Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (64) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (712) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (67) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (318) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (679) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (180) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (351) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (635) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Acélvázasított villamosok Budapest utcáin

2012.10.06. 19:40 :: Hamster

Ismét Ab van Donselaarnak köszönhetően megyünk vissza a hetvenes évek második felébe pár kép erejéig. Ez az az időszak, amikorról az én első budapesti emlékeim származnak, tehát elfogult vagyok, de talán nem csak számomra tartoztak hozzá elválaszthatatlanul az akkori utcaképhez ezek a kicsit bumszli, de azért aranyos, karakteres villamosok:

BKV_1049_Ln56A_1008_Ln56B_AEEvD.jpg56A balra, 56B jobbra: egy érdekes vonal-kettévágás Budagyöngyénél

Akkoriban ezek a villamosok számomra a "régi villamos" kategóriába tartoztak, nem különböztettem meg őket egymástól, pedig ez nem egy típus volt, hanem több, különböző jellemzőkkel, különböző méretekkel. Az ötvenes években a Fővárosi Villamosvasút (a BSzKRt utódja, a BKV elődje) megoldhatatlannak tűnő probléma előtt állt: a földalatti gyorsvasút (a metrót hívták így) építését leállították, így továbbra is a villamosoknak kellett a város forgalmának nagy részét elvinnie - a járműállomány viszont vészesen elöregedett.

BKV_1026_Ln58_Zugliget_19761226_AEEvD.jpgAcélvázas 1000-es villamos az 58-as felső végállomásán - szerintem ezek voltak a legszebbek az acélvázasok közt

A megoldás a felújítás volt: mivel új járműre nem nem volt pénz, a régieket korszerűsítették, egységesítették. Bizonyos sorozatokat reménytelennek ítéltek, ezeket selejtezték, másokat nem tartottak kellően perspektivikusnak, ezek maradtak, ahogy voltak. Amiben viszont még láttak néhány évtizedet, azt "acélvázasították". Ez új, biztonságosabb kocsiszekrényt jelentett, bizonyos fődarabok megtartásával - meg azt, hogy nem omlott össze a város tömegközlekedése.

BKV_1634+5656+5670_Arpad_ut_19761226_AEEvD.jpgÚjpest és Rákospalota közt a felüljárón: 55-ös villamos két pótkocsival

Először az 1897-ben gyártott, bár azóta többször átalakított 1600-as villamosokon hajtották végre ezt az átalakítást, 1955-ben. A kocsiszekrény kialakításán folyamatosan változtattak, illetve a főjavításokkor is igyekeztek egyforma állapotba hozni a kocsikat, ezért érdemes figyelni a különbségeket a képeken látható, tényleg csak elsőre egyformának tűnő tuják közt!

BKV_1505_Ln13_AEEvD.jpgKőbánya-Hízlaló, még aktív iparvágányokkal, inkl. sorompóőr

A fentebb látható 1505-es az F1A sorozatba tartozik, ami eleve egzotikusnak mondható történettel büszkélkedhet: a sorozat első kocsija az 1600-assal azonos típus átépítéseként jött létre 1938-ban, de 1941-től már újonnan gyártották hozzá a többit. Az így létrejött F1 típus volt az esztétikai alapja az 50-es évek acélvázasainak, és persze egy idő után őket is elkezdték acélvázasítani. Legalábbis egy részüket, mert némelyik megmaradt eredeti állapotában. A teljes sztori ennél persze jóval összetettebb, de ez mégiscsak egy blog, ha elkezdem leírni, senki se olvas tovább :)

BKV_1916+1917_Ln43_Budateteny_19761227_AvD.jpgEgyvágányos villamos alul, még villamosítatlan, kétvágányos vasút odafent, útban Tétény felé

A villamosok ikresítése igen jellemző átalakítás volt Budapesten: ilyenkor egy motorkocsi berendezéseit dobták szét két kocsira, az eredmény egy kétirányú (mindkét irányba vezethető) szerelvény volt - ellentétben a pótkocsis üzemmel. Értelemszerűen ezt egy idő után az acélvázasított kocsikkal is megcsinálták. És nem csak villamosokkal, mert a képen látható 1900-as ikrek egy része HÉV-kocsi volt eredetileg.

BKV_2629_Ln51A_19770803_AEEvD.jpgElől egy négy oldalablakos acélvázas kocsi, hátul a Wekerle-telep

Eddig öt oldalablakos kocsikat láttunk, de voltak kisebbek is - az eredetileg a BVVV számára épült sorozatok a kisebb méreteikhez illeszkedő kisebb kocsiszekrényt kaptak. Ha tehát egy villamosbarát "négyablakos Füzesi kasztnit" emleget, akkor egy olyanra gondol, mint amit itt látunk fent. A "Füzesi" szó ebben a szószerkezetben a Fővárosi Villamosvasút Füzesi Árpád Főműhelyét jelenti, ahol az átalakítások történtek.

