Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában

2013.12.21. 07:00 :: Hamster

1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy innentől kezdve vannak rendkívül jó minőségű képeink meghökkentően komoly mennyiségben, a városba és tujáiba beleszerelmesedett külföldiek ugyanis olyan "fotókampányokat" folytattak, amikre kevés magyar közlekedésbarátnak lett volna lehetősége. Peter Haseldine is ebben az évben járt itt, de a többiekkel ellentétben nála csak egyszeri látogatásról volt szó. Ennek ellenére rengeteget fotózott, és nem akármilyen minőségben!

'76 abból a szempontból is mérföldkő volt, hogy akkor még volt villamosközlekedés az Üllői út belső szakaszán, jónéhány favázas típus még forgalomban volt, illetve a nagykörúti viszonylatokon még UV-k jártak. Aki egy-két évvel később jött, már egy modernebb, kisebb villamosüzemet láthatott...

PeterHaseldine_Image13.jpg

42-es és 52-es: ezeket a viszonylatokat ma már hiába keresnénk a Deák téren. A 42-es '77 január elsejével tűnt el innen, de legalább alapvetően azonos volt a mai járattal, tehát a kispesti Tulipán utcánál végződött (betétjárata, a 42A pedig a Nagyvárad téren). Az itt látható 52-es viszont teljesen más volt, mint a mai: a Nyugatitól ment a Villanytelepig.

PeterHaseldine_Image14.jpg

Amikor a Kálvin térre még három irányból jöttek a villamosok, a Nemzeti Múzeum előtt is volt egy megálló, ezt látjuk itt, nem kis utasmennyiséggel. Jobbra egy 6-os busz is sejthető - na meg egy bogárhátú, ami nélkül akkoriban nem létezhetett utcakép :)

PeterHaseldine_Bud1.jpg

A Budapestre régebben jellemző út széli sínek a Haller utcából tűntek el utoljára (Pesterzsébet nem számít): egészen 2003-ig bírták. A képen (a teherautókon kívül) a háttérben látható foghíjtelek is érdekes. Ma egy (viszonylag) modern épület áll itt, a képen meg mintha épp csak bontanák az utca szintjénél mélyebben fekvő régi házakat. Emlékszik esetleg valaki, mi volt itt?

PeterHaseldine_Image92.jpg

Itt ma is jár villamos, csak másmilyen: nem ezerötszázassal és pótkocsival, hanem... ezerötszázassal, esetleg ezerhatszázassal - amik közül a legöregebbeket körülbelül a kép készítésekor gyártottak :)

PeterHaseldine_Image61.jpg

A zuglói Vezér utca (hivatalosan nem "út", hanem "utca") közepén '79 őszéig villamos járt, a Mogyoródi úttól egyetlen vágányon: a 64-es. A helye tulajdonképpen ma is megvan, csak parkolóvá alakították, a végállomás épülete meg virágárusként üzemelt sokáig. Rég jártam arra: megvan még?

PeterHaseldine_Image10.jpg

A Vezér utcai kétvágányos rész a Mogyoródi útnál ért véget - '76-ban az amúgy az Örs vezér terére járó 62-es is ide volt terelve a Nagy Lajos király útján zajló vágányfelújítás miatt.

PeterHaseldine_Image45.jpg

Falusi idill: 1700-as ikerkocsi kanyarodik a rákospalotai Juhos utcából a Kismező utcába. A háttérben látható egy fehér Wartburg, ami több korabeli villamosos képen felismerhető. Ráadásul ugyanazon a helyen 2000-ben én is fotóztam egy fehér Wartburgot, bár nem merném állítani, hogy ugyanazt. Esetleg valaki helybeli emlékszik erre a kocsira?

PeterHaseldine_Image109.jpg

A Lékai János tér nevét (ma már nem így hívják) csak azért tanultam meg gyerekkoromban, mert innen indult a négyes busz a nagyihoz, és sokszor elkísértük ide - illetve néha vele is tartottunk a város másik végébe, a Gyöngyösi utcába. Már akkor is rácsodálkoztam a hengeres épületre, ami a közelben állt - csak jóval később tudtam meg, hogy templomként kezdték építeni '41-ben, de csak az alsó részei készültek el, melyekre a hatvanas években eszpresszót és szolgáltatóházat húztak fel; később aztán itt működött a Hully Gully diszkó. A képen egy ezrest látunk a Moszkva tér felé tartani - furcsa, hogy ezekre a tujákra itt pont nem emlékszem, csak a 41-esről, a Váci útról, az 56-osról...

