Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (56) autók (65) bach (5) balaton (21) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (705) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (237) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (30) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (285) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (25) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (22) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (54) gitár (27) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (15) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (656) képregény (94) kérdés (5) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (37) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (314) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (9) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (28) nosztalgia (170) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (9) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (61) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (9) popkultúra (106) pozitívum (12) pozsony (10) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (26) rock (60) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (18) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (184) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (32) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (86) überzenészek (16) utazás (252) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (362) városkép (83) városliget (8) vasút (330) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (608) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (222) zene (158) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosvezető-oktatás a Beszkártnál

2014.03.12. 16:00 :: Hamster

A múltkori, 1941/42-es budai életképek után ismét BSzKRt korabeli képek landoltak a postafiókomban, ezúttal Adorján Pétertől, aki Nagy Antalné jóvoltából oszthatta meg velünk Vida Ferenc hagyatékát. Túl sok információt nem kaptam hozzájuk, úgyhogy ha valakinek eszébe jut valami: felismer valakit, tud valami plusz részletet, nyugodtan írja le kommentben!

Scan_Pic0008.jpg

Valószínűsíthetően a régi hűvösvölgyi végállomáson várakozik indulásra ez az S típusú villamos 1931. július 6-án - vélhetően egy tanfolyam végének örülnek a résztvevők. Az öltözet, főleg az oktatótisztek egyenruhája elsőre is feltűnő, ezen felül érdekes még a kocsi oldalfalának alsó, fehérre festett részében a reklám, illetve az ablakok elé leengedhető árnyékoló vászon. Előbbi azt mutatja, hogy a bevétel már akkor is fontosabb volt, mint az egységes kinézet, utóbbi pedig ma is elkéne nyaranta, nem?

Aki ilyen villamossal akar utazni, ma is megteheti, a BKV 611-es számú nosztalgiakocsija ugyanis ilyen típus - bár értelemszerűen nem BSzKRt, hanem korábbi állapotra felújítva.

Scan_Pic0010.jpg

Másik tanfolyam, néhány évvel később: Q típusú kocsi várakozik 1934. június 7-én a kelenföldi kocsiszín akkor még szinte új csarnoka előtt. A korabeli utcakép jellegzetes része volt az alsó fehér sávban csak félig látható fejfájás-csillapító pasztilla reklámja, ami Beretvás Tamás kőbányai gyógyszerészmester találmányát hirdette. De vajon ki lehet a kalapos, óraláncos úr a csoportosulás közepén? Esetleg a vizsga hatósági biztosa?

Scan_Pic0009.jpg

Ugyanott, ugyanakkor. A balról negyedik ablakban a fiatalember esetleg a sikeres vizsgát bizonyító oklevelet mutatja a fényképezőgépnek?

Ilyen villamos is van (ugyancsak korábbi állapotban), a szentendrei múzeumban. Működőképes, de nem szokták használni, mert régi, viszonylag gyenge, érzékeny szerkezet, vigyázni kell rá.

Scan_Pic0011.jpg

Egy másik tanfolyam csapata, 1934. szeptember 15-én, ezúttal egy középbejáratú kocsi előtt pózolva. A képeket nézegetve jöttem rá, milyen keveset tudok a villamosüzem személyzeti oldaláról, jelesül arról, hogy mit jelentett pontosan a különböző színű egyenruha, a rangjelzések a galléron. Aki ismeri ezek jelentését, ne fogja vissza magát, meséljen a kommentek közt!

Scan_Pic0002.jpg

Egy másik középbejáratús kép - vajon mit jelenthet az, hogy a rajta látható urak többsége civilben látható? Elképzelhető, hogy nem járművezetőkről van szó, hanem mérnökökről, tisztviselőkről, akik valamilyen bejárás, műszaki próba miatt voltak jelen?

Scan_Pic0012.jpg

A kép hátulján található felirat szerint a 1937. március 8.- április 20. közti tanfolyam résztvevőit láthatjuk a külső Váci úton, a Fóti útnál, ahová akkoriban egyébként a 87-es jelzésű villamos járt. Jobbra hátul felismerhető a cérnagyár jellegzetes kéménye.

Scan_Pic0013.jpg

Ugyanaz a tanfolyam valamelyik telepe udvarán, egy négyablakos Q kocsi előtt.

Scan_Pic0004.jpg

A most következő képekhez sajnos nem tudok dátumokat kapcsolni, de valószínűleg hasonló alkalmakkor készülhettek, tanfolyamok emlékére.

Scan_Pic0003.jpg

Érdekes váltás a korai, laternás tetejű kocsik után ez a 2900-as. Jó sokan vannak, és ismét többségben a "civilek". Vajon mi lehetett az apropó, és hol járunk?

