Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Működő jegyautomaták - múzeumban!

2014.08.08. 18:00 :: Hamster

Gyerekkoromban nagyon tetszett, amikor arról olvastam, hogy a kisföldalatti 1896-os megnyitásakor jegyárusító automaták üzemeltek az állomásokon - később aztán azt is megtudtam, hogy ezek nem váltak be, ezért hamar leszerelték őket. Sajnos a budapesti tömegközlekedés technikai színvonala az érintőképernyős automaták idei bevezetéséig körülbelül meg is maradt ezen a szinten: a 2013-ig használt automaták többsége abban különbözött gyerekkorom tekerős jegyárusító gépeitől, hogy tekerés helyett már csak egy gombot kellett megnyomni. (Gyors kérdés: létezik, hogy Csehszlovákiában már a nyolcvanas évek közepén láttam olyan gépeket, amik meglehetősen hasonlítottak a BKV-s képen levőkre?) 

IMG_5684.JPG

Tudom, egy ideje voltak komolyabb, "csomóponti" automaták is, amik sokféle jegyet tudtak nyomtatni, esetleg papírpénzt is elfogadtak, de még ezek is messze voltak mind szolgáltatásban, mind megbízhatóságban attól, amit kicsit nyugatabbra már évtizedekkel korábban látni lehetett. Igaz, elég bonyolultak voltak azok a németországi/osztrák gépek - az átlag magyar turista sokszor nem is próbálkozott a megfejtésükkel, inkább méregdrága egyszeri vonaljegyekkel utazott, mert nem tudta, mi az, hogy Tageskarte vagy Gruppen-Mehrfahrkarte...

IMG_5687.JPG

A müncheni közlekedési vállalat múzeumában a villamosok és buszok mellett természetesen pár automata is ki van állítva - és ami még jobb: működnek is! Van persze pár még régebbi, ennek megfelelően egyszerű automata is a kiállításon, de azokon nem lepődtem meg annyira, mint ezeken. Fentebb balra egy valószínűleg tizenhúsz éves gépet látunk, rengeteg választható jegyfajtával, és LED-es (legalábbis tippem szerint - aki pontosabbat tud, írja meg kommentben!) hétszegmenses számokból álló kijelzővel. Tőle jobbra egy még régebbi, egyszeri vonaljegyeket kiadó gép, Nixie-csöves számjegyekkel - ezeket nem lehet nem imádni! Az automata-sziget "élén" egy már képernyős, de még gombokkal kezelendő példány áll - olyat azért talán látni még itt-ott. Persze lehet, hogy a többi se tűnt el mindenhonnan teljesen, úgyhogy kérem, senki se írja meg, hogy "Oberuntendorfban a múlt héten még láttam egy ilyet vagy olyat, szóval hülyeség az egész írás" :)

IMG_5686.JPG

Érdemes a német szóhasználatot is megfigyelni: ugye volt olyan, hogy Fahrausweisse (~utazási igazolványok), Einzelfahrkarten (~egyszeri utazásra szóló jegyek), itt - egy újabb Nixie-csöves csoda tetején - pedig megismerkedhetünk a nem túl könnyed hangzású Mehrfahrtenkarten (~többszöri utazásra szóló jegyek) kifejezéssel. Biztos nem véletlen, hogy a jobbra látható gép már csak annyit hirdet: "Tickets" - ez ugyan nem kimondottan németül van, de legalább nem ijeszti el a turistákat ;)

Egy rövid videó készítése azért belefért a nagy rohanásba, bár megértem, ha egyesek a fejüket fogják, hogy ennek meg mi értelme volt. A Nixie-csöves számok látványa, és a gépek hangja együtt engem mindenesetre teljesen elbűvöltek - ez az "attrakció" jobban tetszett, mint a valódi metrókocsi vezetőfülkéjében berendezett szimulátor, amin levezettem egy fél vonalat. Érdekes, hogy eddig fel se tűnt, hogy ezek a "sokgombos, egysoros kijelzős" automaták - a nagyvárosokból legalábbis - teljesen eltűntek: újabban mindenütt érintőképernyőket lehet nyomkodni. Persze jobb az, hiszen a képernyőre akármit ki lehet iratni, és a funkciókat, árusított jegyeket is könnyebb bővíteni, de azért jó volt kicsit közelmúltat idézni ezekkel a múzeumi darabokkal!

