Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

május 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (55) autók (64) bach (5) balaton (17) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (705) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (235) csehország (17) csörgő (5) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (30) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (279) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (25) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (24) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (22) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (53) gitár (26) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (14) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (248) hamster (5) hangszerek (8) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (651) képregény (94) kérdés (5) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (37) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (314) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (9) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (5) németország (279) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (27) nosztalgia (169) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (9) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (60) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (103) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (9) popkultúra (105) pozitívum (12) pozsony (10) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (58) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (26) rock (60) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (17) szlovákia (16) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (181) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (31) technikatörténet (31) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (316) történelem (27) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (86) überzenészek (16) utazás (247) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (362) városkép (83) városliget (8) vasút (325) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (601) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (221) zene (157) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az "új" villamos régi képeken

2014.08.21. 00:01 :: Hamster

Megszokhattuk, hogy Ab van Donselaar képein legtöbbször olyan villamosokat látunk, melyek már rég eltűntek az utcákról - most viszont egy olyan típus lesz a főszereplő, amit én legalábbis képtelen vagyok réginek látni, hisz még mindig a főváros tömegközlekedésének egyik meghatározó járműve a maga háromszázakárhány példányával: a CKD Tatra T5C5.

A harmincas évek amerikai csúcstechnológiájának ötvenes évekbeli csehszlovák licenszének a hetvenes években kimondottan a magyar igényekre átszabott verziója '78-ban született, az első két protó egy évvel később érkezett Budapestre, a sorozat pedig '80 óta áll az utazóközönség szolgálatában. Ez még épp a hármas metróhoz köthető vonalbezárások és átszervezések előtti időszak, így a még ma is közlekedő kocsik néhány olyan helyen is felbukkantak, ahol már csak az idősebb lakók emlékeznek, hogy egykor villamos járt.

BKV_4083-4084_Ln12_AvD.jpg

Nem tudom, mekkora lehetett a Visegrádi utcából a Katona József utcába kanyarodó ív sugara, de elég rendesen kifordulni látszanak az akkor (papíron) még a Nyugati (Marx) térre járó 12-es villamos forgóvázai! A Kádár utcai hurok már a múlté, és ez az állapot se sokáig állt már fenn, hiszen nemsokára a Lehel (Élmunkás) térig járt a hármas metró. A 4083-as pályaszámú Tatra még ma is megvan, ez a vágány viszont már 23 éve nincs.

BKV_4085-4086_Ln14_AvD.jpg

És ha már Lehel tér: a metróépítés miatt a Váci út szélére kirakott vágányokra se emlékeztet semmi - pedig nem lenne nagy hülyeség, ha a 14-es ma is elmenne legalább a Nagykörútig.

BKV_4096-4097_Ln12_AvD.jpg

A másik irányba nézve még kaotikusabb volt a látvány, bár innen tulajdonképpen csak a munkaterület tűnt el azóta, egyéb téren nem történtek hatalmas változások. A villamosfotósoknak mindenesetre biztos érdekes volt, hogy ugyanott hol ultramodern kockavillamos jött, hol pedig valami őskövület ;)

BKV_4093-4092_Ln14_AvD.jpg

Még a káposztásmegyeri lakótelep első ütemének elkészülte előtt vagyunk, a 14-es az újpesti piac melletti utcában végződik, ahol azelőtt a 8-as villamos végállomása volt.

BKV_4084-4085_Ln10_AEEvD.jpg

Gyerekkoromban ha Vác felé mentünk autóval, mindig vártam, hogy megpillantsam a Megyeri csárda magasságában "az úti menti árokban" végállomásozó 10-es villamost. Valahogy olyan elveszett-elvarázsolt hangulata volt a helynek, amivel szöges ellentétben állt a Tatrák modernsége...

