Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

május 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (6) 2624 (13) 41-es (7) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (72) autók (66) bach (5) balaton (26) basel (7) bbc (8) bécs (40) belgium (11) bengáli (12) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (726) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (8) c64 (13) caf (10) city lights (68) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (246) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (332) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (57) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (20) gyermekvasút (22) haditechnika (11) hajó (38) hampage (272) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (26) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (712) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (324) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (42) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (36) nosztalgia (193) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (70) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (21) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (63) repülőnap (33) repülőtér (12) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (13) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (56) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (38) technikatörténet (36) tehervonatok (9) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (331) történelem (29) trainspotting (45) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (285) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (386) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (660) villamos (591) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (245) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tíz kép, legalább tizenkét "elveszett" vonal

2013.03.25. 17:00 :: Hamster

Geoffrey Tribe 1969 nyarán járt (először) Budapesten, így Ab van Donselaarral ellentétben még a metró előtti idők budapesti tömegközlekedését is fotózhatta. És ez lényegi különbség: akkoriban ugyanis néhány éven belül nem csak a Rákóczi úti villamosvonalak szűntek meg, hanem az ezekre ráhordó járatrendszert is átalakították - plusz a hatvanas évek végén még néhány olyan járat is közlekedett, ami később a metrótól függetlenül tűnt el.

19690629-a0412.jpg

A Városligetben, az Állatkert mellékbejáratával szembeni térségen a mai napig áll egy kis sárga épület, ami kirí a környék bódéjai közül. 1972-ig e körül fordult a 25-ös villamos, melynek másik végállomása többször változott az idők folyamán: '69-ben már csak a Hermina út/Thököly út sarkáról indult (a 72-es troli mai végállomásától), míg korábban a Keletitől, sőt: volt hogy a Nagyvárad térről! A városi kirándulójáratot a kisföldalatti építése miatt előbb busszal pótolták, majd '73-ban végképp megszüntették. A fentebbi képen egy 1500-as várakozik a "Lizsé" fái alatt, indulásra készen a Thököly út felé. Rettentő hangulatosnak tűnik; azt hiszem, nem csak kiskoromban imádtam volna villamossal érkezni az állatkertbe vagy a cirkuszba!

19690701-a0444.jpg

Az 5-ös villamos a Flórián tér és a Hévizi úti lakótelep közt ingázott 1974-ig, nem éppen a legrövidebb úton, mivel a viszonylat HÉV tehervágányok felhasználásával jött létre. A képen látható jármű különleges: a két UZ típusú motorkocsi egyike. Édesapám a "szegecselt Stuka" jelzős szerkezettel emlékezett ezekre, ami jogos: a Stuka és az UV típusok keresztezéseként is értelmezhető kocsikat alumínium szekrénnyel építették, a borítólemezeket pedig hegesztés helyett szegecsekkel rögzítették.

19690701-a0445.jpg

És ilyen volt a rendes Stuka. A Flórián tér és a Váci út közt ma is lehet villamossal utazni, de néhány évnyi óbudai ingázás után azt kell mondjam, a metróra ráhordás miatt ma is jól jönne egy ilyen viszonylat, hiszen az 1-es csúcsidőben már eleve tömve érkezik ezekbe a megállókba, így az utazni kívánó tömegeknek a majdnem tele levő járműre kell felpréselődnie. A 33A egyébként értelemszerűen a Nyugatiig - pontosabban a Kádár utcáig - bejáró 33-asnak volt a betétjárata.

19690701-a0446.jpg

És még egy stukás betétjárat: a 9A a Margit híd budai hídfője és a Móricz Zsigmond körtér közt közlekedett, amíg 1970-ben a HÉV alagút építése miatt fel nem szedték a síneket a Batthyány tértől északra. Ekkor még két évig a Körtér és Albertfalva kitérő közt ingázott. Mögötte ott áll egy 9-es is, ez a járat ekkor Albertfalva kitérőig ment. A Margit hídig feljáró dél-budai villamosok megszüntetése elég rossz döntés volt, persze igazából már ez az útvonal is rövidítésnek számított, hiszen a 9-es 1937-ig az óbudai Fő/Flórián térig járt...

19690629-a0418.jpg

A 68-as a mai belvárosi villamosvonalakhoz képest interkontinentálisnak tűnik: a Körtérről indult, gyakorlatilag a 7-es busz konkurenciájaként (nem túlzás ez a szó: ne felejtsük el, hogy a villamosjegy olcsóbb volt, mint a busz!) haladt a Bosnyák térig, ahol dobott egy jobbost, és az Örs vezér teréig ment (legalábbis '69-ben, mert korábban a Vezér utca/Mogyoródi út saroknál végződött). A járat végzete logikus módon a kettes (akkor még inkább kelet-nyugatinak hívott) metró volt: '72-től már csak a Keleti és az Örs vezér tere közt járt, majd '76-ban megszüntették. A konkrét villamoskocsi viszont megvan: 1983-ig Budapesten közlekedett ('74-től 1200-as pályaszámon), '85 és 2006 közt pedig Szegeden, 820-asként. Mivel ez volt a kétirányú "Bengálik" prototípusa, a MaViTE 2008-ban megszerezte, és Budapestre szállította, hogy felújítása után majd közlekedjenek vele.

