Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (55) autók (65) bach (5) balaton (21) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (705) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (236) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (30) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (285) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (25) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (22) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (54) gitár (27) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (15) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (656) képregény (94) kérdés (5) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (37) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (314) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (9) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (28) nosztalgia (170) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (9) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (61) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (9) popkultúra (106) pozitívum (12) pozsony (10) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (26) rock (60) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (18) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (183) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (32) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (86) überzenészek (16) utazás (251) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (362) városkép (83) városliget (8) vasút (330) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (607) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (222) zene (158) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Százéves villamossal a szabadba

2012.06.27. 18:30 :: Hamster

A nosztalgia özön a Bengáli és a Fogas 138 éves nyári kocsija után se csillapodik: vasárnap az egykori 56-os villamos útvonalán, a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy közt ingázott kedvenc nosztalgiakocsim, az idén száz éves 1074-es, azaz a favázas "Ezres". Az persze egy dolog, hogy személyes meglátásom szerint a budapesti nosztalgiaflotta legszebb darabjáról van szó:

1074_7158.JPG

... de a típus a fővárosi villamosok történetének is nagy klasszikusa. A villamosok.hu vonatkozó oldaláról idézném NZA barátom szavait:

"Ennek a járműszériának a különleges jellegét adja [...], hogy teljes mértékben magyar fejlesztésű és gyártmányú berendezéssel épültek. A Ganz gyár az 1910-es években készítette három-, négy-, és ötablakos villamosjármű sorozatait, amelyeket leginkább a vidéki villamosvasúti vállalatok (Miskolc, Pozsony, Pécs, Újvidék) vásároltak. Ennek az volt az oka, hogy a budapesti vállalatok valószínűleg önállóan szervezték meg járműbeszerzéseiket: a járműveik berendezéseként általában a Siemens vagy a General Electric Union licenceit használták.

A Ganz azonban a versenytársai előtt bevezette a motorjaiban az úgynevezett segédpólust. Ezzel az újítással a korabeli 30-40 LE-ről 70 LE köré sikerült feltornázni a motorteljesítményt. Az 1000-esek eredeti TSA 100-as motorjaikkal képesek voltak a 40-50 km/h-s sebesség elérésére: azaz nagy méretük ellenére igencsak fürge kocsik voltak kortársaikhoz képest. Így a BKVT is rábízta a Ganzra új villamostípusának a gyártását, és az sem véletlen, hogy a BHÉV is Ganz szerelvényeket vásárolt (az M I - M II - M III-as BHÉV széria rokonságban áll a BKVT V típusával)."

Az Ezresek sokfelé felbukkantak, régi képeken időnként a Nagykörúton látni őket, néha a Bem rakparton, máskor a Rákóczin, az Astoriánál:

Dr. Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből

... és persze minden mennyiségben a hegyvidéki vonalakon - itt például a mai Széll Kálmán tér elődjén, a Krisztina körút és a Szilágyi Erzsébet fasor torkolatában. A "hegyi" viszonylatok (Zugliget és Hűvösvölgy) csinos hurokvégállomást kaptak itt, melyen sort állnak a pótkocsis és szóló Ezresek:

Erdély Mór felvétele

A világháború után először az infrastruktúra újjáépítésén volt a hangsúly, majd a földalatti gyorsvasút (a mai kettes metró) vitte el a pénzt az új villamosok elől, ezért a régi kocsiknak maradnia kellett. Az Ezresek pedig jól birták a strapát, még az egészen extrémet is.

Dr. Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből

Amikor egy hatvanas, hetvenes években született fővárosi hiányolja "azokat a bumszli sárga villamosokat"*, komoly esély van arra, hogy a Váci úti vonalakon, vagy az 56-oson, az 59-esen, esetleg az 58-ason, vagy éppen a 41-esen járó Ezresekre gondol (illetve a belőlük épített ikrekre, az 1900-asokra). Akkor ezek a kocsik ugyanis valahogy így néztek ki:

Az Ezresek - közel ötven évesen - 1958 és 61 közt kaptak új kocsiszekrényt a Fővárosi Villamosvasút Füzesi Árpád Főműhelyében - és ezután még közel negyed évszázadot szolgáltak**. A lentebbi filmfelvételeken*** még vegyesen láthatunk eredeti (favázas) és átépített (acélvázas) kocsikat az 56-oson és az 58-ason:

A múzeumi megőrzésre kijelölt 1074-est 1991-ben alakították vissza eredeti formájára, és azt kell mondjam, nagyon szép munkát végeztek! Gyönyörűen néz ki - és különösen jól megy a hűvösvölgyi végállomáshoz:

1074_7215.JPG

Bár a jelenlegi végállomást csak 1999-ben adták át, a végállomási tartózkodót és környezetét a réginek megfelelően lett építették fel, így akár eredeti formájában...

