Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Udo von Schmetterling: @Hamster: Szerintem igen. Mivel a teraszunk a sínekre nézett,elég sok ilyen kis gépet láttam.Nem tolongtak rajta a nép... (2017.08.21. 18:58) Északi parti felhozatal
  • Hamster: @haromegesztizennegy: Biztos eltűnt a füst, mert csak gázadásra csinálta, azért fotóztam utána gyorsan. (2017.08.21. 14:41) Északi parti felhozatal
  • haromegesztizennegy: Az első képről egy videó kéne. A kormolásról az első képen érdemes lett volna tudni, vajh' csökkent-e indulás után ah... (2017.08.21. 12:23) Északi parti felhozatal
  • Hamster: @Udo von Schmetterling: Mindig meglep, hogy ilyenkor is vannak Bz-k, de gondolom a Ukk-Tápolka-Keszthely viszonylaton,... (2017.08.20. 20:57) Északi parti felhozatal
  • Hamster: @nyelv-ész: Na, Fradista Utazóval együtt kezdem azt hinni, hogy tényleg valami párhuzamos univerzumban nőttem fel. Oké... (2017.08.20. 20:49) Dürnstein
  • Hamster: @Fradista Utazó: Én gyűűűűűlölöm, ha rajta vagyok egy fotón, gyakorlatilag volt hosszú hajú lázadós :D korszakom, amir... (2017.08.20. 20:47) Dürnstein
  • Udo von Schmetterling: Irigyellek az osztrákiai,meg a felvidéki túra miatt. Ezen a nyáron jutott 3 nap szabdság meg annyi plusz meló néhány f... (2017.08.20. 16:54) Északi parti felhozatal
  • Fradista Utazó: @Hamster: Figyelj, nem tudom, te hogy nőttél fel. Én annak idején, tizen-huszonéves koromban, ha hazajöttem valahonnét... (2017.08.20. 12:35) Dürnstein
  • nyelv-ész: @Hamster: Dia? Ahhoz gondolom, diavetítő is kellett, nem? A papírképeket meg lehetett vinni és mutogatni bárkinek. A ... (2017.08.20. 11:44) Dürnstein
  • Hamster: @nyelv-ész: A dia nem volt olcsóbb? A nyoclvanas évek közepéig nálunk is az ment, azt gondoltam azért mert a jó dia és... (2017.08.20. 11:03) Dürnstein
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (61) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (706) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (5) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (298) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (25) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (28) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (17) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (664) képregény (94) kérdés (6) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (38) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (10) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (176) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (10) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (63) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (10) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (12) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (27) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (23) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (29) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (258) utcakép (146) uv (29) vár (10) várnegyed (8) város (363) városkép (83) városliget (8) vasút (339) vélemény (10) vicinális (13) vidám park (5) videó (620) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (229) zene (162) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Brandek és neonreklámok a hetvenes évek budapesti utcáin

2012.10.21. 19:38 :: Hamster

Gyerekkoromban még nem beszéltünk brandekről; a legrosszabb esetben is csak márkákról eshetett szó (én a meggyeset szerettem a legjobban;). Ugyanígy logókat se ismertünk, maximum emblémákat. A megfogalmazástól függetlenül ezek ott voltak körülöttünk, hiszen akkoriban valahogy sokkal nagyobb kultúrája volt a neonreklámoknak. Most pár ilyet mutatnék, Ab van Donselaar fényképei segítségével.

BKV3268+6045+3269_Ln49_3340+6003+3341_Ln47_Marx_ter_19760802_AvD.jpg

Az egyik leggyakrabban használt akkori márkajelzés az ABC-é volt, a személyes kedvencem pedig a Csemege üzletláncé. Ezen a képek a kettő együtt trónol az akkoriban szintén divatos brandnek számító Marx Károlyról elnevezett téren (ma: Nyugati tér). A leghihetetlenebb dolog a fotón persze az, hogy a 47-es és a 49-es villamos idáig járt - pontosabban az a hihetetlen, hogy ezt megszüntették.

