Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Vasúti járművek felszerelései: homoklapát és villanyrezsó

2014.10.19. 07:00 :: Hamster

Tolattyú-húzattyú, mindenféle karok és egy-két csap minden vasúti gépezet belsejébe kell - de néha ezeknél meglepőbb berendezésekkel is találkozni:

nemtudottletolteni23.jpg

Az "acél acélon" maximum heavy metál klisének jó, de ha mondjuk esőben el kell indulni, vagy hirtelen meg kell állni, akkor nem annyira ideális felállás; a tapadás növelésére homokot szoktak a sín tetejére szórni. Bár már a favázas ezreseknél felbukkant a később alkalmazott megoldás, hogy (mechanikus) távirányítással lehet ezt megtenni, a kéttengelyesek egy részénél egészen selejtezésükig maradt a kézi módszer: egy kis tartályból kellett a kőzúzalékot egy tölcsérbe lapátolni. A Mukiknál pedig még mindig így van, úgyhogy aki hirtelen be akar vágni autójával egy ilyen szürke doboz elé, az úgy tegye, hogy a vészfékezéshez minimum polippá kell változnia a mozdonyvezetőnek: egy kézzel lekapcsolja a menetet, másikkal a légféket csapja át, a harmadikkal a légsípot nyomja, a negyedikkel pedig a homokot lapátolja. Igaz, ilyenkor még mindig marad négy keze arra, hogy azokat a figyelmetlen autós felé rázza :)

11220036.JPG

Mozdonyon dolgozni csak rendkívül kevéssé olyan, mint az irodai munka: ugyan a mozdonyvezető is sokat ül egy helyben, nagy különbség, hogy egy átlagos iroda eközben többnyire nem szokott több száz kilométert megtenni. Mozgó célpontra ráadásul pizzafutárt is nehéz hívni, ezért találunk egyes típusokon (a képen a BKV HÉV egyik Bobója) főzőlapokat: gőzmozdonyon állítólag könnyen meg lehetett az otthonról hozott ebédet melegíteni, de egy dízel- vagy villanygépen nincs más megoldás erre (na jó, dízelen biztos megoldották, és valami komolyan melegedő cuccot villanyon is találni, legfeljebb érintésvédelmileg gázos:).

08120059.JPG

Az újabb modelleken néha hűtő is van, bizonyos cégeknél pedig állítólag mikrohullámú sütő is. Viszont kézmosóról csak kevés itthon előforduló gépnél hallottam, vécéről pedig még annyinál se. Aki járatosabb a témában: az európai szemmel irgalmatlan távolságokat megtevő amerikai, orosz és ausztrál vasutak mozdonyai hogy vannak felszerelve? Néhány éve Csehországban hallottam egy balesetről, ahol a mozdonyvezető holttestét az álló vonattól visszafele találták meg; azt rebesgették, hogy magán próbálhatott könnyíteni, és kiesett :(

08120026.JPG

Ez a kép nem annyira szórakoztató szándékkal került ide, mintsem érdekessége miatt: a rendszergazdák, hálózatosok rendkívül büszkék szoktak lenni villogó kütyükkel teli rack szekrényeikre - pedig ilyen már a nyolcvanas évek mozdonyain is volt! Ez a fotó például egy V63-asban, alias Gigantban készült. A sorozat amúgy nem egységes: a 036-os pályaszámig (ezek a "relés"-nek nevezett gépek) a sebesség, fékerő, gerjesztés-szabályzó és védelmi áramkörök régebbi kivitelűek, 037-től jönnek a fentebbi kinézetűek. Akit bővebben érdekel, hogy egy ma már gyakorlatilag elavultnak tekinthető villanymozdony is mennyire összetett szerkezet, nézzen be a Gigant Club oldalára!

08120057.JPG

A V46-os kisebb masina, így kisebb rack szekrénnyel is megoldható a vezérlése. Egyébként ehhez hasonló kinézetű vezérlőelektronikával számos helyen (közlekedési lámpa, trolibusz) találkozhatunk, ez volt akkoriban az ipari szabvány.

18 komment

Címkék: képek technika vasút villamos muki

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr426768529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tekintve hogy egyes kamionok fülkéje lényegében egy mozgó minilakás, így nem látom a szándékon kívül akadályát, hogy ezeket ne lehetne mozdonyra telepíteni.
"egy dízel- vagy villanygépen nincs más megoldás erre"
A youtube-on valamelyik oktatófilmben láttam egy olyan mozzanatot, hogy a mozdonyvezető a géptérben (valami kellően forró alkatrészen) melenget egy kis piros fazekat. Aminek a tartalma aztám kiborul, mert a mozvez elcsúszik (miközben a narrátor azt ecseteli, hogy a géptérben a kifolyt olajat fel kell törölni, mert baleset- és tűzveszélyes).
Mondjuk ez valószínűleg nem ÁNTSZ által jóváhagyott megoldás, de a gőzmozdony "konyhája" sem éppen olyan tiszta, mint a házi változat.
@SomiTomi: Ja elfelejtettem, hogy mindez egy Szergej gépterében történik.
Idézet Moldova vasutaskönyvéből szó szerint:
"-aztán befutunk Kiskunhalasra.Itt jó egy félórát tartózkodunk,lehet enni,a motorra kötözött csajkában megmelegedett M. vacsorája."

