Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (57) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (311) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (316) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (32) nosztalgia (178) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (28) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (186) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (263) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (346) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (628) villamos (573) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (234) zene (167) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Köln: amikor a levéltár eltűnt a föld felszínéről

2015.03.24. 17:00 :: Hamster

Még decemberben/januárban írtam meg előre egy rakás kölni bejegyzést a blogba: úgy állítottam be, hogy minden kedden automatikusan kimenjen publikusra egy-egy belőlük. Csak most, utólag látom, hogy a mai napra szóló nem éppen vidám témáról szól, ami különösen rosszul veszi ki magát egy olyan napon, amikor lezuhant egy német utasszállító. Nem tudom, hogy ilyenkor mi a szokás, vegyem le? Napoljam el? Nem jó ez így, de semmi szántszándék nem volt benne :(

Haus-Balchem-Köln-001A múltkori, személyes emlékekről szóló bejegyzéshez némileg kapcsolódik, hogy az egyik első helyi utca, aminek megtanultam a nevét, a Severinstrasse volt. Ez ugyan még a belvároshoz tartozik, de már nem a turisztikailag értett óvároshoz: úgy tűnt, hogy amíg utóbbiban főleg a vendégek járnak-kelnek, ez az utca - pontosabban az egész környező negyed - a helyieké. És így kicsit a miénk is, például a kedvenc kínai éttermünk - ahol több év kihagyás után is emlékeztek ránk! - is itt volt. Kellemes kis utca, bár a második világháború óta sajnos csak mutatóba akadnak régi vagy réginek látszó (lásd itt balra) épületek benne - viszont a végén (igazából elején) egy középkori városkapu áll, azt mutatva, hogy itt nem tegnap óta van város.

A Severin-negyed a Szent Szeverin templomról kapta nevét, mely egyike a város tizenkét román stílusú bazilikájának. Ahogy a többi hasonló építmény esetében, ez se az első templom azon a helyen, és a mai épület története is több száz évre tekint vissza. Szent Szeverin egyébként kölni püspök volt a IV. században, akiről meglepően keveset sikerült megtudnom - mindenesetre nem azonos egy másik Szent Szeverinnel.

A második világháború után - mint egész Nyugat-Európában - a kölni várostervezést is a motorizált közúti forgalomnak rendelték alá. Ez többek közt azt jelentette, hogy az észak-déli kötöttpályás tengely megszűnt: a szűk utcákból már korábban eltűntek a villamosok, a rakparton futó köln-bonni gyorsvasút helyére pedig park került. A mi fogalmaink szerint egyfajta villamos-metró-HÉV keveréknek mondható Stadtbahn azóta jókora kerülővel, a Ringen, és alagutakon át éri el dél felől a főpályaudvart, ami nem bizonyult elégséges megoldásnak.

Waidmarkt19101910-ben még villamos járt a Severinstrasséban, mely meglehetősen más képet mutatott, mint manapság

A helyzet javítására találták ki a kilencvenes években, hogy a belváros alatt vezetik át a városi vasutat. Míg a legtöbb kölni Stadtbahn-alagút a kéreg alatt fut, ezúttal fúrt alagutakról volt szó, melyek építése viszonylag kevéssé érinti a felszínt - viszont bizonyos kiszolgáló létesítményeket ezesetben is a felszínről kell megépíteni. A Severinstrasse Waidmarkt nevű kiszélesedése ma nem annyira tér-szerű, mint régen volt - lásd a fentebbi képet -, de arra alkalmasnak tűnt, hogy a felszínről mélyítve (nagyjából úgy, mint a budapesti négyes metró állomásait) egy nagyobb föld alatti teret építsenek ki alatta, hogy vágánykapcsolat épülhessen a két vonali alagút közt. Ennek az lett volna a funkciója, hogy vissza lehessen fordítani a szerelvényeket, végállomásként használva a közeli Severinstrasse nevű állomást (ahol átszállási lehetőség van a kelet-nyugati irányú Stadtbahn felszíni vonalára). Ha már állandóan a budapesti négyes metrót emlegetem: ott a Szent Gellért térnél épült hasonló vágánykapcsolat, bányászati módszerekkel.

