Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (61) autók (66) bach (5) balaton (23) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (706) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (5) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (297) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (25) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (28) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (17) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (663) képregény (94) kérdés (6) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (38) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (10) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (176) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (10) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (63) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (10) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (12) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (27) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (23) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (28) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (257) utcakép (146) uv (29) vár (10) várnegyed (8) város (363) városkép (83) városliget (8) vasút (338) vélemény (10) vicinális (13) vidám park (5) videó (619) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (229) zene (162) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ezerötszázas - még mindig a villamos

2013.03.01. 20:08 :: Hamster

A múltkor már láttunk néhány variációt a BSzKRt F1A típusú villamosainak lehetséges kinézetére, de mivel maradt még kép a tarsolyomban, folytatnám a képmutogatást. Hogy ne nézzetek teljesen autistának ("szegecsszámláló talpfacsókolgatónak"), igyekeztem úgy összeválogatni a fotókat, hogy a technikai részletek iránt nem annyira érdeklődők is élvezhessék őket :)

BKV_1526-5913_Ln13_Cegledi_ut_19761018_AvD.jpg

Talán az eső miatt lett ez a kép alulexponálva, talán a dia sötétedett meg, de így is hangulatos életképet látunk az Üllői út/Ecseri út sarkáról. Épül a hármas metró, de a 13-as épp a teljes útvonalán végig tud menni - korábban volt, hogy szó szerint kettévágta a munkagödör, és olyan is, hogy az egyik "fél vonal" elment a Nagyvárad térig, a másik pedig innen indult Pesterzsébet felé. Sőt, amikor Kőbánya belvárosában építkeztek, három 13-as is volt: egy az Örs vezér terétől a Pataki István (ma Szent László) térig, egy a Mázsa tértől a Nagyváradig, egy pedig a Nagyváradtól Pacsirtatelepig. De később is voltak módosítások a szerencsétlen számjelzésű járaton, érdemes elolvasni NZA barátom vonatkozó weboldalát! Mi pedig foglalkozzunk inkább az 1526-os motorkocsi kinézetével: alapvetően a korai kialakítást látjuk, de az ablakok fölötti szellőzőnyílásokat már megszüntették. Így ugyan harmonizál a pótkocsival, de alapvetően elég hülyén néz ki, el lett csúfítva. A jobbfelé látható kacsacsőrű Csepel teherautó, és az előtte látható sárga Skoda 110R viszont hibátlan - meg a Zil billencs gömbölyű feneke is :)

BKV_1514-xx02_Ln13_AvD.jpg

Ez tulajdonképpen ugyanaz a helyszín, csak látványosan máskor, más szögből. A 1514-es kézi ajtós, oldalfalba süllyesztett parázslámpás, egyirányú kocsi volt - hasonlított mondjuk az 1504-esre, csak ezen az áramszedőt nem középen helyezték el, hanem kicsit előretolták a kocsi eleje felé. Érdekes lehetett villanyváltó előtt mindig felidézni, hogy az adott kocsin épp hol van az áramszedő, bár lehet, hogy ennyi különbség még nem volt vészes...

BKV_1512_Ln67_19770806_AvD.jpg

Az 1512-est '74-ben modernizálták, ekkor már indexet is kaptak a kocsik, de érdekes módon másmilyet, mint később: míg mondjuk az 1551-esen az oldalablakok fölé került a villogó, itt az oldalfal és a homlokfal sarkára tették. A helyszín az Erzsébet királyné útja és az Edison köz sarka - ez az útvonal ma se rettentően forgalmas, de itt szinte üresnek tűnik. Ami még tetszik, az a fénycsöves utcavilágítás. Valaki nem tudja, ez milyen technológiájú volt pontosan? Mennyire különbözött a Bécsben ma is használttól?

