Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (56) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (708) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (306) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (29) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (670) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (177) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (64) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (29) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (26) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (30) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (261) utcakép (147) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (341) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (623) villamos (572) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (232) zene (165) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Csúcsformában a Beszkárt

2014.02.23. 04:00 :: Hamster

Nemrég levelet kaptam egy kedves olvasómtól, két klassz kép társaságában. Néha landolnak ilyesmik a postaládámban, de ezek a fotók régebbiek voltak a szokásosnál. A feladó, Andrási Balázs a következőket írta:

"Találtam kettő, talán számodra is érdekes képet a régi íróasztal fiókjában. Az egyik egyértelmű, pontos dátum is van a hátuljára írva, szerintem egy 1942-es képnél ebben az esetben a hónap, napnak nincs már jelentősége. Még valaki odaírta. "Ostrom előtt". A másik kép viszont találgatásra ad okot. Megpróbáltam kinagyítani a megállótáblát. A kép - a másiké is - eredeti mérete 8 x 5 cm, ezért élesebben nem tudtam kihozni. Nekem úgy tűnik, a tábla alján, a sötét mezőben világos betűkkel "Széll Kálmán tér" felirat van. Szerintem ez a kép a Fogasnál készült, amit az is alátámasztana, hogy ez a megálló volt akkoriban a legközelebb hozzánk. Annyi az írás a hátulján, hogy "indulás Budapestről", de nincs se pontos dátum, se egyéb támpont. Vélhetőleg ez a kép is a világháború előtt készült."

Az első kép egy villamosmániásnak maga a kánaán - bár az ország belesodródott a világháborúba, a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság épp felért a csúcsra: eddigre már túl voltak a régebbi társaságok járműveinek egységesítésén, az ugyanezen cégek által indított, szűk utcákban húzódó és/vagy többé-kevésbé párhuzamos "versenyvonalak" (pl. a régi 2-es, a belső-lipótvárosi kerülő, Karácsony Sándor utca, Ajtósi Dürer sor) felszámolásán, a csomópontok (Körtér, Baross tér, Margit híd budai hídfő, Széll Kálmán tér) modernizálásán, elkezdték a vágányok út széléről középre helyezését, és a világszínvonalat képviselő "Stukák" forgalomba állítását. És ennek egy része ezen a képen is látszik:

Szell-Kalman-ter-1942.jpg

A helyszín a Széll Kálmán tér, amit 1941 júniusában adtak át. Zseniálisan megtervezett csomópont volt, amit fényesen bizonyít, hogy bár később sokat rontottak rajta, és az elmúlt harminc évben végletesen el is hanyagolták, a mai napig használható maradt. A bal alsó sarokban rögtön egy érdekesség látható: egy 5900-as sorozatú pótkocsi. A Beszkárt ezeket 1927-ben az éjszakai forgalomhoz szerezte be, benzinmotoros sínbuszként. Mivel nem váltak be, félreállították, majd a negyvenes évek elején pótkocsivá alakították őket. A szombathelyiek saját tujáikként emlékezhetnek rájuk, mert a kocsik '51 és '74 között - villamos motorkocsivá alakítva - a vasi megyeszékhelyen közlekedtek. Csak tippelni tudok, hogy a képen látható példány talán a 61-es viszonylaton közlekedik, ami akkor (mai nevekkel) a Széll Kálmán tér - Déli pu. - Alkotás utca - Villányi út - Bartók Béla út - Szabadság híd - Üllői út - Nagyvárad tér útvonalat járta. Vagy a 33-ason. Vagy a 14-esen*. Rögtön mögötte egy Stuka jön, ami akkor a Szépilona kocsiszín és az Állatkert közt közlekedett, a Tabánon, az Erzsébet hídon, a Rákóczi és a Thököly úton át. Mögötte egy ezres az 59-esen: ez a viszonylat már akkor is a Farkasréti temetőhöz járt. Még hátrébb egy további ezrest látunk, de pótkocsival: ez minden bizonnyal az 56-os elődjén, a 83-ason közlekedik; bal oldalon a szóló motorkocsi a 81-esen - a későbbi 58-ason - pedig egy hegyipályás Q típus. A két "hegyvidéki" járat közt valószínűleg egy 6-ost látunk fordulni: egy erős motorokkal modernizált 2800-as motorkocsi vontat kettősfeljárósított 5100-as pótkocsikat. A háttérben, a mai busztároló helyén buszok sorfala áll: gyanúm szerint Rába DST trambuszok.

