Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Udo von Schmetterling: Mindig meglep, hogy ilyenkor is vannak Bz-k, de gondolom a Ukk-Tápolka-Keszthely viszonylaton,... (2017.08.20. 20:57) Északi parti felhozatal
  • Hamster: @nyelv-ész: Na, Fradista Utazóval együtt kezdem azt hinni, hogy tényleg valami párhuzamos univerzumban nőttem fel. Oké... (2017.08.20. 20:49) Dürnstein
  • Hamster: @Fradista Utazó: Én gyűűűűűlölöm, ha rajta vagyok egy fotón, gyakorlatilag volt hosszú hajú lázadós :D korszakom, amir... (2017.08.20. 20:47) Dürnstein
  • Udo von Schmetterling: Irigyellek az osztrákiai,meg a felvidéki túra miatt. Ezen a nyáron jutott 3 nap szabdság meg annyi plusz meló néhány f... (2017.08.20. 16:54) Északi parti felhozatal
  • Fradista Utazó: @Hamster: Figyelj, nem tudom, te hogy nőttél fel. Én annak idején, tizen-huszonéves koromban, ha hazajöttem valahonnét... (2017.08.20. 12:35) Dürnstein
  • nyelv-ész: @Hamster: Dia? Ahhoz gondolom, diavetítő is kellett, nem? A papírképeket meg lehetett vinni és mutogatni bárkinek. A ... (2017.08.20. 11:44) Dürnstein
  • Hamster: @nyelv-ész: A dia nem volt olcsóbb? A nyoclvanas évek közepéig nálunk is az ment, azt gondoltam azért mert a jó dia és... (2017.08.20. 11:03) Dürnstein
  • nyelv-ész: Klassz környék. Harmincvalahány éve mi is végigjártuk a Wachaut, de sajna nem sok fotó maradt róla. Jellemző az akkori... (2017.08.20. 09:04) Dürnstein
  • Division: "Furcsa egyébként, hogy a sok helyütt nyílegyenes vonalon nagyrészt 120 km/h a legnagyobb sebesség, és csak egy rövid ... (2017.08.17. 20:09) Břeclav felé félúton
  • Hamster: @Udo von Schmetterling: Ez már a '89 utáni Sky, az Alf, Full House, stb emlékeim szerint mind akkor mentek. (2017.08.13. 14:00) A reklámok, melyek által megtanultam angolul
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (61) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (706) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (5) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (298) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (25) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (28) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (17) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (664) képregény (94) kérdés (6) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (38) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (10) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (176) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (10) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (63) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (10) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (12) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (27) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (23) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (29) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (258) utcakép (146) uv (29) vár (10) várnegyed (8) város (363) városkép (83) városliget (8) vasút (339) vélemény (10) vicinális (13) vidám park (5) videó (620) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (229) zene (162) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az Üllői út és a Nagykörút kereszteződésének átalakulása

2015.10.13. 07:00 :: Hamster

A Ferenc körút/József körút és az Üllői út kereszteződése évtizedek óta inkább átjáróház, mint városi tér, annak ellenére, hogy a kiszélesedő részét egy ideje Angyal István parknak hívják - és hogy bizonyos irányokban már a felszínen is át lehet kelni, nem kell lemenni az aluljáróba.

Forrás: NZA gyűjteménye

Persze igazából soha nem is volt itt tér, a fentebbi kép bal szélén álló házak csak az 1956-os harcok után tűntek el a városképből. A biztonság kedvéért rögzítsük, mit is látunk a fentebbi képen: szemből az Üllői úton érkezik villamos a Kálvin tér felől, a Nagykörút a kép alsó élével párhuzamosan halad. Jobb szélen a Valéria kávéház látható - ez az épület ma is megvan, de - ugyancsak a harcok miatt - egyszerűsített homlokzattal. Több évtizeddel később majdnem ebből a nézőpontból fotózott Durkó Károly is, akinek felvételeit Rizmayer Katalin juttatta el hozzám:

karambol1960.jpg

A fotó valószínűsíthetően 1960. május 17-én készült, amikor a 6-oson közlekedő, két pótkocsit vontató 2800-as motorkocsi ütközött egy 52-asként közlekedő UV-val (a leírásért köszönet Sujbert Lászlónak). A háttérben az egykor itt állt házak eltűntek; az ideiglenesen felhúzott kerítésnél újságos működik, de érdemes megcsodálni a Fővárosi Villamosvasút segélykocsiját, illetve a hátul látható buszt is. A villamosbarátok ezen felül az áramszedőket nézve észrevehetik azt is, hogy az UV motorkocsik az utolsó évtizedekben megszokotthoz képest fordítva vannak szerelvénybe sorozva.