BKV_1525_Ln64_19770805_AvD.jpg

Elég rendesen megváltozott a Bosnyák tér a fenti kép készítése óta! Ekkor a Nagy Lajos király útján még itt is 2x1 sávon haladtak az autók, a templom előtt park volt. A vágányok viszont ugyanazok ma is, pontosabban egy részük már nincs meg, például a jobbfele kanyarodó irány, amit a 68-as villamos használt. Az 1525-ösről valaki meg tudja a fotó alapján mondani, hogy jön a remizből, vagy éppen oda tér vissza? Vagy a 64-es villamos végállomásozáskor így állt félre, a 44-esre kanyarodó vágányra? Ez a kocsi egyébként kétirányú volt - más nem is lett volna jó a 64-esre -, távműködtetésű ajtókkal.

BKV_1539-1531_Ln51_AvD.jpg

Amikor még síndöcögények jártak az "Ecserinél": Használtcikk piac, előtérben az 51-es villamos belső, mögötte a 13-as külső végállomása. Utóbbinak volt hurokvágánya, előbbin csak kétirányú kocsik közlekedhettek. Az 1539-esnek a korábban látott 1514-hez hasonlóan nem középen volt az áramszedője, ezen a képen talán kivehető ez a tulajdonsága. Ráadásul az ő pantográfján dupla csúszólap van, míg a mellette álló 1531-esnek szimpla. Ezen túl az elektromos csatlások is hiányoznak, legalábbis erről a végéről - nehogy túlságosan hasonlítson a két kocsi :) Az 1531-es egyébként a mai napig megvan: a nyolcvanas évek közepén Szeged vette meg, munkakocsinak, SZ6 néven. Az utóbbi tíz évben szerintem már csak guruló tartózkodóbódénak használták, de akkor is, legalább megvan.

BKV_1535-1531_Ln51_AvD.jpg

Ugyanaz a helyszín, más évszakban, ismét különböző kivitelű kocsikkal: az 1535-ös is annak a korszaknak volt a terméke, amikor el akarták hagyni az iránytáblákat, majd utólag hegesztettek nekik tartót, a lökhárítóra. Az 1531-est az előző képen már láttuk, de ő is változott: tessék csak a szén csúszólapos áramszedőt nézni! Mindig volt mit barkácsolni :)

BKV_1533_Ln41_1054_1003_AvD.jpg

Utolsó évükben néhány 1500-as felbukkant Dél-Budán, a 41-esen is. 1984-ben erről a vonalról mentek nyugdíjba az utolsó kéttengelyes villamosok; az 1500-asok érdekes színfolt lehettek a meglehetősen hasonló kinézetű, ám keskenyebb ajtajú, légfékes 1000-esek és 1600-asok közt. Az 1533-as éppen Budafok kocsiszín előtt halad el, a háttérben az 1054-es és az 1003-as is látható.

BKV_1533-5922_Ln13_Ecseri_ut_19761018_Avd.jpg

Nem akarom túlspilázni ezt a bejegyzést, ezért gyorsan be is fejezem, egy további képpel az imént látott 1533-asról. Igen, ez ugyanaz a kocsi, csak még az 1977-es átépítés előtt! A kivitele és a helyszín megegyezik az első képen látható 1526-ossal (emígyen sikeresen keretbe helyeztem a bejegyzést, pedig nem volt szándékos). Vajon a képbe begyalogló fiatalember emlékszik arra, hogy valamikor 1976-ban egy külföldi úriember lefotózta, ahogy hosszában átkelt a síneken? :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

45 komment

Címkék: képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar ezerötszázas

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr375111944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ezek a helyszínek fehér folt volt gyerekkoromban is, meg később is. Budai úrilányként nem mentem arra sosem. Ecseri is kimaradt, apám nem engedett odamenni, abba a fertőbe. Gimi után egyszer voltam barátnőmmel (az ő szülei nem voltak szívbajosak, pedig ő még úribb lány volt) az Ecserin, de csak dereng, nagyon nem emlékszem már rá. Budafok egyszer-kétszer bejátszott, mert anyám ott élt gyerekkorában és elvitt minket megmutatni a helyszínt. De annak is már jó 40 éve. Mostanában meg kocsival megyek arra, ha megyek.
A villamosok nagyon szépek, több is járhatna nosztalgia napokon.
Ismét remek képek,köszönjük!
A 4.-dik képen a 64-es szerintem csak simán visszafog,elötte állítják a váltót,megy vissza zuglóba.Vagy a kocsiszínbe.
Megint egy szép és tartalmas összeállítás! Kár hogy nem maradt egy sem ezekből a kocsikból, a szegedit leszámítva. Ha van még a talonban hasonló kép, ne kíméld a látogatókat!!! Köszönöm szépen!
-Hali!

