Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (57) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (311) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (316) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (32) nosztalgia (178) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (28) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (186) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (263) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (346) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (628) villamos (573) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (234) zene (167) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tizenkét éves a Füsti

2012.07.14. 04:00 :: Hamster

2000. július 14-én, az 50. vasutasnapon nyitotta meg kapuit a Magyar Vasúttörténeti Park, ismertebb nevén a Füsti. Azért emlékszem a dátumra, mert aznap fedeztem fel, hogy még mindig érdekel a vasút: munka után az Index közlekedésbarát topicjainak tagjaival ott voltam a megnyitó utáni járműparádén... aztán szombaton is kimentem, majd vasárnap is! Pörgős hétvége volt, mert úgy rémlik, hogy valamelyik nap még a szolnoki repülőmúzeumban is jártam, este pedig koncerten a PeCsában - és a kettő közt volt a VEKE alapitó közgyűlése is a BME-n... hiába, akkoriban még volt erőm nem unatkozni!

De visszatérve a Füstire: teljesen laikusként csodálkoztam rá, hogy ilyesmi létezhet itthon. Nem nagyon tudtam, melyik mozdony micsoda, hiszen csak azt ismertem, amivel gyerekkoromban találkoztam, és azok közt gőzös csak egy fajta volt (424-es a Keleti hátsó fertályán - meg mindenkinek a sztorijaiban), Ganz motorkocsiból pedig csak az Árpádot ismertem, mert az pöfögött el '88-ban a balatonboglári SZOT tábor előtt, amikor épp kapuőrségben voltunk. Fellelkesedtem hát, és persze kattogtattam rendesen a szappantartómmal - mindenféle lejárt szavatosságú filmekre, amik halomban álltak otthon. Emiatt persze nagy értéket nem képviselnek ezek a képek, én mégis közreadom őket, hátha valaki örül nekik. A lexikális tudásom az elmúlt 12 évben nem fejlődött túl sokat a vasút terén, úgyhogy kommentben el lehet mondani, hol mit látunk, és miért nem azt látjuk, amit írok, de azért remélem, ennél pozitívabb hozzászólás is érkezik ;)

4ict0116.jpg

Kezdjük mondjuk az 1900-as gyártású 204-essel, azaz a 220,194-gyel!

4ict0119.jpg

A mellékvonalak királya, a 375-ös szintén a XX. század elejéről származik, de láthatóan modernebb jószág -  egészen '59-ig gyártották, és a meglevő példányokat is folyamatosan korszerűsítették. Az előző gőzöstől eltérően ő szertartályos, azaz magával hordja a tüzelőanyagát. Szoborként minden harmadik vasútállomáson van belőle, befűtve viszont nem is tudom, mikor láttam utoljára.

4ict0130.jpg

És ő az, akit mindenki ismer, vagy ismerni vél, vagy legalábbis tudja a számát. A megnyitón egy másik (befűtött) példány is volt, de csak ezt a képet rakom be, mert jól látszik rajta, hogy a gyalogosfelüljárón állók milyen extra élményekkel lettek gazdagabbak :)

5ict0032.jpg

A Déli Vasút 109,109-ese is itt volt, és talán érdemes megemlíteni, hogy perpillanat tudtommal ő az egyetlen működőképes "nagygőzös" itthon. Igen, nincs működőképes 424-es, a 411-es is leállt, a 242-est se használják. A gőzmozdonyok üzemeltetése drága dolog, és ha lejár a kazánvizsga, akkor durván a zsebbe kell nyúlnia valakinek. Pontosabban kellene.

4ict0136.jpg

Ezt a 328-ast 1922-ben építette a MÁVAG. Sajnos csak "szobor" volt - de annak elég impozáns.

4ict0122.jpg

Műfajváltás következik: a BCmot az 1920-as, 30-as évek mellékvonali motorkocsija volt, az utolsókat a nyolcvanas években selejtezték - szerencsére jó pár működőképes maradt belőle, nosztalgiaként és szolgálati járműként is. Általában "Frigyládának" nevezik a tetőn levő hűtő miatt, de hallottam már "Páncélvonatként" is emlegetni.

4ict0121.jpg

Ez pedig egy ABnymot, ahol a betűsorban az "n" a nagy befogadóképességet, az "y" pedig a (középső) harmadik tengelyt jelöli. Őszintén szólva addig a napig nem is tudtam, hogy ilyen kocsi létezik, szóval örültem neki. Pedig elég komor, koporsószerű látvány :)

4ict0133.jpg

Itt az örök klasszikus, az Árpád sínautóbusz, "aki" igazából a Tas volt, csak átnevezték, mert az eredeti Árpád megsemmisült a világháborúban. És hogy neki is legyen betűjele, hivatalosan Aamot-nak hívták. 1935-ben építették, '87-ben újították fel, és egy CSODA. Jópár éve egy kétnapos túrán megjártam vele a Felvidék felét, és azt kell mondjam, nem csak hangulata van, de kényelmes is!