*Aki találgatni szeretné, milyen viszonylatokról lehet szó a nem azonosított szerelvényeknél, itt láthatja, milyen villamosvonalak üzemeltek 1942-ben Budapesten.

BSZKRT-megallo.jpg

És itt a másik kép. Ez vélhetően még '41 novembere előtt készült, mert a megállótábla alatt a Balázs által említett "Széll Kálmán tér" felirat látható. Mivel a helyszín felismerhető (a háttérben kivehető a Szent János kórház egyik épülete, illetve az út kanyarulata, és a háttérben a hegyek mind a Szilágyi Erzsébet fasorra utalnak), ha a villamos a mai "jobbra hajts"-nak megfelelően járna, ez az iránymeghatározás helytelen lenne (arra ugyanis nem a Kalef van, hanem Szépilona, Zugliget vagy Hűvösvölgy). '41 novembere előtt azonban Pesten még "balra hajts" volt, ami megmagyarázná a szemetes állását is (logikusabb, hogy a megálló felé néz, mint az, hogy annak háttal lenne). A közúti forgalom sajnos nem ad sok támpontot - ti mit gondoltok? És mi jut eszetekbe ezekről a képekről? Én elsősorban a villamosokról írtam, de azért más is látható rajtuk...

Még egyszer köszönetet szeretnék mondani Andrási Balázsnak a képekért!

38 komment · 1 trackback

Címkék: budapest város villamos utcakép

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr215817840

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Villamosvezető-oktatás a Beszkártnál 2014.03.14. 17:27:48

A múltkori, 1941/42-es budai életképek után ismét BSzKRt korabeli képek landoltak a postafiókomban, ezúttal Adorján Pétertől, aki Nagy Antalné jóvoltából oszthatta meg velünk Vida Ferenc hagyatékát. Túl sok információt nem kaptam hozzájuk, úgyhogy ha v...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Hát, az első kép buszos szempontból is roppant érdekes. A képen szerintem Rába TS-ek vannak, mivel ívelt a szélvédő alja. Nomost ezek 1939-ben érkeztek, 45-ben átadták őket a honvédségnek, ahonnan aztán nagy részük tért vissza. A képen láthatóan már a jobboldali közlekedésre vannak átalakítva, tehát 1941 utáni a kép, amit persze a tér júniusi átadása is bizonyít.

A fotó viszont nagyon beállítottnak tűnik több szempontból is:
-mennyiség: ennyi buszt ezen a tárolón egyszerre még egyik fotón se láttam
-homogenitás: mekkora az esélye, hogy pont 12(?) ugyanolyan kocsi álljon félre a tárolón
-szép sor: szorosan egy vonalban állnak a kocsik és mindegyik egy irányba néz
Ez alapján valamiféle átadásra tudok gondolni, de milyenre?
Hmmm. Nem kicsit meglepett, hogy a Moszkváson - elnézést, Széll Kálmán téren... - a "sarokban" (a kép bal felső sarkánál) található kockaépület ilyen régi. Én magamtól, a kinézete alapján, azt tippeltem volna, hogy valamikor a 60-as években épült...
@RETROPETI: Szerinted mennyire valószínű, hogy egy fotós kedvéért "beállítanak" egy egész teret? :)

Azt sem feltétlen értem, mi a gyanús abban, hogy a buszok szorosan egy vonalbnan állnak egymás mellett. Nem ez a természetes egy buszkparkolóban?
@bioLarzen: a 30-as években már népszerűek voltak itthon a "modern" építészeti stílusok, különösen ilyen funkcionális, nem lakóépületeknél. más kérdés, hogy mára a felismerhetetlenségig összebarmolták...
Irigylésre méltóan csendes és élhető lehetett akkor a város mai szemmel nézve...(eltekintve a közelgő háborútól és borzalmaitól).
-Szépek, arányosak, ízlésesek és funkcionálisak a lámpák, oszlopok, utcabútorok.
-Elegánsan öltözött emberek, valódi polgári élet és korszak köszön vissza a képeken.
Sehol sincs még az országra váró és a történelmünk legsötétebb 15 éve, a Rákosi korszak.

