Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fa roller acél síneken

2014.09.09. 17:00 :: Hamster

Sok érdekes jószág megfordul a berlini főpályaudvaron, de a legérdekesebb - szerintem - évek óta a malmői éjszakai vonat, élén ezzel a környezetétől teljesen elütő magánvasúti mozdonnyal:

IMG_3256.JPG

Amikor először láttam, még svéd hálókocsikból állt, aztán két éve már egy csilli-villi Taurus húzott dán eredetű fekvőhelyeseket. Ha jól láttam, idén már csak bizonyos hónapok bizonyos napjain járt, viszont visszakapta az ősi gépet - a jelek szerint ennek nem csak én örültem: még legalább három fotóst láttam a peronon, plusz az utasok közül is többen lefotózták a nagy fehérséget indulás előtt.

DR 109 084-4 auf RügenBalra egy "Faroller", jobbra egy emeletes inga. Forrás: Benedictus [CC-BY-SA-3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons

Az újkori számrendszerben 109-esnek nevezett típus a keletnémet birodalmi vasút (nem szarkazmus, tényleg ez volt a neve) soraiban a 211-es, még korábban az E11-es jelzést viselte, de legtöbben csak "Holzroller"-ként, azaz farollerként hivatkoztak rá. Ahogy az a sikeres beceneveknél - lásd Bengáli - lenni szokott, nem tudni pontosan, miért keresztelték el így, de valószínűsíthetően azért, mert meglehetősen kevéssé túlbonyolított gépezetről volt szó. Persze más azt mondja, hogy a tetőjárda miatt ez a neve, de ezt nem veszem be, fa tetőjárda máson is van :)

Állítólag a vasútmodellezők közt annak idején nagy sláger volt a mozdony TT méretű mása, sajnos én ebből teljesen kimaradtam. Igazából életnagyságban se nyűgöz le az erősen nem túldizájnolt masina, inkább csak érdekességnek tűnik: mint egy nagyapától örökölt kalapács a számítógép vezérelte műhely közepén :)

IMG_3270.JPG

A típust a hennigsdorfi "Hans Beimler Mozdonygyár és Elektrotechnikai Művek" gyártotta, tehát az az üzem, melynek a budapesti HÉV-pályákon pattogó zöld szörnyetegeket (legalábbis nagy részüket) is köszönhetjük. Az első példányokat 1961-ben szállították le, az utolsókat '76-ban - a képeken látható 109-3 velem nagyjából egyidős: '75-ös, és immár a Georg Verkehrsorganisation tulajdonaként mozgatja ezt a vonatot a német főváros és a Sassnitz-i kompkikötő közt.

Sassnitz-ban a kocsikat a fentebbi videón látható módon hajóra tolják, a svéd síneken pedig már svéd mozdony repíti őket. Egyszer szívesen kipróbálnám ezt a részt is, de egyelőre csak a berlini indulás jutott nekem. A bejegyzés végén még egy kép, Drezdából, a 109-es/211-es erősebb tesójáról, a 142-es/242-esről:

IMG_5506.JPG

A fotó nem annyira régi, mint a festés - no meg a kép minősége - sugallná, csak pitymallatkor készült, amikor a fényképezőgépem még túl álmos volt ahhoz, hogy fel bírja dolgozni a látottakat :)

28 komment

Címkék: videó berlin németország képek vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr946643387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Először azt hittem, hogy egy szokatlan festéssel ellátott V43-asat látok. Persze sok apró különbség van, ennek a homloka laposabb, a lámpák nem a "lökhárítón" vannak, az oldalsó hűtőrácsok között nem egy, hanem 3 ablak van, de ez csak akkor tűnik fel, ha egymás mellé állítják őket. Nem lehet, hogy ugyanazon licensz alapján készültek?
Ezek a svéd hálókocsik pont ugyanolyan jellegzetes jószágok, mint az orosz változatok.
@Trónkövetelő: A LEW Henningsdorf nem volt benne az "50Hz-es vasútvillamosítás szupercsapatban", úgyhogy szerintem nem, de ugyanaz a korszak. Érdekes módon elég sok korabeli német villanygép hasonlít nagyon a Szilire, úgy tűnik, akkoriban ez a forma volt divatos :-)
@Trónkövetelő: Ez nem licensz. Az NDK-sok is úgy akarták kezdeni, hogy megveszik az NSZK-s Einheits-E-Lokok licenszét, de vagy nem kapták, vagy drágállták, és végül inkább maguk összerakták. Az alak meg adta magát, gondolom adott volt egy térbeli szelvény, amibe mindent be kellett zsúfolni. Amúgy érdekes, hogy milyen magas a kasztni, ettől vékonynak tűnik... vagy fordítva :)
@SomiTomi: Emberek, ez a forma az ún. hasáb vagy tégla, erre könnyű hasonlítani :)
gyerekkori TT-s terepasztalom kedvenc mozdonya volt :)
azért a holzrollert így leferdíteni nem semmi piskóta!
A Sassnitz-Trelleborg komp megvolt 1986-ban, 8 évesen. Szürreális volt ahogy a vonatok, kamionok, és autók külön-külön emeletre parkíroznak be a kompban. Addig csak a vácit láttam, hát, nem egy liga :D A játékgépeket, kaszinót, boltot, éttermet és társait már meg se említem :)
Azt már csak a történelmi hűség kedvéért említem, hogy a beszállás előtt az összes szocialista valutánkat megőrzésre le kellett adni, mert azt Svédországba tilos volt bevinni, nem mintha sokat tudtunk volna velük kezdeni :D Cserébe a bilikék, már akkor se fiatal 105-s Skodánkat állandóan megakarták venni, a magyar ára többszöröséért :)
@Flankerr: RoRo jellegű komp volt, vagy ugyanott kellett kihajtani, ahol be?
@Hamster: szó szerint igen, de így én is tudok mondjuk görögül
@Hamster: Hát, ha én arra emlékeznék..:) A Google/Wiki adatok alapján talán a RoRo-ra tippelnék. Talán :D
@Hamster: Na jó, de a szellőzők és az ablakok formája is elég hasonló :-)
Én mentem a Sassnitz-Trelleborg kompon, mégpedig a Csárdás nemzetközi gyorsvonattal a 90-es évek elején. (Külön érdekessége volt az útnak, hogy még Berlin Zoo-ra ment a vonat, valamikor éjjel értünk be, majd a másik irányba mentünk tovább). A kocsikat feltolják a kompra, mozdony leakad. Menet közben is a vagonban lehetett maradni, csak nem volt értelme, mert fent több emeleten akkori szemmel elképesztő áruválaszték, játékgépek, vámmentes bolt, és rengeteg piás svéd állampolgár. :)

