Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Naumburg: egy megszüntethetetlen villamosüzem

2015.10.19. 23:53 :: Hamster

Naumburg a dómjáról, esetleg egy J.S. Bach által specifikált orgonáról híres - na meg a mini villamosüzemről, amit az NDK többször is be akart zárni, majd amire a rendszerváltás után tényleg lakat került. Szerencsére nem ez lett a történet vége, így ma ismét minden nap jár tuja a városban - nem is akármilyen: itt a legfiatalabb jármű is negyven év körül van! Tizenvalahány év után végre eljutottam ide, további tizenvalahány hónappal később pedig sikerült a weboldalt is megírni hozzá :)

Naumburg (Saale): elektromos vadkecske
Egy megszüntethetetlen villamosüzem 2014 nyarán

Egy kicsit a vebfabrikológiába és ifatudományba is belekóstoltam a szövegben, ami jó sok német városnév felbukkanását jelenti, mert ugye kezdetben vala a LOWA werdaui üzeme, ahonnét Gothába vitték a villamosgyártást, hogy Werdauban megtervezhessék "az" IFA-t, amit aztán Ludwigsfeldébe vittek át :) Őrület lehetett az NDK tervgazdasága - szegény gothai vagongyárból is szellőző- és hűtőgépgyárat csináltak, pedig előtte ilyeneket, ilyeneket, na meg ilyeneket építettek ott..

8 komment

Címkék: németország nosztalgia villamos hampage naumburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr977991741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nekem valahogy a kevésbé szerencsés Szombathely jutott eszembe róla.
@Gábrisvitéz: Ha Szombathelyen is ekkora völgyben ment volna a vasút, lehet, hogy az is megmarad. Bár Pécsett is megszüntették...
@Hamster: Talán mindkettőért kár. Nem vagyok benne teljesen biztos, hogy ma is megszüntetnék őket. Mármint ha a környezetvédelmi szempontokat nézem. Mert ha csak az anyagiakat, akkor most is végük lenne. Németország (a keleti területei is) igen sok szempontból végtelen messzeségben van tőlünk, vagyis inkább mi vagyunk elmaradva tőlük. Talán ezért is szeretem olvasni ezeket a beszámolóidat. Írj még sokat!
@Gábrisvitéz: Ma már nem szüntetnék meg őket, de amikor Pécs és Szombathely megszűnt, még a nyugati Németországban is tucatnyi üzemet csuktak be. Egyszerűen drága lett volna újraépíteni, új járműveket venni, és ott is ott volt a busz: egyrészt az utakat amúgy ki kellett rendesen építeni, mert azokon nem csak buszok jártak, másrészt ezek a buszok tényleg magasabbb szintű szolgáltatást tudtak nyújtani, mint a sokszor háború előtti villamosok a görbe cérnasíneken. Az olaj meg olcsó volt.
@Hamster: Persze az NSZK-ban ez a nyolcvanas évekig folytatódott, miközben a keletiek már észbekaptak: a wuppertali villamoshálózatot '87-re építették le teljesen, a kielit '85-ig, a bremerhavenit '82-ig. És ugye ott van a kimondottan óriási méretű hamburgi üzem, amire '78ban került lakat. Ezekre ugyan a németek hajlamosak úgy tekinteni, mint évtizedek alatt tudatosan rommá használt (=tervezett elhasználódás, renoválások helyett buszokra átállás) üzemekre, de mind sokkal-sokkal korszerűbb volt, mint a magyar vidéki villamosok. Ez nem ment fel senkit-semmit, de alapvetően arról van szó, hogy utólag könnyű okosnak lenni - azt viszont nehéz megmondani, hogy rontott-e az említett két magyar város életminőségén a villamosok eltűnése. Szerintem nem egyértelmű, legtöbbször érzelmi síkon mozgunk, ha hiányoljuk őket (amit én nyilván nem fogok elítélni az elveszett sínes oldalaimmal:). Más lett volna a helyzet, ha a vidéki üzemek nem váltak volna páriává a második világháború után - rossz belegondolni, hogy a megmaradt három városban is Bengálik jelentették a _fejlődést_ a kilencvenes évekig :-/
@Hamster: A villamosüzemek megszüntetésének a második világháború utáni okait úgy általánosságban persze nagyjából ismerem, de azt kell mondanom, hogy engem a külföldi üzemek története és egyáltalán létezése leginkább a te írásaidat olvasva érintet meg. Így a német, osztrák, lengyel, stb. városok villamosüzemeinek is csak azután kezdtem kicsit jobban utánaolvasni, amikor egyik-másikról elolvastam a beszámolóidat. Mégis azért leginkább a magyar városok villamosai érdekelnek, ezekről azt gondolom, sok mindent tudok és nyilván sok mindent nem. Épp ezért írtam, hogy ma talán már nem szüntetnék meg a pécsi és a szombathelyi és akár a nyíregyházi villamost. Ugyanez a véleményem a többi városban felszámolt vonalakról, bár éppen a lakóhelyem, Szeged ezt még viszonylag olcsón megúszta. (Az itteni megszüntetett vonalak közül ma is lenne létjogosultsága az újszegedinek és esetleg a Felső Tisza-partinak, hiszen helyettük most trolibuszok járnak. Ugyanez érvényes lehet a miskolci É-D-i vonalra, a debreceni 4, 5, 6, jelzésű vagy éppen a budai 43-asra és 58-asra vagy a Rákóczi-Thököly utak, a Váci út és az Árpád út vagy a belső Üllői út vonalaira is.)
Naumburgra visszatérve nekem egyébként az egésznek a mérete adta a párhuzamot Szombathellyel. Egyből ez ugrott be, ahogy végigolvastam az írásodat és egy kicsit kutakodtam róla a neten.
menő a sofőrnéni napszemüvege!

tök jó, hogy tud szirénázni a villamos!
Épp most hosszabbodott a naumburgi villamos, szóval az oldal megint nem aktuális :)
www.naumburger-strassenbahn.de/
süti beállítások módosítása