Scan_Pic0005.jpg

Még jobb a hangulat, egy kis gömb alakú "életmentő" is befigyel a vidám társaságnál. A helyszín nem ugrik be, csak azt érzem, hogy ha valaki megmondja, hol készült a fotó, nagyon mérges leszek magamra, amiért nem ismertem fel. De valaki mondja meg, mert már fáj a fejem, annyit néztem :) Érdemes megnézni a kocsi utasterében felakasztott kalapokat is.

Scan_Pic0007.jpg

Scan_Pic0014.jpgItt már végképp osztálykirándulásos a hangulat, csak az egyenruhások igyekeznek őrizni a komolyságukat. Talán épp mindenki túl van a sikeres vizsgán? Balra egy favázas ezrest is láthatunk, pótkocsival.

Illő pár szót ejteni a képek közös nevezőjéről, Vida Istvánról is, aki eredetileg a BÚR-telepen dolgozott - először mint kalauz, majd a kocsivezetői beosztáson át egészen oktatótiszti beosztásig jutott. Az ő fia volt Vida Ferenc, aki a SZAÜ/FAKV/FAÜ-nél kezdett kalauzként, majd az '50-es évek elején került a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottság Közlekedési Főosztályára Daczó József (későbbi BKV vezérigazgató) beosztottjaként. A képek az ő lányától, Nagy Antalné, született Vida Máriától - aki maga is 35 évig dolgozott a BKV-nál - kerültek Adorján Péterhez. Egy igazi közlekedési dinasztiáról van szó, ami önmagában is figyelemreméltó!

Jobboldalt egy igazolványképen láthatjuk Vida Istvánt, a bal alsó sarokban a BSzKRt díszes szárazbélyegzőjének nyomával. Lent szintén ő látható kollégáival, valamelyik telepen.

A képekért köszönetet szeretnék mondani Nagy Antalné Vida Máriának és Adorján Péternek! Kérem az ilyen profilú weboldalakat és facebook csoportokat, hogy próbáljanak ellenállni a "levágom a feliratot/rárakom a saját vízjelemet" jellegű késztetéseknek, tiszteljék meg ennyivel a képek készítőit! Köszönöm.

Scan_Pic0006.jpg

19 komment

Címkék: budapest város villamos utcakép

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr835855605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Remek anyag. Hihetetlen hangulatúak tudnak lenni az ilyen rögtönbzött életképek...
A második-harmadik képen az 1362-es hegyipályás Q kocsit látjuk. Két hatablakos Q motorkocsi maradt összesen a 40-es években, ebből az utóbbi volt hegyipályás, és a másik pályaszáma 1320 volt. Gyaníthatóan a nyolcadik képen is ez a kocsi látható, de már reklám nélkül az alsó fehér csíkban.

Ugyanez a kocsi látszik ezen a képen elöl, már Debrecenben:
villamosok.hu/nza/qtipus/dkv53.jpg

A kilencedik kép a 2925-ös (későbbi 2997-es ikresítés után).

Az utolsó villamosos kép a hűvösvölgyi végállomás, baloldalt a pótkocsis szerelvény a hurokban fordul.
Az utolsó előtti villamosos kép szerintem a Bácska utca, a BHÉV vonal kiágazásával. Itt már a BHÉV időszakban is csak egyvágányos kapcsolat volt.

Lásd:
kepfeltoltes.hu/140312/1217188613Clipboard02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
(ezen az 1930-ban elbontott kapcsolatok is látszanak)

(Nem vagyok azért halál biztos benne.)
Most hogy nézem ezt a rajzot:

kepfeltoltes.hu/140312/1217188613Clipboard02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

feltűnt, hogy itt még a BHÉV vonal a Magyar utca utáni első utcába kanyarodik be (mai Öregfalusi utca), azaz ez lenne a helyszín:

https://www.google.hu/maps/@47.564445,19.120697,3a,75y,132.22h,72.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-OGD59QQfZ8Oq0x4eWyvMw!2e0

Ez azért érdekes, mert a 65-ös villamos korszakában ugyan majdnem ugyaott volt a kiágazás, de a villamos már egy utcával odébb ment, a templom mellett, itt:

https://www.google.hu/maps/@47.563848,19.119831,3a,75y,96.26h,81.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sKvDqdDFM8-GLp0o-Cxsejg!2e0

Lásd ezt az FVV időszaki rajzot, itt már a 65-ös kikanyarodik a Bácska utcába (a Rp-Újpest felüljáró ez esetben még a régi egyvágányos villamos felüljáró):
kepfeltoltes.hu/140312/Clipboard03_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

(Aztán amikor az Árpád úti felüljáró elkészült, akkor odébbment a 65-ös végállomása, mert a Bácska utcába beköltözött a 10-es és az 55-ös villamos.)
@N_Z_A:
kepfeltoltes.hu/140312/1217188613Clipboard02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

"feltűnt, hogy itt még a BHÉV vonal a Magyar utca utáni első utcába kanyarodik be (mai Öregfalusi utca)"