19690704-a0484.jpg

Baloldalt a valószínűleg legismertebb, legtöbbször elsiratott megszűnt járat, az 58-as látható: a közepesen régi kivelű acélvázas "ezres" Zugliget felé tart a Körszálló előtt. Tőle jobbra viszont egy másik elűnt viszonylatot is észrevehetünk: a 63-as 1972 december végéig járt a Szent János kórház és a Nagyvárad tér közt. Utána még majdnem egy évig a Madách térre terelve közlekedett, majd eltűnt. A képről egyébként csak sejthető, de a nekünk a farát mutató pótkocsit a szögletes 1500-as vontatja.

19690702-a0459.jpg

Pacsisrtatelepre ma is jár villamos (az 52-es), de nem ezen az útvonalon. Sőt, amikor a 31-es villamost '95-ben megszüntették, már az sem ezen az útvonalon járt. A pesterzsébeti hurokvágányok története önmagában is érdekes, úgyhogy magyarázkodás helyett inkább csak az érdeklődők figyelmébe ajánlom az itteni sínekkel foglalkozó weboldalamat. Az érdekesség kedvéért még megemlíteném, hogy a képen látható kémény a mai napig megvan (de legalábbis tavaly még megvolt), illetve hogy a felsővezetéktartók kitartókarjai is régiek.

19690702-a0460.jpg

Csak kicsit vagyunk arrébb, a Határ út/Gubacsi sarkon - a háttérben látható földszintes házak helyén zöldterület és parkolók vannak, mögöttük pedig a lakótelep. 1969-ben innen indult az eredeti csepeli HÉV - az ugyanis, amit ma annak nevezünk, gyorsvasútnak épült, és úgy is hívták. Kár, hogy ezt 1978-ben megszüntették, és nem integrálták be a villamoshálózatba...

19690703-a0470.jpg

Ez a járat viszont konkrétan a metró miatt tűnt el: Rákosszentmihályon vagyunk, ahol 1970-ig tért be a gödöllői HÉV szárnyvonala, egy hurkot bejárva a kertváros utcáin. Akkoriban a HÉV a Keleti mellől indult (sőt, a rákosszentmihályi járat egy időben bejött a tulajdonképpeni Baross tér szélére), ez tehát közvetlen belvárosi kapcsolatot jelentett. Elég hihetetlennek tűnik a járat, el se tudom képzelni, milyen volt vele utazni, mellette lakni, hiszen ránézésre az is csoda, hogy egyik-másik utcában elfért a kis zöld vonat. Az acélvázasított M.III-as - nem csak a villamosokat modernizálták egy időben; ez a jármű is valahogy így nézett ki eredetileg - motorkocsi mellett amúgy igazán szép ráadás a Skoda, nem? :)

Kattints rá a nagyításhoz!

Végezetül egy panoráma, a Gellért-hegy tetejéről a Madách tér fele nézve - aki rákattint, HD méretben is megnézheti. Hogy milyen villamosokat látunk az Erzsébet hídon, azt csak találgatni lehet: az UV lehet 44-es vagy 67-es, a Bengáli pedig 60-as, 60A, vagy éppen a korábban látott 68-as. Mai szemmel nézve a közúti forgalom irigylésre méltóan gyenge...

A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani Geoff-nek!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

84 komment

Címkék: budapest villamos utcakép kulfoldi szemmel Geoffrey Tribe

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr825170423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újabb remek összeállítás, köszönjük!

a pesterzsébeti képnél a kerületre mai napig jellemző vidékies hangulat adja meg a fotó erejét, nagyon jó!
A következő nosztalgia-menetre ez a Városliget-Óbuda-Zugliget-Móricz-Pesterzsébet útvonat meg is felel. Persze csak a képeken látott járművekkel :D
@Sloe: gumikereket valamelyik nosztalgia kocsira és hajrá :) a lakók nagyot néznének az biztos.
Nagyon szép, emlékeket ébresztő összeállítás. Két kedvencem a városnéző villamos a 25-ös és a 63-as a Ferencvárosból a Nagyvárad térről indulva teljesen külömböző útvonalon. Az első egyirányú csuklóssal közlekedő 63-ast is szívesen látnék! Köszönöm szépen!!!
Hú, a HÉV-ekkel de mennék egy kört. Szuper képek.
- UZ - az jó!
- Hévizi út mennyire más lett ma, hogy megnőttek a fák.

