Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A vorosilovgrádi nagyasszony

2013.08.19. 19:15 :: Hamster

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút ("gyesev") az utóbbi évtizedekben híres volt arról, hogy rajta keresztül csorogtak be a jó "nyugati" dolgok (távirányított tolatómozdony, a régi vackok újra és újra lakkozása helyett használt nyugati kocsik forgalomba állítása átmeneti megoldásként, stb) a magyar vasúti kultúrába, illetve hogy kicsit másként értelmezik a vasút üzemeltetését, mint a MÁV (pl. ha átvesznek egy vonalat, akkor hamar felújítják, villamosítják, sebességet emelnek, központi irányítást raknak rá, magasperonos állomásokkal). Ehhez képest a közelmúltban pont ők hoztak el Magyarországra egy olyan mozdonytípust, ami bár a KGST-idők terméke volt, mégis elkerült bennünket:

IMG_1532.JPG

A manapság "Ludmilla" néven emlegetett dízel-villamos mozdonyt a hetvenes években fejlesztette ki a Vorosilovgrádi Mozdonygyár a kelet-német államvasút, a Deutsche Reichsbahn számára. Erős dízelmozdonyra volt szükségük, de az alapvetően a MÁV számára kifejlesztett M62-es - ők 120-as sorozatnak hívták a sajátjaikat - lassú és gyenge volt nekik, ráadásul hiányzott belőle a villamos vonatfűtés (a "Szergejek" ma is csak fűtőkocsi segítségével tudnának fűtött/klimatizált személyvonatot vinni). Persze nem jött össze elsőre az elvárt mozdony, és időközben az igények is változtak, így a típus harmadik alsorozata - a 132-es - 140 km/h helyett már "csak" 120 km/h-ra lett optimalizálva - viszont a jelek szerint a modell olyan jól sikerült, hogy a német egyesítés után a Deutsche Bahn is számos példányt megtartott belőlük, mi több, néhányat modernizált is, új - de még mindig orosz! - motorral.

IMG_1531.JPG

Mint írtam, ezeket a mozdonyokat manapság Ludmillaként emlegetik, de gyerekkoromból inkább a "Nagyszergej" név rémlik velük kapcsolatban. Élőben ugyan nem láttam ilyet (még az NDK-ban sem, Magyarország pedig eleve nem rendelt belőle, inkább a francia motorra alapozott M63-mal kísérletezett), viszont H0-s makettként nem volt ismeretlen előttem. Valószínűleg emiatt volt, hogy miközben fotóztam, állandóan az az érzésem volt, hogy egy óriási terepasztalt látok :)

IMG_1554.JPG

De visszatérve a GySEV-hez: nem kimondottan személyvonati mozdonyokról van szó, mert eleve tehervonatokat emlegetve bérelték őket; csak addig kellenek a kék kocsik elé, míg villamosítják a közelmúltban hozzájuk került Hegyeshalom-Csorna-Szombathely vonalat. Jelenleg ugyanis a soproni/szombathelyi IC-k Budapesttől Csornáig együtt mennek, ott szétválasztják őket, és míg Sopron felé villanymozdonnyal mennek tovább, Szombathely felé dízelvontatásra van szükség. A cégnek nincs megfelelő dízelmozdonya erre, a MÁV-tól bérelt Csörgőket pedig talán drágának és megbízhatatlannak találták, úgyhogy lecsaptak négy Ludmillára. Hogy utána visszaadják őket a bérbeadónak, vagy tovább tehervonatoznak velük, azt nem tudom, ezért mindenképpen el akartam őket kapni - amikor KZsoci barátom megjegyezte, hogy fotótúrára készül, azonnal jeleztem csatlakozási szándékomat.

IMG_1599.JPG

A mozdony egyébként jó benyomás tett rám: gyakorlatilag csak elindulásnál füstölt (és akkor se annyira, mint amikor elindul egy Csörgő a "hegyvidéki" Zugló állomástól), csak gyorsításkor van hangja (és akkor se annyira, mint amikor elindul egy Csörgő Zuglóból;), és egyébként is inkább csak a turbó fütyülését lehet hallani.  Persze az is igaz, hogy 3-5 kocsi síkvidéken nem komoly terhelés egy 3000 lóerős gépnek :)

Természetesen videóztam is a megelevendett H0-s mozdonyt a kék kocsikkal, és annyira tetszett, hogy legszívesebben máris visszamennék folytatni. Jópofa mozdony ez a Ludmilla, az biztos!