keresztezodes_lottohazepites_1961.jpg

A következő kép egy évvel későbbi: már egész felismerhető rajta a Lottóház. Jól megfigyelhetők a jellegzetes nagykörúti ostorlámpák is, melyek a Nagykörút 1956 utáni revitalizációjának részét képezték. Ami a közekedésbarátot érdekelheti, az az Ikarus 66-os típusú "faros", mely csak néhány évig állt szolgálatban a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Ez a kép talán hétvégén készülhetett, annyira üresek a járdák, no meg a 12-es busz..!

keresztezodes_1961_06.jpg

És még mindig 1961-ben járunk: a Lottóház befejezéséhez közeledik, a kerítés a múlté, a kockakövet pedig  újrarakják. Az ostorlámpát áthelyezték, hogy kanyarodósávot létesítsenek az Üllőiről a Petőfi híd felé, de közlekedési lámpákat is kiszúrhatunk a képen - bár a forgalmat még vélhetően nem az irányítja, hanem a sínek szögletében álló rendőr. A bal alsó sarokban látható Moszkvics pontos típusát majd valaki kommentben megfejti, nekem az akkori sorozatok kicsit egyformák voltak :)

gagarin19610819_2.jpg

A szétlőtt nagykörúti házak felújításán, és az ostorlámpákon túl Gagarin Budapestre hívása is az '56 utáni konszolidáció része volt. A családi történelemkönyvben erről csak annyi maradt meg, hogy nagybátyámat majdnem elütötte az első űrhajóst szállító konvoj, mert rosszkor akart átfutni a parádé okozta torlódáson. Ma már azt is tudom, hogy Gagarin 1961. augusztus 19-én érkezett, mert ez a felvétel akkor készült: Ferihegy felől jött, és a Nagykörúton a Blaha felé ment tovább, emberek tömege alkotta sorfalak közt. A kereszteződésben ekkor már működött a lámpa is, amit még nem automata, hanem ember irányított a képen látható fülkéből. Persze a jeles vendégnek nem kellett a zöldre várakoznia.

aluljaro1971_3.jpg

És ez a fotó már közel tíz évvel később, 1971 elején készült, amikor nekiláttak a ma is meglevő aluljáró építésének. Ekkor még a Nagyvárad tér és a János kórház közt járt a 63-as villamos, amit egy évvel később a Madách térre tereltek. Amint az látható, a villamosforgalmat igyekeztek fenntartani:

aluljaro1971jun15_2.jpg

Akárcsak korábban az Astoriánál, a Blaha Lujza téren, a Nyugatinál vagy a Kálvin téren, az építési területnek mindig csak egy részét ásták fel, és a síneket mindig úgy helyezték át, hogy a járatok ha lassan is, de át tudjanak haladni.

aluljaro1971aug_7.jpg

Ezen a képen szemközt a kereszteződés északnyugati sarka felől érkező lépcsőkarok folyosója látszik, középen pedig a központi tér alaplemezén dolgoznak. Utóbbiról a következőt olvashatjuk Benedek István Gábor Földalatti történet című könyvében: 1974-ben az állomás építésekor omlás történt; az építkezés fölötti térből a folyóhomok az alagútba zúdult, ezáltal óriási üreg keletkezett. Az építők reflektorral belevilágítottak az üres térbe, és meglátták az aluljáró aljának betonlemezét! Mivel az építkezés túlnyomás alatt zajlott, ha a beton átlyukad, a légnyomás robbanásszerűen egyenlítődött volna ki, katasztrófához vezetve. Szerencsére ez nem történt meg: az üreget feltöltötték betonnal, az állomást pedig 1976-ban üzembe helyezték. Ha ez az aluljáró nem épül meg pár évvel korábban, lehet, hogy az omlás sokkal súlyosabb következményekkel járt volna?