img_1385.jpg

Így nézett ki a Waidmarkt 2014 augusztusában: érezhető, hogy valami hiányzik - nyugat-német belvárosokban nem szoktak ilyen üres telkek tátongani! És valóban - így nézett ki a terecske 2005-ben, az építkezés kezdete után:

Köln Waidmarkt Vorbereitung Baustelle Nord-Süd-Stadtbahn, Eusebius Wirdeier.jpg
Köln Waidmarkt Vorbereitung Baustelle Nord-Süd-Stadtbahn, Eusebius Wirdeier“ von Eusebius Wirdeier, DGPh, Köln, www.eusebius-wirdeier.de - Eusebius Wirdeier   Beschreibung deutscher Fotograf und Bildhauer Geburtsdatum 1950 Geburtsort Dormagen Wirkungsstätte Köln Normdaten GND: 119069822 Wikipedia-Personensuche. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A 2014-es kép jobb széléről tehát hiányzik egy furcsa, lőrés jellegű lyukakkal tagolt homlokzatú épület, plusz két lakóház (ezen felül, ha teljesen ugyanonnan készítettem volna a fotómat, látható lenne, hogy az itt középen a távolban látható egykori rendőrkapitányság sem áll, de ez történetünk szempontjából persze irreleváns).

Schieferturm-koeln01.jpgSchieferturm-koeln01“ von A.Savin. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A földalatti építése 2004 januárjában kezdődött, és 2004 szeptemberében máris botrányba torkollott: a Severinstrasse mélyállomás építésekor megcsúszott a talaj, és föld alatti üreg keletkezett, ami miatt a Keresztelő Szent János templom tornya elvált a főhajótól, és 77 centit megdőlt. A helyiek azonnal el is nevezték "kölni ferdetoronynak". Bár a mérnökök kiszámolták, hogy így is állva maradna, 2005 októberében végül visszaegyenesítették.

A helybeliek egyébként sem rajongtak a metróépítésért: csak a gondokat, a lezárásokat, az apró repedéseket érzékelték. Ezt a plakátot 2006-ban fotóztam a Severinstrasse egyik üzlethelyiségének ablakában (nem pont a későbbi baleset helyén) - bár nagyon elcsépelt fordulat, de tényleg senki sem sejtette, hogy még rosszabb is történhet, mint addig...

The destroyed sixstory cologne city archive.jpgThe destroyed sixstory cologne city archive“ von Frank Domahs, Köln weitere Infos unter: http://www.domahs.de - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

2009. március 3-án ugyanis a 222-228-as házszám alatt alatt megmozdult a talaj, és az összedőlő épület magával rántott két szomszédos lakóházat - ketten meg is haltak.

14 Tage nach dem Einsturz.jpg14 Tage nach dem Einsturz“ von G. Friedrich - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY 3.0 über Wikimedia Commons

A 2005-ös (fekete-fehér) kép kapcsán írtam, hogy furcsán nézett ki a nagyobbik épület. Nem véletlenül: ez volt ugyanis a városi levéltár, melynek '71-ben elkészült épületét úgy tervezték, hogy minimális klimatizálással is ideális körülményeket biztosítson a több kilométernyi, sok száz, néha ezer éves iratok számára. 2009-ben tehát a közvetlen veszélyek elhárítása (több közeli házat le kellett bontani) mellett arra is oda kellett figyelni, hogy a romok alá temetett kultúrkincsek menthetőek maradjanak.