Volt már olyan hogy valaki felismerte magát a képeken?
De jó lenne ha jelentkezne valaki!
Pláne ha mutatna egy saját portrét akkoriból! :-)
A 13-as hol nem járt?:))

Szép a Zil modell!

Elnézve a képeket: Volt egyáltalán két egyforma 1500-as?
@Dynax5: Én 98%, hogy egy angol fotós képén a tömegben látom magam. Sajnos nem a kamera fele nézek, de a hely, az időpont, az öltözet, a mozdulat több mint ismerős. Ugyanakkor az egy kilencvenvalahányas fotó, én meg gyerekként szeretném látni magam, az mégiscsak poénabb lenne :)
A közvilágításról itt egy remek kis összefoglaló: mut-mutato.blog.hu/2012/12/31/az_ufo-lampak_fenykora_tortenelmi_belvarosaink_es_a_modern_kozvilagitas_dilemmaja

Hogy Bécsben miért van még mindig neonszerű cső, az nekem rejtély.
Ismét egy remek, hangulatos válogatás. :)
"szegecsszámláló talpfacsókolgató"
:DDDD

"Elég rendesen megváltozott a Bosnyák tér a fenti kép készítése óta!"
teljesen más, valahol mégis ugyanaz.

1539-1531: mennyivel kövérebbnek látszik a 39-es, pedig csak optikai csalódás. :)

Hartelijk dank voor de foto's Ab van Donselaar en Tim Castricum!
szia,
lenne egy kérdésem: hozzá lehetne jutni némelyik képhez nagy felbontásban? szeretnék fali posztert csinálni belőle. tudom ebből is lehetne akár, de jó lenne nagyobb. köszönöm.
@retekblog: Köszi, klassz link, bár én a végén mutatott posztműanyag gagyi lámpatesteknek se bírok örülni, és nem azért, mert jobbnak tartanám mondjuk a Margit hídra odaszobort álkovácsoltvas cicsákat.

"Hogy Bécsben miért van még mindig neonszerű cső, az nekem rejtély. "
Lehet, hogy ott nem elég gazdagok ahhoz, hogy mindent kidobjanak, új oszlopokat állítsanak, új felfüggesztéseket tegyenek fel. Mert azoknál ugye a betápkábel egyben tartó funkcióval is rendelkezik.
@Rocko-: Vicces jószágok ezek az 1500-asok: ütközőtől ütközőig csak valami másfél méterrel rövidebbek egy UV motorkocsinál, de nem keskenyednek el a végükön, szóval még az ezreseknél is robosztusabb. A 2624 meg valószínűleg makettnek tűnne egy ilyen mellett :)
@cyan: Ez a "budai úrilány" kifejezés borzalmasan avitt, és kínos is. De azért örülünk neki, hogy tehetősek is nézegetnek szegény helyeken készült fényképeket. Költői kérdés - aki tényleg ennyire menő, mit keres egy ilyen gagyi országban?

Hamster, isteniek a képek, karácsonyra kérünk szépen egy Ab Van Donselaar című tömörített mappát több száz képpel! :)))
@Hamster: Igen, én is elborzadok mennyire szegény nép az osztrák, mit szólnátok ha rendeznénk nekik gyűjtést, így legalább a kiégett, régi neoncsöveket ki tudnák cserélni, hogy legyen egy kis fény az amúgy is szürke hétköznapok éjszakájában :-)
@Rick Carton: nem kell feszültséget generálni, köszi.
@Rick Carton: köszi, el is ásom magam mindjárt.
A 1512-esnek még URH berendezés is volt beszerelve abban az időben.
A 64/1525 most áll ki forgalomba, a váltót a jobb nyelvnél állítja a kezelője, azzal pedig kitérőbe megy át, tehát a fővonal felé. A Bosnyák téri végállomáson nem kellett félreállnia, csak visszafogott és máris indult vissza.
A 1539-esen nem volt sűrített levegővel működő berendezés, nem volt távműködtetésű ajtója, ezért nem volt rajta 30 eres csatlás és levegő csatlakozó, mint a mellette álló 1531-esen. Ezekre csak világítási és szolenoid csatlás kellett, amelyet eltakar a homloktábla.
A 1535-ös korai átalakításos volt, ezt még pl. állva kellett vezetni.
A 80-as években a 1533-as mellett a 1520-as és a 1521-es volt Budafokon, ezzel sikerült elérni, hogy mindhárom kocsi más változatú volt. A 1520-as nem volt célszerű a 41-esre, mert a kézi ajtóműködtetés a baloldali megállókban nehézkes volt.
@SzFeri: Köszi a kiegészítéseket, egészen hihetetlen, hogy mindenre emlékszel :)

