Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"It was a good time to be 27"

2014.03.03. 07:00 :: Hamster

Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine '76 februári, és Ab van Donselaar '76 augusztusi felvételein. Geoffről és Abról már írtam korábban, most Petert szeretném bemutatni, részben saját szavaival.

Image_108.jpg
Közepesen régimódi állapotú ezres az 59-esen, körülötte a keleti blokk jellemző gumikerekű csodáival

A bejegyzés címe Peter bemutatkozásából származik: 1976-ban épp 27 éves volt, és rettentően élvezte. Jól keresett, így hobbijával - a villamosokkal és trolikkal - is sokat tudott foglalkozni. Huszas éveinek közepére bejárta Nyugat-Európát, és úgy érezte, ideje megismerni a szovjet blokk országait is. Kicsit nehézkes volt ugyan utazást szervezni oda, hiszen nem lehetett csak úgy, a vonatról tetszőleges helyen leszállva az első szállodában megszállni, de '74-ben így is eljutott Lengyelországba, '75-ben Jugoszláviába és Romániába, '76 februárjában pedig hozzánk.

Image_34.jpg
Favázas motorkocsi fordul két póttal a Visegrádiból a Kádár utcába

Malévval érkeztek, az Astoriában szálltak meg, és hamar jelezték a csoport idegenvezetőjének, hogy őket nem nagyon fogja látni a továbbiakban, hiszen a fővároson kívül Debrecenbe, Miskolcra és Szegedre is el akartak jutni. És pont ezt tették. Nagy megkönnyebbülésükre nem volt semmi gondjuk a fotózás miatt, ellentétben Jugoszláviával és Romániával, ahol ha épp nem a rendőrséggel gyűlt meg a bajuk, akkor az éber civilekkel. Sok külföldi villamosfotós ismerősömmel ellentétben Peter nem lett visszajáró vendég, neki a magyar villamosok és trolik csak egy pontot jelentettek egy hosszú listán, de kellemes emlékekkel távozott - és rengeteg fotóval. Talán pont azért, mert nem tervezte, hogy visszatér, hasonló érdeklődésű ismerősével nagyon aprólékosan bejárták a budapest hálózatot (is), és rengeteget fotóztak.

Image_58.jpg

Egykor ilyen helyeken is villamos járt Pesten: nagyjából klasszikus kasztnijú 1500-as a 64-es Vezér utcai, egyvágányos szakaszán, nagyjából itt. Ahogy említettem, Peter nem egyedül járt nálunk, így majdnem ugyanez a pillanat megvan néhány méterrel arrébbról is, Alan Murray-Rust fényképén. Valakinek nincs kedve olyan szoftvert fejleszteni, ami két vagy több kép alapján valósághű 3D-ben rekonstruál jeleneteket? :)

Image_52.jpg

'76 késő telén a Szent Korona útjának sarában csörömpöl a 65-ös villamos - igaz, akkor még Lenin útjának hívták. Ma kicsit kevésbé bukolikus a hangulat, de így se egyszerű elképzelni, hogy itt egykor vágány húzódott. Sőt: vágányok, mert ez a szakasz eredetileg a Keleti és a Nyugati pályaudvar közötti külvárosi HÉV vonal részeként épült, két vágánnyal. A másik sínpárt a második világháború után szedték fel, így jött létre a legemlékezetesebb egyvágányos külvárosi vonal, ami egészen 1980 januárjáig működött. A vágány néhány évig még megmaradt, különleges attrakcióként jó ideig keresztezte az M3-as autópálya bevezető szakaszát.

Image_54.jpg

Az egyvágányú vonal kötelező "attrakciója" volt a Szerencs utcai kitérő, ahol a két irány kocsijai kikerülték egymást, jelzőbotot cserélve. Az ötvenes évek második felétől az ország régebbi villamosaira oly jellemző Füzesi acélvázas kocsiszekrény két eltérő kivitelét látjuk azonos sorozatú ikerkocsikon, már csak ezért is klassz ez a kép. Meg azért, mert emberek is látszanak rajta - vajon a helybeliek felismerik őket? Az elbeszéléseik szerint elég családias vonal volt a 65-ös mindenki ismert mindenkit: utas a vezetőt, vezető az utast.