-Innen és nem későbbről kellett volna folytatni 1989-ben! De ez már politika... :-/
Nagyon szépen összeszedted az érveket a második kép 1941. novembere előttre datálásához, nemigen lehet mit hozzátenni. A városkép valóban nosztalgikus érzéseket kelt, de a folytatandó, folytatható és folytathatatlan hagyományok felsorolása nagyon messzire vezetne. Mindenesetre az ötvenes években készült képeken még láthatóak a háború előttről származó gyönyörű lámpaoszlopok, ahogyan a villamos felsővezeték oszlopai ma is olyanok, mint a képen, csak a kereszttartók cserélődtek többször is. Ez a típus egyedül a Fiumei úton maradt meg, és jó lenne, ha nem is bántanák már - legalább ennyi emlékeztessen az egykori kecses eleganciára...
A második kép minden bizonnyal a fogasnál készült.
A 81-esen az miaz, hegyipályás Q?
Azt vitatom, hogy zseniálisan megtervezett csomópont lett volna a Kalef, ez a kéthurkos megoldás eléggé sok helyet igénylő, és nem éppen a legbiztonságosabb megoldás volt, bár az tény, hogy az átszállási távolságok rövidebbek voltak a mainál. Igazából a viszonylatok összekötése lett volna és lenne ma is a jó megoldás, a fonódó által ez részben meg is fog valósulni. Jó, tudom, az a dogma, hogy akkoriban ezt nem tudták volna forgalomirányítás szempontjából kezelni, bár ez azért számomra kérdéses: a szocializmusban ugyebár valamennyi viszonylat mindkét végállomásán volt forgalomirányító, továbbá olyan időszak is volt, amikor a körúton sarkonként álltak a bácsik, és falitelóval diktálták a pályaszámokat a diszpécsernek. Oké, rengeteg ember, favágó módszer, de működött? Igen. Érdekelt valakit a pazarlás akkoriban? Nem.
A szebb volt-e a Horthy-korszak c. kérdést akkor lehetne ténylegesen megítélni, ha az itteniek mellett szerepelne pár kép a Mária Valéria-telepről, a földszintes Óbudáról, meg egy-két nyócker bérház szobakonyhájáról 8 gyerekes családdal.
@hatja: Igen, tudom - de ez tényleg olyan 60-70-es évekbelinek tűnt közeléről...

