Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?

2015.06.25. 18:00 :: Hamster

Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:

img_6875.JPG

A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket is elkapta a felhők karcolása utáni vágyódás: ekkor épült toronyház Szolnokon, Debrecenben, Gyöngyösön, Miskolcon, Újpalotán - meg ahol még elég rámenős volt a tanácselnök, hogy kiharcolja. Valahol persze érthető ez a vágy, hiszen építésznek és építőnek egyaránt kihívás egy ilyen épület létrehozása, az eredményt pedig büszkén lehet mutogatni. Az NDK-t például telepakolták hasonlókkal, annak ellenére, hogy a magasabbakhoz még liftet se tudtak gyártani...

img_6859.JPG

A házat Jugoszláviából importált módszerrel építették, ám technológiai hiányosságok miatt a szerkezet már a nyolcvanas években gyengülni kezdett. Több helyütt csak annyit írnak, hogy tömítőanyag korrodálta a tartószerkezet bizonyos részeit, másutt viszont kifejtik, hogy a kivitelező megváltoztatta az említett tömítőanyag összetételét az eredetileg előírthoz képest, ez vezetett gondokhoz - eközben az eredeti technológiával épült házak vígan állnak ma is az egykori Jugoszlávia területén...

img_6868.JPG

Mindenesetre az épületet 1990-re kiürítették, egy ideig őrizték, aztán elkezdték kibelezni, megerősítették, eladták, úgy döntöttek, hogy lebontják, aztán mégse kezdték el. Persze vannak ilyen és még ilyenebb "szellemtornyok" a világban, de itthon a közelébe se érhet semmi!

img_6850.JPG

A nyílászárókon kívül a két szélen lévő lépcsőház burkolatát is eltávolították, amitől még betegebbnek tűnik az épület. Igazi posztapokaliptikus hangulata van, ami csak nyomasztóbbá válik, ha a belváros felől visszanézünk:

img_6918.JPG

Ugye nem vicceltem, tényleg átsüt a nap rajta! És mivel jókora épületről van szó, a város nagy részéből látni lehet ezt a szomorú fényjátékot... Kíváncsian várom, hogy most már eljutnak-e a bontásig pár éven belül. Nem lesz olcsó, de lassan el kellene kezdeni, ha nem akarják megtartani!

img_6904.JPG

És a végén valami könnyedebb: ez a három airbrush-portré az épületet övező palánkot díszítette; három pécsi "vonatkozású" művészt láthatunk: Victor Vasarely-t, Weöres Sándort és Breuer Marcellt.

18 komment · 1 trackback

Címkék: pécs város képek építészet épület városkép

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr367568814

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pécsi magasház: gyors helyzetjelentés 2016.07.08. 21:21:01

Alig több mint egy éve jártam körül a pécsi Magasházat, melynek sorsa akkor még bizonytalannak tűnt. Pontosabban tudták, hogy le akarják bontani, csak nem kezdtek neki. Idén aztán végre felállítottak egy toronydarut mellé, és belebontottak - legaláb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Filmforgatásra tökéletes helyszín lehetne .
1990-ben még meg lehetett volna menteni, ha akkor elvégzik azokat a megerősítéseket, amit 2003-ban megtettek.
tökéletes mementó: van, de minek.
Walking Dead 6. évad... Hasznosítsuk forgatási helyszínként!
nem annyira vicces
ha nem csinálnak vele valamit, akár össze is dőlhet
pont a sajátos építési technológia miatt
Az UNIÓ erre fogja adni a pénzt,menekültközpont lesz belőle.Meg lehet menteni,csak akarni kell,a PU pasztát szárazbetonra kell cserélni mindenképpen,és statikailag a "vasas cementtel s54",új összetartó vasbeton szerkezet kell emeletenként.Pénz,ha meg van rá,szeptemberre kész lenne.
@h.kovacs:

Nem fog összedőlni, eleve nem volt ilyen veszély, legalább nem olyan mértékben ,de érthető okokból költöztettek ki mindenkit a felelősök, elvégre ha mégis összedől vagy csak omlik 1-2 emelet benne, amire mondjuk volt pár % esély nem tartották érte a hátukat, mindenki így tett volna a helyükben valószínűleg.