... akár acélvázasként elmondható, hogy történelmi egységet alkot a típus és a hely:

Az 56-os az egyetlen vonal, ahonnan határozott emlékeim vannak arról, hogy nem csak néztük az öreg tujákat, hanem fel is szálltunk rájuk, úgyhogy érthető érzelmi többletet jelentett, hogy végre nem csak a múzeumban állva, vagy esetleg a 41-esen láthattam a kocsit, hanem itt is. Napszúrástól nem visszarettentve :) a fél vasárnapomat kint töltöttem a vonal mentén, hű állványom társaságában, úgyhogy nem csak fotókat készítettem, hanem videót is:

Ez a kocsi még a Széll Kálmán nemmoszkvatéren is jól nézett ki, pedig ez azért nem magától értetődő dolog. Ahogy felszálltam rá, rögtön arrajárt az aznapi "UV túra" szerelvénye is; csak kicsivel maradtam le arról, hogy fotón is meg tudjam örökíteni az együttállást. Néhányan átszálltak, én pedig azon gondolkodtam, mikor volt legutóbb lehetőség arra, hogy az ember UV-ról Ezresre szálljon?

1074_7183.JPG

Az utazás élményét is meg akartam örökíteni, bár ezek a felvételek értelemszerűen a házivideó kategóriába tartoznak, rázkódással és nemkívánatos zörgéssel-nyikorgással. Ezzel együtt az, ahogy a hűvösvölgyi "sikánból" bekanyarodtunk a célegyenesbe (azaz a végállomásra), elég jól visszaadja a hangulatot. Igazából csak az hiányzott, hogy szembejöjjön egy acélvázas kolléga (ami egyébként létezik, csak a szentendrei múzeumban áll):

Egy kicsit azért most is közbelépett a való világ: körülbelül negyven percre elment az áram a Széll Kálmántól felfelé, ezért az arra közlekedő járatok kimaradtak, beleértve az 1074-est is:

1074_7238.JPG

Hogy ne ezzel a kicsit szomorú képpel fejezzük be a bejegyzést, itt egy másik, úgy negyven perccel későbbről, amikor a kocsi ismét elindult Hűvösvölgy felé:

1074_7307.JPG

Az 1074-es következő nyilvános szereplése a 41-esen, pontosabban a Móricz Zsigmond körtér (!) és Kamaraerdő közt lesz (ott szintén kezdettől fogva őshonos volt a típus - még a törökbálinti HÉV időszak elején), július 8-án, majd július 22-én ismét az egykori 56-oson fog járni. Ez utóbbi az alkalmat vélhetően még érdekesebbé fogja tenni, hogy a Batthyány és a Széll Kálmán tér közt a Bengáli fog ingázni, tehát lehet régi villamosról kevésbé régire átszállni, vagy fordítva :) Pontosabb információk a BKV weboldalán levő eseménynaptárban.

Az archív képek Dr. Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből származnak


*Valós történet, egy jó pár évvel ezelőtti nosztalgiamenetről, melyen a 611-es pályaszámú, barna színű favázas kocsi vett részt: anyuka felszáll a gyerekével, a kicsi elvan a sok faléccel és rézdísszel, a hölgy viszont nézelődik, nézelődik, majd halkan kiböki: "Szép, szép ez a kocsi, de olyan nincs, amin kiskoromban abba a nagy kerékbe kapaszkodtam az 59-esen?". Így van ez: az embernek tetszik a régi, a díszes, de a gyerekkori emlékek legalább ennyire fontosak, hiszen azokhoz van kötödésünk, míg a nagyon régi villamosokat legfeljebb a nagyszüleink láthatták ebben a formájukban :)

**Irónikus módon azért a fiatalabbak is emlékezhetnek ilyen villamosokra: a kilencvenes években két ezresből kialakított "sörvillamos" is működött a városban; egy a Móricz Zsigmond körtéren, egy pedig Kőbánya-Kispest metróállomás mellett. Az elmúlt pár évben egy harmadik kocsi pedig Szegeden látott el hasonló feladatokat.