23 komment

Címkék: közlekedés videó németország technika múzeum münchen jegyek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr786483689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tud bárki bármit a földalatti 1896-os automatáiról? Létezik bármi kép, részletesebb leírás róluk? Nagyon érdekelne. Van bőven szakirodalmam, de mindenhol kb uezt írják, hogy "voltak, de nem váltak be". Vajon milyen volt, díszes fadoboz? Elektromos, vagy full mechanikus?
Egyszer lesz egy Nixie-csöves asztali órám, annyira szépek! Egy ilyen, meglehetősen hűvös és robusztus automatát is mennyire feldob. A BKV automatáit viszont remélem, nem fogják múzeumban mutogatni, az embereknek csak rossz emlékeik vannak miattuk.
Ha kell valakinek igggazi szutyok BKV automata:
bkv.hu/hu/megvasarolhato_hasznalt_eszkozok/jegykiado_automata_20140728

Kár hogy a nyomtató részt nem adják hozzá, poén lenne az előszobámban :D
Bocs, ezt a kihagyhatatlan ajánlatot még ide kell másoljam:
bkv.hu/hu/megvasarolhato_hasznalt_eszkozok/asztali_szamologep

Egy egész oldal a BKV-n egy 500 Ft-os számológépnek!!
A régi zöld meg narancssárga automaták olyanok voltak mint a kocsmai nyerőgépek. Bedobtad a pénzt aztán ha szerencsés volt nyertél egy jegyet, ha nem és ez volt a gyakoribb elnyelte a pénzedet.
@retek: Nekem pont ugyanez jutott eszembe, hogy egy ilyan óra elég király lenne.
@Adani: Én olyanból az életben nem mertem jegyet venni, inkább a "megbüntet-e az ellenőr" nevű hazárdjátékot választottam :-)
Meg kell, hogy mondjam, hogy az érintőképernyős automaták sem működnek. Egy hónapja a Rákóczi téri metróállomáson fél órát kínlódtam a bérletvásárlással, először kártyával, aztán készpénzzel, egyszerűen nem működött, én meg siettem, majdnem agyvérzést kaptam, aztán villamosozhattam a Blahára, ahol a jó öreg pénztárosnál tudtam venni. És nem csak én voltam hülye vagy béna, mert előttem-mögöttem a sorban senki nem tudta használni. Borzalmas, az érintőképernyős automaták katasztrofálisak.
@Trónkövetelő: Multkor, kiprobaltam mind a harom gepet a Hatar uton, de egyikbol sem sikerult semmit sem vennem. 20 percig kiserleteztem a harom geppel, de nem sikerult egy kibaszott jegyet vennem.
Kiprobaltam fem es papir penzzel is, de ugyan ugy nem ment.
Elfogadja a penzt, majd par masodperccel kesobb, mindenfele figyelmeztetes, vagy hibauzenet nelkul visszaadja.
Lehet hogy valahogy mukodik, de akkor meg olyan bonyolult, ami hasznalhatatlan, kitalalhatatlan az atlag ember szamara. Szoval egy idiota volt aki tervezte egedelyezte.
Én még csak jegyet vettem belőlük, de sikerrel: egyszer kápéval, egyszer paypassos kártyával. De most épp egy hete majd mindennap használok ilyenekeket, úgyhogy kéretik nem általánosítani: nem úgy általában az érintőképernyővel van baj...
Akkor ezek szerint én nagygyon mázlista vagyok, mert a hét elején vettem "síma", tehát nem dombornyomott bank kártyával 10-es gyűjtőjegyet a KÖKI-nél lévő BKK-s jegy automatából, mely tokkal-vonóval 2 percet sem vett igénybe. Jó tanács gyűjtőjegy vásárlóknak: célszerű megőrizni mind a gyűjtő fed lapját, mint pedig a nyugtát, ugyanis a masinák egyesével nyomtatják az 1-től 10-ig számozott jegyeket, s így ugyebár nem "classic" tömböt adnak, viszont némelyik okostojás EQ fighter ork kifejezetten arra utazik, hogy büntessen, ha nincs meg a gyűjtő minden kötelező "kelléke"...
@Hamster: Múltkor a Fővám téren akartam jegyet venni az automatából, de egyszerűen le volt fagyva, pénztáros meg nincs, szóval mehettem át a hídon a következő megállóig...
@KissGecihuszár: "némelyik okostojás EQ fighter ork kifejezetten arra utazik, hogy büntessen, ha nincs meg a gyűjtő minden kötelező "kelléke"..."

