Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a Dunában

2014.02.27. 07:00 :: Hamster

Éveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni!

08220002.JPG

Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli csúcsa is szárazra kerül - izgalmas érzés, hogy az ember ilyenkor körbe tudja sétálni a Margit híd normál esetben vízben levő középső pillérjét! Legutóbb két éve csináltam ilyet, de most ennél korábbra, 2003 nyarára megyünk vissza.

08220035.JPG

Az ember ilyenkor olyan dolgokat is megnézhet közelről, amiket máskor nem. Például a szigeti pillér közepén áthaladó "alagutat" (mely állítólag a "takaréküreg" névre hallgat), ami azért van ott, mert ez igazából két pillér, amit az átlagos vízszint fölött összekötöttek. A parti pilléreken is van ilyen, csak azokat eltakarják a rakpartok.

08220032.JPG

Sok fura dolgot látni a kavicsok közt is. Ez a vaslemez vajon az építés/szélesítés/újjáépítés korabeli keszonhoz tartozott? Vagy a pillér betonalapjának zsaluzásához használták?

08220031.JPG

Ezek a gömbfa csonkok szinte biztos, hogy valami állványzatot tartottak a harmincas évekbeli szélesítés idején. Látható az is, hogy mennyi kőtörmelék hevert mindenfelé...

08220005.JPG

... többek közt a híd régi szobrainak, kőkoronáinak darabjai! A köztük tébláboló ember azonnal reménykedni kezdett, hogy csak az újra fel nem használható törmeléket hagyták itt, a világháborús aknákat, bombákat és robbanótölteteket nem :)

08220009.JPG

Angyal Tibi barátom (ő hívott engem ide) figyelmét azonban ez a hosszú vasdarab keltette fel, mert egyértelműen sínről volt szó. Régi képeken láttuk, hogy a híd 1935-37-es kiszélesítésekor használtak valami vasútszerűséget az építők, de ránézésre másféle sínekkel.

08220008.JPG

Ez a darab itt viszont nagyon jellegzetes szerkezet! A budapesti villamosvasutakon burkolt vágányzatnál sokáig a leegyszerűsítve két egymás mellé helyezett "sima" (Vignoles profilú) sínként leírható Haarmann rendszert használták, ami rendkívül anyagigényes volt (ismét leegyszerűsítve: egységnyi hosszra kétszer annyi sínt kellett beépíteni). A következő lépés a Phoenix típusú vályús sín volt, ami viszont nehezen beszerezhető volt eleinte.

08220010.JPG

Ekkor találták ki, hogy a Vignoles sín oldalához vályús hevedert rögzítsenek, hogy a sín feje és az útburkolat közti vályú biztosítva legyen (illetve hogy a ma használt oldalnyomkarimástól eltérő középnyomkarimás kerekek másik oldalának is legyen min futnia). Végül ez a megoldás se vált be, azt viszont elárulta magáról a maradvány ezáltal, hogy milyen eredetű. Hogy a híd 1945 januári végleges felrobbantásakor (előző év novemberében "csak" a pesti oldali nyílások semmisültek meg) került a Dunába, vagy az újjáépítéskor tolták félre, esetleg még a harmincas évek második felében végzett szélesítéskor zuhant a vízbe véletlenül, azt nem tudtuk meg, de érdekes volt élőben látni egy olyan megoldást, amivel addig csak rajzon találkoztam.

A történet vége az lett, hogy Tibi megnézette a sínt a Városi Tömegközlekedési Múzeum akkori igazgatójával, ami nyomán a BKV kiemelt egy darabot abból (az egészet nem tudták, túl mélyen beleágyazódott a mederbe a másik vége). A leletmentést koordináló Közlekedési Múzeum ezen túl a szobrok maradványait is elszállította; ők már régóta tudtak az itt heverő értékekről, csak az alacsony vízállás és segítő partnerek együttállására vártak.