"A 80-as években a 1533-as mellett a 1520-as és a 1521-es volt Budafokon, ezzel sikerült elérni, hogy mindhárom kocsi más változatú volt."
Jó tudni, hogy akkor is nagyon mentek ezek a dolgok. A vezetők nem keveredtek meg néha, pl. rossz helyen kerestek dolgokat, meg ilyesmi?

" A 1520-as nem volt célszerű a 41-esre, mert a kézi ajtóműködtetés a baloldali megállókban nehézkes volt. "
A Pék utcán kívül hol volt még baloldali peron? És hogy működött ez, a vezénylőnek vagy a sofőrnek olyan kedve volt, akkor ezt vagy azt a kocsit jelölte ki erre vagy arra a vonalra, vagy mindenki azt vitte el, ami épp működött?
@Hamster: Az embernek pillanatok alatt sikerül átállni a vezetett kocsi berendezéseinek kezelésére. Van ilyen ma is: egy ICS KCSV csere estén, vagy a sima és a K tátra esetében.

A Kamaraerdő végállomás visszafogás után baloldali, ott az ajtót nyitotta a vezető, a csukás meg az első fékezéssel valósult meg.
Ezen kívül még az Elágazás volt, kifelé menet, baloldali peronos, de az ottani utasok kiképeződtek a pisztolyzár kezelésére.

A járműkiadás akkor is és most is előre tervezett, estére összepárosul a kocsiszám és a forgalmi szám, ebben eltérés már csak akkor lehet, ha műszaki hibás a jármű. Persze lehetett irányítani a műszakosokat, hogy másnap, egy adott forgalmi számba melyik kocsit adják ki, ha kellően alá volt támasztva, akkor meg is volt.
@madandcrazybird: "Geek= Ember, aki olyan dolgokat ért és szeret, amiket én nem"?

bio
@bioLarzen:
The word geek is a slang term for odd or non-mainstream people, with different connotations ranging from "a computer expert or enthusiast" to "a person heavily interested in a hobby", with a general pejorative meaning of "a peculiar or otherwise dislikable person, esp[ecially] one who is perceived to be overly intellectual".[1]
@madandcrazybird: "with a general pejorative meaning of a peculiar or otherwise dislikable person"
Aki szerint egy ember egy káros dolgoktól teljesen mentes hobbitól "dislikable" lehet, annak a véleménye pontosan nulla egész semmit számít :)
I meant for the first one as the most people do.
@madandcrazybird: Jó, mondjuk, hogy computer expert vagyok, de ez a blogból hogy látszik? ;)
The geek means to me people with different interesting circle or people with very different skills.