PeterHaseldine_Image139.jpg

Peter nem csak a fővárosban járt, de végiglátogatta a vidéki üzemeket is. Korábban már mutattam pár remek szegedi felvételét, úgyhogy most nézzük meg, mit látott Miskolcon. A homlok-viszonylattábla csalóka: nem a kép van megtükrözve, csak fordítva tették a helyére :) A vágány, ahol az előbbi képen látható ezressel rokon motorkocsi a két póttal halad, már nem létezik: az 1-es viszonylat 1994-ig használt hurokvégállomásához tartozott. A Nagy Lajos király útja öreg házai még megvannak - legalábbis legutóbb még megvoltak, amikor Diósgyőrben jártam. A jobbra látható fehér Trabant vélhetően nem volt ilyen szerencsés.

PeterHaseldine_Image138.jpg

Itt fordultak a szerelvények vissza a Tiszai pályaudvar felé - ma buszokat találunk ugyanitt (ha nem szervezték át a vonalhálózatot azóta). A kép azonban nem csak a villamos miatt tetszik: tessék megnézni baloldalt, az apukát, ahogy a lovat mutatja kisgyerekének - hát nem aranyos? :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben :(

34 komment · 1 trackback

Címkék: budapest város elveszett villamos utcakép kulfoldi szemmel Peter Haseldine

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr685702669

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: "It was a good time to be 27" 2014.03.04. 10:41:39

Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine '76 februári, és Ab van Donselaar '76 augusztusi felv...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Te Jóisten; de "másvilág" volt is ez, melyre még én is -bár csak 5 voltam akkoriban- emlékszem: szűkebb pátriám, Nagytétény, a Hizlaldával, azaz a Húsipari Hizlaló Vállalattal, melynek vállalati óvodájába volt szerencsém járni, s mely mellett volt található a 3-as busz végállomása egy kis sárga, téglából készült utas váróval. Akkor még a 3gy (vagy tán még 103-as, nem tudom??) a Chinoinig járt és persze járt még a 43-as villinger, mely akkoriban még 2 kocsis volt és pont a Nagytétényi út 234/D lépcsőház magasságában volt a vágány összeillesztve, úgyhogy a jellegzetes csattanás mindmáig a füleimben, sőt az agyam legmélyén hallik. Aztán "2. otthonom", Újpest is '76-os kiadásban is bejön; a piac, mellette a 8-as villinger végállomása, a 20, 20gy busz, mindig ezzel mentünk a nagyihoz, mely akkoriban a Keleti PU-tól indult, a kis földszintes régi kertes házak, melyek egy némelyike igazi polgári idillt sugárzott -emlékszem, akkoriban a régi uszoda épülete volt a legmagasabb a környéken!-, ameddig az őrült kádári pusztítás el nem söpörte és hozta helyette a panel nyomorfalansztert, amit mindmáig nem sikerült megszoknom, épp ezért nem időzöm sokat már Újpesten... Persze, lehet mondani, hogy sok szempontból jobb ma, hiszen ma már elvétve található nagykockakő burkolatú út, melyből veszélyesen álltak ki a sínek, főként a kanyarodóak, illetve rendezettebb lett az utca, mert lebontották a sok vizes, dohos, egészségtelen házat Óbudán, Diósgyőrben, Újpesten, R.palotán, stb, meg hogy azért szürke és vigasztalan volt már a '70-es évtized második fele, hiszen már a felszín alatt forrt a kilátástalanság dühe (ne feledjük, több ezren disszidáltak akkoriban), a hamis illúziók, a már nyugati kölcsönökből fenntartott "legvidámabb barakk", a gulyáskommunizmus, viszont az is biztos, hogy sok minden épült (még) akkoriban, mely építmények jelentős része még mindig ugyanúgy néz ki, mit ahogy akkor megépítették (pl. 3. metró állomásai, épületei)
Mennyivel jobban szeretem az ilyen régi felvételeket, mint a maiakat... :-)
A Lékai János tér manapság Apor Vilmos tér, a diszkó meg lehet, hogy végül csak templom lett, mert van rajta egy kereszt :)
Meg van ott szerencsétlen Apor Vilmosnak egy borzasztó szobra is:
www.martonlaszlo.hu/muvek/mimages/mgf140.jpg
úúúú....áááá...űűűű.... Ilyen hangok jönnek ki a számon az nóórmális? XD Főleg az erzsébeti és a rákospalotai képet bámulva. Pesterzsébetért exxtralájk!
Az ezres tuják (helyi "tájnyelven" csingák) szorgalmasan és megbízhatóan járták az 59-es járatot egészen a Tatra villamosok megérkezéséig. Itt és a 61-es járaton kezdték leváltani a régi járgányokat Tatrára.
„...a képen meg mintha épp csak bontanák az utca szintjénél mélyebben fekvő régi házakat. Emlékszik esetleg valaki, mi volt itt?”
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_25781.jpg
A Lékai téren látszik az a jelző, amelyik csak bizonyos követési távolsággal engedte fel a villamosokat. Igen, annyira sűrűn is járhattak halottak napján vagy egy jeles temetéskor, hogy ez is szükségesnek látszott. A villamos pedig egy korai frissítés: a fényszóró még nem fényszóró...
Hmmm. a Lékai János tér kép "nagyot üt", mennyit jártunk ezzel az "öreg 59-essel". Család egyik része a akkoriban a Brassó út közelében (Érdi útig villamosoztunk) lakott. Igaz 1-2 éven belül aztán jöttek a "Tátrák"
A 64-es tartózkodója köszöni jól van :)
Végre újra '70-es évekbeli képek! Már nagyon hiányoztak: ugye van még sok hasonlód, tele Füzesi-acélvázasokkal?:)

