Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Páneurópai mozdony

2014.08.30. 03:30 :: Hamster

Pár hete egy este meglehetősen kimerülten vártam a vonatomra a berlini főpályaudvaron. Kedvenc currywurstos helyem már bezárt, úgyhogy valami itt vásárolt szendviccsel próbáltam elnyomni az éhségemet, miközben a forgalmat figyeltem. A Stadtbahnon forgalomkorlátozás volt, így a felső szinten csak regionális vonatok jártak. Aztán befutott egy Taurusos (igazából ez csak az osztrák szövetségi vasút ES64U2/U4-es mozdonyainak neve, de a gyakorlatban mindenki így hívja a többit is) vonat. Persze kamera elő, felvétel...

IMG_2678.JPG

"Jé, tök olyan, mintha magyar szöveg lenne rajta..."-gondoltam magamban a kamera mini képernyőjéről fel-felnézve, ahogy a gép orra kibújt a sötétségből - kicsit ki is billentem a vízszintesből az összazavarodottságtól. Aztán amikor megállt, rájöttem, hogy bár nem magyar mozdonyról van szó, azért tényleg magyar feliratok díszítik!

Az MRCE 009-es számú ES64U2-ese nyár elején kapta a 25 évvel ezelőtti Páneurópai Piknikre emlékező festést, de mivel nem nagyon olvasok vasútbarát oldalakat, számomra meglepetés volt a létezése. A gép egy ideje a a DB Regio Berlin-Hamburg vonatával jár, én is egy ilyet kaptam el. Nagyon jó volt ezeket a feliratokat és a piros-fehér-zöld színeket itt látni!

IMG_2953.JPG

A félig magyar, félig német díszfestést (fóliázást) a soproni Loc&More csinálta - kicsivel később a GySEV-nek* is lett egy ilyen kinézetű Taurusa.

* Mielőtt valaki megint nekemesik: direkt írtam így, és nem érdekel, hogy most éppen mi a helyes (néhány éve elkezdték átfesteni a járműveken GYSEV-re, tehát nyilván az, függetlenül attól, hogy az Akh. vagy az OH. mit írt már korábban). Vehető hagyományőrzésnek, modorosságnak, helyesírási hibának, de ne tessék már azt gondolni, hogy azért, mert így írtam, el fog romlani a magyar nyelv - kevés ez ahhoz :)

IMG_2949.JPG

Másnap teljesen véletlenül (a Fal egy közeli megmaradt darabját jöttem megnézni) belefutottam a mozdonyba az Ostbahnhofon. Sajnos a távolabbi peronról nem látszott jól, a közelebbiről meg csak a gép német "arcát" lehetett látni, de legalább azt is körbe tudtam fényképezni.

Ha már ott voltam, az indulást is le kellett videóznom. És hogy történelmi távlatokba helyezzük a Vasfüggöny, illetve a Berlini Fal leomlásának kezdetét, két plusz infó: a második videó helyszíne, az Ostbahnhof volt Kelet-Berlin főpályaudvara. Akkoriban nem volt olyan, hogy itt csak úgy akárki felszállhatott egy kocsiba, hogy egészen Hamburgig menjen vele! A másik: az első videó végén, ahogy a vonat eltűnik a sötétségben, éppen a Humboldthafen és a Berlin-Spandau-csatorna vize fölött halad át. Németország egyesítéséig ez volt itt a határ, a Falon átszökés közben agyonlőtt áldozatok közül az első, Günter Litfin pont itt halt meg 1961 augusztusában: az akkor még kicsit északabbra fekvő vasúti hídon próbált átjutni a túloldalra. Hogy most lehetnek közvetlen "kelet-nyugat" vonatok, és bárki átmehet ezen a hídon, az a soproni "pikniknek" is köszönhető...

Vasútmániás utóirat: Másnak is feltűnt, hogy az első videón "villamosfékez" a mozdony, ezért visszafele szolmizál? Itthon valamiért ritkán használják ezt, vagy legalábbis én ritkán hallok így megállni Taurust.

