Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (66) autók (66) bach (5) balaton (25) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (715) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (19) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (322) énzene (17) építészet (63) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (28) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (7) gitár (32) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (18) haditechnika (10) hajó (37) hampage (253) hamster (5) hangszerek (10) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (23) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (683) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (40) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (318) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (5) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (34) nosztalgia (182) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (18) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (23) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (111) pozitívum (12) pozsony (15) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) róma (5) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (35) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (34) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (322) történelem (28) trainspotting (36) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (272) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (356) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (638) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (236) zene (169) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gumikerekű útitársaink a hetvenes évek Budapestjén

2012.10.25. 13:00 :: Hamster

Már az előző, brandekkel és hirdetésekkel foglalkozó bejegyzésben se bírtam nem foglalkozni a villamosok körül felbukkanó közúti járművekkel, a mostani képeknek viszont egyenesen ők az apropói - már ami itteni megjelenésüket illeti. A fotók készítője ezúttal is Ab van Donselaar.

BKV1619+5757+5772_Ln55_Arpad_ut_19760802_AvD.jpg

Az Árpád úti villamos megszüntetése a hármas metró kapcsán elkövetett egyik méretes marhaság volt, ha engem kérdeztek. Talán nem akkora, mint a Bajcsy-Zsilinszky út "városi autópályává" (szagértők kedvéért van ott az idézőjel) változtatása, és inkább csak a mai metróvégállomástól keletre hiányzik, de szerintem tévedés volt (mielőtt valaki megkérdezi: én egy Újpest vasúti megállóhely - Újpalota villamosvonallá változtattam volna át a Váci út villamostalanítása után megmaradt csonkot). De hanyagoljuk a fantáziálgatást, és inkább nézzük meg ezt a képet: az acélvázasított, két pótkocsit vontató motorkocsi mögött egy kacsacsőrös Csepel (D-450?) várakozik az utascsere végére. Ez a változat nem lett akkora klasszikus, mint a "sima" csőrös Csepel, de én szerettem.

BKV1077_Ln56_19790410_AEEvD.jpg

Míg Magyarország Ikarus buszokkal árasztotta el az NDK-t, ők az IFA kombinát (Industrieverband Fahrzeugbau) termékeivel viszonozták a szívességet. Itt rögtön három is látszik belőlük az ezres villamostól jobbra: hátul egy kék IFA (ilyesmiket ma is látni), középen egy magas homlokú Robur, jobbra pedig egy érdekes festésű hűtőkocsi. Ki tippeli meg, hogy a Robur mit szállított?

BKV1543_Ln33_AvD.jpg

Ennek a képnek a kivágását önkényesen módosítottam, hogy jobban kiemelje a jobbról, a Csángó utcából a Váci útra kanyarodó IFA nyerges vontatót. Ez a kivitel nem volt túl gyakori, megérdemli a figyelmet!

BKV1044_Ln3_912_Ln79_AEEvD.jpg

Borús idő a Dózsa György úton, ahová a metróépítés miatt kanyarodott be a 3-as villamos. A baloldalt látható, 912-es pályaszámú ZiU troli még ma is állományban van, ami egyszerre szomorú és döbbentes, hiszen '79-es gyártású járműről van szó! Mögötte egy "Edét" láthatunk, a Rába klasszikus, MAN-licensz teherautóját.

BKV1431_Ln2_Jaszai_Mari_ter_19760802_AEEvD.jpg

A Rábához képest törpének számított a manapság se ritka Barkas, melyet itt a Fősped színeiben láthatunk. A háttérben a 15-ös villamos, jobbra pedig egy olyan neonfelirat, amit gyerekkoromban sose értettem: "szövetkezeti cukrászda". Kisgyerekként valamiért minden szövetkezetet mezőgazdasági szövetkezetnek gondoltam, és nem értettem, hogy jön a termesztés-tenyésztés a marcipánhoz :)

BKV5944+1512_Ln67_19770806_AvD.jpg

Ezen a képen a villamos dominál (és ha már itt vagyunk, felhívnám a figyelmet a motor- és a pótkocsi sárgájának különbözőségére!), de azért a gumikerekűek se piskóták. A bal szélen egy Zsiguli típusú utcai harcost láthatunk, hatalmas csíkkal a motorház- és tetőn, lökhárító nélkül. Vajon belül is hozzányúltak ehhez a géphez? A távolban ezen túl látszik egy busz is, mely gyerekkorom nagy rejtélye volt. Emlékeim szerint cirill betűs rendszámmal lehetett ilyeneket látni, jobbára ideiglenesen hazánkban állomásozó gyermekszállítóként... de milyen gyártmány volt? Nem Skoda RTO, mert annak más a hátsó ablaka. Valami LAZ?