4ict0124.jpg

Ő egy másik kor szüleménye, de vasúti jármű mivoltában szintén tetszik: a Kádár-vonat előfutója. Maga a háromkocsis különvonat híresebb ugyan, de nem fért volna fel a fordítókorongra, ezért a szóló verzió mutatta meg magát. Ez a kocsi mindig a "nagy" vonat előtt ment pár perccel, és bevallom, nekem ez is elég lenne saját vonatnak :)

4ict0129.jpg

Az M40-essel, azaz a Púpossal bár ritkán, de még ma is találkozni, csak sajnos egyik se néz ki olyan szépen, mint ez (nézett ki, akkor). Gyerekkoromban kevés zöld festésű volt belőle, a nagy részüket már átfestették pirosra, úgyhogy "piros spenótnak" hívtam őket (amiket én láttam, nem ennyire híg sóska színűek voltak).

5ict0011.jpg

Az M63-as annak idején annyira idegennek tűnt a martonvásári állomáson a megszokott mozdonyokhoz képest, hogy "Idegennek" neveztem el. Pedig Ganz-MÁVAG gyártmány volt ő is, még ha nem is sikerült túl jól: a hetvenes évek első felében épültek, de '87-ben már el is kezdték kiselejtezni őket (igaz, részben azért, mert nem volt szükség a teljesítményükre).

4ict0120.jpg

Őt viszont imádom: az M44-es valószínűleg a Ganz-MÁVAG egyik legjobban sikerült gépe: az aranyos kinézetű tolatómozdonyból 1954 és 71 közt kilencszázvalahány darab készült, a MÁV-on kívül iparvasutaknak és külföldi üzemeltetőknek is. Az itthoniak nem elhanyagolható része ma is működik.

5ict0034.jpg

Ezt a fotót csak érzékeltetésképpen rakom ide: azt látjuk, ahogy a fordítókorongos-elvonulós parádé után a résztvevők elkezdenek visszaszállingózni. A felvonulás után mindenre fel lehetett mászni, mindent meg lehetett nézni, és minden gépen volt valaki, aki tudott a kérdésekre válaszolni. Fantasztikusan jó volt!

5ict0049.jpg

Gyerekkorom kedvenc nagydízelei: a Púpos, a Nohab és a Szergej, békésen, a körfűtőház állásaiban. Értelemszerűen nem volt olyan pillanat, hogy ne lettek volna emberek a képben, nem is próbáltam kivárni.

5ict0048.jpg

A "fűtőház" manapság kicsit archaikus kifejezésnek tűnik, de ezeken a napokon egy kis ízelítőt kaptam arról, milyen lehetett az, amikor nagyüzem volt itt: az eddig látott gőzösökön túl be volt még fűtve három másik is (az 1870-es gyártású 269-es, a 411-es és a másik 424-es, a terelőlemez nélküli 009-es), plusz jelen volt egy rakás dízel is. Minden egyes hazamenetel után zuhanyozni, hajat mosni és átöltözni kellett a beivódott füst/korom/olaj/pakuraszag miatt, de simán megérte :)

Jó lenne megint ilyen kavalkádot látni itt!

18 komment

Címkék: énblog képek múzeum vasút nosztalgia púpos 424

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr654655957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bár alapvetően a mozdonyok még mindig nem izgatnak fel túlságosan, azért volt itt egy pár ami tetszik, pl. Árpád vagy a Kádár vonatok.

és öröm hogy van a Füsti, (szubjektíven) ha másért nem is, akkor hogy valahol lehetett megrendezni az OT Expokat. :)
Lejárt szavatosságú film ide vagy oda, azért ezek jó képek. A digitálisok előtt minden képre ügyelni kellett :-)
Nagyon jó kis írás.Sajnos amikor legutóbb voltam kint a füstiben talán 2008 környékén, már nem lehetett felmenni a nohabra meg a szergejre se, mint 2001 ben amikor először voltam
Igen, az Árpád. Eredendően ennél szebb volt, nem piros, hanem nagyon szép bordó, és krémszínű felsőrész. 1943 nyarán utaztam rajta. Bp.Keleti - Soltvadkert között. Eredetileg Vadkerten nem állt meg, csak ha volt leszálló utas. Kiskőrösön, és Kiskunhalason megállt, erre emlékszem, na meg arra, hogy eszméletlen tiszta volt. Nem naponta járt azon a vonalon, mert én lestem rendszeresen, de csak ritkán jött.
Végre vérbeli vonatos poszt :)

