Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A villamos, ami nem megy sehova

2014.08.07. 18:00 :: Hamster

Bécsben tombol a metrómánia: a 67-es villamos Oberlaa felé vezető ágát 2017-től az U1-es fogja pótolni. Az építkezés miatt a tuját elvágták útközben, ideiglenes hurkot építve neki az Alaudagassénál. Bár az, hogy csak úgy építenek egy hurkot, eleve érdekes, még érdekesebb azonban ez a fura vasúti kocsi az ideiglenes végállomás közepén:

IMG_0361.JPG

Ahogy felirata is elárulja, ez egy egyenirányítókocsi: a betáphálózat váltakozó áramát a villamos által fogyasztható egyenárammá alakítja - azért van rá szükség, mert a vonal eddigi áramátalakítóját a metróépítés miatt lekapcsolták. Érdekes, hogy még megvan: 1944-ben építették higanygőzös átalakítókkal, amiket a hatvanas években cseréltek szilíciumdiódásra. Bécsi villamosbarátok mesélték, hogy a hálózat olyan pontjain használtak ilyen kocsikat, ahol a normál forgalomhoz ugyan elég volt a meglevő áramellátás, de néha kellett valami plusz: például halottak napja környékén a temetőknél. A kocsi jelenlegi helyén egyébként nem a villamossínen, hanem egy külön erre épített talapzat vágányán áll, de azért így is érdekes látvány.

Megyjegyzés: Budapesten is létezett ilyesmi, de az nem átalakított, hanem termelte az áramot: a HÉV két áramfejlesztő mozdonya, amiket szükség esetén a köztemetői vonal mentén is használtak. Egyikük még ma is egyben megvan (a másik elég romos), kíváncsi vagyok, vajon lehetne-e még használni.

13 komment

Címkék: bécs villamos csak egy kép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr656568989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én már régen nem vagyok egy nyelvtannáci, és tényleg sorry, de ez annyira fájóan amely. A villamos, amely nem megy sehova. Ami nem megy sehová, nos, az egy villamos. (Ugyanígy: "a HÉV két áramfejlesztő mozdonya, amiket helyett: amelyeket szükség esetén a köztemetői vonal mentén is használtak".)
Bocsánat! A cikk egyébként szép és jó.
@NKJ: Elnézést kérek, de van egy pont, ahol a nyelv az, ami: kommunikáció eszköze, úgyhogy túlmagyarázni se szeretném: érthető, amit írtam? Szerintem igen. Innentől kezdve jó ez így, a hiperkorrekciót másra hagyom. Mindenkinek jobb lenne, ha írásban se számítana gáznak az, ami szóban bevett - mert szerintem valódi beszélgetésben csak nagyon modoros emberek mondanának itt amelyt. Egyébként pedig pont hogy nem "cikkről" van szó, ez egy blog. Óriási különbség.

Ráadásul úgy nézem, más is hajlamos így gondolni:
www.e-nyelv.hu/2013-11-11/amely-ami-2/
seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/14.html
Már az eredeti kommentben is többször kértem elnézést, no hát, zárásként még egyszer. De akkor is amely. Nádasdy tanár úr amúgy az idolom.
Na akkor most megkérdezem, amit 3 éves korom óta tudni szeretnék!
A Déli pályaudvaron mit csinál az a két mozdonynak álcázott "villamos fűtőgép", amik szintén nem mennek soha sehova?
@kicsipedro: Jujj, ezt tudom, mert egyszer én is megkérdeztem - lehet, hogy pont itt és pont Hamstert! Azokat a szerelvényeket fűtik télen, amik elé még nem kapcsoltak mozdonyt.

@Hamster: Az első dolog, ami eszembe jutott, amikor megláttam a képet: HALF LIFE. Tök szürke, kicsit cyberpunk hangulat. Illusztráció, hogy miért:

trainsingames.com/articles/halflife2
@Sam. Joe: Wow, köszönöm! És ezekből csak kettő van?
@kicsipedro: Sok van belőlük elszórva az országban, nagyobb állomásokon, pályaudvarokon. A Déliben is van egy harmadik hátul a tárolóvágányoknál, de azt hiszem a Nyugatinak és a Keletinek is megvannak a maga fűtőgépei. Az rejtély számomra, hogy a Délis fűtőgépek miért vannak az utasforgalmi vágányok végén.
@kicsipedro:
Nem, több is, pl. Székesfehérváron is van ilyen. Ezek egyébként igazi mozdonyok :)
Igen, azt gondoltam, hogy más pályaudvaron is van. Az volt a fura, hogy a déliben van csak kettő, gondolván, hogy ott elég sok vonat van. De ezek szerint csak kettő-három áll mozdony nélkül, vagy a többiek megfagynak?
@NKJ: aki leírja, hogy nyelvtannáci, az nem lehet nem nyelvtannáci.
@NKJ: Ez nagy lukrafutás volt, az "amely" éppen az irodalmi nyelvhasználatból való, olvasni, olvasni, olvasni:
www.nyest.hu/hirek/ami-es-amely
P1sty, én magam vagyok a meghunyászkodás, de könyörgöm, hogy jön ez ide? A Nyest cikkét természetesen régről ismerem, ettől a szabály még szabály. Az amely abban a pillanatban, amikor meghalok, eltűnhet a magyar nyelvből, de ki a máriakalácsa kérte itt számon Hamsteren az irodalmi nyelvet?!
@kicsipedro: A fűtőgépektől az összes vágányhoz vezet egy-egy fűtési vezeték, a Déliben az ütközőbakokon erre vannak a nagy, piros csatlakozók.
Egyébként ezek nem egészen "igazi mozdonyok", jellemzően selejtezett mozdonyokból "készülnek" (a legtöbb V41 és V42, de néhány V43-asból készült is van már). Tudtommal kiszerelnek belőlük mindent, ami nem kell a fűtéshez, és a legtöbb esetben állandó helyre telepítve működnek. Ezért sokszor áramszedő helyett egy vezetékkel vannak a felsővezetékhez kötve, és a vágányhálózathoz nem kapcsolódó pár tízméternyi sínen állnak.
süti beállítások módosítása