Image_142.jpg

Mint írtam, Peter a vidéki üzemeket is végigjárta, itt épp a diósgyőri Táncsics Mihály téren járunk. A képen látható motorkocsi is Füzesi jellegű kocsiszekrénnyel rendelkezik, ráadásul különleges története van. Eredetileg a Budapest-Budafoki HÉV favázas kocsija volt 35-ös, majd M2035 jelzéssel. A HÉV kocsit '51-ben acélvázasították, pontosabban még használható berendezéseit átpakolták egy ehhez hasonló, új gyártású kasztniba. De a lekopaszított favázas járgányt se dobták ki: ismét motorkocsivá alakították, és Miskolcra küldték, 78-as pályaszámmal. '59-ben acélvázasították ezt a kocsit is, akkor kapta a képen látható 41-es pályaszámot. És még mindig nincs vége! '77-ben ugyanis selejtezték, de nem vágták szét, hanem eladták Szegedre, ahol '87-ig SZ IV jelzéssel szolgálati járműként használták. Igazából persze abban a járműben már nem sok lehetett az 1912-ben gyártott HÉV kocsiból, de azért érdekes pályafutás, nem?

Image_148.jpg

Miskolc után Szeged, pontosabban Kiskundorozsma, ahová 1950 és 77 közt járt át a szegedi 7-es. Hihetetlennek tűnik, hogy itt villamos járt! Sajnos debreceni fotót nem kaptam Petertől, így a harmadik vidéki villamosüzemről most nem tudok képet mutatni...

Image_25.jpg

Legutóbb valaki azt állította kommentben, hogy még a Flórián Üzletközpont építése előtt lebontották a tér sarkán álló díszes öreg házat. Ez nem így volt, itt a bizonyíték rá: már látható az építés alatt álló korabeli pláza, de mellette még állnak az öreg épületek is. A Szőlő utca/Vörösvári út/Vihar utca kereszteződésben vagyunk, ahol ma is jár villamos (bár pont ma nem, mert épp felújítják), de nem ugyanott: az utca akkoriban a mai lakótelepi parkoló helyén futott. A képen látható ZiL billencs se rossz, de a villamos még különlegesebb: egy technikailag a Stuka és az UV közti átmenetet képző, alumínium szerkezetű UZ motorkocsit látunk a Bécsi út és a Váci út közt ingázó 33/A járaton. Az '58/59-ben épített két ilyen kocsi közül a képen látható ma is megvan: néhány éve a Fehér úti főműhely elhatározta a felújítását, de a projektet végül leállították.

Image_20.jpg

A bejegyzés végén két UV-s kép: az elsőn a pestszentlőrinci Béke teret látjuk, 50-es villamossal, platós Roburral és volános csuklós Ikarus 620-assal... illetve az előtérben a '75 augusztusában megszüntetett 40-es villamoshoz vezető üzemi vágányokkal.

Image_30.jpg

Azért valahol vicces, hogy akkoriban ugyanolyan villamosok közlekedtek Pestlőrincen, mint a Nagykörúton - igaz, a legöregebbek közülük akkor már közel húsz évesek voltak :) A házak szerencsére nem sokat változtak ezen a helyszínen, csak a neonok tűntek el, például jobbra a Halló Báré, vagy a távolban a "Novhéten" (Oktogonon) a Tungsramé. Egyébként két akkori gumikerekes látványelemet is láthatunk: a bal oldali Zsiguli fényszóró alatti irányjelzői nem sárgák, hanem vízszínűek (asszem a korai VAZ 2101-eseken volt így; tessék megnézni, hogy mögöttük a fehérnek már sárga van), a fehér Trabant fényszóróit pedig fekete gyűrűk díszítik (ami szerintem öregíti az amúgy aranyos arcú jószágot). Sőt, a Trabinak az ablaktörlőin is vannak valami piros extra lapátok, szóval az egy racsing kivitelű gép. Még hogy akkoriban minden autó egyforma volt! ;)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.