35 komment · 1 trackback

Címkék: videó képek vasút ludmilla

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr75467159

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dízelvadászat a Balaton fölött 2017.08.04. 00:36:18

Két éve a nyaram a dízelmozdonyok bűvöletében telt: az addigi kedvenc Púpos és Nohab mellé új szerelem érkezett, Ludmilla képében. A 3000 lóerős gépek akkoriban Csorna és Szombathely közt vitték az IC-ket, illetve Pécsre ugrottak le gyorsvonattal; idén...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Legnagyobb megdöbbenésemre most nyaralás közben Fonyódon láttam gyesev-vonatot. Biztos a Szombathely-Déli pu. járat volt.
A videó zene füleimnek :)
Az a "lassú és gyenge" Szergej is csak-csak elvonszolja a maga kis tonnáit, legfeljebb nem 140-nel :-) Ha a GySEV megtartja ezeket a nagy dögöket, akkor azok bizonyára tehervagonok elé lesznek majd befogva, mert mint írtad, 3-4 személykocsihoz nem feltétlenül gazdaságos ezeket a gázolajtemetőket használni.
@Rocko-: Az ám! Még gumikerekű is volt belőle, egy régebbi Indóházban volt is róla kép.
@nyelv-ész: Ez egy ilyen relatív műfaj, mert a Szergej ugye nem tudja meghajtani a klímát/fűtést a kocsikban, a Csörgő meg vagy hűt, vagy húz :D A hivatalos bejelentésben annak idején emlékeim szerint gyakorlatilag csak tehervonatokról írtak, gondolom olyan is van, de azt lutri elkapni, ezek az IC-k ellenben menetrend szerint járulnak a kamera elé.
@Rocko-: Nagyon utálnád magad, ahogy várnál a piros fénysorompónál és elmennél magad előtt keresztben a mozdonyoddal :)
Egyébként Rocko-, figyeled, hogy a repülős bejegyzéseknél napokon át nem volt semmi élet, a vonatosnál meg azonnal megjelenik a törzsközönség... vonatos blog lettem, ennyi :D
@Hamster: dehogyis, egy vonatnak mindig elsőbbsége van.
na jó, repülő és hajó előtt nem.

akartam mondani, hogy ne várj aktivitást, mert 4 napos hétvége, de hát nem igaz.
írj Concorde-ról! ;)
@Rocko-: "dehogyis, egy vonatnak mindig elsőbbsége van."
Hm, ki is szokja szidni a szabadkikötői tehervonatokat? ;)
@Rocko-: "írj Concorde-ról!"
Tessék:

Egyszer láttam, a Vizafogó lakótelep fölött, a nyolcvanas években. Hangos volt. Kép nincs.

Jó így?
Kb. egy hétig voltam „gyesevföldén”, de pont Ludmilla nem került elém. Bár az tény, hogy inkább Sopronban és környékén rumcájszkodtam, volt helyette Szörnyella, Teknő, Jenbacher.

Amúgy azért a slieren sem akkora sikertörténet, legalábbis a zöld-sárga unokatesóm nem rajong értük, pedig napi kapcsolatban van velük.

@Hamster: három kocsit talán még a Hörgő is elhúz szerintem klímázással.
@Hamster: ott laktam nem messze, nem emlékszem rá:)

