trackback

Címkék: budapest képek debrecen nosztalgia villamos bengáli

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr434587179

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bengáli az éjszakában 2018.06.06. 09:30:51

Majdnem pontosan hat éve azon örömködtem, hogy egy Debrecenből kölcsönzött kocsi képében ismét van FVV "házi csuklós" a fővárosban. Most ismét van minek örülni: a már a BKV tulajdonában levő villamos egy komolyabb felújítás után próbajáratokat teljesít...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jajj, Bengáli, utaznom kell vele, nagy kedvenc!
Nekem Szegedről maradt meg a Bengáli. Kisebb koromban utaztam rajta párszor, amikor mentünk Makóra rokonlátogatni. :-)

A barátnőm Debrecenben tanul, de ott nem láttam.
@prokee: Az jópofa volt, hogy ott állt ez a nagy sárga izé a Deák tér sötétjében, jön két fiatal srác, vélhetően szórakozóhelyről hazafelé, megállnak, nézik, nézik, és nem csak felismerték, hogy ez itt szokatlan látvány, meg hogy Miskolcon utaztak ilyennel, de egyikük még a Bengáli becenevet is ismerte :)
@Hamster:
Nekem is Miskolcról van meg. Valószínűleg Pesten is utaztam még rajta néhányszor, de még az emlékhatárnál régebben :)
@Hamster:
Nagyon valószínű, hogy hosszú évek után újra ráveszem magam a tömegközlekedésre, és meglovagolom a Bengálit szombaton :)
(az a véleményem az aluljárókról... :D )

@prokee: hol, mikor?
rögtönzött blogtali?
@Rocko-:
Ezt még nemtom, majd telefonozunk.
de utáltam ezeket a sz.rokat anno debreceni pályafutásom során. 20 év után sem nagyon vágyom nosztalgiautazásra, de lehet megteszem mert ki tudja lesz-e még lehetőségem rá
@Tommi: Hé, hó, ha! Ifj. Padavan! Szóljál rám, ha mész tujázni @Rocko-: ékkal! Szívesen megismerném az urakat személyesen is, meg egyúttal megadnám a tartozásom is!

@Hamster: "...egy sínnyúzó jószágról beszélünk..." Tessék még erről mesélni! Mért volt az? Nehéz? Vagy valami más?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A tavaly felújított Salgótarjáni utcai pályát szerintem még a Bengák kezdték szétrázni, és azért bírt ki még húsz évet, mert azok eltűntek :)
@Hamster: Komolyan mondod, hogy a Salgótarjánin még ment Bengáli? Mármint, hogy azóta mostanáig nem volt felújítva? Hisz a Bengálik 1983 felé eltűntek a fővárosból. 30 éve!
@Sam. Joe: Két kéttengelyű villamos rángatja egymást egy középrészen keresztül. Aztán tényleg nem sok rugózás szorult szegénykébe, ezen túl kapar és csiszol, mert két dolgot nem tud nem teljesen optimális körülmények közt: elindulni és megállni. Igazából annál jobban nem lehet elmagyarázni, hogy mész vele, és elképzeled, hogy ahhoz képest, hogy te hányféle vibrációban részesülsz, hogy érezheti magát a sín, aminek meg kell próbálnia egy konkrét irányon tartania a járművet :)
@Rocko-: köszi a meghívást! Szombat? Jónak tűnik, pénteken lesz ballagós programom, szombaton ráérek :)

Bengális élményem - na nem sok 4 év alatt -, Debrecen. Csórók voltunk, vonattól 1 megálló lett volna a villamos, de legyalogoltuk. Különben sem siettem vissza a koleszba.
@Kicsi Kacsa: na jólvan, fogalmazásgátló tabletta.

"Csórók voltunk, vonattól 1 megálló lett volna a villamosSAL"
@Hamster: ez igazán szemléletes körülírás volt :D
@Sam. Joe:
@Rocko-:

Bocs srácok, de jelenleg Ajkán vagyok és csak jövő csütörtökön leszek BP-n, szóval nekem kimarad ez a tujázás. Sajnos.
Kamarába mehet vajon?