39 komment

Címkék: budapest város szeged elveszett miskolc villamos utcakép 1976 kulfoldi szemmel Peter Haseldine az ember az objektív mögött

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr95825023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Béke téren a villamos mögött látható emeletes épületről tud valaki bármit? Milyen funkciója volt, miért és mikor bontották le?
Azért nekünk is megvan a magunk berlini fala az ottfelejtett, félbevágott sínekkel...

https://www.google.com/maps/@47.546173,19.116803,3a,90y,148.31h,80.69t/data=!3m4!1e1!3m2!1snyYNc6aVFtGE6ZV83oR4RQ!2e0

https://www.google.com/maps/@47.545458,19.117895,3a,75y,299.8h,78.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1sm9ptDCVwGf_CEmets_lYGQ!2e0

A különbség csak annyi, hogy ránk ezt nem kényszerítik, mi ilyen csövesen szeretjük.
Nekem - szegediként engedtessék meg - a kiskundorozsmai kép tetszik a legjobban. Magam is foglalkoztam egy keveset a 7-es, dorozsmai villamos történetével, de fotót nem sokat láttam róla. Majd' negyven év alatt nem túl sok változott ezen a környéken. Legalábbis a kép jobb oldalán. Ott a "zöldsávba" épült egy kerékpárút, de az épületek majdnem mind ugyanazok, a villanyoszlopok ugyanazok, a fák ugyanazok. A változások a kép bal oldalán történtek. A villamos melleti kapubejáró ma is megvan, szerintem a járdalapok is ugyanezek, csak a következő épület helyett áll egy újabb, az oszlopok, a megálló, a vágány és a bengáli tűnt el. A villamosból meg a képen látható módon az utasok tűntek el 1972. után. Éppen ez volt az oka, hogy a kép készítése után 1 évvel úgy számolták fel ezt a vonalat, hogy még csak pótló buszjáratot sem kellett indítani helyette, mert azt a néhány utast a párhuzamos buszjáratok símán felvették. Viszont a képen látható sarkon mindig is csak a villamos állt meg, ott buszmegálló korábban sem volt és ma sincs. Sőt, a városi buszok az egy sziksófürdői járat kivételével már nem is erre járnak. A Dorozsmai utat 1980-ban építették át 2x2 sávosra, ráépítve a városközpont felé tartó sávokat a villamos egykori nyomvonalára. Szó szerint kimondható, hogy Kiskundorozsmán semmilyen nyoma nem maradt annak, hogy arrafelé valaha villamos közlekedett. Kb. egy éve hallottam egy kezdeményezésről, hgy a régi végállomásnál levő - azóta is meglevő - ABC-áruház falára legalább egy emléktábla kerüljön, de ebből egyelőre nem lett semmi.
Bocs', ha túl hosszú voltam.
A 65-ösös képekért nagy köszönet :)
"Még hogy akkoriban minden autó egyforma volt! ;)"

Tiltakozom! Akkoriban igazi színkavalkád volt az utakon! Piros, zöld, fekete, barna, sárga, kék, a fehér és szürke különböző árnyalatai, ma meg: fehér, metálszürke, fekete. Néha metálpiros vagy metálzöld. Esetleg pezsgő.
Csodás képek! :-)
-Mit szólnak a "szerzők" (Geoffrey, Peter, Ab stb.) az oldaladhoz és a rengeteg fotóhoz az elvesztett sínekkel kapcsolatban? Megnézik néha, visszajárnak? Mesélnek?
Az ismerettségi körükben megemlítik, hogy küldjenek neked még képeket ha vannak?

-Van olyan része a pesti hálózatnak ami "nagyon kéne" de még eddig nem került elő senki albumából? :-)

Vajon mi rejtőzhet még a mai 50-60 éves külföldiek gyűjteményében...?!
Hams, ha a képeidre kattintva lennének nagyfelbontású képek is, lenne esélyünk a piros ablaktörlőt meg a fehér indexbúrát látni. Így legfeljebb elhisszük neked :-)
@Traktoros: Egyetértek!!
-Nézzetek szét ma egy piros lámpánál... :-(
Szürke, grafit, fekete, fehér, esetleg pezsgőszín. Régen tényleg sokkal színesebb volt az autópark.
@nyelv-ész:

Ez a vonal a belvárosból indult kifelé ipari övezeteken át, két helyen szintben keresztezve vasúti fővonalakat míg kiért az akkor még önálló község Kiskundorozsmára. Több tényező pecsételte meg a sorsát, pl. elég rossz nyomvonalon, nagy kerülővel érte el a belvárost, illetve a kiskundorozsmai vasútállomásnál 10 percen túl is zárva tartható sorompó volt. Egy megállóval ettől a sorompótól befelé a belváros felé (DÉLÉP-telep) 1972-ban elvágták a vonalat. A belső szakaszon idáig hosszabbították meg a helyébe lépő 3-as vonalat, míg a 7-es ettől kezdve csak a Délép-telep és Kiskundorozsma közötti külső szakaszon járt. Ez tehát egy átszállási kényszert eredményezett - bár nem kellett másik jegyet lyukasztani - s ezt díjazták azzal az utasok, hogy átszoktak a párhuzamosan közlekedő buszjáratokra. De többször változott fennállása alatt a 7-es belső végállomása is. Az 1972-es évben például csak a Kálvária térig járt, innen a belváros felé át kellett szállni a 3-asra.
Ha jobban megkapargatjuk a dolgot, akkor eljutunk oda, hogy ez az egész az 1968-as közlekedési koncepció alapján végrehajtott tudatos elsorvasztás volt. S nem ez az egyetlen ilyen módon megszüntetett villamosvonal Szegeden.
"Valakinek nincs kedve olyan szoftvert fejleszteni, ami két vagy több kép alapján valósághű 3D-ben rekonstruál jeleneteket?"
Valakinek nincs kedve ma 3D-s fényképezőt venni, hogy 30 év múlva ne kelljen ugyanezt kérdezni? :)
@cserepfalva: "Van olyan része a pesti hálózatnak ami "nagyon kéne" de még eddig nem került elő senki albumából?"

A 14-es régi, istvántelki vége:
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/istvantelek.html
Valamiért mindenki kihagyta :(
@Hamster: A fészbúkon Komjáthy Zoltán oldalán van egy olyan fotó, ahol a Lebstück Mária utcába menő sín már nem látható, de a helye annál inkább kivehető a macskaköves úton.
@Generic Jingle: Arról még sínekkel is van kép a belinkelt oldalon. Onnan tovább van erős hiány.
@Hamster: Még egy tipp: az Újpesti Helytörténeti Gyűjteményt kellene felkeresned, van egy pár fotójuk, csak nem nagyon publikálják őket.
Még egy tipp: Újpest-Káposztásmegyer oldalt a fészbúkon bejelölni, és onnan vadászni a további képeket. Rengeteg villamosos van.
hehe,a jó öreg bengáli, mint szuburbánus lrt :) megelőzte a korát. de legalább azt, ha már más járművet alulmotorizáltsága okán képtelen lett volna.

ja, a villamost nem újítják fel, hams, csak a vágányzatot. ezt tudnod kéne.
Nagyon kemény cucc! Köszönjük szépen.

És a Keletitől a Nyugatiig járó H járat is kemény, nem tudtam. Pláne, hogy kétvágányú volt.
Amúgy a 150a vasútvonal második vágányát is így szedték fel, semmi köze a békediktátumhoz. Kellett az anyag. Román fővonalakon is volt ez így (pl. a konstancain).
Pestlőrincen a külső Üllői úton milyen szép régi kandeláberek tartották a villamosvezetéket.
@Generic Jingle: nem azért, de ott a képek 90%-a Hampage, Fortepan vagy az az antik képeslapos honlap összelopkodva.
Köszönet az újabb adagért: keményen addiktív az anyag, amit tőled kapunk, de mit érne az élet nélküle? Most például a Szent Korona úti kép az, ami visszavitt a gyerekkoromba: köszönöm!:)
@Hamster: arra nem gondoltál esetleg, hogy a közelmúltban eltűnt dolgokról is legyen poszt? Pl. a 14-es villamos régi végállomása Káposztáson stb... gondolom azokról van saját fotód is, és pl az is már vagy 15 éves sztori. köszi
14-es villamos istvántelki hurokvágányáról nagyon-nagyon hiánycikk a régi fotó. Pedig lett volna ott mit fotózni: az egyik sarkon a villamos csak úgy tudott befordulni, hogy a vágánya a szemközti oldalon lévő ellenirányú sínpárba fonódott be egy pár méteren, hogy be bírja venni az ívet.