***Ezek a snittek vélhetően a filmhiradó számára készülhettek, vágóképnek, több év leforgása alatt. Valaki talán összegyűjtötte őket utólag, magának? A közlekedésbarát folklór szerint tizenpár évvel ezelőtt egy kukában találták meg a tekercseket, melyeket valaki gyorsan átjátszott VHS-re, és egy ideig úgy terjedtek - míg fel nem találták a Youtube-ot, hogy feltöltsék rá. A teljes anyag 30-40 perc körül lehet, hang nélkül mutat utcaképeket a város különböző pontjain. Villamosmániások számára maga a mennyország ez a néhányszor tíz perc, hiszen olyan időket mutat, melyekből még a jó minőségű fotó is viszonylag ritka, nem hogy a mozgókép!

28 komment · 1 trackback

Címkék: énblog budapest bkv történelem videó képek tömegközlekedés nosztalgia villamos ezres

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr994614852

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.06.28. 11:51:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mi történt hogy ki merték engedni a 41 esen túlra? Egyébként ez nagyon örömteli, piszok jók lettek a képek, de ez már nem meglepő, az elmúlt közel 8 év távlatából mióta "read only" olvasód vagyok:)
nagyon elegáns ez a szín, ezekkel a finom kis betétvonalakkal...
Fura az a Moszkva téri (3.) kép, háttérben a Rózsadomb, a Retek utcai (emeletes) házsorból még semmi sincs. Ha jól nézem az irányt... Vagy a háttérben a Kissvábhegy van meg a Városmajor egy kicsiny része, még a nagytemplom nélkül? Valaki segítsen betájolni lécci! :)
Nagyon jó kis bejegyzés lett, testvéreivel szerintem még utaztunk ki szánkózni a Normafához a '70-es években:)
a régi moszkálmános tér nekem valahogy jóval pezsgőbbnek tűnik a mostaninál.

viccesen ficánkol ez a síndöcögény.

a "favázas Ezres" videon 0:40-nel érdekes az a kavalkád és a balról előzés. :D
Az első videón tiltott önkényuralmi jelkép látható. El köll távolítani vagy kitakarni!
Törvény, az törvény.
@Rocko-: "a régi moszkálmános tér nekem valahogy jóval pezsgőbbnek tűnik a mostaninál"
Azért reggelente a mai tér se épp üres és unalmas. Az más kérdés, hogy büdös és barátságtalan is :(

"viccesen ficánkol ez a síndöcögény"
Jó pályán nem ficánkolna, vacakon mi mást tehetne, két jó messzi tengelye van. Viszont ennél a kocsinál tényleg lehet hanyattdöntősen kilőni, látszik, hogy két pótkocsit is még röhögve el kéne bírnia, így egyedül nagyon menne :) A két kis nosztalgia aranyosan szedi a lábait, de nem nagyon érzi az ember, hogy leszedi a haját. A kéttengelyesek közt az 1522-es (F1A) volt a Csodakocsi becenevű: erős motorok (2x92LE), jó kapcsolóval (valami Siemens, ami csak ebben volt) - állítólag két ujjal, megállás nélkül végig lehetett húzni a kontrollert, és a kocsi csak gyorsított, mint az őrült. Na, el se merem képzelni ehhez képest az milyen lehetett, mert az ezres csak 2x75 ló :)
@Kicsi Kacsa: Igen, az ott hátul a Kissvábhegyi oldal, talán a mai KFC-es épületből fotózva.
@op tomi: "testvéreivel szerintem még utaztunk ki szánkózni a Normafához a '70-es években"
Ha a '80-as években nem, az azt jelenti, hogy már nem mentetek a Normafához szánkózni, mert egészen '83-ig ezek voltak az 56-oson :)
A 1062-es Hüviben. Na azon a képen akár én is lehetnék az integető kisgyerek.