BKV3370+5801+3381_Margit_hid_19760802_AvD.jpg

Kicsit arrébb, a Margit híd budai hídfőjénél szintén ott figyelt a két márka, még nagyobb neonhirdetésen. A háttérben ezen túl kivehető, hogy akkoriban a HÉV-nek is volt emblémája, mely a metróéhoz hasonlított, csak zöld volt. És ha engem kérdeztek, a megállótáblák is ikonikusak voltak, nem a mai, nemzetközileg egységesnek mondott, ám valójában nem az (hiszen ha átmegyünk Bécsbe, máris nem ilyet látunk) típusúak.

BKV3284_Ln4_19770805_AEEvD.jpg

Nem is emlékeztem, hogy az Üllői út - Nagykörút kereszteződésben (azóta Corvin-negyed megállóhely) is volt ilyen guruló kerekes casco neon. A "guruló kerekek" itt azt jelentik, hogy este a lámpák váltakozó felvillantásával azt az érzetet keltette a reklám, hogy a felirat jobb és bal oldalán levő abroncsok forognak. Vagy lehet, hogy az itt levők nem is forogtak? Nekem a Kosztolányi Dezső téren levő rémlik, az "forgott" - imádtam is!

BKV1346_Ln61_Moricz_Zsigmond_korter_19761226_AEEvD.jpg

A biztosításokon túl a szerencsejátékok neonjaiból is bőséges volt az ellátás. Ezen az 1976 karácsonyán készült képen hátul a Móricz Zsigmond körtéri "lottó" neon látszik. (Aki hiányolja a leglátványosabb budapesti neonreklámot, a takarékbetétkönyveset, itt találja róla Tim Boric fotóját - az most ebbe a bejegyzésbe nem fért be...)

BKV1540+x922_Ln33_AEEvD.jpg

És itt egy másik szerencséjáték: lottó után totó, a Váci út és a Dózsa György út kereszteződéséből. A villamos mellett álló UAZ-452-es se semmi, bár ezekből a mai napig látni néha egy-egy példányt - náluk gyorsabban eltűntek viszont a pótkocsi mögül félig kilógó Latvija tesói. Utóbbi mögött pedig lehet találgatni, hogy két Nagypolszki áll vagy két Lada - vagy mindkettőből egy-egy... de milyen sorrendben? :)

BKV1064_Ln_33_AvD.jpg

Élmunkás tér, leánykori nevén Ferdinánd tér. Ma Lehelnek mondjuk, annak idején pedig Hómunkás térként emlegettük. A villamostól jobbra látható fal igazi gyűjteménye a korabeli hirdetéseknek: "biztosítás - biztonság" feliratot néha még ma is látni (talán a Délinél még megvan a házak tetején), de ilyen Állami Biztosító emblémát már aligha. És sajnos a Volán-csiga is eltűnőben van.

BKV1409_Ln4_AEEvD.jpg

A legvégére hagytam az akkori idők legerősebb brandjét, ami valószínűleg ma is a legismertebbek közé tartozik - ha ugyan nem _a_ legismertebb még mindig: az Országos Takarékpénztárt. A helyszín a Nyugati tér, pontosabban a Jókai utca: a nagykörúti villamos így, a mai Skála Metró teraszrendszerének helyén át kanyargott el a metróépítés munkaterülete mellett. Az OTP neont tartó ház ma már nem áll, van viszont, ami azóta se változott: a mindenütt össze-vissza parkoló autók :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

57 komment

Címkék: budapest autók város képek villamos utcakép fogyasztói neon kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr404861518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Az OTP neont tartó ház ma már nem áll, van viszont, ami azóta se változott: a mindenütt össze-vissza parkoló autók :)

Szerintem ez a ház most is ott áll! És az OTP neonreklámja helyet a Klapka féle fényreklám áll/t/
zseniális poszt, köszönöm!