(Élertem első kb. 25 évét Budakeszin töltöttem, gyakoratilag napi szinten fordultam meg a Moszkváson, jó sokszor láttam. Ezek szerint mégis sikerült benéznem :D)
Érdekes, hogy a villamos a fogasnál már 1941-ben füvesített pályán járt, ha jól látom :)
A 61-esen, ahol Budapest legmeredekebb szakasza van, pótos villamos járt volna?
A második kép szerintem a mai Fogaskerekű állomásnál készült a Körszállónál. A Széll kálmán tér felirat talán az irányt jelezheti.
@rezgaras: Ezért írtam oda, hogy talán, mert nem volt jobb ötletem :) Igazából lehet 33-as, 14-es is, csak ez jutott eszembe.
@RETROPETI: Ezen én is gondolkodtam, de ez bónusz, a buszokhoz semennyire se értek.
@montmartre: A közelmúltig mintha az 50-esen is maradt volna egy olyan szecessziós jellegű karos oszlop, aztán az is eltűnt. Nekem is tetszik, megfelelő környezetben újra feltalálhatnák őket :)
@alexejevics: "igazából a viszonylatok összekötése lett volna"
Össze voltak kötve, mert egy rakat vonal átment a téren, csak a legfontosabb, a 6-os fordult, meg a hegyvidékiek. Ez viszont nagyrészt tapasztalatból alakult ki, mert régen átmentek, és valamiért nem működött. Egyébként az egészben az is plusz volt még, hogy egy helyen voltak a megállók, és a Vérmező utca kivételével egy irányba haladtak a tuják, nem kellett kétfele figyelni, az egyik irányú járműről leszálló utasok nem tartották fel a másik irányba tartó járművet, ahogy ma sokszor előfordul (a 4/6 hózentrógere a lehető legrosszabb helyen van pl.). A zugligeti/hűvösvölgyi járatokról leszálló utasok is a tér belsejére érkeztek, ahol nem kellett egy rakat sínt keresztezniük, ha a város belsejébe villamossal mentek tovább (Várfok felé a Tabán/Körtérhez, Nagykörút felé a Vérmező alatt), olyan se volt, hogy állsz a tér sarkán, és azt figyeled, hogy a 18-as indul hamarabb, vagy az 59/61 jön. És a felszállóhelyek közelében volt a beálló, kicsit távolabb a szolgáltatóház. Ráadásul bármi visszafordítható volt, minden mindennel össze volt kötve. Ez a tér NAGYON ki volt találva, ehhez képest a többi csomópont sehol se volt.
@cserepfalva: "-Szépek, arányosak, ízlésesek és funkcionálisak a lámpák, oszlopok, utcabútorok.
-Elegánsan öltözött emberek, valódi polgári élet és korszak köszön vissza a képeken. "
Azért ez Buda, annak is a legjobb része, a közigazgatás akkori központjának lábánál, nem az egész ország volt ilyen.
@alexejevics: "A 81-esen az miaz, hegyipályás Q?"
Hát oda van írva a linken :) Kettőstekercselésű sínfék, biztonsági kapcsolás. Biztosan meg tudjon állni, nem tudjon megfutamodni, akármit nem engedtek akkoriban már a hegyre.
@bioLarzen: "Nem ez a természetes egy buszkparkolóban?"
Ezek szerint nem láttál még olyat. :-) Különböző típusok, különféle irányból, össze-vissza parkolva. Itt viszont olyan szorosan állnak egy irányba nézve, egymás mellett, hogy a sofőrök is alig tudtak beszállni a buszukba. Ebből gondolom, hogy valami célból álltak így be.
Az viszont kizárt, hogy a képet készítő fotós kedvéért álltak volna be, inkább valami szemle, vagy átadás lehet, ami véletlenül bekerült a képbe.
Az alsó képen nagyon várják az utasok hogy végre fölépüljön a körszálló. Az a kis törés az úton, a kalap mellett látható Erzsébet kilátó egyértelmű. A síneket keresztező út mai is az, út a fogas peronjához. Valóban 41 vagy előtti a kép, a megálló oszlopai a villamos elején és nem a végén szoktak állni, így ez balrahajts rendszer még.
Nem véletlenül ért csúcsra a Beszkárt 1942-re. Addigra rekvirálták a gépkocsik java részét, nem maradt alternatívája a tömegközlekedésnek és még nem küldtek túl sok embert keletre.
@tehtube:
A körszálló parkolójának a helyén egy villa volt, amit a német megszállás idején a Gestapo sajátított ki magának, ez volt az ún. "Gestapo-villa". Az ostrom előtt nem igazán merült fel ennek a területnek a fejlesztése, a képen biztos, hogy nem a későbbi körszálló építésével kapcsolatos munkálatokat látjuk.
@tehtube: Nemnem, az már a lefele út volt, ez itt még (csupán ebből a nézőpontból nézve!) a fejlődés teteje volt. Utána jöttek a gumihiány, a sínen futó buszok, hiányzó személyzet, buszok elvitele, bombázások, túlterhelt/befejezetlen járművek (az 1500-asok egy része például ugye pótkocsiként került használatba), stb. Szerintem 1942 körül a gépkocsihasználat aránya még nem volt olyan mértékű, hogy annak az eltűnését ne vitte volna el a tömköz. Emlékeim szerint a nagy felfutás ezután jött, '43-ra, aztán jött az erős esés.
@Trónkövetelő: Jó lenne erről valami képet látni. Eddig nem sikerült sehol sem találnom.
Hát persze hogy semmi munkálat nincs kör terén! Csupán helymeghatározást írtam :-)
@Trónkövetelő: Tehtube viccelt, nagyon jól tudja, hogy a Körszálló későbbi :)
@RETROPETI: A kép úgy délelőtt 10 óra magasságában készülhetett az árnyék alapján. Szerintem a reggeli csúcs után itt várakoznak csupán a későbbi intenzívebb bevetéshez a buszok.
@RETROPETI:

"Ezek szerint nem láttál még olyat."

Te, figyu, ez nem olyan blog, itt nem szokás egyből lekezelően leszólni a másikat... Ha hiszed, ha nem, életem során láttam már ilyen buszparkolókat - a képen láthatót például - mint azt korábban már írtam - vagy 20 évig szinte napi rendszerességgel kétszer.