1990-től 2003-ig 13 éven át sem dőlt össze, mikor pedig semmi sem történt ott, 2003-ban viszont az önkormányzat megerősítette és elvégezte a szükséges javításokat, amiket 1990-ben meg kellett volna tenni és akkor mindenki visszaköltözhetett volna. Akkor ismét lakhatóvá vált csak hát nem sikerült semmire hasznosítani, pedig voltak tervek ,de egyik se jött össze. Azóta meg már szétlopták teljesen az épületet, évekig nem is őrizték, most őrzik, de most is járkálnak be. A legparásabb rész az utolsó emeletnél van ,ahol az egyik lépcsőfordulóban nincs már üveg sem, ott aki nem figyel könnyen kieshet. Ennek a története az ,hogy egy fémtolvaj páros megpróbált egy liftmotort ellopni, ami több száz kiló és elejtették leszáguldott a lépcsőn a kopolit üveg se fogta meg és azzal együtt zuhant az épület mellé.

Szellemvárosok Magyararszágon blog-n találtok részletes leírást az épületről, videókkal, képekkel.
Én 10-15 emeletes házak mellett nőttem fel, sokáig furcsállottam, hogy egy 20+ emeletes ház ilyen nagy szám.
Amikor utoljára nekiugrottak nem az volt a terv hogy még az idén lebontják állami támogatásból?Ezek szerint megálltak a külső elemek leszedésénél?
Nyilván nem lenne nagy kunszt megmenteni, csak hát sajnos egy olyan csóró helyen van, ahol ha veszel 100 forintért egy téglát, és beépítet még 100 forintért egy házba, akkor ezzel létrehoztál egy házat 90 forint értékben, és buktál 110-et. Dehát ez van, ha amikor a putris cigánynak bejön a tipmix és gyorsan vesz belőle egy hetes béemvét. De ne fájjon a fejetek, a most épülő stadionok bontása/hasznosítása már a gyerekeitek gondja lesz, nem igaz?
Tökéletes lehetőség egy jó kis látványos robbantásos bontáshoz. Pénzt szednék még a közvetítési jogokért is.
A sok városban emelt huszonakárhány emeletes házaknak valószínűleg olyan célja is volt, hogy kiváló katonai tájékozódási pontok, repülőgépek számára is.
@Grifter:
Amikor a Millenáris épült, két régi gyárépületet robbantással bontottak. Látványos volt, meg utána 2 hétig porral teli a levegő az egész kerületben.
@cardiobascuralis: Mindent lehet jól, meg rosszul csinálni.

Én sztem simán lehetne köré akkor eseményt csinálni, hogy megtérüljön a bontás.
Én is szívesen megnézném közelről.
Megérne egy misét az is, hogy áll mellette két toronydaru nyolc éve. Azazhogy legalább nyolc éve, mert én akkor költöztem ide.

A toronydaruk egy hatalmas gödörben állnak, amiben már elég komoly növényzet nőtt.

Jah, igen, a burkolatot meg az üveget azért szedték le, mert egy szeles nap elkezdett rettenetesen hullani. Olyan hangja volt, azt hittem, hogy Mad Max idők jöttek. Az emberek ott mentek reggel munkába, csoda, hogy senki sem halt meg.
@cardiobascuralis: A navigációs rendszerek régen túlhaladták ezt a szintent ezen felül rossz időben és éjszaka is repkednek...
@Szzzz:

Meg lehet, sőt jelen állapotában is menthető még, de már nem érdemes, hiszen elavult technika ma már másak az elvárások lakótér, belmagasság, hőszigetelés stb. terén mint 1976-ban volt. 1990-ben elvégezve a felújítási munkákat menthető lett volna és akkor ma is laknának benne. Ha 2003-ban 13 év késéssel elvégzett után bárminek hasznosítani tudták volna akkor is.
Lebontani drága, és nem is egyszerű, mert sok lakóház van körülötte.