Onnan tudom, hogy nem én vagyok, hogy már annyi idős koromban sem voltam hajlandó piros ruhadarabokat viselni.
Sajnos elég öreg vagyok ahhoz, hogy Újpesten még jártam ilyen villingerrel. Ha jól emlékszek 8-as vonal volt. Újpest központjából a Dózsa pályáig járt, egyvágányú üzemben. Kitérőknél adták át a jelképes stafétabotot. A külső végállomásnál egy jó szűk körrel került meg egy nagy háztömböt.
Ifjúkori emlékek.....
@Hamster: a bal oldali 71-es és 49-es hova kanyarodott? Krisztina körútra a Déli felé? Elvileg akkor még nem volt az alagút?
Ennek a fotókon lévő favázasnak az áramszedője nem tűnik autentikusnak.
@Kicsi Kacsa: AZ alagutat már a háborús készülődéskor építették, csak kicsit hamarabb, mint a mai Nemmoszkvatér alapjait.
@Kicsi Kacsa: Igen ez az. Nekem 1966 és 70 között vitt arra sokat az utam, oda jártam suliba. Akkoriban még a favázasok voltak csak. A nyitott, paralellogramma rácsos peronnal. A vezető meg nagykabátban állt végig.
@baltazar72: De vicces, írtam egy hosszabb hozzászólást, sok linkkel, hogy ezeken eredetileg pantográf volt, csak később lett líra, elküdltem, kiírtam, hogy "A hozzászólás elküldése sikerült", de nem jeleníti meg. A komment moderációban sincs ott, hogy "be lehessen engedni". Igaz, az előbb beleírtam a bejegyzés szövegébe, és az editorban az újverzió látszik, élesben meg a régi. Remélem, csak csuklik a szoftver, és rendbejön.
Óóóó, imádom azokat a fotókat, amiken még baloldali közlekedés van Magyarországon :)))
@Hamster: "Azért reggelente a mai tér se épp üres és unalmas."
relatív értéket mondtam, nem abszolutat. :)

"Jó pályán nem ficánkolna"
áhhá, szóval a hiba a pályáé, nem a villamosé. kösz.
Jó cikk, szép képek!

Tudom, hogy nem lehet minden viszonylatot megemlíteni, amin jártak, de vhogy annyira hiányzik, hogy a 43-asról nincs egy szó sem :). Gyerekkorom óta ezen a környéken lakok, és jártunk sokat a 41-essel és a 43-assal is. Nem emléxem pontosan a különbségre, de a 43-as vhogy régebbi volt (a családban csak 8 szögletű kerekűnek hívtuk annyira döcögött). Talán az tűnt benne régebbinek, hogy rácsos volt az ajtaja?
@Jozsó_: de lehet, Neked is ajánlom Hams elveszett sínek oldalát:

hampage.hu/trams/sinek.html

Itt turkálhatsz kedvedre utcák és villamosok után is :)
@Hamster:
"Jó pályán nem ficánkolna, vacakon mi mást tehetne, két jó messzi tengelye van. "

Egymáshoz közeli tengelyekkel ficánkolna csak igazán. :)

Láttál már resicai gőzöst siklani? Annak talán csak a két belső kerékpárján van nyomkarima...
www.youtube.com/watch?v=eYYBJiUvqVw
(1:15-től érdekes)
@Comandante en Jefe: Hát, van némi logikai igazságod. Mindenesetre nem új nagypanelen tulajdonképpen minden csak szambázni tud, ez meg vizonylag rövid kocsi (a duplatátrához képest), de magas, látványosan néz ki telével :) Siklani még nem láttam, de például a gyöngyösiek gőzöse (az is resicai, nem?) is körülbelül annyit mozog oldalra és szitában, mint előre...
www.youtube.com/watch?v=2YyL7gE0Dvg&t=14s
@Hamster:
Áhh, márminthogy nem kisiklani, hanem a vágányon tova-...:)

A Gyöngyi az resicainak látszik:
hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_490_sorozat
@Comandante en Jefe:
Ja, és innen az is kiderül, hogy a szélső kerékpárok nem nyomkarima nélküliek (lehet, akkor ívben lelógnának a sínről), hanem Klien-Lindner-rendszerűek, vagyis csúszkálhatnak jobbra-balra.
@Comandante en Jefe: Ebben a wiki oldalban az a jó, hogy semmit se mond el kétszer. Meg még az, hogy nem redundáns a tartalom. :-/
A nyári kánikulában de jó volt a nyitott peronon a vasrácsnak dőlve utazni!