- Mindjárt utána egy Stuka!!!! - Menten lef..om a bokámat örömömben!!!!

- És még egy Bengáli is!!! Ráadásul proto!

HAMSTER!! NAGYON KÉNYEZTETSZ!!
Azokból a HÉV-kocsikból maradt valami? Nem rémlik hogy láttam volna ilyeneket Cinkotán.
@hatja: De akkor az már troli és nem villamos :D
Jó hír, hogy a Batthyány tér és a Margit híd között nemsokára újra fog járni villamos.
www.bkk.hu/fejleszteseink/budai-fonodo-villamoshalozat/
Azt nem tudja valaki, hogy kerültek villamosos tartóoszlopok a Vérmező utcába, a lejtő egyik oldalán föl, a másik oldalán le? Jelenleg lámpák vannak rajtuk, de ezeket az oszlopokat a városban sehol nem közvilágításra építették. Tudtommal itt sose járt villamos, se troli, a villamos a Krisztina körútról vagy a Szilági Erzsébet fasor felől (az egyik itt felnőtt nagymamám még emlékezett rá), vagy az alagúton jött át a moszkva/akkor még/most újra Széll Kálmán térre, nem mászta meg a Vérmező utcát. Akkor meg mi lehetett itt!?
Hamster, nagyszerű képeket válogattál most is össze! Csak egy kérdésem lenne: ennyire fakó zöld festékek voltak annó a piacokon és ezeket használták szegény HÉV-eken, vagy csak a képek fakulhattak meg ennyire? :P
@Herbal: Szerintem a festék az, ami nem stimmel a mai standard "hév-zöld"-hoz képest, mert a fák színe rendben van.
A Flórián-teret ábrázoló fénykép egészen megdöbbentő. Nem szép ez sem, de ahogy most kinéz, az egyenesen rettenetes. Ahhoz képest a képen egész emberléptékű.
Hú, ez épp az az idő, amikor gyerekkoromban elhatalmasodott rajtam a villamosőrület. Mennyit csavarogtam a városban, direkt azért, hogy lássam, hol milyen villamos jár! És pont ezeket, pont így láttam! Pl. ezt a 31-est is, 3 ablaknyi hosszú 4400-as pótkocsikkal!
Besza-behu!
@Sloe: Egy P.III-as vezérlő:
hampage.hu/kozlekedes/sze2/09194528.jpg
és egy M.III-as van Szentendrén:
hampage.hu/kozlekedes/sze3/index.html
kicsit lejjebb meg egy M.II-es is van.
@Trónkövetelő: Biztso villamosos? Egy időben a közvilágításhoz is telepítettek hasonló, de tényleg csak hasonló oszlopokat.
@Herbal: Ez ugyan fekete-fehér kép, de az így is látszik rajta, hogy a HÉV-nél is voltak egyrészt korszakok, másrészt meg különböző sikerültségű színkeverések/festések:
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/p512-.jpg
:)
@Trónkövetelő: Megnéztem a NORC-on, szinte mindegyik oszloppal szemben van kampó a házfalon (kivéve egyet, de ott újabb épület van). Persze attól még lehetett világítás is, szerintem villamosnak meredek az a rész.
@Herbal: Régen nem volt számítógépes színkeverés, gondolom amilyen arányban sikerült a kéket összekeverni a sárgával, olyan színű lett a jármű :D
@Hamster: Jelenleg kétségkívül közvilágításra szolgál. Megnéztem a Norc.hu-n, ott egyszerre látszanak, tényleg nem egyformák. De valami mégsem stimmel velük, a lámpákat szemmel láthatóan utólag szerelték fel rájuk. Mik lehettek ezek eredetileg? Talán a lámpákat úgy tartották, hogy eredetileg volt egy drót köztük és a házak között, és az utca közepe fölött lógtak? (régen sok ilyen volt, ma meg tán sehol sincs)
@Sloe: Na itt is a válasz, magamtól hasonló következtetésre jutottam, kösz a megerősítést. Egy Colombo vagyok :)
A rákosszentmihályi HÉV vonalon volt egy meredek emelkedő is, ahol alig bírt felmászni a vonat, főleg iskolás gyerekeknek állítólag az volt a kedvenc szórakozásuk, hogy leszálltak menet közben és gyalog megelőzték a vonatot majd az emelkedő tetején visszaszálltak.
@Trónkövetelő: A mester utcában még mindig így van. A villamosvezetéknek új oszlopokat állítottak, a világításnak meghagyták a régi rozsdásakat. Így most egy részen végig párban vannak az oszlopok.
@szb9:

Ha már belinkelted...

"A Török utcán két sáv halad egyenesen a Margit körút felé, a szélső sávból jobbra, a Margit utca és a Rómer Flóris utca felé lehet majd kanyarodni, az új parkolási rend részletei tervezés alatt állnak. A Vidra utcában a parkolás megszűnik, de az áthaladást nem korlátozzuk ezen a szakaszon.."