milyen érdekes Móriczon az a védőkorlát, és a tér még így is felismerhető, sokat változott, de nem alakult át teljesen.

nagypókot meg láttam én is ma. :)
@559: Írnám, hogy nem áll, ha állna? A pályaudvar csarnokával szemben üres a placc, eggyel lejjebb áll egy hasonló ház, de annak más a homlokzata:
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/vaci-belso/hidrol1.jpg

Ez itt meg egy konkrét összehasonlítás:
hampage.hu/kozlekedes/bajcsy/#bejaras
A móriczos képre nézve azért elszomorodtam. Tudjátok miért? EZEK A JÁRMŰVEK 40 ÉV ELMÚLTÁVAL MÉG MINDIG ITT VANNAK. Jó, a vili a 61-esen már másmilyen, de a busz stimmel, és a villamos is, csak pár méterre odébb a 47-esen.
Bár lehet csak én vagyok ilyen pesszimista, hogy megjegyezzem.:) A képek királyok btw. Nekem anno a Borároson volt a kedvencem, a 6-os megállóból volt látható annak a háznak a tetején, ami eltakarja a Mester utcai megállót. Bár talán most is van ott vmi hirdetés.
@Rocko-: Valószínűleg ezért olyan fura nekem az a kép. A többin teljesen megváltozott a környék azóta, ezen pedig látszólag csak annyi hiba van, hogy ICS áll a duplatátra helyén.
imádom az ilyen posztokat, és a képek is nagyon jók..kész időutazás.
be kell linkelni, hogy mi az ábécé? egyébként, lehet. ha tömegek tudnák, hogy mi az a "közért", akkor nem akarnák feltalálni az "alapvető cikkeket árusító hazai tulajdonú non-profit üzletláncot".
amúgy vicces volt, hogy a népek nem azt mondták, megyek a bankba. hanem azt: "megyek az otépébe". az volt az egyetlen lakossági bank. illetve volt a vidéki sparkasse. ennek megfelelően az emberek a pénzt nem a bankba, hanem a "takarékba" rakták. "útba esik jövet menet a takarékszövetkezet"
az otp-s "áll-nem-áll-ház" hogy fért el? valami nagyon szűk telken lehetett, és minden oldalról utca vette körül?
A totós képen szerintem az elöl álló bordó autó egy Polski Fiat 125p, mögötte pedig egy "eredeti olasz" Fiat 125 van, utóbbinál hiányzik az irányjelzőből és helyzetjelzőből álló lámpatest a sarkon.
@milliliteratura: eredetileg az volt a Nyugoti indóház vége, szóval körülbelül olyan széles lehetett, mint a mostani csarnok (amit a régi csarnok köré építettek, hogy fenntartsák a forgalmat). Mondjuk vicces egy épület volt, mert eredetileg csak az egyik fele volt meg, a másik fele csarnok volt:
hampage.hu/kozlekedes/sinek13/nyug.jpg
aztán a csarnokot elbontották, hogy meglegyen a Nagykörút, akkor szimmetrikusra formázták, aztán sokáig állt előtte egy másik épület:
hampage.hu/kozlekedes/sinek4/Nyugati_Berliner.jpg
így nem is volt homlokzata. Aztán az az épület elkopott, előbb földszintes lett, majd az is eltűnt, akkor megint teljes méretű homlokzata lett. Aztán lebontották.

Mindenesetre amíg állt ez a ház, addig körülbelül ezt láttad volna, ha a mai McDonald's elől a forgó óra helyére néztél volna:
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/vaci-belso/jokaibolkifele.jpg
Itt egy részletes helyrajz, a félkör elejű ház az, ami elkopott mellőle:
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/vaci-belso/terkep1937.gif
Gyerekkoromban (ez az 1970-es években volt) mindig elbűvöltek a neonreklámok, így ma is örülök, amikor egy-egy megmaradtat (vagy a nyomát) meglátok. Legutóbb a Ferenciek terénél, a Párizsi udvarban találtam egyet, ami egy bagoly, de nem működik persze, és gondolom, az épület eladása miatt nem is fog sohasem.