A Haller utcai képhez ill. kérdéshez találtam egy fotót a Fortepanon, ez volt a kérdéses foghíjtelek helyén (ez milyen kacifántos így!): www.fortepan.hu/_photo/display/25781.jpg
A második képen, a Múzeum körútin inkább egy 1-es, esetleg 9-es busz látható. A 6-os emlékeim szerint nem járt itt, bár már nem tudom felidézni magamban pontosan.
@Hamster:
Természetesen elfogadom, bár továbbra sem tudom visszaidézni, hogy a 6-os buszra az Üllői úton szálltunk volna fel. (a Corvin mozinál laktunk a 60-70-es években és Óbudán volt a telkünk ahová 6-18-as busszal jártunk ki). Majd töröm még a fejem a pontos útvonalon. Olyasmi dereng, hogy valameddig a 66-os villamossal mentünk és átszálltunk a 6-os buszra.
Az 1-es, 9-es buszra vonatkozó megjegyzést viszont fenntartom, az 1-es busz igen sűrűn járt akkoriban.
Köszi, ez is szép írás. 76-ban születtem:)
Szia Ákos!
Peter Haseldine Debrecenben nem járt véletlenül? Ha igen, akkor tegyél már fel erről is képet.

Köszi!
Ha jól emlékszem, a rákospalotai fotón látható, ezres kocsikat Unio-nak hívták és Tr 4/5-ös motor volt bennük. Az 1500-as sorozatot pedig Ratának hívták, az egykori repülőgépre emlékez@viricsi: tető, sivító hangja miatt.
Viricsinek: a 6-os busz az Üllői úton járt!
@biciklitolvaj: Az ezres sorozat felső régiójába tartozó villamosok (70-es, 80-as sorozatúak) jártak az 59-es viszonylaton. Ezek sínfékes kocsik voltak (jól emlékszem, a Denevér útra jártam udvarolni az ötvenes évek közepén, sokszor utaztam ezeken). Szólóban jártak, a farkasréti végállomás hurokvágányán fülsértő csikorgással mentek körbe.
Az első képen látható, szép, oszlopos-timpanonos épület-homlokzat az "Anker ház", egykor a Kelet-Indiai biztosító társaság palotája volt. A második képen látható autóbusz bizony lehet 6-os, a Nagyvárad térről indult, a Margit hídon át ment Budára, egészen a Flórián térig. A katonaság előtti legénybúcsúmon (1961-ben) éppen a Margit híd közepén zavart le minket éjszaka a sofőr, mert az egyik társunk az ablakon kihajolva mondta ki az óriáskígyó nevét: Boaaaa....
@czjanos: "Az első képen látható, szép, oszlopos-timpanonos épület-homlokzat az "Anker ház""