- Lord Orr Túró lassan három éve lenyilatkozta, hogy a parkolóhelyek száma növekedni fog (amit tételesen megcáfoltam), most mégis tervezik. Akkor hogyan is van ez?

- Nem találok egy olyan viszonylatot sem, amely használná az immár ötödik éve parlagon heverő Móriczon levő átkötőt a Fehérvári út felé. Ha ott lehetett plusz vágánykapcsolatot építeni, a hatos fele miért is nem? Körhatos, stb...

- Kb másfél hete volt egy terhelésmérés a Bem rakparton. (Láttam a parkolási korlátozást) Ha jól értem, az eredmények ismerete nélkül eldöntötték, hogy ott lesz.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Lesz mélygarázs a Margit krt. 85. alatt, meg az újonnan átépítendő moszkva tér alatt. Bár a Margit krt. 85. (a volt Ipari vagy Nehézipari Minisztérium) épületének lebontásához, és a helyén bármi új építéséhez a BKK-nak nincs túl sok köze.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az igazi szívás az lesz, hogy "Víziváros a fenti előnyök mellett mentesül az autóbuszok terhétől, a Fő utcai buszsáv feleslegessé válik, a Batthyány tér és a Clark Ádám tér közötti szakaszon további parkolóhelyek alakíthatók ki." - azaz megszüntetik a 86-os buszt, amivel Óbuda közepéről átszállás nélkül lehetett eljutni a Budafoki útig, helyette egy vagy két átszállással lehet majd villamosozni. Rendben van, hogy valaki villamosbuzi, de azért még gondolkozhatna :-(
A forgalmas helyeken buszok helyett most is villamosoknak kéne járni!
Óbudai gyerek vagyok. Szóval külön kösz a két óbudai képet!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Körhatos" -> "Nem találok egy olyan viszonylatot sem, amely használná az immár ötödik éve parlagon heverő Móriczon levő átkötőt a Fehérvári út felé." -> körnégyes.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
@Rocko-:
Elvileg az M4-es metró átadása után megritkítandó 47-est fogja pótolni a 61-es (vagy 56-os, nem tudom, valamelyik Villányi úti) az átkötőn át. Valahogy így:
home.sch.bme.hu/~szb9/bpmetro-jovo-.pdf
@Trónkövetelő: ezt mán ellőttük párszor itt Kárl úrral.
@Rocko-:
Nem tudtam, valahogy adta magát.
@Trónkövetelő:

A minisztérium helyén épülő mélygarázs mennyit nyom a Bem rakparton?

@NAR:

ÉS a 86-os ág volt mindig is a forgalmasabb. A közös 17-41 pótló esetén a pótlóbusz a Margit hídtól üresen ment (Láttam). A Fő utcán létesítendő új parkolóhelyek meg kilövik a Fő utcát, amely jelenlegi formájában nagyon jól működik. Az a buszsáv ott egy nagyon jó találmány.

@szb9:

A linkelt BKK anyagban nem szerepel.

17 megszűnik
18 Hűvösvölgy – Széll Kálmán tér – Krisztina tér – Móricz Zsigmond körtér – Savoya Park
19 Bécsi út – Batthyány tér – Móricz Zsigmond körtér – Kelenföldi pályaudvar
41 Bécsi út – Batthyány tér – Móricz Zsigmond körtér – Kamaraerdő
56 Hűvösvölgy – Széll Kálmán tér – BAH-csomópont – Móricz Zsigmond körtér
61 Bécsi út – Széll Kálmán tér – BAH-csomópont – Móricz Zsigmond körtér

---------------------

A csúcsidei 15 perces viszonylatonkénti követés meg vicc. Vagy dekkolok 15 percet (csúcsidőn kívül többet), vagy ugyanúgy átszállva érem el a célomat.

Jelenleg a 19-41 közös szakaszukon 7-8 perccel járnak. Fonódva ez 5,10,5,10 perces követés lesz. A 10 percre jövő folyamatosan bekésik a másik elé.

Az egyperces lámpaciklus egy kalap szar (bár ha 75 km/h-t megyek a körúton, akkor szinte végig zöldhullám van), napi rendszerességgel látom a Mártírok útján (Margit krt), hogy a villamosok egymás seggében jönnek le a hídról. Nem tudok szinte úgy elmenni a megálló mellett, hogy ne lássam, hogy gond van a követéssel.
@Trónkövetelő: De, ma is vannak függesztett lámpatestek, bár nem olyan sok, mint régen.
Nem tudjátok, hogy a szentmihályi HÉV-ről készült kép pontosan hol készült?
Nagyon szép képek, érdekes kordokumentumok.
Csodás képek!
-Szinte visszavágyom abba az unalmas, békés 60-as évek vége, 70-es évek elejébe... :-/

Sokkal érdekesebb volt az utcakép akkor. Mennyi érdekes jármű, kapcsolódó eszköz, felszerelés kellett az akkori üzem fenntartásához. Pompás időutazás ezeket a mai állapotukban újra látni!
Egy gyerek bármikor kiszaladhatott az utcára, olyan kevés volt a forgalom...
-Mennyivel nagyobb lehetett a csend!
@Dynax5: Hát azért a 70-es évek annyira nem voltak unalmasak, és egy csomó helyen nem nagyon szaladhattál be az útra... illetve csak egyszer...