Adott időre vissza kellett menni a kocsikba, mert egyszercsak kihúztak bennünket. Persze nem volt nagy szám az egész, talán 2 MÁV kocsi (egy háló és egy fekvő), meg egy jugó háló jött át, utóbbi érdekessége volt, hogy a cseh-német határon vízumproblémák miatt éjfél magasságában az egész jugoszláv kocsi közönségét lerakták a határőrök, üresen jött Malmőig.
@kopaszsop: Tőlem lehet Faküllősnek vagy Faéknek mondani, de akkor meg jönne valaki, és azt mondaná, hogy nincsenek is faküllői, meg nem is ék alakú. Gurulni viszont gurul :)
@Hamster: yepp, ebben igazságod vagyon ;)
@Trónkövetelő: +1, elsőre én is ledöbbentem, hogy mit csinál ott egy szili. valahogy az arányok nagyon szilisek. gondolok itt elsősorban az ablakokra, nem a hasáb arányaira :) egyébként nem csak a mozdony nem lett agyondizájnolva, de a festése sem. ennyire egyszerű festést életemben nem láttam, van ezen egyáltalán a sorozatszámon kívül bármi? :)
@Hamster: jójó, de a hasábnak is vannak leheletnyit eltérő arányai, nem mindegy, mekkora ablakokat teszel rá és hova, az ablak alatti rész "berendezésén" is lehet variálni. tudod, a finoman kidolgozott részletekben lakik az ördög :)
@kopaszsop: Én nem vagyok jó németből, de a google a legtöbb képtalálatot farollerről hozza (ráadásul .de oldalakról), úgyhogy engem meggyőzött.
@Guszty: ... a többi találat meg ez a mozdony :-)
Nekem is volt TT-ben, méghozzá természetesen keletnémet gyártmány. Viszont nem tudom, hog életnagyságban is volt-e kék színű...
Úgy tűnik, már nem lesz alkalom ilyet fotózni (egyben megvan a magyarázat a svéd hálók lecserélődésére):
www.regionalbahn.hu/2014/09/schlafwagenverbot-berlin-night-express.html
Faguriga...
@Trónkövetelő: Annyira V43-as számomra, hogy az egyik H0-ás darabomat átkenceficéltem hazai színekre.
Nekem megfelelt úgy is a MÁV vagonok elé, hogy a lámpák kicsit máshol voltak.
@cso zsi: Szerintem meg elég mások az arányai (magasabbnak és vékonyabbnak érződik a V43-asnál), bár ez H0-ban nem biztos, hogy kijön :)
@Hamster: A TT-t sosem szerettem, ott egy normál személykocsi olyan púpos volt, mint a képeden az emeletes.
A Faguriga meg sem ütötte a tekinteted?
@cso zsi: "A Faguriga meg sem ütötte a tekinteted? "
De, csak ugyanúgy nem tetszik :)
Tetszik, nem tetszik, az bizony az.
" Aber warum heißen diese Loks eigentlich Holzroller? Da gibt es verschiedene Erklärungen. Schauen wir aber erst mal aufs Dach. Dort befinden sich auf der rechten und linken Seite je zwei Laufstege aus Holzbrettern die ihr u.a. diesen Namen einbrachte. Der andere Bezug auf ihren Spitznamen kommt durch ihre Robustheit und den Holzradähnlichen Speichenräder."

www.ebay.at/itm/Ersatzteil-BR-11-E-42-u-a-PIKO-HO-/221311971197?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item338738af7d

www.br142.de/images/e11daten.gif
süti beállítások módosítása