img_1382.jpg

Mivel a jogi procedúra máig sincs lezárva - én pedig nem vagyok építőmérnök, ezért kiegészítést, korrekciót szívesen fogadok - talán indokolt a feltételes mód használata: a katasztrófa valószínűsíthető oka az, hogy a munkagödröt támasztó résfalat hiányosan építették meg, és azon talajvíz szivárgott át, ami magával mosta az épületek alatti földet - az ezáltal keletkezett üregbe omlott bele az utca keleti oldala. Tulajdonképpen a talajmechanikai rész biztosnak tűnik (a vízbetörést az építők észre is vették, ezért tudták időben evakuálni a levéltár személyzetét és számos lakót), a kérdés az, hogy hogyan fajulhatott odáig a helyzet. A használt technológia számos helyen bevált - Budapesten se voltak gondok vele. Az egyik feltevés szerint a "hiba" bűncselekmény volt: a felhasználandó fémanyag egy részét beépítés helyett ellopták. Egy másik szerint a kivitelezésnél akadályba ütköztek, amit nem dokumentáltak, inkább úgy tettek, mintha minden rendben lett volna, így a fal gyengébb lett az elvártnál. A levéltár anyagának mentését 2012-ben zárták le, 95% százalékos sikerrel, ezután a gödröt lezárták, és nekiláttak a balesetet okozó résfal vizsgálatát lehetővé tevő műtárgy megépítésének - talán annak köszönhetően nemsokára majd többet lehet tudni.

img_1379.jpg

A Stadtbahn-vonal építése értelemszerűen csak akkor folytatódhat, ha a közel 40 méter mélyre lenyúló falat teljesen átvizsgálták. Eddig fejek hullottak (többek közt az akkori főpolgármester is lemondott az esedékes választáson való újraindulásról), nyomozások folynak, és a beruházást sem a kölni közlekedési vállalat, a KVB folytatja - a plusz kiadásokról ne is beszéljünk. Én igazából a mai napig nem értem, hogy hogyan történhetett ez az egész...

Források: német Wikipedia, koeln.de, ksta.de, nord-sued-stadtbahn.de

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?
Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai
Köln utcáin sétálva: az este
Köln utcáin sétálva: faszádizmus

6 komment

Címkék: énblog közlekedés metró város németország képek építkezés köln

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr137063423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ehhez képest a négyes metrót kifejezetten olcsón megúsztuk... Ez 11 éve épül és ha jól értem, még nem látják a végét. Mindezt a bezzegnémeteknél.
@NAR: Németországban minden beruházás sokkal lassabban és drágábban készül el, mint Magyarországon.
És néha még a levéltár is beomlik.
A szövegben több helyen is levéltár helyett leltár olvasható.
@NAR: "még nem látják a végét"
Az építkezés szerintem itt is meglenne nagyrészt, a baleset környékén szerintem készen van az alagút, az állomások, minden tele van lezárt lépcsőkarokkal. De amíg annak a pár tíz méternek a történetét, ahol a baleset volt, nem tisztázzák, oda nem épül be semmi, pláne nem sín, amin villamosok járnak. Igazából nincs összehasonlítási alapom, hogy vajon lassú a procedúra, vagy sem. Igazából ez olyasmi, mint a pince továbbásása miatt összedőlt Ó utcai ház, csak az ugye a még nem EU-komform vadkeleti években volt, amikor minden és semmi se ment egyszerre, noch dazu nem a környék legnagyobb strukturális közberuházása keretében történt. Alapvetően értem, hogy tisztán akarják látni, hogy ez mégis hogy történt, és nem a pénzük után futnak.
@Hamster: A vonal többi része is rengeteget késik. A Breslauer Platz/HBF megállót már 2007-ben át kellett volna adniuk, ehhez képest sikerült ha jól emlékszem két éve. A Chlodwigplatzon is csak mostanság lett készt a megálló a föld alatt. Jelenleg a vonalból két megálló üzemel, a Rathaus és a Heumarkt. A többi elég reménytelen. Valamint a vonallal komoly probléma lesz, hogy kvázi a semmiben fog véget érni, pont nem igazán nagy utasszámú környéken.

A Levéltár beborulásához amiket hallottam két dolog járult hozzá: 1) a Levéltár alapozásánál kevesebb oszlopot vertek a földbe, mint kellett volna-ergo ellopták anno. 2) Túl sok talajvizet szivattyúztak ki.