Egyébként általánosságban véve sokkal jobban le volt pusztulva a város, a menő turistalátványosságok (Vár, Dunakorzó, stb.) is csak a 80-as évekre lett rendbe téve.

Az autókról meg ne is beszéljünk. Dögunalom volt a sok béna, rozsdásodó szocialista rettenet. Igazi látványosság volt, ha egy nyugati vagy japán autó néha felbukkant köztük. Még a 80-as években is ámultak, ha ilyet láttak. Már '87-et írtunk, mikor a kanadai rokonom Oldsmobiljával végigcsapattunk a Szentendrei úton, és a békásmegyeri fakabát a piros lámpánál kijött a posztról, és körbecsodálta a verdát.
Az Állatkerthez járt még - BNV idején - a 44Y járat, amire én emlékszem, akkor pótos 1500-as. Erről még nem láttam képet eddig.
Hétvégeken, meg ünnepnapokon pedig iker bukfencek jártak itt.
Itt az Állatkertnél csatlakozott be a vágány, amely a Dózsa György útról jött, ez volt egyrészt a kisföldalattik kocsiszíni útvonala, másrészt volt használva Angyalföld, Újpest, Zugló között kocsiszállításra.
@nyelv-ész:

Tavaly nyáron egy eredeti állapotú Trabival csapattunk Budaörs- Biatorbágy között, a fakabát megállított, körbecsodálta, és megkérdezte, hogy a Bosmark fele kipróbálhatná-e.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Békáson tényleg fakabát volt, mert akkor még volt olyan szürke fabódé ott is, mint a legtöbb budapestről kivezető főút mentén.
A Flórián teret egyszerűen nem bírom betájolni, hogy merről kell nézni. :S Pedig ismerem 30 éve.
Most már azt is tudom, hogy a Hévízi úton eleve csak egy vágány volt, persze minek lett volna több, akkoriban 5 perces menetidőt a csúcsidőbeli fél órás követési távolságokkal gondolom egy szóló kocsival ki lehetett szolgálni. :)

A fonódó villamoshálózat meg egy szégyen, úgy van elbaszarintva az egész, ahogy lehet, nem egy kommentet, de minimum egy teljes bejegyzést érne meg a dolog.
@Paraphone: Pedig nem nehéz, ha a háttérben látható templomtornyot nézed. Az még ma is áll. Ahonnan a kép anno készült, onnan most pont nem lenne látható, mert az azóta megépült felüljáró kitakarja.
Akkor jobbra mögöttem van a Flórián, nekem balra indul, és kanyarodik balfelé a felüljáró, és én most a Szentendrein állok, és nézek a Pacsirtamező felé? Az ott a Szentlélek téri templom lenne? Nagyon durva.
@Paraphone: A villamos a fenti képen az Árpád hídról jön le, és a Vörösvárin halad tovább. Az az éles kanyar a villamossíneken már nincs ott, a híd és a felüljáró megépültével, valamint a Vörösvári kiszélesítésével a kanyar sokkal feljebb került, és jóval kisebb szöget zár be. Így a térre már majdnem a Vörösvárival egyvonalban ér le a villamos.
@nyelv-ész: A Vörösvárit nem csak kiszélesítették, de arrébb is tették dél felé. Régen gyakorlatilag a Vörösvári úti panelsor tövében ment, most meg ott elfér parkoló, a Flórián előtt zöldterület és aluljárólejáró.
@nyelv-ész: A "fakabát" elnevezés nem arra az iszonyat, szürke műbőrkabátra utalt, ami állítólag mínusz pár fokban már megfagyott és nyikorgott, recsegett mint a padló?

(Mondjuk, mit vitatkozom etmiológián egy nyelv-ésszel???... :D)

bio
@bioLarzen: Nem a fabódé miatt kapta a fakabát nevet a posztoló rendőr? Volt minden kivezető úton, Nagykovácsi felé a mostani Mol kútnál volt, még láttam. A rossz nyelvek szerint büntiből kerültek oda a rendőrök. Aki valami vétséget elkövetett, az mehetett a fabódéba.
@cyan: Igen, a nyelv-ész átal írt megoldás is ez.