Kár, hogy idén az új igazgató megszüntette az olcsó (400 Ft) délutáni jegyet. Ezt 4 után lehetett váltani... A kisfiammal gyakran kilátogattunk a parkba, sétálni, acél-olaj-gépzsír stb. szagot szívni. És persze felmászni a konyhákba. 4 évesen sokat tanult ott ezeken a délutánokon, mi több elhatározta, hogy bizony ő gőzmozdonyt fog vezetni. (nekem szánta a szén lapátolást... )
A 424.247-nek is lejárt a kazánvizsgája?
@mauzi: Nem tudom, melyik miért nem közlekedhet, de egy ideje már nem közlekedett egyik 424-es se, szegény 109-essel húznak mindent.
@solesz: AZ a baj, hogy ilyen megnyitó, meg pár gőzösös találkozó után egy sima "Hétköznapi" kimenetel, pláne amikor már semmi nem mozog, kevés lenne. "Vezethető" gőzmodony egyébként van még?
"424-es a Keleti hátsó fertályán"
Te is ott szerezted ben a gyerekkori gőzösadagodat?! :)

"még ha nem is sikerült túl jól: a hetvenes évek első felében épültek, de '87-ben már el is kezdték kiselejtezni őket"
Azért a Gyík és a G2 ilyen szempontból rokonok. Mindkettőnek elengedték a kezét, amikor még finomhangolni kellett volna. A Pielstick motor egy dolog, tényleg gyenge pontként lehet rá tekinteni, a többi úgy gondolom, hogy összerakható lett volna. De nem volt gazdája.

@solesz: "Apa nagy, Apa erős, Apa lapátoljon, én majd végzem a szellemi munkát és learatom a sikert." Ismerős. :)
@SzigDani: "Te is ott szerezted ben a gyerekkori gőzösadagodat?! :)"
Esélyem se volt máshol, mert csak dízeles környékeken jártunk: XI. kerület, Martonvásár, Balaton. A Keleti fűtőházánál viszont néha ott gőzölögtek a nagy fekete vasak is, anyu munkahelyéről prímán oda lehetett látni (be sajnos nem vitt senki). Aztán persze később láttam működő gőzöst a Balaton környékén, de azok már a menetrend szerinti nosztalgiavonatok voltak. Befűtött gőzösre viszont itt, a Füsti megnyitóján sikerült felmennem először, sőt, közelről is itt láttam először ilyet (a Közlekedési Múzeum szobrai nem számítanak). És azóta tudom, hogy mégse értem, hogy működik a gőzmozdony :D

"De nem volt gazdája."
Ez igaz, de én mindig úgy gondoltam, hogy azért nem, mert időközben a MÁV-nak már nem volt fontos, exportsikerben nem meg lehetett reménykedni. Nyugaton is van olyan, hogy nem hajtanak egy projektet, ha nem látszik, hogy lesz értelme, és az M63 szerintem ilyen volt. A G2 talán lehetett volna akár értelmes is, de lássuk be, hogy egy szocializmusban is csődbe ment cégről beszélünk... Amúgy engem megnyugtatna, ha a menedzserképzőkön, közgázon, de akár a gimnáziumokban is tanítanák, hogy mi vezetett ide, mert tanulságos lehetne, hogy egy tényleg jónevű és innovatív céget hogyan nyomott agyon a saját mamutsága, még mesterséges "piaci" körülmények közt is. Mert azért a Ganz és az Ikarus rendszerváltás előtti, alatti és utáni sztorija szerintem jelentősen eltér.
@Hamster: Annyiban szerencsém volt, hogy apám, amikor ment a mindenféle sportszövetségekbe, akkor levitt a gőzösökhöz is. Nagyon kicsi voltam, de arra emlékszem, hogy minden vasutas nagy szeretettel beszélt a gőzösökről, illetve nem ellenkeztek apámmal, hogy a gyereknek ezt látnia kell. Valahogy nem akartak, pedig igazolványt sem vett elő. ;)
Simon fiam is nagyon megilletődött, amikor először volt gőzösön - bár ott a bácsi is németül beszélt, de 2 évesen az kb. mindegy volt.
A gőzmozdonyt Csiba és Zobory tanár urak előadásain és a berlini műszaki múzeumban lehet szépen megérteni. Csodálatos és elmés szerkezetek.

A Ganz mellett az Ikarust is tanítani lehetne. Amúgy mit csinálsz szeptembertől csütörtökönként 17 órától? ;)
@SzigDani: "Amúgy mit csinálsz szeptembertől csütörtökönként 17 órától?"
Nem tudom. Vagy mégis? Mesélj! :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mindenki a Balatonra mehetett rajtam kívül, mert alig volt élet a kommentek közt, én meg azt hittem, többen fognak örülni a képeknek :)
@milliliteratura: Annál én sokkal finnyásabb vagyok :)
@Hamster: mondjuk szigdani felvetése elég bme-sen hangzik, abban meg azért annyi pénz úgy sincs :)
innentől meg lehetsz finnyás is.
Egy évvel ezelőtti zseniális "hogy működik a gőzös?" cikk a Totalcarról: totalcar.hu/magazin/technika/2011/07/21/injektor_es_szeneslapat/