BKV_2001+2000_Ln12_Bajcsy_Zsilinszki_ut_19760802_AvD.jpgRégen volt már rejtvény: hol készült a kép?

... és persze a "négyablakosokból" is készültek ikerkocsik. Ezen túl készültek ilyen kocsiszekrényű villamosok újonnan is, jellemzően Pécs, Szombathely (háromablakos!), Szeged, Miskolc és Debrecen számára - ezek egy részét viszont érdekes módon nem a Füzesiben építették, hanem a Dózsa Főműhelyben, újonnan. Az átépített villamosok végül 1984-ben tűntek el Budapest utcáiról - utoljára a 41-esen közlekedett ilyen, 1984. augusztus 31-én.

A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

29 komment

Címkék: budapest utca város képek villamos kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr204823601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Színes képekkel a 70-es évek minden tájára! Még kérünk! :)
Utolsó kép, amire a hol készült kérdés vonatkozik :

Újpest, Széchenyi tér.
A megfejtés: Bajcsy-Zsilinszky út és a Táncsics Mihály u. sarkán készült a kép. :) Sajnos nem sok emlékem van az útnak erről az állapotáról, pedig még egészen kicsi koromban láthattam a szélesítés előtti kinézetét.
Kurva jó képek, kedvencem a hízlalós ;-)
Nagyon jó! Az első háromnál és az utolsónál most voltam!
Szerintem Újpesten készült a kép, a mai István (volt Bajcsy-Zsilinszky) úton. A villamos most jön az Árpád út irányába, nagyjából a Károlyi István út vonalában járhat, ahogy Gargabácsi is mondta, az akkori Táncsics Mihály utcánál. A balra kiágazó vágány vezetett az István térre, a piachoz, ahol a 14-esnek volt a végállomása. A háttérben látható torony pedig a ma is létező postaépület teteje.
@Palotabarát: Ja, a Bajcsynak azt a szakaszát már kiszélesítették, ma már bő 2X2 sávos út vezet arra, a sarokra pedig felhúzták a Matáv épületét, szóval ez a környék nagyon jelentősen átalakult azóta.
Egyébként zseniális képek. Köszönöm.
"Régen volt már rejtvény: hol készült a kép?"
BÚTORVÁLTÓ!
Még ilyen képeket!!! :-) IMÁDOM ŐKET!!!

-Hamster - elnézve ezeket a diákat - nem csodálkozom, hogy sokszor (naponta?) visszavágysz ezekbe az időkbe!
Elképesztően jó hangulatuk van, pláne az utolsónak!
Micsoda képminőség majd 40 évvel ezelőttről! Szinte érezni az utca és a kor illatát...

-Mikor frissül (az egész) "elveszett sínek" oldal? :-)
Újpesten a Bajcsy Zs. úton vagyunk a Tanácsházzal szemben, kb a lottozónál.

A két szerelvény közt látható tornyos épület a Posta épülete, az elkanyarodó vágány a 8as vonaléra vezet a piac mellett az Újpesti Bőrgyár és a Duna Cipőgyár felé (ott dolgozott Édesanyám+)
Zseniális képek!És a képminőség,hihetetlen...40 év alatt nem sokat változott.Mondjuk fater régi Zenith gépe is gyönyörű fotókat csinált.
koszonom,mar megerte felkelni...
Az a brutál hogy egy városrész funkciója és képe mennyire meg tud változni az idők folyamán. Egykor virágzó, nyüzsgő környékek mára az enyészeté lettek, de találni példát a fordítottjára is. Sosem hallottam még a Kőbánya-Hízlaló állomásról, de most kicsit utánaolvastam miről kapta a nevét és mik történtek ott. Érdekes.
Simán el tudom képzelni hogy például a néhány éve nagyüzemben, de megkérdőjelezhető minőségben felépített lakóparkokról 50 év múlva azt olvashatjuk hogy megértek a lebontásra, az egykori lakók elköltöztek és hajléktalanok tanyái lettek az "egykor divatos" lakóépületek.
Az előző sorozat
hamster.blog.hu/2012/09/30/budapesti_villamosok_kulfoldi_szemmel
3-ik képén a szódásüvegeket szállító szekérre hívnám fel e figyelmet...
Én nem tudom, hogy az utolsó kép hol készült, de a pályaszám alapján egy prototípus Combino van a képen! :DDD
Hú de jó képek. :)
A zugligeti vonalra még halványan emlékszem.
@Megfigyelo:

nem szekér! gumikerekes lovaskocsi.
a szekér az teljesen más, bár az is többnyire lóvontatású.
bár lehet hogy szerinted a Fogathajtók is szekérrel versenyeznek...