Van 1-2 régi magyar film, amikben bevágtak éjszakai, működő neonreklámokat is vágóképnek. Na, azokon lehet még csemegézni! ;)
@Macibb: Szerintem mindkettő nagypók, csak a bordó a későbbi, műanyagmaszkos-nagylámpás, a mögötte álló pedig a régi, króm hűtőrácsos, kis helyzetjelző-indexes, legelső szériás darab.

Ami pedig a posztot illeti, le a kalappal!

A nyugati téri épületről, a történetéről nem tudtam, az meg egyenesen mellbe vágott, hogy ezek szerint a nyugati tornyai eredetileg nem is léteztek?
Az Üllői út - Nagykörút kereszteződésében lévő Casco-reklám kerekei is forogtak, tanúsíthatom. Kár, hogy a Blaháról nincs valami korabeli kép, mert ott tényleg nagyon sok neonreklám volt.

Zseniális ez a blog, köszönöm a szerzőnek!
@Vombatus Ursinus:

Bocs, most látom, hogy van erről külön poszt, akkor nézegetem!

Üdv. a szerzőnek!
@Macibb:
az "eredeti" olasz 125 és 125 Speciálnak is ott volt az irányjelző/helyzetjelző kombó
amin nem volt az a 124 Special de az a lada rokona...

amúgy a képen két 125P van az elöl álló barna már az újabb nagy villogós, a mögötte lévő szürke pedig még a régebbi
"Utóbbi mögött pedig lehet találgatni, hogy két Nagypolszki áll vagy két Lada - vagy mindkettőből egy-egy... de milyen sorrendben? :)"
A Nagypolszkis linkeden látszik is a két 125-ös közötti különbség. Elöl az újabb típus, mögötte a régebbi.
De mindkettőnek ott a narancs/fehér helyzet, és irányjelző kombó, ami a Zsiguliknál, és a korai olaszoknál is a fényszóró alatt volt.
A Totó felirat lekerült jópár éve (tán 40-et kibírt, a ház 1961-es), majd egy bank logója került rá, de mintha egy ideje üres lenne.
@streetsta: A tornyok mindig léteztek, de csak a második épületen, amit ma is láthatunk. Ezt ugyanis csak 1870-es években építették. Eredetileg 1846-tól ez volt:
hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Pesti_Ind%C3%B3h%C3%A1z_1846.jpg&filetimestamp=20100721113243
aztán az 1860-as években bővítették (nem néztem utána, de ekkor épülhetett talán az "OTP neonos" ház a csarnok elejére), majd 1877-ben elkészült a mai pályaudvar:
www.vasutallomasok.hu/show.php?az=buny&num=513

Az újat az üzemelő régi csarnok fölé építették, majd amikor elkészült, a régit elbontották. Aztán valamikor az "OTP neonos" épület elé odaépült a félkör homlokzatú, ám viszonylag rövid életű másik épület is:
www.vasutallomasok.hu/show.php?az=buny&num=511
@streetsta: "A nyugati téri épületről, a történetéről nem tudtam, az meg egyenesen mellbe vágott, hogy ezek szerint a nyugati tornyai eredetileg nem is léteztek?"
Valami biztos félre van értve valamelyik kép kapcsán. A "nyug.jpg" nem a csarnoképületet mutatja.
A tornyok régóta megvannak. www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&q=nyugati%20p%C3%A1lyaudvar&img=15661 (a link megjelenése után az Auto-Manual gomb, vagy a mellette kétoldali nyilak léptetnek)
@Hamster: Na, én sem tudok mindent. :)))
Jó kis időutazás! Hiába, akire rászakad az MTI archívum, az tud! :))))
Első képet határoljuk már be, hol van a Nyugatinál! Csak sejtem, hogy a Skála Metró a villamosoktól jobbra van. Helyesen?