Ízlések és pofonok, de szerintem az a ház cseppet sem szép, hanem egy pöffeszkedő, feltűnősködő böhömség. Egy átlagos bérház, aminek a homlokzatára aggattak egy tümpanonos részt, de nem a járdaszinttől, hanem feljebb, hogy kilátszódjon a tömegből, a tetejére meg egy nagy szarkofágot tettek, amiben semmi nem volt, csak galabok ls denevérek, mivel a célja az volt, hogy feltűnően magas legyen. A városi legenda szerint az építész - a nem kicsit neves Alpár Ignác, aki tudott szépet is csinálni - felesége, amikor meglátta, maga is kifakadt:
-Na, de Ignác! Nem szégyelli magát? Mit csinált maga itt?
Állítólag még '41-ben le akarták faragni a tetejét, csak a háború akadályozta meg.
@Hamster: Erre mondjuk, hogy ízlések és pofonok különbözőek. Ettől függetlenül, kedvelem Hamplo írásait.
A Haller-Mester kereszteződéstől kb. 200 méterre lakom, és elég gyakran járok arra, de még úgy se ismertem fel a helyet, hogy rajta van a 24-es villamos, és alá van írva, hogy az ott készült, meg kellett néznem a Google Maps-es képet hozzá :D. Nem semmi, ahogy átépült, olyan érdekes, hogy még nem olyan régen is az út szélén mentek itt a villamosok.

A Vezér utcánál is laktam egy évet, sejtettem, hogy a két úttest közötti széles sáv (és a sok troli) nem véletlen :). Olyan furcsa, hogy ott egykor Bengálik jártak. Mennyivel bizalomgerjesztőbb a képen az a panelház, mint most! :)

Csak félig tartozik a poszthoz (a pótkocsi nyomán), azt tudom, hogy a "hurkos" időben jártak UV-k két pótkocsival, de volt olyan, hogy motor+pót+pót+motor? Mert a minap láttam egy képet, amin mintha egy ilyen szerelvény lett volna látható (fekete fehér kép a körúti 6-os villamosról). Persze lehet, hogy csak két kétkocsis szerelvény nagyon közel ment egymáshoz :).
Csodálatosak ezek a régi képek, órákig tudom nézegetni, és ilyenkor sajnálom, hogy nem éltem még akkor, és nem utazhattam azokon a villamosokon, amik már megszűntek.
Pesterzsébetre napi szinten járok, mert ott van a munkahelyem, és elég sokat is mászkálok Erzsébeten, és szomorúan tapasztaltam, hogy a Madách utcát felbontották, és kiszedték a megmaradt síneket, majd újra aszfaltozták.
Így most már az erzsébeti elveszett síneknek ez a kis maradványa is teljesen eltűnt...
@walter sobchak: Kétpótos UV-t csak kipróbálták, talán az 50-esen, aztán meg néhány éve Budafok kocsiszínben körülbelül poénból,d e nem találták meggyőzőnek.
Mi volt az oka, hogy az úttest szélén menő villamosokat középre helyezték? Van ennek valami racionális magyarázata (pl. közös ágyazatot tudtak használni?), vagy csak ez volt a kordivat és ezért?
@charlie: Szerintem gyorsabban tudtak haladni a tuják, ha nem kellett az egyre több autót figyelni, csak a kereszteződésekben. Még a harmincas években elkezdődött a program, és a hatvanas évekre már tényleg csak maroknyi helyen maradt szélén levő sín.
@Hamster: Akkor inkább nem is a középre helyezés, hanem az autóforgalomtól leválasztás volt az oka inkább, nem? (van olyan hely ahol egy sávban van auto és villamos forgalom?)
@charlie: A kettő összefügg. Az út szélén vezetett villamost akadályoznák a jobbra kanyarodók, a ki- és beparkolók, a biciklisek.
@darvaskristof: Viszont az út jobb szélén vezett villamostól csak egy lépés az, hogy leválasszák az úttestről, mint pl. a Kőbányai úton, csak éppenséggel egyik irány itt, másik másik oldalt.
@charlie: Le lehet választani, de attól még ugyanúgy keresztezi a jobbra kanyarodó forgalmat. Az egyoldali kialakítás ott jó, ahol kevés a kereszteződés, például a Kőbányai út vagy a Szilágyi Erzsébet fasor ilyen.
@darvaskristof: Legjobb tudomásom szerint az egyenesen haladó járműnek elsőbbsége van a kanyarodóval szemben, legyen akár bicikli, akár villamos, így a keresztezés kérdése kilőve, mert nem akadályozhatja az egyenesen haladó villamost a jobbra kanyarodó gépjármű. Ahol nagy a forgalom ott meg úgyis lámpa van, akkor meg megint édesmindegy.
@charlie: ... a valóság meg tele van a villamos elé kanyarodott roncsokkal. Például a Fehrévárin ugyanazon a helyen pár hét különbséggel kétszer ültem olyan villamoson, amibe beletolatott egy autó, pedig a sínek másik oldalán épp metróépítés volt.
@Hamster: Vadrácsot a villamosra, én mindig ezt mondom...

A KRESZ-t be kell tartatni és arra építeni, hogy mindenki betartja!