www.google.hu/search?num=10&hl=hu&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=600&q=szek%C3%A9r&oq=szek%C3%A9r&gs_l=img.3..0l10.4982.7515.0.10015.6.5.0.1.1.0.271.1118.0j1j4.5.0...0.0...1ac.1.7gzVBnfcNZY
@berlin_mount: :D

@gyvy: te még ferenc jóskára is. :))))
@Rocko-:
Igen. Emlékszem, hogy őt leszarták a legyek. :D
Első kép:
Mindkét kocsi 56A.
Az 56B az út (Szilágyi Erzsébet fasor) túloldaláról ment. De már nem emlékszem milyen apropóból.
@Dynax5:
"-Mikor frissül (az egész) "elveszett sínek" oldal? :-)

- Remélem soha. (Ne tűnjenek el a sínek)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Mindkét kocsi 56A. Az 56B az út (Szilágyi Erzsébet fasor) túloldaláról ment. De már nem emlékszem milyen apropóból."

Mert pályafelújítás volt. Úgy emlékszem, hogy először a Moszkva és a Budagyöngye között folyt a felújítás, ekkor csak egy vágányon folyt a közlekedés, két járművel, akik valahol kitértek egymás elől, ez volt az 56A (a további szakaszon rendesen, két vágányon jártak, ez volt az 56B). Amikor kész lett, akkor jött a másik, Budagyöngye-Hűvösvölgy szakasz, akkor ott jártak egy vágányon, és ha jól emlékszem, a Vadaskerti útnál volt a kitérő. Arra viszont biztosan emlékszem, hogy több év után, 83-ra lett kész a felújítás. Akkor egy nagyon rövid ideig újra pótkocsival jártak a villanyosok (a felújítás alatt szólóban mentek, mert a Budigyöngyénél ugye nem volt hurok), de aztán pár hónap után lecserélték őket Tatrákra.
A képek közt Hízlaló az egyetlen kivétel abból a szempontból, hogy ott ma is lehet 1505-ös pályaszámú kocsit fotózni (elvileg).
@sako: Tévedsz. A Moszkva tér-Budagyöngye között nem volt egyvágányos közlekedés. Ott mindig buszos pótlás volt. A János kórház-Budagyöngye szakaszt kb 2 évig cserélték, ami ugye nem semmi. Ekkor az 56-os Budagyöngye és Hüvösvölgy között járt 2 vágányon. A külső szakasz felújítása alatt az 56/A a Moszkva tér Budagyöngye közt 2-3 percenként 2 vágányon, az 56/B a külső részen 1 vágányon 15 perenként járt. A Nagyhíd és a Vadaskerti út között szinte mindig 2 vágány volt. Itt volt a kitérő.
@Gabesz9:
Akkórosszulemléxem. Köszi. Mondjuk konkrét emlékeim inkább 81 augusztusától vannak, akkor költöztünk ki Hidegkútra, akkor már a külső szakaszt csinálták.
De suliba a Fenyves utcába jártam, és hiába járt 15 percenként, hazafele sokszor inkább villamosoztam (odafele persze szigorúan busz, mindig késésben voltam).
Imádtam az öreg Ezreseket, és tudtam, hogy nemsokára el fognak tűnni, úgyhogy egyáltalán nem bántam, hogy olyan lassan halad a pályafelújítás...
(Hamsternek: bibibíííí :-))
@sako: "(Hamsternek: bibibíííí :-)) "
Csakazértse :P Amúgy nem írtam le, meg nem meséltem még el elégszer, de valamikor ezen a tájon 56-osoztunk a családdal, és azt hittem, valami nosztalgiajárat az ezres, ami jött. Ismertem az ilyen tujákat, a Váciról és a 41-esről, de akkor már erősen Tatrásodott minden egy ideje, itt meg... wow. Oké, a 41-esen még egy ideig volt, de az világvégi mezei kisvasút volt, ez meg a Moszkva térről indult, ami körülbelül Buda és a világ közepe volt. Szóval akkoriban beszéltek a rádióban valami nosztalgiavillamosról (a 1714+1715 lehetett), én meg azt hittem, az ezresünk az :) Aztán jött még pár további, és vágtam, hogy nem, de nem értettem. A kontrollerdoboz rézteteje nagyon beégett az agyamba, mert nem mentünk be a kocsi belsejébe, csak a fogasig mentünk, én meg bámultam, ahogy a vezető dolgozik.