Viszont ma láttam vizát. Nem is egyet.:D
Azért én sajnálom, hogy az M63 nem lett sikertörténet.
Mindenesetre ahhoz képest, hogy Ljudmila elvtársnő a hírek szerint milyen rettenetesen erős, ennek a 3-4 személykocsinak a húzogatása meglehetősen felesleges erőfitogtatásnak tűnik. Ezzel a 3-4 kocsival a jó öreg csörgő is megbirkózna. Mint amikor az ember egy 12 kilós bontókalapáccsal töri a mogyorót...
@Trónkövetelő: errefele azert akad 6-7 kocsis ic is, amit a csorgo mar nem bir.
@uraaam: Szerintem mindenki. Valószínűleg eleve kár volt belekezdeni, de nagy lehetett a vágy, hogy nagydízelt építsenek. Nem volt kimondottan szép, de volt egyfajta megjelenése :)
@uraaam: A schlierenek pedig a legjobb személykocsik, de persze a gyesevnek még a Bhv-i is jobbak, mint a kék nagytesóéi.
@Hamster: az első festésével kimondottan szép volt szerintem.
Bár a konstrukciót is kellett volna finomítani, a legtöbb baj az anyagminőséggel volt, és persze az összeszereléssel. És azzal, hogy az eredeti motort elkezdték barkácsolni.
@Hamster: pedig valójában azok is kohószökevények már. Nem feltétlenül a MÁV BHV-khoz képest kell nézni, hisz ezen az alapon a Bhv fényévekre van a CFR világoskékjeihez képest.
Hamter,

Egy kicsit off, de nem tudod, mi lett a villamosok.hu oldallal? Remélem nem zárt be.
@charlie: Már miért ne bírná? IC-vel ráadásul nem kell megállni-kigyorsítani minden pusztabokor megállónál.
@Yaesu: Csak a domain hiányzik alóla, maga az oldal megvan itt:
villamos.zylon.hu/
@charlie: A '80-as évek végén volt egy tranzit nemzetközi gyors, amibe az orosz kocsik is benne maradtak - gondolom forgóváz cserével.
Na egyszer vittünk ilyen expresszt, Gigant helyett V43-mal, azt hiszem Kelebiáról... 20 vagy 22 személykocsi volt és a Szili nem tudta elérni a menetrendi sebességet:-(((

Ludmillával meg még az NDK-ban utaztam, a mozdony mögötti kocsiban. Simán nyomta a 140-et, olyan hirtelen döntött ívbe ment, hogy az ablakok leszaladtak!!! A mozdony hangja - a turbóé - pedig kb. egy sugárhajtású gépé... borzongató:-o
Grandiózus nagy vas ez a Ludmilla. De van benne valami elemi őserő, tekintély.
Gratula a cikkhez Hamster. Mindig élvezetes olvasni őket.
Szeretem az ilyen vasutas blogokat és a képek is szépek. Gratula.
Hamburgban és nagyjából arra az északi részen láttam ilyen Ludmillákat, arrafelé voltak hajlandóak ezek előfordulni. Kitűntek a szokványos DB mozdonyok közül. Mellesleg az egyiken emlékszem, Berlin-Pankow volt feltüntetve mint honállomás. De azért az klassz, hogy már! nálunk is van ilyen. :) Rheingoldunk nem lesz esetleg? :)
csak annyit a cikkhez, hogy ezt régen is ludmilla-nak hívták az ndk-ban. lipcsében szinte minden alkalommal láttam ( ez vagy 40 alkalmat jelent gyermekkoromból) berlinben viszont ritkán láttam, de néha feltűnt ott is. a hangja meg elég szergejes volt, legalábbis az alapjárata az tipikusan ugyanaz a hang volt. onnét tudtam meg hogy a szergej tesója.
@superfrog: "az alapjárata az tipikusan ugyanaz a hang volt"
Nekem ez nem tűnt fel. 14 hengeres kétütemű a 16 hengerek négyütemű mellett, eléggé más a motor. Persze lehet, hogy a kipufogóval babráltak azóta valamit, de a szergej basszusa nekem teljesen hiányzik a Ludmilla hangjából. Mondjuk én valóban nem vagyok mérvadó mzodonyhangban, a repülőgépmotorok hangja inkább a műfajom :)

"ezt régen is ludmilla-nak hívták az ndk-ban"
Épp mostanában volt téma egy német vasútbarát fórumon, hogy mióta is hívják úgy, és nem ennyire egyértelmű. Legtöbben 132-est vagy 32-est ("32er") mondtak a "Wende" előtt, de volt "Grossrusse" és "Staubsauger" is:
www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6507492,6507492#msg-6507492
@VT22: Lehet, hogy 30 éve, újkorában, rendes karbantartás mellett ment neki, de manapság amíg csörgők vitték akadt sokszor olyan, hogy vagy húz, vagy hűt/fűt.