Amióta fémszálasak a jegyek, azóta nem kell a borítólap az érvényességhez. Az első fémszálas jegyek a narancssárga jegypapír idejéből valók.

Három napja az éves bérletet (akkor volt 2 napja érvényes) gondolta érvénytelennek az útonálló. Második visszakérdezésre sem tudta elolvasni az évszámot, úgy kellett megmutatni neki.
@Hamster:
Ok, akkor magyarázd el a Rákóczi téri automatának, hogy amikor lehúzom előtte a kijelölt helyen a kártyámat, legyen szíves leolvasni. Amíg erre nem képes, addig kár a fáradságért, és a benyomásom szerint a Rákóczi téri metróállomás a 4 db szekust leszámítva teljesen magára van hagyva, pl. jegyárusítás, információ nincsen.
Meg mostanra kezdenek kiütközni a 4-es metró fogyatékosságai: a Rákóczi téren ugyebár 2 pár mozgólépcső van, de én még a reggeli "csúcs"-ban sem láttam, hogy az összes üzemelt volna. Egy lépcső föl, egy meg le, nem is kell több. Kicsit túlméretezték (persze ez nem lepett meg senkit sem)
@Trónkövetelő:

Nekem is sikerült múltkoriban az Örsön lévő egyik érintősből jegyet venni, Paypass kártya és 2 vonaljegy, éves bérletem van amúgy csak a bicikliszállítás miatt vettem jegyet, hogy ha jön az ellenőr a Fogason akkor lyukasztani tudjak egyet. Azóta meg mondták ,hogy 580ft-ért kerékpáros havibérlet is, legközelebb azt veszek ha szállítani akarom a biciklit.
Hams, azt hiszed, hogy ez az oberuntendorf vicces? mert a minap autóztam el grossklein mellett :)
@padorjan: így van, már a régi tömbjegyeket is nyugodtan ki lehetett tépni, és a tömb nélkül használni. (persze az új szabályzatot nem olvastam el, ha kellően rafkósak a bkk-sok, akkor ezt megváltoztatták, és kaszálnak ezerrel :)

@Trónkövetelő: ha nem olvassa a kártyádat, akkor dugd fel neki :)
az egész m4 túl van méretezve, és a rákóczi még ennek a gyenge láncocskának is a gyengébbik szemei közül való. ha majd pár év múlva visszapöngetjük az uniós támogatást, vidám dolgok lesznek itt.
@Trónkövetelő: De megint általánosítasz, azt írtad: "az érintőképernyős automaták katasztrofálisak". Nem, nem azok, az elmúlt három napban féltucatszor használtam olyat - igaz, nem otthoniakat. Ha nem intuitív a menürendszerük, akkor az a jó hír, hogy egész könnyen javíthatók. A paypass-re meg nem tudok mit mondani, azzal nekem a tescóban pl. gondom szokott lenni, az automatánál meg elsőre lepittyent.
Ó, hát az alsó "karácsonyfa"-verzióba (vagy valami nagyon hasonlóba) belefutottam most nyáron Darmstadt egy félreesőbb megállójában. De egy évtizede még Münchenben is volt jópár.

Más: olyan két évtizede, amikor a MÁV-nál újdonság volt a nyomtatott jegy, a közlekedési múzeumban volt nyomtatókészülék. A zöld Herkules (?) monitorral, meg azzal a nyakatekert célbillentyűzettel, bakelitházban. Nyáron gyermekvasutasokat osztottak be oda "dolgozni" vele. Megvan az még?
ejj, a sokkgombonska, a "liftgombos" színe, ahh, szexik.
@Hamster:
Igen, általánosítok, mert normálisan működő, közösségi használatú érintőképernyős készülékhez még nem volt szerencsém, a Mammutban található "tájékoztató" csodaszerkentyűkkel elkezdve :)
Arról nem is beszélve, hogy valami brilliáns "ujjazós" technikára van szükség ahhoz, hogy ne 15 perces kínszenvedés legyen ezeknek a használata. Érdekes módon a telefonommal nincs ilyen gondom.
@Adani: Tavaly(előtt?) a keletiél még sikerült jegyet vennem egy ilyenből. :D
@Trónkövetelő: Én a napokban vettem az Újpest-központban bérletet egy ilyen új érintőképernyős csodából, és semmi gondom nem volt vele.
Nekem ma nem sikerült kerékpárbérletet vennem ilyenből, azt nem tudja valamiért.
süti beállítások módosítása