Illetve nem is az Öregfalusi utcába, hanem a mostani téglablokkos ház helyére, vagy közvetlenül mellé.
m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/villamos3/Scan_Pic0003.jpg

Ezen a képen meg legalább három vágány van egymás mellett. De egyelőre fogalmam sincs, hogy hol lehet a helyszín. Gyanús, hogy valamelyik kocsiszín udvara.
Tudom, hogy fekete-fehérek a képek, de nekem akkor sem stimmel valami. Az 1. és az 5. képen a villamosok ablakok alatti része túlságosan sötét ahhoz, hogy eredetileg sárga legyen. A 2. és 3. kép határeset. Eddig úgy gondoltam, hogy a beszkárttal a villamosok festése egységessé vált. Vagy mondjuk 1931-ben még jártak BKVT-barna kocsik Budapesten (hűvösvölgyi vonal, ha jól tudom, eredetileg úgyis a bkvt-hez tartozott)? Vagy az egységes "arculatot" később alakították ki? Megannyi kérdés... :)
@Trónkövetelő: Az akkori filmanyagok kémiájában volt valamikor egy erős váltás. Lehet, hogy nem pontos, amit mondok, de a pánkromatikus filmek előttiek nem egyformán voltak érzékenyek a különböző színekre - pontosabban asszem tán a vörösre nem voltak szinte egyátalán, tehát minél közelebb állt valami a vörös tartományhoz, annál sötétebb lett a képen. Ahogy aztán haladt előre az idő, jobb filmek jöttek, amik már nem küszködtek ezzel a kihívással.
Az 5600-as kocsin ott a téli ajtó. Két részben csukható. Fantasztikus fotók. A rangjelzésekről semmit nem tudok, de mostantól azon leszek, hogy bepótóljam. (FAV 20)
@Hamster:
Lehet, hogy igazad van, de egy apróság mégis zavar még mindig:
Az 5. és a 3. képen jól látszik a villamoson a Budapest-címer, amin a korona, a griffmadár és az oroszlán ugyebár a sárga szín valamelyik árnyalatát alkotják, és nagyon élesen elütnek a környezetüktől, annál jóval világosabbak, pedig gyakorlatilag egyszínűeknek kéne lenniük a villamos sárgájával. Szóval én változatlanul arra gondolok, hogy ezek a villamosok _nem_sárgák.
Ez a VEKE-s cikk azt mondja:

"Budapesten a BSzKRt 1929-es megalakulásakor határozták el az egységes színtervek bevezetését. 1932-re fejeződött be az egységesítés az autóbuszoknál a sötétkék/ezüst, a villamosoknál a sárga/fehér/barna színkombinációk alkalmazásával"

veke.hu/2012/08/aki-a-multat-nem-becsuli-a-jovot-nem-erdemli/
A BSzKRt. 1923-ban alakult meg.
Én is meg tudom erősíteni, hogy a sárga színek a régi képeken egészen durván sötétebbnek látszanak, kb az 1VH-ig majdnem feketék, erősen sötétszürkék. A pirosak is sötétebbek a valóságnál, a kékek pedig világosabbak. A két háború között aztán idővel beálltak a megfelelő árnyalatra.
@Ren42:
De akkor a címeren a korona és a kis állatkák miért nem sötétek? Azoknak is annak kéne lenniük, hiszen a valóságban sárgák...
@Trónkövetelő: Szerintem az aranyszínű lehet, az valamiért kevésbé sötétedik. (Teljesen megindokolni nem tudom, csak tapasztalat)
@Trónkövetelő: Honnan tudod, hogy milyen színűek? Csak mert az biztos, hogy nem ugyanolyanok, mint a villamos oldala, pl. itt is látszik egy modernebb színhelyességű képen:
villamosok.hu/nza/2620o.jpg

camerapedia.wikia.com/wiki/Orthochromatic
"Orthochromatic emulsion still has too high sensitivity to blue, generally correct sensitivity to green and bright yellow, but has too low sensitivity to orange and is practically insensitive to red, as it does not register wavelengths longer than approximately 560-600 nm (medium yellow to orange)"
Tehát nagyon éles váltás volt: a sárga még oké, a narancs már nem, a pirosat meg már nem is látta. Ezek a villamosok pedig nem citromsárgák voltak, hanem sötétebbek.

Ami érdekes (végignéztem egy csomó régi képet), hogy a negyvenes évektől a jelek szerint leszoktak a bonyolut címerfestésről, a végére körülbelül egyszínű lehetett, a háború utániak legalábbis eléggé úgy néznek ki. De itt ezeken a képeken még bizony világosabb volt a környezeténél a pajzs körüli díszítés. Jól látszik az is, hogy a kb. piros pajzsa képen szinte fekete.
Én nem is értem, hogy futhattam át ezt a cikket korábban. Rémlik a vita a filmek érzékenyégéről, de nagyon jó volt megint megcsodálni a képeket.
@Albu: Jobb későn, mint... a finomfőzelék ;)