aluljaro1971_6.jpg

A kereszteződés másik sarka felé nézve látható a Nagykörút alatti gyűjtőcsatorna is - hogy ennek tartalmát azóta hogyan emelik át, azt sajnos nem tudom, de érdekes így nyitva látni!

aluljaro1971_11.jpg

És itt már kész az aluljáró födémje, az új vágányok is épülnek, de a villamosok még körbemennek. Az előtérben látható, Csepel motoros Ciklon kompresszor egyébként gyerekkorom egyik nagy kedvence volt, nem bírom nem megemlíteni a kép kapcsán.

aluljaro1971befejezsutn_10.jpg

És itt a végeredmény, a kész aluljáró, melyből a ma már nem létező Üllői úti villamosmegállóba is vittek lépcsők. Először azt hittem, maga a megálló a fura a fotón, a manapság mini-vonalként üzemelő, de akkor még elég hosszú 42-essel, aztán rájöttem, hogy inkább az, hogy milyen kevés autó használja a sávokat :) Remélem, tetszett a kis időutazás - ha valami eszedbe jutott róla, írd meg kommentként!

Külön köszönetet szeretnék mondani Rizmayer Katalinnak, Sujbert Lászlónak és Bárdos Imrének! A különböző Facebook csoportok és weboldalak adminjait pedig arra szeretném kérni, hogy álljanak ellen a kísértésnek, és ne prezentálják a fentebbi képeket saját gyűjtésként, pláne ne távolítsák el a készítő nevét, illetve ne tegyék rá a saját vízjelüket!

31 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép városkép

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr607957480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Remek volt, nagyon köszi.
A Moszkvics szerintem 407-es, a hűtőrács alapján. De ha tévednék, akkor bocsesz.
Az ötödik képen látható irányító fülke ívelt betonlába miatt a köznyelvben "rendőrgomba" néven volt közismert :-)

A formaterv talán régebbi lehet, hiszen szerepelt egy papírkivágó játék egyik lapján is - ami még szinte érintetlen állapotban megvan; csak - mérete miatt - nem tudom beszkennelni. A kivágó neve egyébként "Nagykörút" volt, és igen sok korabeli jármű rajzát tartalmazta. Kivágva kihajtható "lábakra" lehetett (volna) állítani és így játszani vele.
(Hasonló megoldású, ismertebb játék volt az "öltöztetős papírbaba" is - most egy játékboltban műanyaglap + mágneses ruhák formában láttam "újjáéledni" az ötletet. "Természetesen" ez már nem olcsó játék.)
"Csepel motoros Ciklon kompresszor egyébként gyerekkorom egyik nagy kedvence volt"
Én gyerekként iszonyatosan féltem ezektől.
Állati jó ez az összeállítás. Köszönöm.
Nagyon jó képek! A Moszkvicsos képnél ne felejtsük el a Pannónia motorkerékpárt és a Csepel teherautókat se! ;)
Vidékiként is nagyon tetszik a fotósorozat, főleg így a magyarázatokkal :)
Régi szép idők, amikor nem tartották vállalhatónak, hogy egy metrószakasz építéséhez tíz évre leáll a felszíni gyalogos közlekedés is. : /
Igaz, a lakótelepeket is megépítették a metróhoz.

De maradt a szovjet iskola. A DBR I. helyett egy Nyugati--Kelenföld és Keleti--Kelenföld vasúti alagút két állomással mennyivel értelmesebb lett volna!
Egy adalék a még régebbi múltból:
www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/nyolcadik-kerulet-jozsefvaros/item/uelli