A balirányú közlekedés idején még vágánykereszteződés volt itt, de a jobbra tarts bevezetésekor nem akarták megfordítani a hurok bejárási irányát. Ezért lett a vágányfonódás.

Erről sajnos abszolút hiánycikk a régi történelmi villamosos fotó. Pedig ugyanezekből az évekből gazdag, színes villamosos felvételgyűjteményeket láthatunk itt ezen az oldalon külföldi szerzőktől, szerte a városból.
Furcsa ilyen szinte puszta közepén menő villamosokat látni, bár nem tudom, miért, a 41-es vége még ennél is inkább pusztavillamos.
Csak nekem furcsa egyébként, hogy a pótkocsi nevű intézmény eltűnt a villamosközlekedésből?
@SomiTomi: Manapság az egyterű, alacsonypadlós, penthouse villamosok divatoznak, tehát igen, lassan a két motorkocsisok is eltűnnek.
@hatja: Nem, nem fotóztam le a 14-es régi végállomását. Egészen 2000 nyaráig úgy voltam, hogy mások jobb fotósok, megörökítenek mindent, és inkább másra kattogtattam. Persze nyilván tudnék ezekről is fotót kérni, de most inkább az 1-es közvágóhídi végállomása, amiről szeretnék "régen és most" képet csinálni ;)
@Fricy: Szia! Nem tudom mire gondolsz, de a villamos mögötti épület most is ott van, csak a guglis autónak más a látószöge, azért nem látszik olyan magasnak. A funkciójáról nem tudok, de gyanítom bolt van az aljában.A mostani végzár előtt pár méterre van az ipari vágányleágazás, kerestem az aszfalton árulkodó nyomokat, de így képen nincs, majd helyben próbálok:-)
@agresszív kismalac: Nem tudom, hogyan lett belőle helló, javítottam :)
A két kép a 65-ösről Priceless, köszi. Helyiként különösen sokat jelentenek.
Kérni szeretnék Hamstertől: az ötvenes évek közepén gyakran utaztam az 59-es járattal, a farkasréti Denevér utcába. Magas építésű, sínfékes, szóló kocsik jártak akkor,ha jól emlékszem 1070-1080-s típusszámúak voltak. Szívesen megnéznék egy fotót valamelyikről!
Előre is köszönöm, ha van ilyen a gyűjteményben: czjanos
@hatja: Nem tudom, hogy most az említett úr Facebbok oldalára vagy az Újpest oldalára gondolsz, de utóbbi esetben nem azt írtam, hogy nincs "átfedés" (hogy PC legyek) más oldalak tartalmával, hanem azt, hogy bizony találni ott olyat is, amit máshol nem, pl. pár kép szerepel náluk az istvántelki vonalról is.
Fantasztikus időutazásban volt ismét részem. Köszönöm!
Egyébként Peter nagyszerű fotós volt már akkoriban is, mert minden képe perspektivikusan korrigált. Látszik rajta hogy nem csak szerette amit csinált de értett is hozzá.
@Chubbie: Valóban. A zoomolás zavart meg.
Ritkán kellemes olvasmány és látvány volt.Visszahozta szép emlékeket amikor a 13 villamos még kijárt az ecseri piacra,és a váltóbotot a kitérőkben átadták a szembe jövőnek,mivel egy sínpár állt a forgalom rendelkezésére.Ez a vonal az itt lakók és erre utazók társadalmi munkával épült.Talán az akkori vezetésnek nem kellett volna villamos ellenzőknek,busz imádóknak lenni.A régi dolgokat nem kell kidobni,ha nem megbecsülni,gondozni,modernizálni kell.Köszönöm az emlékeket és az írást.
Érdekes... Én egy időben sokat voltam a Vezér úton. És csak a bukfencekre és a Bengálikra emlékszem, 1500-asra nem. Valószínüleg nem voltak annyira attraktívak, mint a másik két típus és ezért nem rögzültek.
A 64-esről szóló link utolsó színes képén a villamos mögötti térben van egy 15 emeletes ház. Itt lakott az édesanyám. A képen nyitva van az ablaka, vagyis akkor éppen otthon volt szegény...
süti beállítások módosítása