Sok érdekes jószág megfordul a berlini főpályaudvaron, de a legérdekesebb - szerintem - évek óta a malmői éjszakai vonat, élén ezzel a környezetétől teljesen elütő magánvasúti mozdonnyal:
Amikor először láttam, még svéd hálókocsikból állt, aztán két éve már egy csilli-villi Taurus húzott dán eredetű fekvőhelyeseket. Ha jól láttam, idén már csak bizonyos hónapok bizonyos napjain járt, viszont visszakapta az ősi gépet - a jelek szerint ennek nem csak én örültem: még legalább három fotóst láttam a peronon, plusz az utasok közül is többen lefotózták a nagy fehérséget indulás előtt.
Balra egy "Faroller", jobbra egy emeletes inga. Forrás: Benedictus [CC-BY-SA-3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons
Az újkori számrendszerben 109-esnek nevezett típus a keletnémet birodalmi vasút (nem szarkazmus, tényleg ez volt a neve) soraiban a 211-es, még korábban az E11-es jelzést viselte, de legtöbben csak "Holzroller"-ként, azaz farollerként hivatkoztak rá. Ahogy az a sikeres beceneveknél - lásd Bengáli - lenni szokott, nem tudni pontosan, miért keresztelték el így, de valószínűsíthetően azért, mert meglehetősen kevéssé túlbonyolított gépezetről volt szó. Persze más azt mondja, hogy a tetőjárda miatt ez a neve, de ezt nem veszem be, fa tetőjárda máson is van :)
Állítólag a vasútmodellezők közt annak idején nagy sláger volt a mozdony TT méretű mása, sajnos én ebből teljesen kimaradtam. Igazából életnagyságban se nyűgöz le az erősen nem túldizájnolt masina, inkább csak érdekességnek tűnik: mint egy nagyapától örökölt kalapács a számítógép vezérelte műhely közepén :)
A típust a hennigsdorfi "Hans Beimler Mozdonygyár és Elektrotechnikai Művek" gyártotta, tehát az az üzem, melynek a budapesti HÉV-pályákon pattogó zöld szörnyetegeket (legalábbis nagy részüket) is köszönhetjük. Az első példányokat 1961-ben szállították le, az utolsókat '76-ban - a képeken látható 109-3 velem nagyjából egyidős: '75-ös, és immár a Georg Verkehrsorganisation tulajdonaként mozgatja ezt a vonatot a német főváros és a Sassnitz-i kompkikötő közt.
Sassnitz-ban a kocsikat a fentebbi videón látható módon hajóra tolják, a svéd síneken pedig már svéd mozdony repíti őket. Egyszer szívesen kipróbálnám ezt a részt is, de egyelőre csak a berlini indulás jutott nekem. A bejegyzés végén még egy kép, Drezdából, a 109-es/211-es erősebb tesójáról, a 142-es/242-esről:
A fotó nem annyira régi, mint a festés - no meg a kép minősége - sugallná, csak pitymallatkor készült, amikor a fényképezőgépem még túl álmos volt ahhoz, hogy fel bírja dolgozni a látottakat :)
Ez megy most