BKV_4086-4087_4084-4085_Ln10_AEEvD.jpg

Itt valami fennforgás lehetett, szegény Izs nem tud bekanyarodni a gyermeki ésszel felfoghatatlan nevű Oxigén- és Dissousgázgyárba :)

BKV_4083-4098_AvD.jpg

Sok káros dolog történt a kilencvenes években a budapesti villamoshálózattal, de az óbudai kocsiszín bezárása és eladása benne van a top 3-ban: az azóta az Orczy téri "Baross" és az Újpest-széli "Angyalföld" remizből kiszolgált 1-es, illetve a Ferencvárosból (!) kiszolgált 17-es villamos garázsmeneti kilométerei valószínűleg már rég túl vannak a Föld-Hold távolságon, a villamosok helyén pedig azt lehet megtekinteni, hogy milyen lehet egy remiz bombatámadás után. Tiszta nyereség mindenkinek, nem?

BKV_4218-4219_Ln1_AvD.jpg

És egy kép, ami erősen hunyorítva akár tavaly is készülhetett volna: az 1-es villamos 1984-es megindulása nagy szám volt, hiszen vadonatúj építésű szakasza is volt, a járművek pedig szintén újak voltak. És esőtetők voltak a megállókban, ahová aluljárók vezettek - az ember úgy érezte, ez tényleg az a "gyorsvillamos", amit ígértek - pedig nem az volt! Ez a kép egyébként '85 júniusa utáni lehet, mert ugyan a járat még csak a Bécsi út és a Lehel utca közt közlekedik, de már három kocsival - az első évben még rövidebbek voltak a szerelvények. És ez a felállás ma is ugyanebben a formában él, úgyhogy ezzel zárom ezt a bejegyzést :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Tudom, egyeseknek menőbb dolognak tűnhet saját név alatt feltölteni őket a facebookra, és "a gyűjteményemből" vagy "találtam" szöveg kíséretében gyűjteni velük a lájkokat, de... á, mindegy. Gondolom, akinek magától nem világos, miért gáz ez, annak mondhatom :-/

25 komment

Címkék: budapest város tatra villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr756621719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Óbuda bombatalálat után: sikerült a háborús áldozatok emléktáblájának sorsát rendezni, vagy az nem volt része a félresikerült mutyinak? : )
érdekes nézőpont, tetszett!
Nekem ezek a kedvenc villamosaim, gyerekkoromban nagyon modernnek tűntek (nem véletlenül), ez a modern-hatás megmaradt. Meg nagy ablakai vannak, világos, a kocsi végében sok hely, fürgén is mozog.
@Albu: Tudom, hogy BKV-s üzemtörténeti és különböző egyesületi oldalakról is próbáltak tenni az emléktábla megmentéséért, de bevallom, nem tudom, mi lett a vége.
@NAR: Csatlakozom, a legjobban eltalált villamos Budapesten. Kényelmes, belül tágas, világos. Én nagyon kedvelem.
"illetve a Ferencvárosból (!) kiszolgált 17-es villamos"
gondolom a budai fonódó megvalósulásával ilyesmi már nem lesz... csak kezdjék már el végre megcsinálni...
Na igen, az Óbuda remízzel szemben lakom, agyrém ez az egész. Semmi értelme nem volt bezárni, és félig lerombolni, majd hagyni szétrothadni. Különösen vicces ez annak ismeretében, hogy amúgy a Ferencváros remízt is eladták vagy 10(?) éve, de egyszerűen nem tudják kiüríteni, mert nincs hová tenni onnan a villamosokat. :D Már többet visszafizettek kötbér, és egyéb bérleti díj címén, mint amennyi a vételár volt.

Közben a Józsefvárosiból Holo-emlékakármit építünk, gondolom, arra volt a legégetőbb szükség... A 4 Tigris helyén meg szabadidőpark (=futballpálya) lesz.

