Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin: élet a Fal előtt

2013.10.10. 07:00 :: Hamster

Régen írtam már Berlinről; idén nem jutottam el a német fővárosba, így nem kell új képekre számítani, viszont itt van egy gyakorlatilag kimeríthetetlen téma, ami nem kicsit foglalkoztat: a Berlini Fal. Egyszer már írtam arról, hogy hogyan alakult át egy nagyvárosi tér - a Potsdamer Platz - előbb egyenruhások által felügyelt határátkelőhellyé, majd szögesdróttal, tornyokkal és csőre töltött fegyverekkel őrzött halálsávvá - most a Flickr felhasználóinak segítségével megnézünk pár másik helyszínt.

Előzmények: Berlin szektorokra osztása, illetve a Fal felépítése

At the border, Berlin, 12 September 1959

1959 szeptemberében még csak ennyi volt a határ: egy tábla, miszerint 10 méter múlva vége a "demokratikus szektornak". Ugyanez a fotós három évvel később már csak a túloldalról, a francia szektor felől merte megörökíteni ezt a helyet, a Chaussestrasse és a Liesenstrasse kereszteződését:

Crossing point at the Wall, Chausseestrasse, Berlin, 27 August 1962

Ennél az átkelőhelynél még 1989 áprilisában is figyelmeztetőlövést adtak le két fiatalra, akik úgy hallották, hogy visszavonták a tűzparancsot, ezért a sorompón átugorva akartak nyugatra futni. A hír egyébként igaz volt, de csak a határőrségre - az átkelőhelyek viszont a Stasihoz tartoztak, és nekik nem hirdették ki az eljárások változását. Ezen a környéken egyébként a mai napig meg lehet találni a Fal nyomait, egy darab hátországi kerítés és a határőrök felvonulási útvonalának képében. A határ konkrét helyét kockakő jelzi az aszfaltban, a járda köveit pedig nyulak sziluettje díszíti. Utóbbiak arra emlékeztetnek, hogy a halálsáv egyetlen megtűrt faja a tapsifüleseké volt - rájuk nem lőttek, csak az emberekre...

Reichstag and tram, Berlin, c. 31 July 1960

1960-ban vagyunk: jobbra Kelet-Berlin, balra pedig a Reichstag épülete Nyugat-Berlinben; a kettő közt pedig villamosvágány kanyarog, gyakorlatilag majdnem pont a szektorhatáron. Ez egyébként akkor már csak deltaforduló volt, a villamos 1953 januárja óta nem ment tovább dél felé, a Brandenburgi kapu irányába:

Brandenburger Tor, East Berlin, c. 31 July 1960

"Vicces" egyébként, hogy a kaput megkerülő sínek a Fal lebontásáig ott maradtak a határsávban. Igaz, legalább a felsővezetéket leszedték felőlük - vélhetően akadályozták a Fal elemeit a helyükre emelő daruk mozgását :-/ 1960-ban egyébként még a Checkpoint Charlie is kedélyesen laza hely volt:

Friedrichstrasse sector border (Later Checkpoint Charlie), Berlin, c. 31 July 1960

Valaki esetleg meg tudja mondani, hogy a 600-as Isettát (négy kerék! négy ülőhely! egy motorbicikli motorja!) ellenőrző katona milyen egységhez tartozhat? Elvileg amerikainak kellene lennie, de ez egyeruha nem tűnik tipikusnak. A háttérben pedig talán egy nyugat-berlini rendőrt látunk? 1961 októberében mindenesetre kicsit feszültebb volt a hangulat ugyanitt:

Checkpoint Charlie

Ekkor a kelet-német vezetés megpróbálta korlátozni a nyugati hatalmak mozgását a "saját" területén (az idézőjel annak szól, hogy Kelet-Berlin nem az NDK része, hanem szovjet megszállt terület volt, ahová a másik három megszálló hatalomnak - USA, Nagy-Britannia, Franciaország - is joga volt bemenni), erre az amerikaiak tankokat vezényeltek az átkelőhöz. Persze a túloldalon a szovjetek is gyorsan ugyanezt tették, így egy ideig fegyverhasználatra feljogosított egységek néztek farkasszemet egymással. A világ szerencséjére a status quo fenntartása fontosabb volt minden oldalnak, így a harmadik világháború elmaradt: a nyugati fegyveres erők megtarthatták ellenőrzési jogukat keleten, a Fal pedig fennmaradt még 28 évig.