Kiegészítést, pontosítást - mint mindig - most is szívesen fogadok! Mivel se vasútépítő, se hidász nem vagyok, nyilván pongyolán fogalmaztam helyenként, de remélem, azért még elviselhető volt :)

Források: A budapesti közúti vasút 100 éve (Közdok, 1966)
Dr. Gáll Imre: A budapest Duna-hidak (Hídépítő Rt, 2005)
http://www.bibl.u-szeged.hu/ha/margithid/

17 komment · 1 trackback

Címkék: budapest elveszett villamos margit hid

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr645817844

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a Dunában (2) 2014.03.16. 21:24:31

A múltkor írtam a Margit híd középső pillérjének tövében talált háború előtti sínmaradványról. Angyal Tibi barátom, aki annak idején a leletmentés szükségességét felvetette, küldött pár saját fotót a sín kiemeléséről (kikockázva az arcokat, kéretik túl...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Itt akkor visszakapcsolódunk a múltkori 51-es villamoshoz: ott a vasúti kereszteződésnél volt egy korlát (úgy 10 éve még meg volt), amit ilyen vályú hevederből hegesztettek össze. Gondolom, ahogy kikopott a használatból ez a rendszer, a megmaradt anyagok felesleges ócskavas kategóriában szerepeltek a raktárban.
Micsoda poszt!!!
De kár, hogy nem csapoltam egy kávét az olvasás előtt...! :-)
@cserepfalva: "De kár, hogy nem csapoltam egy kávét az olvasás előtt"
Olyan unalmas, hogy kávé nélkül belealszol? :(
Jajj Mester félre ne értsd!
A kávé együtt jár a szünettel, pihenővel, élvezettel!
A habos kapucsínót nem a koffein miatt issza az ember.
Legalábbis én! :-)
Lassúság, élvezet...! ;-)
Annakidején is olvastam, de most is jó volt újra végigmenni. Örülök, hogy ki tudtátok hozatni, elismerésem.
@Division: Én meg se tudnám számolni, hány helyen láttam különböző táblák oszlopaként síneket. Főleg kisvasutak mentén, ahol a kiszerelt kis síneket már más vasútba nem lehet beépíteni.
Pont múltkor fedeztem fel egy kerítésben sínprofil formájú oszlopokat, azóta azon gondolkozom, mi használ öt centi magas Vignoles-sínt.
@SomiTomi:
Esetleg fel lehetne használni őket a 3-as metró felújításához...
@SomiTomi: síneket igen, de az általam emlegetett esetben nem sínről hanem az arra felcsavarozható vályú idomról van szó, ami a poszt témájában látható összeszerelt formában.
Hogy akkor, két éve nem futottunk össze a híd alatt... :D
(Bátorság próbám...)... :)
".... felhajtom a kombinétodat..."

bocs, de ez itt ON :)
@Division: Tulajdonképpen az összes, pályába már nem használható anyagnak ez a sorsa. Ha jól emlékszem Tárnok átépítésekor az ideiglenes peront betonaljakkal építették meg. Azok mondjuk lehet, hogy még használhatóak voltak, mert ugye el is bontották nem sokkal később, de mellékvonalon állandó peront is láttam már betonaljakból.
@Hamster: Nem ér írni valami érdekesről, és közben csak úgy, szinte mellékesen megemlíteni valami még érdekesebbet.
Nemrég néztem, mintha már nem lenne meg az alagút. Vagy csak olyan magas volt a víz?
pastelpiano.blogspot.hu/search/label/Margit-sziget
Anno 2003-ban én is jártam a hely -színen. Látható volt a pillér tövében a széttört márványtábla latin szöveggel,aranyozott betűkkel.
Pár nap alatt eltűnt. Remélem a sínekkel
eggyütt mentették ki azt is.
Jártam itt, klassz volt.
<a href="http://geocaching.hu/caches.geo?id=592">Hídláb</a>
Nekem is 2011-ben volt meg a hely, a gyerekeknek is nagyon tetszett.

Köszi a posztot!
Nagyon jó a poszt!
Nem hittem volna, hogy a harmincas évekből még maradhattak fenn ilyenek!
@SomiTomi: "mellékvonalon állandó peront is láttam már betonaljakból"

Szemeretelepen is betonaljból van az állandó peron, pedig az ország egyik legfontosabb fővonalán fekszik.