17 komment

Címkék: videó berlin németország képek vasút taurus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr206643391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hmm, csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik...ezzel a járattal sem fogok Hamburgba utazni :-)))

Ezt egyébként a MÁV-nál sem értem, igenis lenne igény az 1. osztályra (nem feltétlen a kényelem, hanem inkább az utazóközönség miatt), erre ahol csak lehet visszaveszik. Persze tudom, hogy sok éve ez a komfortfokozat leginkább az "arcképesesek" boldog utazását szolgálja....
@cbc: Ez fapados járat, ehhez képest még csak nem is annyira fapados. Első osztállyal meg pár napja utaztam legutóbb, egy teljes kocsiban voltunk hatan vagy heten az egész út során. Abból kettő vasutas volt. Akkor már értelmesebb az, ahogy az ICE-n is van, hogy van dumás meg van csendes szakasz, van termes és van fülkés kocsi. Mondjuk nem sokat ér az egész, ha anyuka három kisgyerekkel is jegyet tud venni a csendes szakaszba, mert akkor az már bizony nem lesz csendes :)
Nekem a Varsovia EC-n volt ilyen élményem - és áldottam az eszem az 1. osztályért - Ostravától a cseh és szlovák szakaszon nem túlzok, tömegével szálltak fel a belföldi népek, míg az 1. osztály termes kocsija maga volt a diszkrét elegancia.

Egészen Pozsonyig, amikor felszállt két amerikai család, akik végigüvöltötték az utat a Keletiig (nem volt nekik semmi problémájuk, egyszerűen ez volt az alaphangerő).
@cbc: Cseh- és Szlovákiában a nemzetközi vonatok lokális szolgáltatást látnak, ennek megfelelően valóban borzasztó, ami néha van rajtuk... Nem is igazán értem, hogy gondolhatják egyesek komolyan, hogy vonzóbb lehetne a fapados légitársaságoknál egy nemzetközi út vonattal, miközben még drágább is.

"nem volt nekik semmi problémájuk, egyszerűen ez volt az alaphangerő"
Na igen. Egyszer angol ismerőssel beszélgettem egy zürichi sörözőben, a szomszéd asztaltól egy unatkozó amerikai egyszercsak beszállt a beszélgetésbe, és simán eltérítette azt. Mert hát ő unatkozott, és ami neki eszébe jut, az nyilván fontosabb. És igen, Bécstől Pestig is néha az ember fejét teleduruzsolják az amerikai turisták, hogy hazamenetel után is azt hallod, hogy junaó, ájmín, laájk, vadevőr :) Más kérdés, hogy ez mennyivel rosszabb, mint amikor valaki a mobilja hangszóróján zenét hallgat, vagy azt tárgyalja ki negyed órán át, hogy mennyire f*sik a kisgyerek a családban.
No igen, pont ezért járok én a lehetőségek szerint autóval :) Sajnos ez az amit sokan nem látnak be - a csend élménye, hogy nem kell más kínját, napi ügyes-bajosát, szerelmi életét hallgatni, megfizethetetlen.

(Vonathoz még: sajnos ez itthon is tendencia, szerintem pl. az IC járatoknak, pláne a Railjeteknek megállás nélkül, A és B pont között kellene közlekedni, ehhez képest ugye Tatabánya, Mosonmagyaróvár...a belföldi IC-k pedig gyakorlatilag már minden nagyobb faluban megállnak. Bp-Szeged egy átlagos napon autóval mondjuk 1:50, vonattal 2:25 + a ráközlekedés....)
- és ami a tragédia: 2 főre már az autó ugyanannyiba kerül...
@cbc: ne hülyéskedj, az autó minimum többszázezerbe, vagy épp töbmmilóba kerül.
"Itthon valamiért ritkán használják ezt, vagy legalábbis én ritkán hallok így megállni Taurust."