Annak idején meséltem a "kémek hídjáról", ennek környéke is érdekes volt. Az eddig látott helyekkel ellentétben ott nem a berlini szektorhatárok találkoztak, hanem zónák: Nyugat-Berlin és az NDK (Potsdam):

Zonal border near Glienicke Bridge, Berlin, 10 September 1959

A tábla arra figyelmeztet, hogy menjünk át az út másik oldalára, mert az ezen az oldalon levő járda innentől kezdve az NDK része. Ez a hely egyébként elég zűrös volt ilyen szempontból, erről később még akarok írni; kérem a témát ismerőket, ne lőjjék le a "poénokat"! Ízelítőként addig is még egy hasonló kép 1959-ből:

Zonal border near Glienicke Bridge, Berlin, 10 September 1959

Klein Glienicke egy "keleti oldali" (fizikailag azonban délnyugati) bevágás volt Nyugat-Berlin területébe. Hivatalos átkelőhely nem volt itt, az átjárást nyugatról tábla és oszlopsor, keletről szögesdrót volt hivatott megakadályozni. Később aztán változott a helyzet, a Nyugat-Berlint körbezáró Fal ide is bekanyarodott:

RODENBECKSTEIG

A képekért ismeretlenül is köszönetet szeretnék mondani a Flickr "allhails" és " m.joedicke" nickű usereinek!

21 komment

Címkék: történelem berlin képek berlini fal

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr85556162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért z milyen már (a Chekpoint Charlie-s képeken), hogy a nagy tacepaóra három nyelven is jó nagy betűkkel van kiírva az infó - csak épp németül, vagyis a helyiek nyelvén - sikerült mintegy lábjegyzetként, kis betűkkel :)

bio
Azt, hogy Kelet-Berlin nem volt az NDK része, némileg sommás megállapításnak érzem, bár nyilvánvalóan nem érezted feladatodnak a Berlin-kérdés részletes kifejtését :-)
Jó képek, köszi, hogy közzétetted!
@bioLarzen: A Checkpoint C a diplomáciai + külföldieknek kijelölt átkelőhely volt, helyi állampolgár ott át nem mehetett. Ezért is lett híres, mert a külföldiek legtöbbször ezt használták, és nem a többit.
@Fradista Utazó: Berlin a nagyhatalmak által megszállt, _szektorokra_ osztott terület volt a szovjet _zóna_ közepén, utóbbit ismerjük NDK-nak. Amikor az ostdeutsche el'társak elkezdték a "Berlin Hauptstadt der DDR" cimkét használni, annak de iure nem volt alapja, de facto viszont a szovjetek hagyták nekik, mert ők is abban reménykedtek, hogy a másik három megszálló hatalom előbb-utóbb otthagyja a saját megszállási övezetét. Ez nem történt meg, de utóbbiek nem ismerték el államhatárnak a kelet-berlini szektorhatárt, így annak a túloldala nem lehetett másik állam, ti. az NDK. Egyébként emiatt viszont Kelet-Berlin és az NDK határa is ellenőrzött határ volt sokáig. Ott élni persze NDK volt, ennek ellenére pl. az NDK többi részén nem kellett számítani amerikai, angol vagy francia katonák felbukkanására, itt meg megtörténhetet, és csakazértis alapon meg is történt rendszeresen :)

Egyébként Nyugat-Berlin válaszul ugyanez volt pepitában: nem volt az NSZK része, gyakorlatilag meg mégse. Annyi előnye volt a helyieknek, hogy a speciális státusz miatt megúszták a katonai szolgálatot. A kelet-berlinieknek asszem ennyi se jutott, nekik őrizniük kellett a saját börtönüket (bár nyilván nem Berlinben).