Az olyan ismeretek - hogy egy villamosnak hol volt az ajtónyitója valamint a sokak szamara két teljesen egyforma villamos között mik a különbségek - teljesen elütnek egy normál beállítottságú ember érdeklődési körétől.
Ez fakadhat speciális ismeretekből, speciális munkából vagy tudásból ami álltál kitűnik környezetéből.
Vagy azért mert mások nem hajlandóak vagy képesek ezen dolgok megtanulásara vagy csak egyszerűen nem érdekli őket.
Így számomra a fent említett ember ugyanúgy geek, mint egy bélyeg vagy szalvéta gyűjtő.
Való igaz hogy először és elsősorban a számítástechnikai zsenikre alkalmaztak ezt a szót, bar nagyon egyedi esetektől eltekintve mar arra alkalmazható legkevésbé, mivel mar annyira elterjed a számítástechnikai ismeretek középfokú tudása és a számítástechnikai eszközök is, hogy szinte értelmetlen ilyen értelemben használni.
Szóval magvas hozzászólásomban konstatáltam hogy jé, milyen dolgok érdekelnek egyeseket, fejet hajtottam e tudás előtt.
De kétségtelen tény, hogy én magam sosem fogok ebben így elmerülni.
De jó hogy van valaki aki igen.
@madandcrazybird: Vagyis igen.

Kösz.

(Amúgy hogy tolódik ennek a szónak a jelentése is, emlékszem, még az ántivilágban, úgy jó 10-12 éve, mikor még csak a kockát jelentette...)
(Másutt tessék anyázni. Pontosabban másutt se jó ötlet, de itt végképp ne.)
@madandcrazybird: @bioLarzen: Srácok mi nem azért látogatjuk ezt a blogot hogy a ti veszekedéseteket olvassuk.
@Sloe: Szia,
én se, nem is akarok veszekedni vele. A sok dolog között, ami miatt szeretem ezt a helyet (holott nem értek a villamosokhoz, buszokhoz) az az, hogy ritkán találják meg a droidok és trollok. Pont ezért szúrt szemet az illető "beköszönése".

Na, de abba is hagyom, mert valakitől most majd azt kapom meg, hogy veled vitatkozom :D