Te hallasz ritkán.
@Hamster: Sajnos ez a valóság.Én egyszerűen csak csőcseléknek hívom őket.De ettől még utaznak a vasúton...
@Hamster: Istenem, soha nem fogom elfelejteni, amit Berlinből a Keletiig szenvedtem a Metropol Euronight-on a cseh és a szlovák szakaszon hajnalban, a hónapokra előre megvett helyfoglalásommal, amint állomásról állomásra cserélődtek mellettem ajtócsapkodva a helyi koránkelő böllérek.
Gyere ki néha a Keletibe, ott az összes érkező Railjet szolmizál visszafelé...
És az nem villamosfék, hanem a fordulatszám szabályzó, vagy fokozatkapcsoló, vagy milóizé :)
@Pocakos focista: Én két éve kalandvágyból jöttem-mentem nappali vonattal (az éjszakait már két évvel korábban kipróbáltam: éjszaka ajtócsapkodás, kiabálás, jön a kalauz, hogy zárjuk magunkra az ajtót, mert amíg alszunk, kilopják a kusettből a cuccunkat - hát köszi!), de legközelebb csak akkor, ha nincs más, mert borzasztó volt. Mondjuk erre, amit írsz, pont számítottam, de arra nem, hogy eggyel kevesebb kocsival érkezik Berlin Hbf-re (Hamburgból indult) a vonat. Szó szerint minden négyzetcentin állt/ült valaki vagy valami! A légkondi meg digitális volt, vagy meleget fújt, vagy jéghideget, a végére jól megfáztam. A vécében hol volt víz, hol nem (?!), szappan viszont sose. Átmentem a szomszéd kocsiba, és nem tudtam visszajönni, mert nem nyílt ki az átjáróajtó, úgy kellett a következő megállásnál leszállnom és eggyel előrébb vissza. Addig meg reménykedtem, hogy a nagy tömegben csak nem viszik el a koffert (a főbb értékeim nálam voltak, de mindent nem tud magával vinni az ember). Persze MÁV kocsik voltak. Szóval vonatozzon ott, akinek hat anyja van, és mindet Bélának hívják :(
Utoljára vagy 15 éve vonatoztam belföldön, pontosabban Bp-Székesfehérvár között ingáztam, kb. másfél évig, de minden fasza volt. IC szerelvények jártak, nagyon frankón néztek ki belül, továbbá tiszták és kényelmesek voltak, nem is értettem miért szidják a MÁV-ot.

Persze ez külföld.
Vannak magyar Taurusok is. tehervonatokhoz.
@milliliteratura: Neviccelj, itthon nem divat azt számolni, csak a benzint...

Amortizáció, szervíz, ugyanmár, gazdagok a magyarok.
@charlie: hopp! na itt álljunk csak meg :)

Tegyük fel, hogy az autó már megvan, és egyébként is fenntartjuk. Ugye aki autót vásárol, az nem csak azért teszi, hogy a MÁV különféle viszonylatait helyettesítse vele, hanem sok más funkcióra is jó.

Igen, több a fenntartási költsége - ez a kényelmi felár, a menetrendtől való függetlenség (és az időtényező) megvásárlása.

Viszont konkrét esetben (hiszen senki nem vesz autót azért, hogy EGY utat megtegyen), mondjuk egy Budapest-Pécs-Budapest útra eső amortizáció, és fenntartási költség mértéke már elhanyagolható mértékű, a vonatjeggyel (és a kapcsolódó buszjegy, taxi, állomási büfé stb. költségekkel) összemérhető. Különösen rendszeres utazás esetén.

Innentől már nagyon egyszerű Maslow-piramis: minél több valakinek a rendelkezésre álló pénze, annál többet hajlandó kényelemre és időre költeni. Nem véletlenül tudják eladni a repülőterek a gyorsítósávokat, és a mindenféle prémium-üléseket, business osztályokat. Pedig a gép ugyanoda megy.

Nem tetszik tudni egyébként, hol vannak a teljes árú utasok a vonatokról? Majd én megmondom: az autókban. Pedig nem feltétlenül az arcképes, a 90%-os, meg az egyéb közönség a biznisz....:-)
(Egyébként igaz, ezen hetekig lehetne vitatkozni, hiszen életmódtól is függ a megtérülés. Aki tervezetten, keveset utazik, annak nyilván nem kell autó. Aki sokat jön-megy, annak annál inkább - sok hazai nagyvárosból 19 óra után nem lehet például eljutni Budapestre. Vagy ha már vidéken tartunk, a helyi közlekedés sokszor már a közepes méretű településeken is egyenlő a nagy nullával, és még sokáig folytathatnám....)
süti beállítások módosítása