Továbbá nekem az is nagyon tetszik a Gagarinos képen, hogy az emberek nagy lelkesedésükben képesek voltak létrákat kihozni az utcára, hogy arról nézzék a konvojt.
@Rizmayer Katalin: Én automatikusan azt feltételeztem, hogy a létrások sajtófotósok :)
@Hamster: Nekem meg ez nem jutott eszembe. Túl romantikus vagyok, úgy látszik :)
@sako: Szerintem 402-es, mert az orrán a díszrács még golyós. A 407-esen már olyan sűrűn szövött volt, ha jól emlékszem.
@Hamster: Gagarinos képhez! Rizmayer Katalinnak van-e leirása képhez? Nem akarok ünneprontó lenni. Ha jobban megnézzük a képet, még csak 1961-et írunk, a "tömeg" bizony egyenruhások sokasága, rendőr, katona, munkásőr és nem lelkesen ujjongó sokaság. Ahogy mondani szokták, ott éppen esemény volt, akár a sajtó sőt a TV. Szóval röviden, kor és kór tünet, attól függetlenül, hogy Gagarint várták. Nekem kicsit később egy hasonló "rendezvényen" volt szerencsém részt venni, akkor Brezsnyev elvtársra vártunk több, mint két és fél órát.
Nagyon tettszenek a képek és az összeállítás. Mindig szívesen, örömmel olvasom a blogot. Köszönöm szépen!
@mester utca: Tényleg Gagarinra várnak, több kép is készült, az egyik következőn maga Gagarin is látszik, amint a körútra kanyarodik a konvoja és ő egy nyitott kocsiban áll és tiszteleg.
@NemodaBuda:
Mivel én se vagyok szagértő, utánakerestem, ezt találtam:
moszkvics407.gportal.hu/gindex.php?pg=35328270
Ha jól értelmezem, még a legelején a 407-eseknek is ilyen golyós bajusz hűtőmaszkjuk volt, viszont az oldalán a díszcsík, valamint a kétszínű fényezés (ami a fekete-fehér fotón is elég jól kivehető) egyértelműen mutatja, hogy 407-es.
Üdv!
Moszkvics 407-es, még a régi hűtőmaszkkal.
Az évjáratot én is innen tudtam pontosítani:
moszkvics407.gportal.hu/gindex.php?pg=35328270
A képen taxi látható, felfedezhető a kockás (még Autotaxi)
jelzés, valamint némelyik taxin volt ez a jellegzetes tetőcsomagtartó.
A szabadjelző lámpa belül volt, a szélvédő jobb felső sarkában.
A Moszkvics 407 -négyszemélyes lévén-
"kiskocsi" tarifával futott, a Warsawa volt a "nagykocsi".
Volga M21 is volt, - szerintem taxi jelzés nélkül,
de fekete rendszámmal. Ez a "Túra-taxi" volt, főleg vállalatoknál, tartós, állandó fuvarban.
@Division:
Gyerekként én is rettegtem ezektől a kompresszoroktól,
azon izgultam, h ne pont akkor fújjon le a túlnyomás szelep,
amikor mellé érünk, - mert az különlegesen ijesztő volt!
:))
@rolls: Én a kutyáktól féltem... meg körülbelül mindentől, de az építkezéseken látható gépektől soha. Miért kellene félni valamitől, ami üvölt-szuszog, és közben az egyik legérdekesebb létező dolgot, a légkalapácsot működteti? Ez persze csak a 4 éves énem véleménye, azt se tudom, manapság hogy működnek az útbontó gépezetek :)
csodálatos időutazás, köszi!
Imádom! Köszönöm!
Egyetlen kérésem lenne: a postot kicsit jobban kéne tagolni, mert néha teljesen összefolyt számomra, hogy melyik képről szól az aktuális leírás. 1-2 üres sor a megfelelő helyen csodákra lenne képes.
Nagyon tetszett, köszönöm. Rendszeresen olvasom és élvezem ezeket a visszatekintéseket.
@Hamster: Mert akit már kergetett meg megvadult kompresszor, az a kompresszortól fél. Akit meg a kutya kergetett, az a kutyától fél. Én például egyiktől se, mert egyik se kergetett, sőt, kutyám gyerekkorom óta van. Kompresszorom nincs, de lehet, hogy befogadok egy elkóboroltat valamikor :-)
@mester utca: Én viszont ott voltam. Nem rendőrként, katonaként, titkos ügynökként, nem kirendeltként. Ott voltam mint érdeklődő gyerek. Ugyanúgy mint a sok tízezer másik ember.
Még egy kis adalék ehhez a kereszteződéshez:
Úgy rémlik olvasmányaimból, hogy a Lottóház helyén egykor állt épületet '56. novemberében lőtték szét az oroszok, hogy onnan ne lőhessenek rájuk a felkelők. A "bemérő" oroszokat mintha el is fogták volna Pongrácz Gergelyék és ők mondták nekik, hogy mi fog történni hamarosan, így sürgősen ürítsék ki azt a házat ...
Hamster,