Második képen a Csemegében nyúlták le gyerekként az üvegvisszaváltóban a pénztárcámat, 136 Ft volt benne. Szerintem az Üvegvisszaváltós volt.
Nagy tanulság volt egy életre (nem politikai céllal írom), hogy mikor jött a privatizáció, és a Csemegéből Julius Meinl lett, mindenhol azt lehetett halléani, ez nekünk milyen jó lesz, mennyivel szebb lesz, az eladók..., Csessze meg, hát látom, hogy ugyanazok a 'gyökér' eladók voltak ott másnap is.
Akkor megtanultam, mindegy mit veszek fel, a ruha alatt magam vagyok.

A HÉV embléma nagyon sokáig megvolt. Tán a nyolcvanas évek végéig.

Totó Lottó neonból valahol volt egy, ahol a labda, amiben a Totó felirat volt, vonalanként kapcsolt fel, majd mintha pörgött volna a labda. Valamely villamosmegállóban volt, mert sokszor kellett várni még egy villamost, mert meg akartam nézni mégegyszer.

A Latvija mögött két nagypolák áll.
"de milyen sorrendben? "
Elöl áll a bordó, mögötte a fehér.

Latviját sokáig nem láttam, így mikor előszőr volt szerencsém, azt hittem, hogy Skoda, csak egy új, nagyobb modell.
www.autogaleria.hu/hk2.php?kepid=73408&l=autok/skoda/1203-taz-1500-1987/skoda_1203-taz-1500-1987_r2.jpg

A Volán-csiga, köszöni szépen, jól van.
www.volanegyesules.hu/

A NYugatinál, mikor kanyargott a villamos, mindig bemondták, hogy tessék kapaszkodni.

Manapság egyébként elég rendezetten történik a parkolás arrafelé. Legalább is, aki szabálytalan, hamar kerékbilincset kap.
A 61-es vonalán mikor járt Ganz? Nem is emlékszem rá...
Pár helyen (körút, Rákóczi út) még látható néhány régi, megmaradt neonreklám, bár nem sok van már , ami "működik".
De bizony hogy forogtak az Üllői úti CASCO-kerekek! :-)

Mivel nekem is a 70-es években nyílt rá így a szemem a világba, megmelengettek a képek rendesen. Nem neon, de nagyon megmaradt az Orczy téri tűzfal festése az életbiztosítás-reklámmal (ahogy a 24-es fordult ki a Nagyvárad tér felé).

De ami így, már bőven felnőtt fejjel elgondolkodtatott, hogy képeken láttam (link alul): bizony ez a neon-kultúra már a 20-as évek végétől megvolt. A 30-as években fotók szerint az Oktogon úgy világított, mint 75-ben. És egyáltalán: a 30-as és 70-es évek Pestje közt (a nyilvánvaló háborús és 56-os károk ellenére) elég sok hasonlóság volt.

galeria.index.hu/belfold/2009/08/17/neonfenyes_budapest_archiv_kepek/1
Egyébként a 70-es években ez annyira ment, hogy a teljesen félreeső Vágódíd utcai Budapest csokoládégyár bejáratánál is volt egy 4-5 emelet magas, többszínű, animált (!) neonreklám. Pár éve még megvolt a tartószerkezete. (Nem fotóztam le, mert "ráér". Nem ért rá... :-( )
@streetsta: hahaha, olvasom a fölötted lévő @bestpixel: kommentjét, hogy "Van 1-2 régi magyar film, amikben bevágtak éjszakai, működő neonreklámokat is vágóképnek. Na, azokon lehet még csemegézni! ;)", mondom vicces lenne ha a streetsa megjelenne, és előhúzná Isolabellát. ;))))
@Rocko-: Ennyire azért nem vagyok monomániás:)) (Még csak eszembe sem jutott...)
hmm, az csak nekem jutott eszembe hogy mozgóképes neonról ÁLLÓképes sorozatot készíteni, khm...
persze nyilván nem Hams hibája, nem ő fotózta, de azért mégis, akik kattintottak, gondolhattak volna erre.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ""de milyen sorrendben? "
Elöl áll a bordó, mögötte a fehér."
:))))