bio
@madandcrazybird: Többeknek ez valós ismeret, nem csak érdeklődés. Egyszerűen azért, mert hosszú éveken át utaztak ezekkel a járművekkel.
A boldogult 15-ös villamoson (Dráva utca-Jászai Mari tér) kellett használni (vagy csak azt használtuk gyerekként, mert "mi voltunk a vezető") az utasoknak leszálláskor a Stuka markolatos ajtónyitóját a vezetőállásban. Emlékeim szerint járt itt néha 1000/1600-as is, sőt felcsapható rácsos ajtós is rémlik a (nekem) korai időkből.
Magyarországon a 60-as években használt neoncsöves közvilágítás lámpatestjei az EKA gyárban készültek kőbányán. Háromféle méretben léteztek, dróton függő, és oszlopvégre szerelhető kivitelben. Alapvetően abban különböztek a bécsi kiviteltől, h a bécsiekben 1 v. 2 neoncső volt,(van),egy profi foncsorral, a mienkben 3 cső volt, foncsor nélkül. Alapvetően erős fényt adtak, és keveset fogyasztottak. Nem véletlen szeretik az osztrákok (meg a németek is) a közel 50 éves lámpatesteket, bár számuk egyre csökken ott is. Nálunk az iszonyatos karbantartásigény lett a vesztük, igen ritka volt, h egy hosszabb útszakaszon az összes cső világított,(10 óra után amúgy is lekapcsolták a felét), azonkívül nyáron telement a búra bogárral, macerás volt a tisztítása. A MÁV sokáig(a 80-as évek végéig) megtartotta a legtöbb állomásán ezeket a lámpatesteket, Balatonalmádin, Káptalanfüreden egészen az ezredfordulóig, Zánkán még 2002-ben is lehetett találkozni közvilágítási(!) lámpatestként ezekkel a jellegzetes fényforrásokkal. A volt MÁV Északi Jármüjavító területén még vannak ilyenek, este még világítanak is! Ki tudja meddig? De ez egy másik történet.....
@Zádori Ferenc: "Nálunk az iszonyatos karbantartásigény lett a vesztük, igen ritka volt, h egy hosszabb útszakaszon az összes cső világított,(10 óra után amúgy is lekapcsolták a felét), azonkívül nyáron telement a búra bogárral, macerás volt a tisztítása."
A piros vonalon túl ugyanez nem volt gond?
Helló.
Félórája agyalok a rövid Ikaruszon, majd eszembe jutott hogy a 32-es busz vonalán, (gondolom azért hogy fokozzák a dolgozók élvezetét) a piros 32-est ami csuklós volt, megtoldották még a piros 132-es nevű csodával, ami egyenesen fénysebességgel közlekedett a két végállomás között -). Felszálltál a buznyák téren, és következett a teleportáció az Árpád hídhoz, vagy a mázsa térre -). Ezen a képen sem vagyok rajta...hogy hol a fenében kujtorogtam nyári szünetben kölyökként?? -DD. A 70-es évek végén még utaztam olyan régi 13-as tuján, hogy külön légfék karja volt. Jobb kéz tekerős karral gyorsít, balkéz külön karral lassít. És sziszegett akkorákat fékezéskor, mint a Tatra lefújószelepe! Estére biztos zúgott a vezető feje a hangzavartól -).
@rearbumper: Rosszul emlékszel. Valamennyi pesti villamoson a menetkapcsolót -kontrollert- bal kézzel kezelték/kezelik. A légfékes kocsikon a légféket jobb kézzel használták. A légfék nem fékezéskor sziszegett, hanem akkor, amikor kiengedte a vezető a féket.
@Gabesz9: A jobb vagy bal kézben biztos igazad van, de a légfék akkor is sziszeg amikor nyomás alá helyezed a munkahengert! Amikor elengeded a kart, akkor persze hangosabb, mert a sűritett levegőt kiengeded a szabadba. 27 éve teherautózok.
Kedves Hamster!
Az osztrákoknak ez nem volt gond, és nem gond a mai napig. Egyrészt mert eleve kevesebb cső van lámpáikban a foncsornak köszönhetően, másrészt jobb a szigetelés a búra és a lámpatest között.(náluk még egyszer sem láttam bogártetemmel telített búrákat)Nálunk előszeretettel egyszerűen leszerelték a búrákat tisztítás, v (sérülés esetén csere) helyett. Ez igen hamar az armatúra végét jelentette. Ez sem volt jellemző a piros vonalon túl... ...azonkívül a 70'-es években terjedtek a higanygőz és nátrium lámpák:-( nekem a neon fénye jobban tetszett...
@Zádori Ferenc: A nátriumlámpák biztos jók, de a fotózást körülbelül lehetetlenné teszik. Lehet trükközni (sőt, kell) a fehéregyensúllyal, de alapvetően monokróm sárgászöld lesz minden, brrr.
Én sem szeretem a nátriumlámpák fényét. Sokkal szebb fénye van a higanygőz-és neonlámpáknak; nagyjából egyforma fehér, kár, hogy eltűntek a települések közvilágításából.-(((
Bár mostanában reneszánszát éli a fehér fény, bár ez sem neon sem higanygőz, mégis egyre több helyen látni újra fehér fényt. Vidéken újra látni neonlámpákat, de ezek a kisméretű, modern energiatakarékos csövek.(nincs is olyan fényerejük, mint a jó öreg EKA lámpáknak...)
@Zádori Ferenc: Kezdenek terjedni a LED alapú megoldások. Ezek majdnem bármilyen színre képesek. Megvenni drága, de gyorsan megtérül. Általában valamilyen EU-s társfinanszírozással sikerül beszerezni ezeket.
@padorjan: Én szeretettel várom a megjelenésüket, bár pontosan nem tudom, a fotózást hogyan fogják befolyásolni. Ha úgy, hogy olyan szép, megfogható fényük lesz, mint a Szabadság hídnak, akkor oké :) Azt nem tudja valaki viszont, hogy a Fehérvári úton miért volt egy idieg fehér fény egy fél saroknyi távon a nátriumlámpák során? Tök jó volt, lehetett éjszakai fotohaltokat beiktatni:
hampage.hu/kozlekedes/eletkep44/img_9676.jpg
hampage.hu/kozlekedes/eletkep44/img_8511-1.jpg
De ma már itt is sárgaság van :(
Igen, láttam már LED-est én is! Létezik, h van napelemes változata?
A Fehérvári úton 2006-tól volt a Bártfai u. és a volt Gamma művek között kísérleti jelleggel fehér színű világítás. Hogy mi lett a konklúzió, nem tudom, de már tényleg sárga újra...:-(((