Nem pont a kereszteződéshez kapcsolódik, de közel van hozzá. Amikor bejártad az elveszett síneket, a Lónyay utcában találtál valami megmaradt emléket? Sok helyütt vannak kampók a házfalakban, csak nem tudom, hogy villamosé, vagy a közterület világításé?
@Yaesu: Már nem emlékszem, de biztos voltak, na meg párhuzamosan is lehettek: a közvilágítás kampói magasabban vannakk, nem ütik egymást. Rég volt, de kampókról képeket feltenni elég unalmas és tárhelyrabló dolognak tűnt volna, úgyhogy nem is erőltettem :)
Szeretem ezt a blogot, igazság szerint nem is tudnék mit hozzáfűzni egy olyan kiváló gyűjtéshez, mint ez, csak egy kisebb, technikai jellegű kérdés/észrevétel: nem lehetne ezeket a nem mindennapi fotókat nagyobb méretben archiválni az utókor számára? Ha nem is olyan brutál 20 megapixeles méretben, mint a Fortepan (bár igazság szerint ennek technikai akadálya nincs) de azért egy 3-4 szerintem ma már általánosnak számít weben is. A Full HD felbontás kicsit több, mint 2 millió pixel, és ez ma telefonkijelzők felbontása - 10 év múlva a thumbnailek lesznek ekkorák. :)
@Gery Greyhound (Az eredeti, 1998 óta): Így is túl sok időt töltök ennek a blognak a készítésével, a plusz méret plusz idő lenne (mert amilyen hülye vagyok, lenne a default nézeti kép, meg egy nagy - raádásul a kettő összelinkelése elég szarul van megoldva a blog.hu szerkesztőfelületén, ami külön zavar). És mindezt körülbelül azért, hogy nagyobb méretben rakosgathassák fel a facebookra a képeket innen a nethuszárok, saját vízjelet rájuk rakva, majd kioktatva mindenkit, hogy ez így jó, ami a netre felkerül, az mindenkié, és különben is örüljön a fotó készítője, hogy mások ingyen továbbadják a képeit? Miért is lenne ez nekem jó? :)
@Hamster: Ma már simán elég feltölteni a nagy méretet, nem kell külön thumbnail és nagykép meg összelinkelés. Igen, a régi böngészők nagyon otrombán oldották meg ezt a dolgot, és évekkel ezelőtt én is a hajamat téptem, ha valaki egy nagy képet a HTML-ben "img src=xxxx.jpg width=x height=y" módzserrel méretezett át, de ma már nagyon jó szerveroldali megoldások vannak erre, még itt a blog.hu-n is. Csináltam neked egy összehasonlító kísérletet egy random Fortepan-fotóval a gépemről: az eredeti 16 megapixel, 5 megabyte, felül csak simán feltölt - beilleszt módszerrel, alul pedig Photoshoppal pontosan akkorára méretezve, mint amit a blogom sablonja támogat: greyhound.blog.hu/2015/11/10/nagy_kep_teszt - én nem látok akkora különbséget, amiért érdemes pepecselni vele (a nagy kép úgy kattintható, hogy ezért semmit nem csináltam)

A szellemi tulajdon lopása és felhasználása létező probléma, de azért annyira nem nagy ügy. Nekem is lopkodják a videóimat, de ha nálam megnézik félmillióan, a YouTube-pistikénél meg 500-an, akkor le van szarva. Legyen egy kicsit több önbizalmad, szerintem a te blogod ad annyi hozzáadott értéket, hogy nálad fogjuk megnézni a képeket, akárhányan is lopják el, csak emiatt ne butítsd le a minőségüket :)
@Gery Greyhound (Az eredeti, 1998 óta): Tényleg nem rossz az átméretezés, látszik, hogy ezer éve meg se próbáltam.

"Nekem is lopkodják a videóimat, de ha nálam megnézik félmillióan, a YouTube-pistikénél meg 500-an, akkor le van szarva. "

Azért bennem megszakadt valami, amikor fordítva voltak az arányok, és még én lettem elküldve a bíborba-pompába, amiért szóvá tettem, hogy legalább odaírná a készítő nevét, mert ez így nekem kellemetlen. Mondjuk a félmillió azért az én műfajomban több nullával arrébb van, nem látszik sima userként, hogy hányszor töltik le egy-egy bejegyzésemet? És akkor az még csak nem is azt írja, hogy hányan olvassák el ;)