Én, ha jól emlékszem, még anno, a 90-es évek elején, valami főrendőrrel készült, hosszú interjúban olvastam ezt a megfagyó műbőrkabátos verziót. Már, amennyire a memóriám megbízható.

bio
@bioLarzen: A műbőr kabát valóban mozgásképtelenné tette a rend őreit a nagy hidegben, de a fakabát az tényleg fából volt, és valójában egy őrbódé.

Budapest határán minden főút mellett volt rendőrposzt (fakabát), szovjet mintára. Így nemcsak a gaz imperialista kémek mozgását lehetett jól megfigyelni, de az olyan ámokfutó mopedesekét is, amilyen én voltam akkoriban. Békásra inkább lent a dunaparti úton mentünk át, mert ha a Szentendrei úton mentünk, a békási kereszteződésben tutti, hogy kikapott minket az éppen unatkozó közeg. A robogókon ugyebár akkor sem volt rendszám, így a népi demokratikus rendszer esetleges megdöntésére irányuló, előre megfontolt szándékú közlekedésem csak közúti ellenőrzés formájában volt kontrollálható és megfékezhető.

Becsületükre legyen mondva, jó sokáig fenn is tudták tartani a rendszert a rend ama éber őrei.
Közben túrom itt az internetet, de csak ezt találtam, amin valami hasonló van:

static7.origos.hu/i/0303/20030314rendor.jpg

Bár ez sem az az authentikus útszéli őrbódé, ilyenek főleg fontos intézményeknél voltak, sőt vannak is még néhol.
Aki legelőször belinkel egy fotót a 70-es, 80-as évek fakabátjáról, az kap egy önkéntes mérvadó igazolványt, ingyen kilépővel.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Köszi, de egyik sem pont olyan. Az első a méretében már közel jár, de a "fazonja" kicsit más, így csak fél pontot ér :-)

A Norc-os kép meg a mostanában használatos bódékat mutatja, én is csak ilyet találtam.
@nyelv-ész:

Igen, emlékszem azokra a fabódékra, királyok voltak)

Kösz az etimológiát, ma (tegnap) is tanultam valamit.

bio

UI: Úgy látom, nem voltam egyedül a tévhitemmel: tudjatok.hu/tudjatok.tvn?fid=4&aid=128&kid=13873&kerdes=Honnan%20ered%20ez%20az%20elnevez%E9s%20%22FAKAB%C1T%22.%20Mi%20az%20alapja?
Itt is mindkét magyarázat szerepel - de itt is csak olvasói9 forrásból.
@bioLarzen: én egy határvadásznak jobban hiszek. :) BM és a Határőrség mindig is egy kalap alá volt sorolva.
@cyan: Mondjuk, nem feltétlen a "megtisztelt" tudja a legjobban, miért ragad ráj egy köznyelvi forma... Volt egy tanárkollegám, nagyjából ő tudta meg, miért hívta az egész suli "Krétásnak": Egyszer krétás kézzel ment vécére, és a cipzárnál eléggé tiszta kréta volt utána a fekete nadrágja. Ez terjedt el a diákságnak hála.

De elhiszem, hogy a bódés a valódi magyarázat persze - miért is ne, pont annyira életszerű és logikus, mint a kabátos magyarázat.

bio
@bioLarzen: Amennyire én tudom, a fakabát elnevezés már akkor élt, amikor még nem az említett műbőr kabátban parádéztak a rend éber őrei. Ettől függetlenül a hidegre dermedő kabát sem urban legend, ezt az egyik viselője is megerősítette anno.

@cyan: A belinkelt oldalon nagyon finoman és diplomatikusan írják le, hogy konkrétan az az őrbódé egy olyan keskeny kis odú volt,amelyben a posztoló rendőr még leülni is csak szűkösen tudott:

"Az őrbódé faanyagának és a benne álló rend őrének az együttes nézetéből fakad a fakabát és a köznyelvi szóhasználata..."
@nyelv-ész: Igen, azt tudom, hogy a mínuszban dermedő kabát valódi volt, egy közeli haverom apja rendőr volt, ő is mondta.

bio
(amúgy... bár ez már nagyon off, elnézést is érte... - ha már a dermedő műbőr... Mai szemmel már-már hihetetlen, hogy akkor hogy nem tűnt föl nekünk, mennyi nyugati dolgot nem sikerült, csak nagyon silány minőségben "újragyártani". És itt most nem is a nyilvánvaló dolgokra gondolok, mint pölö a kóla, hanem az "apróbbakra". Például volt nekünk elvileg chipsünk, de az sem ízében, sem álalgában, sem kinézetében nem hasonlított a "valódira". volt azután műanyag italospalackunk, de gondolom, mindenki emléxik az Olympos sárga üvegére, ami műanyag volt ugyan, de már egy szerényebb koccanásra tört (azt is hallottam később, hogy nem dizájn-meggondolásokból volt sárga, hanem azért, mert csak ilyen színben tudták előállítani, nem tudom, ez igaz-e). Meg volt kőkemény rágónk és kenhetetlen nutellánk is, ugyebár :D