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

78 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép gépsárkány kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr54869335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

A Robur az kenyeret szállított, az tutti fix.

IFÁ-ról ez ugrott be, ha ránéztek egyértelmű lesz, hogy miért:
justacarguy.blogspot.hu/2012/10/52-peterbuilt-coe-one-of-20-built-this.html

A ruszki izével meg én is pont így vagyok. Ideiglenesen nálunk állomásozóknak volt ilyen, de dunsztom nincs, hogy mi a neve.
Ha jól emlékszem,a Robur kenyeret szállított.
@Sam. Joe: Na,amíg filóztam a ruszki izén,meg is előztél!:)
@Sam. Joe: Hm, ilyen bulldogpofával is cabover? Azért ez még mindig nem egy Optimus Prime. Azért tényleg hasonlóan bamba tekintete van, mint az IFA-nak :)
Szerintem ez a Robur a Patyolat vállalaté lehetett (a háromszög emblémából tippelem)és akkor mosni való ruhákat szállít.
A képek fantasztikusak amúgy, ha van még ne habozzatok kirakni.
Király!!! Bármennyi jöhet ezekből a képekből!
:-)
Órákig tudnám nézegetni ezeket a sárgás diafilmeket...!

-Uram!
Várható frissítés az "elveszett sínek" oldalon ezekkel a mostanában kapott felvételekkel?
Tervezi hogy "átdolgozza" ahogy gyarapodnak a képek abból a korból?

T.
@Hamster: Hát, a kettő egy és ugyanaz. A Cabover - aka. COE - az a Cab Over Engine-ből (Fülke a Motor Felett) jön. Tengeren innen hívják ugyanezt buldogfülkésnek.
@Sam. Joe: Úgy értettem, hogy ez, amit belinkeltél, gyakorlatilag egy frontálisan csattant hosszúorrú, aminek a motorja becsúszott a sofőr és a mitfárer közé :)
@Dynax5: "Tervezi hogy "átdolgozza" ahogy gyarapodnak a képek abból a korból?"

Három éve folyamatosan tervezem, de marha időigényes munka, és nehéz rászánni magam. Egyszer elindultam ismerőssel, de az illető nyamvadék Ipadje nem ette az SD-kártyát, amin a képek voltak :)
@Villámhetes: "PAZ"

Pavlovszkíj Autobusznyíj Závód? Sose hallottam róluk... Kicsit egysíkúak a a szovjet autógyárak névadási szokásai, ennél az "imenyí Akárkicsodova" sor is jobb volt :)
@Hamster: Hogy idézzem rövid, de annál nyomorúságosabb és rosszemlékűbb katonáskodásomból fennmaradt örökbecsűt: "NEM MAGYARÁZZA MEG!" 8-))))
@miller draft: "ne habozzatok kirakni"

Én... meg még ki? Oké, hatökör vagyok, de a blogot akkor is egyedül csinálom, nem indokolt a többesszám :)
És az első képen a duplaégős higanygőzlámpák régebbi szériája, itt-ott most is akad belőle.
Hehe, 2. kép az a Szilágyi Erzsébet fasor, a SzéllMoszkvaKálmán tér előtti "kanyar". Csángó u.-Váci út kereszteződést ha estig itt ülök sem ismertem volna meg. :)
Villámhetes: a rejtélybusz megfejtéséért örök hála! Hamsternek meg a felidézéséért :)
ez a "zsigulicsíkozás" és a lökhárítóleszedés akkoriban a HMCS-k sajátossága volt, nem hiszem, hogy belül sokat mókoltak volna rajta (mármint azon kívül, hogy rábaxtak egy koppánykipufogót:)
@Comandante en Jefe: Azért nem semmi, hogy nem csak nekem volt becsípődve ez a jármű :)
@Villámhetes: És persze ez is stimmel, a Robur a Fővárosi Sütőipari Vállalathoz tartozik.
@1kutya: Huszonvalahány év kihagyás után már elég bátor vagyok ahhoz, hogy megkérdezzem, mi ez a Koppány kipufogó? Anno voltak ilyen kütyük, mint ez, vagy azok a műszerfal tetejére tett kijelzőjű (?) motorteszterek, amikről hallott az ember fia, de mivel mi Trabantosok voltunk (aztán meg Daciások lettünk), ezek teljesen kimaradtak.
@Hamster:

Az bizony tényleg kenyérgyári.

Autószerelő tanulóként a FSV telephelyén töltöttem a gyakorló heteket. Már lebontották a helyet, a Hungária krt. és a Hős utca sarkán volt.

Nagyon sok ilyet és Barkast szereltünk, meg hátul a tanműhely mellett volt egy kis személyautós szerviz. Szakoktató: Surányi Nememlékszem.
Nem tegnap volt.
"manapság se ritka Barkas"
Nem csak az emlékeidben? Mikor láttál utoljára Barkast üzem közben?
A Csepel az D420, ah nem volt még.

A barna Robur lehetett ex Fővárosi Sütőipari Vállalat kocsi, mert az FSV már hiányzik a háromszögből.
@Hamster:

Nekünk a Dacián volt Koppány végdob. Az sima egycsöves cucc volt, a Ladához létezett duplacsöves végű.
Annyi volt a lényege a mienknek, hogy a dob belsejében nem itt-ott likas lemezekkel elzárt kamrákban (labirintus) csillapodott a hang és a nyomás, hanem egy spirálba tekert széles fémszalag (arkhimédeszi csavar) volt behegesztve a hengeres dobtestbe. Át lehetett látni a dobon a csavar tengelyében. Ennek kisebb volt a fojtása, és picit morgósabb a kipufogóhang tőle.
a fönt belinkelt flickr-es oldalon egy kommentárban volt ez:
galerie-autobusu.cz/PAZ~672/
ez egy buszgaléria mindenféle buszokkal
@Hamster: Pár évvel ezelőtt még tényleg sok futott belőlük, de most már semmivel sem gyakoribb az utakon, mint a Robur szerintem.
@bervas: A D-420 nem a sima csőrös egy kicsit erősebb változata volt?
indafoto.hu/tag/csepel_d420
@nyuszy: Tényleg erősen ritkulnak, de azért néha még látok, míg a Roburnak manapság már megörül az ember, kacsacsőrű Csepelt meg csak találkozón látni.
@Hamster: A Csepel az valóban eltűnt teljesen, de Rábából sem látni többet, mint IFÁból.
@nyuszy: IFA-ból a későbbi verziókból van azért, klasszikus Edét közlekedési vállalatnál láttam, vontatóként. A DAF-fülkés Rába kamionból viszont sokal régebben nem láttam, pedig azok újabbak voltak, nem? Tényleg, azoknak csak a fülkéje volt DAF, vagy az egész? (Esetleg a fülkéje se:) Persze általában nem az autópályákon kell keresni őket, meg a belvárosban, de azért vannak. Vidéken meg egész döbbenetes, pár éve egy rakat UAZ 452-est és Aro-t láttam, csak ezek mindenféle korlátozott rendszámokkal járnak, általában ipszilonossal (lassú jármű), és országútra nem is mennek velük.
Csak azt szeretném tudni, hogy ki (volt) ez az Ab van Donselaar, aki a képeket készítette? Nagyon jók és élesek a képei, és a jelek szerint holland csávó lehetett rengeteg szabadidővel, hogy ennyire végigfényképezte Budapestet.
@vladimir964: Holland villamosbarátok egy csoportja saját megfogalmazás szerint beleszeretetett a budapesti villamosokba; a hetvenes évek közepétől csoportosan jártak ide, néha többször is egy évben (néha osztrák villamosbarátokkal együtt, akik szintén fotózgattak). A szerelem akkora volt, hogy egy időben volt két budapesti tujájuk Amszterdamban. Közülük talán Ab lehetett az, aki a legtöbbet itt járt, és a legtöbbet is fotózott - és övé volt az egyik megvásárolt villamos is, az, amelyik ma Debrecenben fut 260-as pályaszámmal:
hampage.hu/kozlekedes/2964/
@Hamster: Köszi a választ. Egyébként, ha már közlekedés meg villamos, két érdekesség. Tolmácsként dolgozom, és elég sokat járok le délre. Hát Eszéken a helyi közlekedési vállalatnál valóságos csodákat lehet látni, persze már kiszuperált, de felújított állapotban - igazi békebeli elöl-hátul nyitott, "felugrós" villamoskocsit is, meg ősrégi, gőzmeghajtású síncsiszolót. Más: a helyiek szerint nem máshol, mint Szarajevóban közlekedett az Európai kontinens első villamosa (1885). Nagy vitában állnak Béccsel, akik szerint náluk már 1883-ban járt a villamos... És megint más: ha Zágrábban jártok, érdemes megnézni a csodaszép, ultramodern és saját gyártású (!!!) villamosaikat.
Barkast nem is emlékszem mikor láttam utoljára. Ahogyan Roburt is. Vidéki kis faluban élek,csoroscsepel és kékifa viszont van meg pár darab forgalomban. Erdei fuvarokra mindketto kiváló.
@Hamster: gyertek le vidékre, itt azért még szalad ifa elég, főként a régebbi szériák. néha van aro, szovjet túlélők, az ndk viszont inkább szgk fronton erős, barkas meg robur ünnepnapon van.
@vladimir964: Szarajevóban 1885-ben lóvasút indult, az azért akkor már nem volt ritkaság (Debrecenben pl. 1884-től már gőztramway járt). A magyar nyelvben a villamos egyértelműen jelöli a hajtás módját, más nyelvben ez nem így van, ez egy csomó kavarodást okoz.