bio
@bioLarzen: Ne kérj elnézést.Bár mi akik a környéken laktunk és szinte minden nap ott lógtunk kalefnak hívtuk.( Igen a tér eredeti neve után.):-)
@Hamster: Teljesen igazad van a Széll Kálmán teret a Beszkárt gyakorlatilag tökéletesre építette meg. Az egészet -szerintem- ott szúrták el, hogy a 2-es metró átadásakor az egyik körúti vonalat nem vitték tovább a Déliig. Ugyebár a mostani MNB/PSZÁF székház helyén volt egy hurokvágány, ahol a 4-est, vagy a 6-ost meg lehetett volna fordítani. Ezzel a rendszerrel a gyakorlatilag tökéletes csomópont a mai napig üzemelhetne, mert az egyik körúti vonal fordítását a hurok elbírná. Eredeti formájában a Kalef sokkal jobban nézett/nézne ki. Az más lapra tartozik, hogy az idióta bádoggombákat nem kellett volna felépíteni és időnként ki kéne takarítani.
@Hamster: Szerintem viszont már akkor bele volt építve a térbe a későbbi fiaskó: az összes villamos (a belső hurok kivételével) átmegy szinte az összes váltón! A váltókat a 60-as, 70-es években szinte folyamatosan javították. A hegesztőgép a tér tartozéka volt.
@rezgaras: Ha forgalom van, akkor kopás van. Most is mindig kell valamit reszelni, csak legalább az utasoknak is rossz. Meg ha meggondolom, a járművezetők is többet járkálhatnak fel-alá. Illetve a vágánykapcsolatok is rosszak. Egyébként érdemes átszámolni, hogy hány csúccsal szemben járt váltó volt akkor, hány utánjáró, és hogy néz ez ki most. Annyi "könnyítés" van, hogy már csak a 18-as fordul a Vérmező alatt - viszont cserébe tele van üres vágányokkal a tér. De váltószerkezet szerintem nincs kevesebb a téren. Sőt?
@Occam beretvája: Én csak rendeszeres átutazó voltam ott (Budakeszin nőttem fel, bármi dolgom volt Pesten, a Moszkváson keresztül vezetett az út) ;)
@Hamster: Szerintem nem a váltók, csúcssínek száma a fontos, hanem az, hogy hány villamos megy át rajtuk. Mint említettem, a probléma leginkább abból eredt, hogy szinte minden villamos átment szinte minden váltón - ez a körforgalom következménye. A kivétel a Budai Körvasút részét képező átmenő dupla vágány volt, azon járt a 18-as. A legfrekventáltabb váltó a Szilágyi Erzsébet fasor felől bejövő keresztváltó volt, azon átjárt a 6-os, 59-es, 61-es és a 63-as (illetve a mindenkor aktuális, János korház végállomással rendelkező járat). Ezt hegesztették szinte folyamatosan. De hasonló terhelésű volt a 6-os bejövő keresztváltója a Széna tér felől, azon is átment az összes említett villamosjárat.
@rezgaras: Igazából nem villamost, hanem tengelyt kéne számolni, a tengelynyomással súlyozva valahogy. De ez se változtat azon, hogy nem barkácsolgatni kell, hanem jó minőséget beépíteni, aztán vigyázni rá. Alapvetően a svájci, osztrák és német üzemek állapotai se azért jók, mert trükköznek, hanem mert jól megépítik, karbantartják (csiszolják, kenik, takarítják), aztán időben cserélik. Lehet, hogy 41-ben itt is ebből indultak ki?
@bioLarzen: Hát, ha ez neked lekezelés, még szmájlit is írtam...
@RETROPETI: Igen, az.

A szmájli meg a végén... Ha valaki például elküld az anyámba, és a végére odarak egy szmájlit, akkor minden oké?
@bioLarzen: Szögezzük le, hogy nem küldött el oda, és nem is kezelt le.
@Hamster: De nem is állítottam, hogy elküldött.

Azt meg azért hadd döntsem el már én, mi esik rosszul és mi nem. Egyetérteni nyilván nem kell senkinek - de pontosan ezért, ugye nekem sem kell egyetértenem veletek?
@Occam beretvája:
Érdekes dolog ez, mert egy ismerősöm se hívta kalefnak, pedig ott laktak. És a szüleik-nagyszüleik se.
Én viszont a váralján születtem.
Ezeket az embereket a falusiak egyébként csak gyüttmentnek hívják.
Volt a házunkban egy belügyes faszfej, na az hívta Moszkva térnek.A zasszony már csak moszkvásnak Ő már nem volt annyira vonalas.
De hogy ne hogy úgy add vissza a lelkedet a teremtőnek hogy
csak a saját környezetedből legyen infód.:

www.google.hu/search?q=kalef+galeri&oq=kalef&aqs=chrome.2.69i57j0l5.9288j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

S egy film is.:
www.port.hu/kalef_-_a_moszkva_teri_galeri/pls/w/films.film_page?i_film_id=91781