:S

(A Tátrákat imádom amúgy, a legjobban ezekben a tujákban lehet elférni az egész városban.)
@szb9:
És ha a budai fonódót megcsinálják, honnan fogják kiszolgálni? Szépilonáról, Kelenföldről, vagy Budafokról? Nem lesz sokkal jobb így sem, üzemi kapcsolat eddig is volt ezek között a Török utcán keresztül, mégse Budáról szolgálták ki őket. Bár most, hogy lesz közvetlen villamosjárat Észak- és Dél-Buda között, talán. Meg hoznak egy rakat új villamost a felújított vonalakra, lassan lehetne egy új remizt építeni.
A felfoghatatlan nevű gyár nevének második tagja helyesen: dissouSgázgyár (azaz egy s-sel több van benne).
Tényleg, vicces, hogy a "modern" Tatrák ennyi idő után is az nagykörúti Combinok mögött a 2. legújabb típusú villamosok a maguk mindössze 36 évével :)
A hannoverieket 1974 óta gyártották, a ganz ICS-ket meg 1965 óta. És belátható időn belül az ICS-k sem fognak eltűnni.
@Trónkövetelő: A kérdés jogos. A fonódóhoz legközelebb Szépilona van. A 17-est onnan ki lehetett volna adni (az a pár kocsi talán befért volna) de a Török utca nemcsak az autóknak,de a villamosoknak is egyirányú a Moszkva tér felé. (a váltókat kiszedték nemcsak a Margit-krt-Török u. sarkán, hanem a Moszkva téren is) A fonódó kiszolgálására marad: Angyalföld, Fradi, Kelenföld, Budafok. Mindegyik pont a "szomszédban" van.
"pedig nem lenne nagy hülyeség, ha a 14-es ma is elmenne legalább a Nagykörútig"
Pár éve nagyon be voltak indulva, hogy a Deákig visszaépítik a vágányokat. Mostanában kevesebbet hallani erről. Tán süllyesztőbe került a terv? Pedig ha meg lenne, az a 3-as metró felújításánál biztos jól jönne.

"a Ferencvárosból (!) kiszolgált 17-es villamos"
Ez a t ugye a múltidő jele?
@Izo: Ja, és a Tatra-k között is a Pestiek néznek ki a legjobban.
hadd legyek ünneprontó, de én nem szeretem a tatrákat. a dizájn elég hulladék, meredek a lépcső, ahol szemben vannak a székek, ott max a kisfiam lába fér el az enyémmel szemben (ez mondjuk sajnos nem tatra-specifikus dolog). szvsz a tatrákat csípni kb olyan, mint a 200-as ikarusokat szeretni. az is egy nagy tágas hombár, ha egyszer felkapaszkodsz rá :)
@milliliteratura: "a tatrákat csípni kb olyan, mint a 200-as ikarusokat szeretni"

Vékony jégre merészkedtél :)