Üdv!
A debreceni változatnak, ha jól emlékszem, csak jobb oldalt volt ajtaja, mivel hurokvégállomása volt a Nagyállomásnál és a Nagyerdőnél is. @esef: jól emlékszem?
@Kicsi Kacsa:
volt jobboldali és kétoldali ajtós is.
igen, a nagyerdei vége egy jó nagy hurok :)
amikor megjött a kcsv6 prototipusa tiszta űrtechnika volt a bengálikhoz képest :)
@esef: ritkán kellett vele mennem. Vasárnap volt annyi kimenőnk, h vilivel a vidámparkba, és szinte egyedül dodzsemeztem egész délután :)
@Sam. Joe: Elég jellegzetes dolog volt, igazából sehol se működött jól, de a Bengáli az átlaghoz képest is vibrálósabb-hangosabb darab lett. Itt egy oldal erről a járműépítési módról, szerintem laikus számára is érdekes, és nem csak magamból kiindulva:
villamosok.hu/nza/beng-kulf/index.html
Pesten utoljára a 64-es villamos vonalán utaztam a Bengálival.
Ezen a volnalon még emlékszem a váltóbot átadására is.
hampage.hu/kozlekedes/64-es/
Szegeden még 1983-ban volt szerencsém ehhez a villamoshoz. :)
Valakiiiiiiiiiiiiiiiii!
Írjátok meg légyszi, miért lett Bengáli a neve! Én 3-4 éves korom körül még utaztam ilyenen, a Népszínház utcában. Zsuzsinak hívtam, hogy miért, azt nem tudom. :-D
@yomsisi: "Írjátok meg légyszi, miért lett Bengáli a neve!"
Senki se tudja pontosan. Egyesek próbálják bemesélni, hogy a bengáli tigrisek miatt, de szerintem semmi tigrisszerű nincs a kocsi kinézetében, se a hangjában. A mozgásában meg pláne. Van a középső változat, miszerint olyan állapotok voltak rajta a Rákóczi úti csúcsban, mint Bengáliában (ami akkoriban olyan hasonlat lehetett, mint nekünk az, hogy "tiszta Albánia"). Aztán van az, amit NZA barátom mondott, és logikusnak hangzik, hogy a "Benga" név nem rövidítés, hanem pont a "Bengáli" lett ebből, mint ahogy a szilícium egyenirányítók miatt lett a V43-as "Szili", abból meg "Szilikózis", mert valaki vicces akart lenni. Ezek a Bengálik így önmagukban tényleg batárnak tűnhettek az akkori motorkocsikhoz képest, pláne ott, ahol kéttengelyeseket váltottak. Valaki talán nem ismerte a "benga" szót, ezért próbált valami hasonlót mondani, amit ismert. Lásd még: "-Hippodrom.
-Talán inkább Hyppolit?
-Az lehet, de így legalább van értelme" :)
@yomsisi: + 1 variáció: talán a "benga állat" "benga óriás" (amit a nagydarab néger férfiakra mondtak az emberek akkoriban, amikor csak moziban vagy tévében láttak ilyet, élőben még nem jártak errefelé, 50-es, 60-as éveket írunk, ugye) kifejezés lerövidülése. Ha megnézem az akkoriban "divatos" villamosokat, akkor ez a típus valóban egy benga óriás.
Bengáli Blues
"Imádlak, te öreg tuja!
Ahogy a hátsód rázod, olyan buja!
Benga formád nagyon tetszik,
De kinyúvad, ki alád fekszik..."
(Netuddmegki)
@Hamster: Egyes önkéntes mérvadók szerint a marokcsapágyak hangja induláskor a bengáli tigris morgására emlékeztet :-)
Én Pesten még utaztam vele gyerekként a 64e-s viszonylaton, aztán valamikor a hetvenes évek elején megszűnt a vonal. Érdekes hangja volt, és roppant lassan tudott csak haladni. Technikailag valóban nem volt egy nambervan, de a kerekded idomai jól álltak neki...
"a Bengálinál a sín-kerék kapcsolat olyan, mint a Terminátor 2: fém küzd a fémmel :)"

Én Szegeden jártam egyetemre a 90-es években, aztán barátné okán még pár évet ott maradtam. Ebből egy pár évet a Tisza Lajos-Kálvária sarkán lévő házban éltem le, a Lófarával majdnem szemben. Ott kanyarodik, ugyebár, a 4-es villamos.

Mit mondjak... Volt egy hangja (és hangereje) neki... És most pusztán a fémcsikorgásra gondolok, nem a motorra...

bio
(Illetve... most, így visszagondolva, az éjjeli kanyarodások voltak a leghangosabbak, amikor a Kálváriáról kanyardott rá a villamos garázsmenetben a Tisza Lajosra... - de lehet, hogy csak azért tűt így, mert éjjel kisebb a háttérzaj?)
@bioLarzen: de lehet, hogy csak azért tűt így, mert éjjel kisebb a háttérzaj?)

Igen. Régen nyitott ablaknál a Bem téren hallottam, amikor kanyarodik a villamos a vasedénynél a Margit krt-on, az éjszakai busz ajtaját kicsapódni. Nappal egyiket sem.

Ahol most lakom, az esztergomi vonaltól 16 km-re, éjjel néha lehetett hallani a csörgőt.
Erről jól lemaradtam, cserében jól megnézhettem Szegeden a füves pályát a Széchenyi téren, és az új villamost. Az utazás kimaradt...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hah, ne is mondd - egyszer, még tinikoromban voltam egy ismerősnél bulin pont ott a kanyarban, a Vasedény fölötti lakásban. Késő-hajnalban, amikor a buli már elhalt, a forgalom meg még nem indult be, a kanyarodó villamosok valami elemien hangosan csikorogtak. Ha odaköltöztem volna, tuti hetekig nem tudtam volna aludni...

bio
@bioLarzen:

Egyébként volt a dolognak jó oldala is.

Mikor gyakorlatra mentem, és már ébren voltam, de még egyszerűen nem akaródzott kikelni az ágyból, az első villamosig lehetett heverészni. Ha azt meghallottam, onnantól nem volt mese, kelni kellett.

Bulizni Ödinél? Esetleg a Zsoltnál?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Abszolút van előnye, ha az ember ilyen helyen nő fel - egyszerűen bárhol tök jól alszik, nem zavarja a zaj... Én olyan helyen nőttem fel, ahol éjjel generálkuss volt - szívok is a mai napig, ha olyan helyen kell aludnom, ahol zaj van...

bio