Na, tényleg bocs az offért.)
@bioLarzen: A műanyag palack az egyik "vívmány", aminek nem örülök. Anno minden kapható volt visszaváltható üvegekben, ma meg minden eldobható műanyagba van csomagolva. Már a visszaváltható műanyag palack is kiveszett, amióta egy zseni "bebizonyította", hogy környezetkárosítóbb a palackok tisztítása, mint az újrafelhasználása. Én speciel minden eldobható csomagolásra olyan termékdíjat vetnék ki, hogy ne érje meg a nem újrahasznosítható csomagolás.
@nyelv-ész: Végül is, "büntetni" könnyebb, mint ránevelni egy társadalmat, hogy ne szemeteljen - vagy legalábbis ésszel és körültekintéssel váljon meg a hulladéktól... Mert az ilyesfajta, előállítással/terjesztéssel nem összefüggő "felár" tulajdonképpen előzetes büntetés, mondván "úgy is eldobja a paraszt."

Na, de ezt már tényleg hagyjuk, egyrészt egyre inkább eltérünk a témától, másrészt parttalan lenne a vita.

bio
@nyelv-ész: én is hiányolom a visszaváltható műanyag palackokat. cserébe mindig reciklikálom.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ammi?

@bioLarzen: no igen, sajna kiveszőben van a jutalmazásos nevelés, inkább a büntetős van divatban. látjuk mire jó.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: á!
az volt eddig is. arra jön rá még a termékdíj. (ami szerintem szimpla sanyargatás, valós hozzá köthető szolgáltatás nélkül.)
@bioLarzen: @Rocko-: Figyeljétek meg, hogy egy csomó minden nem kapható visszaváltható csomagolásban. Egyszerűen nem gyártják, hogy ne legyen gond vele. Pl.: a legtöbb ásványvíz csak eldobható palackban kapható. Tehát nem elég a fogyasztót "nevelni" meg "büntetni", hanem a profitéhes kapitalistát kell arra terelni, hogy ne érje meg neki szeméttel elárasztania piacot.

A '70-es, '80-as években teljesen természetes volt, hogy úgy indulok a Közértbe, hogy az üres üvegeket viszem magammal. Sokáig még a tejet is kimérve vettük a közeli tejboltban. Nem vagyok meggyőződve, hogy a mostani megoldás jobb, és ezt nem valami "régenjobbvolt" nosztalgia mondatja velem.
@nyelv-ész: @Rocko-: @bioLarzen: @Meg akit még érdekel:

Anno NSZK-ban komoly gondot okozott, hogy az emberek mentek az utcán, kibontották a sörüket, és a kis aludarabot egyszerűen eldobták.
thumbs4.ebaystatic.com/m/m516DPu0hC3l5Avf91JFDgg/140.jpg
NEm találok hirtelen jobb képet róla, de megfigyelhető, hogy felnyitás után egy kis darabka alumínium a kezünkben maradt. Ezek a dobozok még másképp nyíltak, mint a maiak.
Sokan eldobálták ezt a kis darabot, ez azon túl, hogy szennyez (Még ha az utcai szemetesbe is dobtad, ha rácsos szerkezetű volt a szemetes, a rács lyukain keresztül kiesett.), az alumínium nem olcsó, és az újrahasznosítás előretörésével az a kis darab alumínium is nagyon hiányzott.
Itt megemlítem, jártam olyan gyárban kint, ahol egy kb 10x10 centis lemezből állítottak elő alkatrészt, az összfelülethez (Tehát a 100 cm-hez) mérve a maradék anyag, ami megmaradt, olyan maximum 2% körül lehetett, apró forgácsok mindössze, de hatalmas konténerben gyűjtötték, és meg volt adva, hogy X ezer db legyártott alkatrész után a hulladéknak mennyi a súlya (persze nem dekára), de a beszállítónak kötelezettsége volt rá, hogy milyen arányban veszi vissza a hulladékot.
A sörösdobozok esetében aztán a ma ismeretes nyitómechanizmus is felbukkant, itt már nem volt szemetelés (legalább is a nyitódarabbal). Az új mechanizmus azonban 1000 darabra vetítve pár pfeninggel drágább volt. Az állam, felismerve, hogy ha a tőkés érdekelt benne, akkor nagyon hatékonyan védi a környezetet, adókedvezményt adott azoknak a gyártóknak, akik a nem eldobható nyitójú dobozban forgalmazták az italokat.

Később mára a dobozok is betétdíjasak lettek.

A műanyag üvegeken is irdatlan betétdíj van. Egy 50 centes vízen sokszor ugyanannyi a betétdíj. Nincsenek eldobálva üvegek, ha mégis, az ottani hajléktalanok és szegények, de nem egyszer a gyerekek is órákon belül összeszedik őket.