Bécsben szintén nem járt 1883-ban villamos, járt viszont Mödling és Hinterbrühl közt Ausztria első villamos üzemű vasútja, amit a Siemens&Halske kivitelezett (még nem is létezett a későbbi felsővezetékes áramellátás, ezért felvágott csöveken ment az áram, abban csúszott a kocsik áramszedője). Ugyanebben az évben indult Bécsben is egy tramway, de az meg gőzüzemű volt. Az első villamos ("elektrische" - innen a mi szavunk amúgy) tíz évvel Budapest után, 1897-ben indult csak az osztrák fővárosban... nekünk ekkor már földalattink is volt ;)

"csodaszép, ultramodern és saját gyártású"
Saját gyártás, de a tervezés azért német volt :)
http://www.sames.org/resources/SRS_Gesamt$C3$BCbersicht_web.pdf
@Pazza Inter: Csőröscsepelből szerintem most tutira több van, mint 10-15 éve :)
Emlékszik még valaki a Carpati nevű román csodára?
No, az volt még egy minőségi darab!
totalcar.hu/tesztek/haszon/dac/
@Hamster: Meglehet, ennyire nem mélyedtem bele. A helyi közlekedési vállalat (az ottani BKV) főmérnöke a "saját"-ra helyezte a hangsúlyt ottjártamkor, gondolom a tervezés fölött jótékonyan szemet hunyt. Gondolom a Končar művekkel akart büszkélkedni, de hát vesse rájuk az első követ az, aki nálunk is nem lenne ennyire lokálpatrióta.
@Hamster: Menj el bármilyen nagyobb erdő melletti településre, minden második udvarban lesz egy dobozos Uaz, amit ma is aktívan használnak falopásra :)
@Pazza Inter: szüleim udvarában a mai napig áll egy platós és használatban van. fura, de mintha elnyűhetetlen volna, pedig nekem nem a tartósság az első gondolatom, mikor ránézek. :)
@szakáll: Szerintem láttam ilyet, de csak Romániában, azt hittem,v alami átbuherált Zil. A roMAN-t és a katonai DAC-ot azért itthon is lehetett látni, előbbinek a névadása valahol zseniális. Valahol láttam olyat is a neten, hogy a Rába-féle MAN-okra azt mondta valaki, hogy azok a ROMAN-ok koppintásai :)
@vladimir964: A fővállalkozók ők voltak, megterveztették a járműrészt szakértőkkel, aztán maguk építették maguknak, tehát ami az utcán gurul, az saját termék, nem Bombardier vagy Alstom licensz, nekik ad munkát, stb. Persze vélhetően a speciális alkatrészeket ők se maguknak faragják, tehát megy bele VOITH/ZF/tudomisén milyen hajtás, talán Hübner csukló, GHH cuccok, de ez a "nagyoknál" is így megy. A vezetőfülke fő képernyőjén például láttam anno a Windows boot logóját :)
Valakit kérdeznék, aki nem irigy alkat, hogy hol találhatók még a holland fickó egyéb budapesti képei? Némi Google keresés után kérdem természetesen, ami nem hozott szerencsét.
A képeken látható, 1500-as sorszámú gépes villamosokat Rata-nak hívták, mert a jellegzetes búgó hangjuk a rossz emlékű Ratákra emlékeztetett.
A "csőrős" Csepel az osztrák Steyer koppintása volt, a 420-as, 450-es ? pedig hazai fejlesztés.