Ja,a gép M62.
@SomiTomi:
A felülről a 3. képen a keresztrejtvény és a többi újság helyzete a rezsóhoz képest szintén tűzvédelmi kockázatokat rejt :)
Rezsóval,hűtővel,mikrohullámú sütővel felszerelt munkatér?
Tudok olyan állami céget amelyik egy időben úgy rendelte meg a járműveit a gyártótól hogy ne rakják bele a szériában ingyenes autórádiót-mondván hogy a rádióhallgatás elvonja a figyelmet a vezetésről...
Profi kerékpárosok végigmennek 6-7 órás szakaszokon vécélátogatás nélkül, szóval csak megoldják a mozdonyvezetők is, műszakonként meg gondolom van váltás. Pisilni elég egy palack és tölcsér :-)
Nem olyan ritkák azok a hűtők a mozdonyokon Magyarországon sem, amik egy kapcsolóval hűtésből hőntartó üzemmódba válthatóak. Tehát ha van eleve meleg kajád, akkor az legalábbis langyos marad.

Azt, hogy egy mozdonyvezető menet közben könnyítsen magán, egyáltalán nem tartom kizártnak.

@NAR: Igen, csak ezek nem élsportolók, hanem akár 50-60-hoz közeli emberek, akiket 20-30 évet rázkódtak egy vonaton.
A buszvezetőknek 4,5 órát lehet egy blokkban pihenő nélkül vezetni, tehát én azt mondanám, hogy kb. ezt kellene reálisan kibírnia egy mozdonyvezetőnek is.
@ZBR: Amatőrök (bár tagadhatatlanul jó kondiban lévő amatőrök) is mennek 6-8-10 órát Balaton-körön vagy Étape du Tour-on. Persze az is igaz, hogy olyankor annyi energiát használ az ember, hogy nem marad mitől megszabadulnia :-)
Mellékszál:
" rendszergazdák, hálózatosok rendkívül büszkék szoktak lenni... rack szekrényeikre"

A 'rack' szót már 1911-ben használták telefonnal kapcsolatban, és 1934-re általánosan használt kifejezés volt az elektrotechnikában. A 70-es és a 80-as években (is) dívott házi hangtechnikában. Természetesen a televíziós technikában, a stúdiótechnikában (például a BEAG erősítőkeretei, moduláris FIT és FIT-IC keverőpultjai, a MechLab stúdiómagnói) is széles körben elterjedt - jóval a nyolcvanas évek előtt.
@NAR: Ennyire gusztustalannak nézed a mozdonyvezetőket? Menet közben nem lehet pisilni, se vécébe, se palackba. Ha pedig megáll, akkor akár a pálya oldalában is. Az biztos, hogy vizelettartási problémával nem érdemes dolgozni ebben a munkakörben.
@NAR: @ZBR: Ehhez képest a T. utazóközönség egy Keleti - Füzesabony távon állandóan foglalttá képes tenni egy kocsi mosdóját.
@Mormogi Papa: Nem véletlen.
Az egész a táv-, és hírközléssel kezdődött.
Távíró, központi rádió (már ha tudjátok, mi az), telefonközpont.
Ez utóbbiból kifejlődött az a vezérléstechnika, amit a jelzőlámpákhoz, járművezérléshez is használnak/tak.
A hangstúdió más irányvonal, de azonos alapokon.
@cso zsi:
Központi rádió... Talán az utcai hangszórókra gondolsz?
Dacára, / híradó (vigyázat: nem hírADÓS !!!) században voltam; rádiótávírász és (telefon)központkezelő beosztásban, így nem hallottam róla. Sem a bölcsészkar "oktatástechniak" óráin (amit a fele csoportnak én tartottam meg a tanár úr kifejezett kérésére :-P), sem később pl. az Elektrotechnikánál, ahol dolgoztam; sem a mozi- és tévészakmában, ahol szintén...
Rákeresve is csak annyi derült ki, hogy a kifejezés a v olt gyarmatok területén működő legfontosabb adót jelöli, aminek feladata - idézem:
"A központi rádió „kénytelen" adásidejének nagy részében azon a nyelven adni, melyet a lehető legtöbben megértenek - ez általában a volt gyarmatosító nyelve."
Lásd: Közlekedőnyelvek. :-)
@Mormogi Papa: Segítek: Kórházakban élt legtovább, ahol egy fejhallgatót kapott a beteg, csatornaváltó kapcsolóval.
A 60-as évek elején épült házunkban még volt "RÁDIÓ" feliratú konnektor.
Tulajdonképpen a kábeltévé őse.

Lehet, hogy nem jó kifejezést használtam rá, bár az utcai órák központi vezérlése miatt (is) gondoltam ezt.
@cso zsi: Hű, én ilyen falba dugható rádiót csak karikatúrákon láttam. Aztán egyszer látogatásnál élőben is, de már sehol nem volt benne semmi. Mikor működtek ezek?
süti beállítások módosítása