Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Öreg, de megy: az EN57-es

2014.04.04. 07:00 :: Hamster

Gyakran morgok a magyar vasútra, az elavult, kényelmetlen, a mai igényeknek nem megfelelő járművek miatt (is). Ehhez képest vicces, hogy hat évvel ezelőtt mennyire megtetszett egy olyan járgány, amire pontosan ráillenek az iménti jelzők:

IMG_7038.JPG

Az EN57-es villamos motorvonatoknak nincs igazán itthoni megfelelője: 1962 és 93 (!) közt 1400-valahány darab (!) épült belőlük, főleg elővárosi szolgálatra a viccesen hangzó nevű PaFaWagnál. Mivel arrafelé 3000 V egyenfeszültséget használ a vasút (a mi 25 kV váltónkhoz képest), viszonylag egyszerű szerkezetek...

IMG_7042.JPG

... ami - Varsó környékén legalábbis - a belső térre is rámondható. Kemény műanyag ülések, spártai kivitelű utastér...

IMG_7040.JPG

... és nem kimondottan alacsonypadlós beszállás. A képen látható rés abból adódik, hogy Lengyelországban a magasperon jellemző, de úgy tűnik, meg akarták oldani az ilyenek nélküli le- és felszállás lehetőségét is.

Amikor beszálltunk, nem értettem, NZA barátom miért lelkesedik annyira a járműért, aztán amikor leszálltunk, már én is imádtam a mély hangon morgó jószágot. Olyan igazi régimódi búgócsiga - viszont nem olyan vacak futású, mint Budapest NDK eredetű HÉV-ei.

IMG_7039.JPG

Varsóban a Koleje Mazowieckie (Mazóviai Vasút) üzemeltet ilyeneket, többek közt a belvároson is áthaladó, S-Bahn jellegű vonalon. Talán ha három megállót mentünk vele, de nagyon megszerettem az öreg csotrogányt :)

IMG_7037.JPG

Persze az is igaz, hogy a lengyelországi vasúti járműveknek alapból magas a "cukisági faktora", a hatalmas, gülü szemekre emlékeztető fényszórók miatt. Még a nálunk ismert típusokon is ilyen van, például a Szergejen és a Bobón. Most kezdenek leszokni róla: a Taurusra és a TRAXX-ra már nem kellett ráapplikálni őket...

IMG_7033.JPG

Egyébként sokféle festésben találkozni az EN57-esekkel, üzemeltetőtől (is) függően - némelyikben egész modernnek néz ki, például a fentiben.

IMG_7435.JPG

Ez is egy hasonló festés, de itt a jármű oldala bordázott - a harmincvalahány év alatt sokféle kivitelben készültek, például a végén már kevésbé "metrószerű" arccal. A közelmúltban elkezdték ráncfelvarrni őket, de ez szerintem erősen az aranyosság rovására megy. Sőt, a kétezres években megpróbálták továbbfejleszteni is a típust, bár úgy tűnik, nem nagy sikerrel. Mindenesetre el fog néhány évtizedig tartani, mire kikopik az eredeti ezernégyszázvalahány példány, szóval ha valaki esetleg ki akarná próbálni őket, nem kell nagyon sietnie :)

Egyébként a típus helyi beceneve a Kibel, ami a szótár szerint vécét/dobozt/vödröt jelent - valaki meg tudja mondani, hogy ez vajon a bódészerű kasztnira vonatkozik, vagy az utazás minőségét illették a szóval? Esetleg van ennek köze a mi küblinkhez (ami ugye német eredetű)?

12 komment

Címkék: utazás videó képek vasút lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr475875723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első kép alapján nem tudtam eldönteni, hogy ez most HÉV vagy metró :-)
A bordázott kivitel nem lehet, hogy szovjet exportra készült, csak aztán nem lettek eladva? A Szovjetunió vasútjaira jellemző leginkább ez a bordázott kivitel, itt Magyarországon leginkább ugye a 3-as metró szerelvényeiről lehet ismerős mindenkinek.
Szerintem a kibel és a kübli is a német kübel (vödör) szóból jön. De lehet, hogy mindhárman egy negyedik közös őstől származnak.
Kár, hogy leszoktak a nagyfényszórók használatáról, megnéztem volna egy Traxx-ot vagy Taurust két ilyen óriási dobbal az elején.
Egyébként nekem is tetszik ez az izé, kicsit metrószerű, de igazából vonat. Én egyébként is szeretem a régi járműveket, úgyhogy engem a MÁV állapota sem zavar annyira (bár tény, hogy elég elavult a járműpark egy része). Szerintem igazi főnyeremény így utazni: ha Szili jön Bhv-kkal, azért örülök, mert régi; ha Stadler Flirt jön, azért örülök, mert új :-)
Én egyszer Krakkóból Katowicébe mentem egy vonatról lemaradás okán valami UV szerűen zörgős, iszonyú szakadt piros elővárosi vonattal, de az ülések újak voltak benne. Az a baj, hogy nem fényképeztem le, de olyasmi bordázott volt a külseje, mint a szovjet metrókocsiknak.
Egyébként nekem nagy kedvencem ennek a szovjet megfelelője, az RVR ER-2,ER-9 stb. típusú motorvonatok: www.youtube.com/watch?v=_rO1cSx-zZU
Illetve menethangok:
www.youtube.com/watch?v=GNtx9HrbFo0
@ruba: Kizárni természetesen nem lehet, de nem is különösebben valószínű. A bordázott oldalfal ne tévesszen meg senkit, mindenhol előfordul, ahol szélsőségesebb környezeti hőmérsékletnek kell megfelelni és/vagy a felhasznált anyagok, összeszerelési technológia így kívánja. Az észak-amerikai vasúti járműipar legtöbb terméke (Budd RDC, Wiewliner kocsik, metrók és még nagyon sok más) meg a CIWL P/AB30 típusú hálókocsija is bordás oldalú, mégsincs gyakorlatilag semmi közük a Szovjetunióhoz.
@SomiTomi: A típus becenevének magyar megfelelője a "budi".
@SomiTomi: így van, a kübel (volt egyébként kübelwagen is :) a szó eredetije. a német ü a szlávban szinte mindig i, sőt, asszem a jiddisben is. cserébe az ö meg e, vagy ahol ltezik, ë átírást kap, így lesz a mebel bútor szláv testvéreinknél.

ja, és spárta az szparta :)
@otomatik portakal: Érdekes, Európában nem annyira elterjedt, bár most, hogy így írod, beugrott, hogy mintha svéd vasúti kocsik is ilyen bordázottak lettek volna régen. Amúgy pontosan mitől bírják jobban a bordázott falú kocsik a szélsőségesebb időjárási körülményeket? Gondolom valahogy a hőtáguláshoz lehet köze, de nem vagyok egy fizikus, viszont érdekelne, ha esetleg el tudod magyarázni.
@ruba: Szerintem azért, mert akkor táguláskor a bordáknál meg tud hajlani a lemez, és nem keletkeznek benne feszültségek (amitől aztán előbb-utóbb felpúposodik). Kábé ugyanaz a megoldás, mint a felszínen vezetett csövek kurflijai.
süti beállítások módosítása