A gumikerekűek között szívesen látnék egy "faros Ikaruszt", ami kuriózum volt a maga idejében!
Valaki utalt a dobozos UAZ-ra, Nos ezeknek nem volt szinkronizálva a váltója, ezért főleg vissza kapcsolásnál recsegett-ropogott. Viszont volt benne terepváltó és Volga motor.
Nyerges IFA rulez :) Még az én gyerekkoromban előferdült pár az utakon, de már jópár éve kikoptak.
@czjanos: Tudtommal nem koppintás volt, hanem licensz és annak továbbfejlesztése.
hú de jó hogy manapság nincs macskakő!
@Rocko-: Ha hiányzik, menj Prágába, ott minden tele van vele :)
@Hamster: valamit nagyon félreérthettél ha azt szűröd le hogy hiáynzik. ;)
@Sam. Joe: International Harvester ACO. ;)
@Hamster: Hát,nem volt egyszerű,fatert behívtam nézze meg a képet,ő egyből Zil-re gondolt,annak is volt hasonló kisbusza,de nem stimmelt.Azután jött a Zizs,de az se.Onnan jutottam a Paz-hoz,persze a Google segítségével.A Laz-t az elején kizártam,teljesen más a hátfala.
Nagyon jó minőségűek ezek a fotók . Igen jobb volt mikor nem nyugati szarok rohangáltak az utcákon mert akkor még volt saját buszunk , villamosunk , vonatunk , stb. és volt mesesajt !
@Rocko-:
Szerintem bizonyos helyeken egyszerűen hozzátartozik a városképhez. Más kérdés, macskakő és macskakő között is óriási különbség van, nagyon nem mindegy, hogy rakják le.
@Rocko-:
Régebbi építésű, ha úgy tetszik történelmi városrészeknél. Más kérdés, annak idején azért is volt a kockakő, mivel a mai, aszfaltozás még ismeretlen volt. Rendes, bazaltból való kockakő (általában abból készült) egyébként nem kopott, és ha rendesen lerakták, nem süllyedt meg. Persze az is igaz, amikor a kockakövet lerakták, még lovaskocsik szaladgáltak, tehát a teherbíró képesség is arra volt méretezve, nem arra, hogy percenként menjen el rajta egy csuklósbusz, lásd Thököly, vagy Bartók Béla út (amíg azok is kockakövesek voltak).
@Rocko-: A "lábablakok" miatt azt nem látom bele, de más is mondta a Matchbox Memories levlistán.
@gyvy: szóval maximum azt lehet ráfogni hogy korhű, nem pedig jó. :)

@Sam. Joe: csak mint érdekes gépet dobtam be. kamionperverzió. :)
@Rocko-:
Mikor csinálták, akkori célra tökéletes volt. :)
@gyvy: jó hát csak közben eltelt pár év, ne felejtsük el! ;)
@Rocko-:
Ez igaz. A lényeg, ha rendes "alépítményt" csinálnak neki (nem tudom, közútnál is így hívják-e?), akkor ugyanúgy nem süllyed meg, mint az aszfalt. Szóval nálunk oly mindegy, mit csinálnak meg a létező legújabb technikával szarul :)
@gyvy: igen, az a létező összes teknológia közül a legszarabbat keresik. :)
@Rocko-:
Inkább úgy mondanám, bármelyiket képesek a lehető legszarabbul megcsinálni/kivitelezni.
Az első képen Csepel D-450 látható.
Egyszer két napig nem vagyok a gép előtt, mindjárt kommentcunami....