@gyvy: én se emlékszem rá. ;)

@streetsta: :))) ide azért befér sztem.
@bestpixel: Javaslom: www.nyirizsoltbudapestje.com - a Fénymúlt I. és II fejezetek.
...és az 50-esen (Lakatos utcai ltp.) az OTP reklám a falon? :) Igaz, nem neon, de brand. ;)

@sztenke: ...és mi a baj vele? Korábban voltak 80-90 éves kocsik is, ezek még fiatalkák. :D
@timargabor: Hajajj, a háború előtt még villamoson is volt neonreklám:
hampage.hu/kozlekedes/rakoczi/3515.jpg
Mondjuk nagyon nem terjedt el, de azért eléggé wow dolog volt a képére rábukkanni :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Első képet határoljuk már be, hol van a Nyugatinál!"
Tessék gyakrabban nézegetni a vonatkozó szakirodalmat, még be is linkeltem ;))
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/nyugati2.html#bejaras-kiskorutiVA

"...ssze meg, hát látom, hogy ugyanazok a 'gyökér' eladók voltak ott másnap is."
Kis magyar valóságtan, I. rész, szintén nagy tanulságként éltem meg ezt, másutt. Majdnem mindenütt.

"Totó Lottó neonból valahol volt egy, ahol a labda, amiben a Totó felirat volt, vonalanként kapcsolt fel, majd mintha pörgött volna a labda."
Azt gondoltam, hogy ilyen a Lottó Áruháznál lehetett, de ott valami kismanó (Lottó Ottó?:) mászott fel a felirat mellett. A labdát dobáló gyerekek meg az Úttörő Áruházhoz tartoztak.
Az oldal fejlécképében is el lett rejtve egy brand A Blaha Lujza téri kereszteződésből.
@SzigDani: "...és az 50-esen (Lakatos utcai ltp.) az OTP reklám a falon?"
Csak neked - meg mindenkinek, aki szereti (remélem, nincs harag:), itt az Üllői úti OTP reklám:
hamster.blog.hu/2010/09/22/ezt_se_latni_mar

Mer' majd nincs róla képem, peeersze ;)
@timargabor: Wow, ez kimaradt az életemből, tényleg nem egy erősen frekventált hely... De voltaképp az akkori reklámok nem a kapitalista értelemben vett reklámértékükről híresek :)
A Lehel téri Higiénia reklám apropója, hogy a 90-es évek végéig még létezett a cég nagy üzlete a tér másik sarkán. A portál és a bejárat a Csanádi utca felől volt. A '98-ban vele szemben megnyílt Rossmann adta be neki a kulcsot, pedig előtte elég forgalmas üzlet volt.