De ezt te úgyis tudod, csak kötözködsz :D
@Hamster: "gyakorlatilag meg mégse"
Már hogy gyakorlatilag mégis.
@Hamster: Én találkoztam is a 80-as években nyugati katonákkal Kelet-Berlinben.

A fal felhúzása után a szovjet és keletnémet hatóságok Kelet-Berlint de facto az NDK részeként kezelték, és ez ellen a nyugati szövetségesek se nagyon tiltakoztak, ők csak azt kifogásolták, amikor őket ki akarták onnét tiltani (ezt látjuk ugye a fotón).

Az NDK fővárosa egyébként a keletnémet alkotmány szerint Berlin volt - annak ellenére, hogy Berlin de iure nem volt az ország része (és az alkotmány elfogadásakor de facto sem volt az).
mindig érdekesek ezek a posztok!
@Fradista Utazó: Hogy de facto az NDK része volt, azt senki nem kérdőjelezte meg, de hogy jogilag nem volt oka ezt mondani, az meg tény. A képen egyébként igen valószínűleg pont nyugati katonákat szállító buszok jönnek visszafele, amerikai MP felvezetéssel. Status quo, ennyi - a kettészakított berlini családok hangulatának ebben a harcban nem osztottak lapot. Egyébként a szovjetek is gyakorolták ezt az előjogot a másik irányba, ugye a Tiergartenben ott volt a szovjet emlékmű, kiállított T34-essel, öröklánggal, szovjet díszőrséggel.
@Hamster: Na, látod, ezért írtam azt, hogy az a mondat "sommás", és nem azt, hogy "téves" ;-))
@Hamster: Aha. Így érthető.

Kösz a felvilágosítást!

bio
A képen valszeg Ny.-német határőr van

magazinesimages.com/us-army-in-germany/
A berlini fal nyulai c. film, amit a Bösebrückénél csak említettem, meg is tekinthető könnyedén: youtu.be/N2_l22_WOLg

A „keleti és nyugati” szektor- és zónahatár különbsége nekem sem esett le eddig.
Talán betudtam annak, hogy mindig a falat emlegetik, és az NDK–NSZK államhatárán lévő határzárat nem szokták.