Első képen a régebbi Zil látható. Legalább is azt hittem régen a csőrös Csepelekre, hogy az egy régebbi Zil.

Szilágyi Erzsébet fasor kockakővel.... De rég is volt.
Megjegyezném, itt már fel van festve a két sáv. Valamivel régebben csak a középvonal volt felfestve.

Nyerges IFA.. Nyalánkság.
Érdekesség: NDK-ban, az IFA nagyhatalomban garmadával (Na jó, elég sűrűn) láttam nyerges Zilt

79-es troli szólóval..... Ilyenre nem is emlékszem.
@gyvy: Az autópályák őspéldányai is kockakővel épültek. Néhol még maradt belőle: pl. AK Nürnberg 4. (lezárt) levele
de.wikipedia.org/wiki/Autobahnkreuz_N%C3%BCrnberg
@padorjan:

1987-ben NDK-ban a Berliner Ring nyugati ágán még aktív szolgálatban volt a macskaköves autópálya.
@padorjan: Alapvetően a német autópályák nagy része eleve betonból épült, kockakő főleg a lehajtókon volt. Voltak kockaköves részek _is_ helyenként a "folyópályában", de azért nem az volt a jellemző:
de.wikipedia.org/wiki/Autobahn_%28Deutschland%29#Stra.C3.9Fenbel.C3.A4ge
Ez a nürnbergi lezárt rész gyanús, hogy csak lehajtóként volt kockaköves, nem?

Egyébként vicces, ezen a csomóponton rohadt sokszor átmentem, de nem tudtam, hogy ilyen titka is van :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Akkor az gyárilag sebességkorlátos pálya volt, mert szétesett a kocsi, ha gyorsan mentél rajta :) Mondjuk az NDK betontáblás pályái is döbbenetesen fosch állapotban voltak, egyszerűen nem hittük el, hogy üzemállapotot látunk helyenként. Csak a tranzitpályák voltak emberi használatra alkalmasak szinte. Valahol Rostock vagy Wismar környékén meg kiskockaköves országúton is mentünk, az is nagy öröm és boldogság volt.
A villamosok valahogy annyira nem fognak meg, de az a zsiguli az utolsó képen ebben a környezetben... huhú
@Hamster:
NDK-ban autópálya eleve 100.

De nem volt ritka a 60 sem.

" az NDK betontáblás pályái " - Többségét még Hitlerék építették.

"Csak a tranzitpályák voltak emberi használatra alkalmasak szinte. " - Ezek között is voltak borzalmasak. De sok tranzitpályára adott pénzt az NSZK. Egyszer a Wannsee felöli szakaszra feltévedtünk. Mennyei volt.

"Valahol Rostock vagy Wismar környékén meg kiskockaköves országúton is mentünk," - Csak ott? Máshol vonattal mentetek?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem, a többségre aszfaltos útként emlékszem. Mondjuk ez nem sokat jelent, mert rettentő sok élmény volt, és azt mind befogadni.. például hogy a benzinkutakon volt tankoló személyzet, de fizetni bent kellett. Vagy hogy felfedeztem egy autópályarepteret menet közben. Meg hogy hazafele többször leállt a Dacia, és a zinnwaldi határállomásra konkrétan úgy toltuk be, hegynek felfele, egyenesen neki a határőr kis hordozható pultjának. Szerencsére nem lőtt le bennünket, hanem gyorsan továbbengedett, gondolom vágta, hogy Budapestig még marha sokat kell tolnunk :)
@Hamster: Nyilván mindkettő MAN alapokra épült (vagyis klónozott), bár lehetnek a korabeli nemzeti "ipari kultúrában" gyökerező minőségi különbségek... :) Azt tudom, hogy a '80-as években volt egy Lentiből "szalajtott" katonatársam, aki ült (katonai) MAN-on meg DAC-on is, korabeli elmondása szerint volt egy kis különbség a kettő között. (Előbbi javára.)
@Hamster: Villamoson adekvát a "Windows" - hacsak nem a Mukira gondolunk. :))