(Ja és két Nagypolszki, szerintem is.)
@globglob: Like(?). Na mindegy, lassan csak megindul a fejlődés és a határ a csillagos ég. Vagy nem.:)
@nyelv-ész: Ismerem a boltot, nagyival mindig oda mentünk háztartási bevásárlások kapcsán. Uuuuutáltam a helyet :)
@gyvy: @Rocko-: 70-es években járt az ICS a Villányin. Előtte 2 UV összekapcsolva, pót nélkül. Még általános iskolás voltam, amikor a Ganzok megjelentek, nagy szám volt az akkoriban. Pontos időpontra nem emlékszem, de mintha a metró átadással lett volna egy időben. Az meg talán 70-ben volt. Aztán a Tátrák átvették ezt a pályaszakaszt. De az már a 80-as években volt.
@Hamster: Gondoltam, hogy van. Nekem csak UV-val az előtérben sikerült.
De említhetném azt a Volán-csigás nyalóka-táblát, amelyet Lakitelken lőttem vagy 15 éve a vasútállomás előtt.
Esetleg 2000-ben a vörös csillagos ÁFÉSZ címert Nagybörzsönyben.
Azért emlékezzünk meg az Üllői-körút kereszteződés közepén álló ufólámpáról, az sem piskóta.
@maestro1: Jaja, én se emlékeztem, hogy ott ilyen volt. Bár valószínűleg akkoriban mindenütt ilyenek lettek (Blaha, Döbrentei tér, stb), aztán később az ufóból négyágú lámpa lett.
@Hamster: Bennem az Erzsébet téri maradt meg leginkább, a "Nemzeti Gödörparkolóban", az talán még a 90-es években is ott állt, ha jól emlékszem.
"A "guruló kerekek" itt azt jelentik, hogy este a lámpák váltakozó felvillantásával azt az érzetet keltette a reklám, hogy a felirat jobb és bal oldalán levő abroncsok forognak. Vagy lehet, hogy az itt levők nem is forogtak?"

De, forogtak azok is ;)

Amúgy a budapesti neonok nagy szerelmese vagyok, többszáz képes gyűjteményem volt saját fényképekből - amiket a 2000-es években csináltam, a "túlélőkről" - de sajna egy beszart vincseszteren rahgadtak, még nem adtam fel a reményt, hogy megpróbálom életre lehelltetni...

bio
bio
A Flórián téri Faluház tetjén elhelyezett Ótépé reklám megvan valakinek?Próbálom illusztrálni, de lehet, hogy szétcsúszik:

LAKÁS................................................BETÉT
.........../¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\..|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨|..|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨|
...........|..|¨¨¨¨¨¨|..|..¨¨¨¨|.......|¨¨¨¨...|..|¨¨¨¨¨¨|...|
...........|..|......|..|......|.......|.......|..|¨¨¨¨¨¨.../
...........\..¨¨¨¨¨¨.../......|.......|.......|..|¨¨¨¨¨¨¨¨
.............¨¨¨¨¨¨¨¨¨........¨¨¨¨¨¨¨¨........¨¨
HITEL..................................................VALUTA

:D
Jajj, mennyit bámultam én azt a buszra várva...
Hátha most jobb:

LAKÁS................................................BETÉT
......./¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\..|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨|..|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨|
.......|..|¨¨¨¨¨¨|..|..¨¨¨¨|.......|¨¨¨¨..|..|¨¨¨¨¨¨|...|
.......|..|......|..|......|.......|......|..|¨¨¨¨¨¨.../
.......\..¨¨¨¨¨¨..../......|.......|......|..|¨¨¨¨¨¨¨¨
HITEL....¨¨¨¨¨¨¨¨¨..........¨¨¨¨¨¨¨¨.......¨¨........VALUTA

:D
A hév-embléma nem zöld, hanem még piros.

Vajon az észak–déli metróé kék volt már az első szaksz átadásakor?
überpöpec összeállítás!Az első képről csak annyit,hogy az 52É villamos innen indult Pestlőrinc Béke térre!!1973-as budapest térkép szerint.És egy 1968 julius 1-től érvényes menetrend szerint.
@tujasofőr: Hát honnan indult volna, akkor még a sima 52-es is innét ment, csak az 52A ment a Madách térről. :)
@Hamster: őőő... igaz,de én inkább azt találtam érdekesnek hogy meddig ment,nem azt hogy innen,kissé bénán fogalmaztam :) azért az már "interkontinentális" vonal.Jó,persze voltak régen hosszú vonalak,de azok nagyon rég voltak.A budai hosszú 18-56-os volt talán ilyen hosszú mostanában,meg az 1-es.Ahhoz képest hogy az 50-es "csak" a Nagyvárad térig ment,az 52É sztem jó hosszú volt.Plusz nem lehetett unalmas vezetni. :)
Nem lehet esetleg MAGYAR címeket adni a blogoknak??