@poszt:
Nem tudok betelni ezekkel a régi budapesti villamosos képekkel. A nyolcvanas évek elején még nagyon kicsi gyerekként jártam először Budapesten a szüleimmel, és meghatározó élmény volt, hogy mennyi villamos és mennyi sín van szerte az egész városban. Talán emiatt :)
Szinte könnyes lesz a szemem ha megátom a Megyeri csárdánál a síneket... De szerettem gyerekként azt a gyárvárosi romantikát...
@yenoee: Akkor tiszta szívből ajánlom neked, hogy kapaszkodj má fel egy -minima calcula- 20Kg-os babakocsival egy Tatrára, vagy épp egy Hannoverire, de kiegyezem veled egy kocka IK-val is! Ja és ezt tedd má meg mondjuk naponta 4x! Menni fog??? Illetve, először átoperálunk nővé és egy átlag nő méreteivel, erejével kell ezt abszolválnod! Ez így okés??? Jó lenne 10-ig elszámolni, még mielőtt ekkora koronás f@szságokat írsz le, hogy "hűűű,de klassz egy, több, mint 40 éves konstrukció, többek közt ebből a "lényegtelen" szempontból... Ami az "elveszett" viszonylatokat illeti; mivel a BKV (és ne legyenek kétségeink; ebben a jelenlegi BKK/BKV sem sokkal különb, legalábbis egyelőre!) a '70-es évek elejére totál lerobbantotta a villamos infrastruktúrát (nem volt ez alól kivétel az MKV, SZKV, DKV sem, Pécs, Szombathely pedig gyökerestül pusztította ki a villingert, bár ez nem menti fel az akkori Fővárosi Tanács V.B. illetékes elvtársait), így sajnos logikus és kézenfekvő következmény lett az az elementáris erejű pusztítás, mely -egyebek mellett- az M3 vonalának hosszabbításával függött össze, de számtalan olyan viszonylat is elpusztult, melynek vajmi köze volt a metróhoz, mint pl a 8,11,20,36,43,58,64,65, stb, illetve visszanyesték, mint pl a 41-est, vagy épp a 12,14-eseket. S mindez akkor, amikor az "ide biztosan be nem gyűrűző" '73-as olajválság csúnyán begyűrűzött és seggbe billentette a diesel árát is, ezáltal megdrágítva az akkor még bőven előforduló, igen szomjas IK 180, 556 buszok üzemeltetési költségeit, hasonlóan az akkoriban debütáló 1. generációs 200-as buszokéhoz, melyek csúnyán nem annyival elégedetek meg, mint a D10-es Rába mocival "muzsikáló" jelenleg futó társaik.
@Izo: Ha a Lehel tér-Deák tér közötti szakaszt visszaépítenék, akkor a költségek jelentős része visszatérülne, amikor a 3-as metró külső szakaszát felújítják. Több tucat metrópótló buszt meg lehetne takarítani, ha a felújítás alatt a 12-14-es a Deák térig be tudna járni. Ráadásul az utasok is jobban járnának, mert kevesebbet kéne átszállni.
@KissGecihuszár:
Ha naponta 4X megteszi, olyan karjai lesznek, mint Conan a barbárnak, akkor is, ha nő, simán menni fog :)
@Trónkövetelő: Ezt add majd elő kismamák közt, én garantálom, hogy ott helyben meglincselnek! Szerinted a gerincnek, deréknak mennyire tesz jót ez? S most próbálj -talán menni fog, de ha nem, akkor kérdezz meg 1-2 közeli, esetleg mostanság kismama ismidet (feltéve, hogy BKV-znak és nem oly nagymenők, hogy autó van a popsijuk alatt?!), milyen érzéseik vannak, amikor egy régi kocka IK jön, vagy olyan irányba mennek, ahol csak Tatra, vagy Hannoveri, esetleg ICS jár, hogy az NDK HÉV szerelvényekről már ne is beszéljünk- női fejjel belegondolni ebbe az egészbe, s kérlek ne gyere azzal a süket dumával, hogy "dehát mi is voltunk kisgyerekek, a mi Anyáinknak is fel kellett tápászkodni az akkor még csak és kizárólag magas padlós közösségi közlekedési járművekre, oszt mégse esett le az aranygyűrű az ujjukról, estébé..." S hogy miért ne? Csak azért, mert az akkori babakocsik lényegesen egyszerűbbek, s ezért könnyebbek, kisebbek voltak a maiaknál, ez is TÉNY! Egyébként sehol a világ civilizált részén nem téma már ez az alacsony vs magas padló, nálunk csak azért igen, mert az útjaink, vágányaink olyan katasztrófális állapotban vannak, hogy ezek a kocsik nemes egyszerűséggel exponenciálisan esnek szét miattuk. Ez ugyanolyan, mint hogy nekem 3x kellett szilentblokkokat cserélnem a mazda 6 első futóműveinél, pedig azokat a gyári ajánlás szerint csak kb 200ezer Km-nként kell(ene), csakhát a honi úthálózat olyan állapotú, hogy nálunk 50 ezer Km alatt fossá megy.
@KissGecihuszár: nagyon halkan, csak úgy a pusztába kiáltva kérdezném, hogy ha egy kismama nem bírja el, akkor BIZTOS hogy egy lakókocsit kell maga után hurcolnia?
(gy.k.: mindenki csak annyi dolgot vigyen magával, amennyit elbír.)
@Hamster: nem tartozik a blogbejegyzés témájához, de annyira megtetszett a kép, hogy mindenképpen szeretném rá felhívni a figyelmet.
Itt: ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2014/08/25/napi_erdekes_20_kep_626
az ötödik képen (1910 körül. Alacsony padlós villamoskocsi New Yorkban) van egy villamos, amely megoldásait illetően nagyon hasonlít a mi régi kisföldalattinkon használt kocsikéhoz.
@Siposdoktor: Persze, büszkék is rá azok az üzemek, ahol volt ilyen, de gyanúm szerint nem véletlenül nem terjedtek el, még az ottani, az európainál szélesebb utcákon se, durva ki(be)nyúlása lehetett középen :)