A termékdíj nem megfelelő ösztönző, mert azt beszedik a gyártón, a gyártó továbbhárítja, a fogyasztó anyázik, hogy a g..ci multi megemelte a víz árát, és az üveg ugyanúgy a kukában, rosszabb esetben az út szélén landol.

Nálunk a szelektív gyűjtő 350 méterre van a háztól. Nem fogok naponta odarohangálni a 3 aludobozzal, meg az egy pet-palackkal.
Összegyűjtöm őket, és heti-kétheti turnusban elviszem kocsival (Figyeled! Környezetvédelem!) és bedobálom.

Nálunk legalább meg lehet állni a szelektív gyűjtő mellett, a városban ez nem jellemző.

Akkor mi a jobb? Termékdíj? Vagy a betétdíj?
@nyelv-ész: "kell arra terelni, hogy ne érje meg neki szeméttel elárasztania piacot."
erre való a törvény. ha valaki ezt gondolná, akkor szabályozni lehetne, de nem csinálják.
"a profitéhes kapitalistát"
tekintve hogy pénbzől élünk, így mindenki az.
már aki nem tettei ki magát a szociális keretek közül és ment el barlangba hippizni.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Összegyűjtöm őket, és heti-kétheti turnusban elviszem kocsival"
de gondolom akkor, amikor úgyis arrajársz.
nálam 25 méter, tehát nem ekkora probléma, de tény, hogy én is egy hétig gyűjtöm.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: úgy viszont gáz.
ilyenkor jön a kérdés, ha mindennap teherautó viszi el a szemtet újrahasznosítani, akkor mi védi jobban a környezetet?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Haha, én öregebb vagyok, mint gondolnád - nekem a leváló füles fémdoboz tökéletesen élő dolog, nem történelem :)

bio
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nálunk volt hulladéksziget, megszüntették, helyette lett a szemétszállító céges zsákja havonta 1. Tavaly kitalálták, hogy ha kiteszed a tele zsákot, csak akkor kapsz újat. Év végére az is megszűnt, most vehetsz magad nagy zsákot, azt ha telerakod, akkor elviszik. Szerinted hányan vesznek a faluban zsákot? (Én is a kukába dobom a műanyag flakonokat, mert nincs kedvem bevinni Pestre az első lerakóhelyhez - busszal.)
@bioLarzen: Én is emlékszem rá, ráadásul az vastagabb falu doboz volt. Konzervnyitóval lehámoztuk a tetejét és ceruzatartónak, illetve ecsettartónak használtuk. Még megvan, a régi pénzeket, külföldi pénzeket tárolok benne :)
@cyan: Illetve, a lakótelepi konyhák gázcsövén, a plafon alatt, végig szépen sorba rakva a német és osztrák sörösdobozok: Hansa Pils, Dinkel Acker, Gösser stb ;)

bio
@bioLarzen: igen, megvan. Egy kolléganőm gyűjtötte még a 80-as évek elején. A szobájukban volt egy párkány (belül, faház volt, valami merevítő vagy mi lehetett a vázban), ott sorakoztak a dobozok. Szerencséje volt, mert egy magyar-német produkcióban dolgozott, úgyhogy kapott mindig kiürült dobozt (ő maga nem ivott).
@bioLarzen: Anno gyerekként állandóan bementünk a jobb kocsmőákba, sörösdobozokat kunyerálni, valamiért klassz dolognak tűnt. Akinek meg dobozos kólája, pláne fantája volt, amit kocsmában se lehetett látni, az nagy király volt :)
A sörösdoboz gyűjteményemet több lépcsőben számoltam fel 1993-ban, összesen kb 350 db-ot. Mind különböző volt. Voltak közte igazi ritkaságok is.
@Hamster: Meg ugyebár, a Balatonnál a német turisták kiürült sörösdobozaiért tömegverekedő magyar gyerekhadak... Egy 5 literes hordó maga volt az orgazmus :)

... és egyáltalán nem látták, mennyire szánalmas volt a dolog: a németek azt látták, hogy ide jönnek, és az itteni gyerekek a szemetükért harcolnak...

Persze, ez egyáltalán nem a gyerekek hibája volt, félreértés ne essék.

bio
@Adani: Csömöri út és Iharfa utca sarok (de régen Zöldfa utca volt)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én úgy emlékszem, azért (is) változtattak az aludobozok nyitófülén, mert a régi pl. strandon eldobálva (mezítláb!)sok sérülést okozott.
@Bandika85: Úgy látszik ez a Zöldfa is valami kommunista lehetett.
Az eszperantistákra mondták anno, hogy olyanok, mint a görögdinnye: kívül zöldek (ez volt a nyelv nemzetközi színe), belül vörösek.
Az eszperantó is jórészt eltűnt a régi villamosokkal.:-/
@agresszív kismalac:

A Greenpeace-re meg sok sötétzöld szervezetre is mondják, van is benne igazság.