Igaz, olyan is elhangzik, hogy a fal Kelet-Berlin körül volt. : )
ÉN '88-ban, 16 évesen voltam Kelet és természetesen Nyugat-Berlinben,s mert én már 12 évesen keményen bíráltam a kommunizmust -ne feledjük, a 10. szülinapomon, '81 dec. 13-án hírdették ki Lengyelországban a szükségállapotot, emlékszem, itt is rettegtek a "szervek", hogy esetleg az akkor már kőkeményen agonizáló Magyarország is "megfertőződik" a Legyel szellemiséggel és esetleg még lövetni kell majd a rendszerellenes, felforgató, a demokratikus államrend megdöntésére szervezkedő munkás, értelmiségi, paraszt, stb rétegekre.- ,ezért kézenfekvő volt, hogy méretes köveket dobáltam át Ny-Berlinből a K-Berlini őrtorony felé, fel sem fogva, hogy esetleg ezt fényképezik, filmezik és majd ebből nekem gondom lehet, ha este a Friedrich straßenál visszamegyünk K-Berlinbe, a nevetségesen olcsó Hotel Berolinába, ahol kemény 10 NDK makiért ettünk bőséges ebédet, vacsorát Anyámmal ketten, úgy hogy még ittam hozzá 1 kori Radebergert, vagy egyéb más kitűnő minőségű NDK sört és a szállás is pár NDK maki volt, reggelivel/ nap. Bejártuk Ny-Berlin szinte teljes egészét, hiszen az U-bahn, S-bahn hálózat lefedte a város 80%-át és sok olyan állomáson is keresztül robogott, mely K-Berlini területen volt. Ezen állomások természetesen le voltak zárva, szögesdrót kerítéssel, NDK-s határőrökkel,stb. Orbitális kultursokkot okozott akkoriban az az 1 hét, amit ott töltöttem, pl. a Checkpoint & Charlie Múzeum, ahová, miután megtudták, hogy Magyarok vagyunk 1/4-ed áron, tehát pár DEM-ért mehettünk be, de pl volt olyan Ny-berlini pizzeria, ahol szintúgy adtak grátiszba desszertet, vagy dupla adag pizzát adtak 1 áráért,stb. Szóval, bírtak bennünket mind két oldalon, persze ez valószínűleg annak is volt köszönhető, hogy mind 2-en jól beszélünk Németül, tehát pl. a Múzeumban érdeklődtek arról, hogy milyen az élet nálunk, stb. Persze, azért -főleg K-Berlinben- vigyázni kellett, kinek mit mondasz, mert nem lehetett tudni, hogy ki Stazi ügynök, ki mit hogyan jelent és ugye akkor még nálunk is Grósz elvtársék voltak hatalmon, tehát ha vmi "hülyeséget" beszéltél, akkor akár elébe mehettél 1-2 jókora sallernek, miután hazatértél. Egyébként, velem is történt egy kellemetlen esemény, ugyanis hazafelé jövet, a Schönefeldi reptéren hosszú, tömött sorban álltunk, várva a becheckolásra, miközben egy kis nyikhaj NDK-s határőr intett nekem, hogy ugyanmá jöjjek oda hozzá. Ekkor az egész embertömeg megdermedt arccal -Anyámmal egyetemben- oda fordult és nézték, ahogy engem a határőr bekísér egy kis helyiségbe, ahol le kellett vetkőznöm alsó gatyáig, miközben ő átvizsgálta az összes zsebemet, telefonált valakinek, majd olyan 10 perc várakozást követően engedélyt adott arra, hogy felöltözzek és elhagyjam a szobát. Na, azokat az arcokat még élek, nem felejtem el, amikor kijöttem a kis helyiségből és szembenéztem a kb 100-150 -nagyrészt Magyar- várakozó utastársammal. Hát ez történt '88 áprilisában, az NDK fővárosában...
A fenti bejegyzésről jutott eszembe: Fischer-Z Berlin: youtu.be/jkkYsG8Z9do
a BMW Isettánál javítanám, nem oldalkocsis motorkerékpár motorja volt hanem egyszerűen egy motorkerékpár erőforrás. (BMW R60) mint ahogy a BMW 700 ban is, ami viszont egy roppant pofás kis kupé volt

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/BMW_700_Sport.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/BMW_700_Sport.jpg

www.autowallpaper.de/Wallpaper/images/BMW/BMW-700/bmw-700-LS-Luxus-2.jpg
Az Isettához még egy adalék: A kicsi (250-300) Isettának is négy kereke volt. :-)

www.autowp.ru/pictures/bmw/isetta/autowp.ru_bmw_isetta_300_cabriolet_2.jpg
BMW témához, ha még nem volt:

youtu.be/snILjFUkk_A

Türelmetleneknek 1:00-tól:

youtu.be/snILjFUkk_A?t=1m
Imádom ezeket a típusú bejegyzéseid. Persze a többit is, de ez nagyon érdekel. Talán Finnország 45-től kezdődő története (hétköznapjai, képekben, hangulatban, érzésekben) is érdekes lehet. Áthalásokkal felénk és Jugoszlávia felé. Igaz, nekünk az nem volt opció, de az ember szeret eljátszani a gondolattal, hogy meddig engedett volna a nyakörv. Ja, Prága és Pozsony Dubcsek alatt 68-ig. .-)
süti beállítások módosítása