Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (55) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (61) autók (66) bach (5) balaton (23) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (706) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (5) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (7) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (30) énblog (297) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (25) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (28) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (17) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (663) képregény (94) kérdés (6) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (38) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (10) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (176) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (10) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (63) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (10) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (12) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (27) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (23) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) tévéműsor (27) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (28) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (257) utcakép (146) uv (29) vár (10) várnegyed (8) város (363) városkép (83) városliget (8) vasút (338) vélemény (10) vicinális (13) vidám park (5) videó (619) villamos (572) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (229) zene (162) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Szerémi út dűnéi

2015.12.08. 07:00 :: Hamster

Bár tartok tőle, hogy a kommentek közt megjelennek azok, akik a felkavart homokszemcséket összekeverik a nem túl szerencsésen "szálló pornak" hívott, jóval kisebb szemcseméretű, emiatt jellemzően nem látható, viszont a légzőszervekbe mélyebben lejutó, gyakran önmagában karcinogén légszennyező anyagokkal (pedig más a méretük, mások a tulajdonságaik), illetve azok is, akik alig várták már, hogy kijelenthessék, miszerint "ők megmondták, hogy a füvesített villamospálya hülyeség"... ennek ellenére írnom kell arról, hogy a BKV/BKK sajnos nem lepett meg pozitívan a témában, pedig nagyon drukkoltam, hogy az 1-es villamos hosszabbításával végre szintet lépjünk a villamosüzem minőségét illetően. A jelek szerint nem léptünk:

img_3041.JPG

Aki nem ismeri a síneken közlekedő járművek lelkivilágát, az talán nem tudja, hogy ezek a fékezéshez, illetve induláskor a jobb tapadás eléréséhez homokot szórnak a kerekek alá. Az egész vasúti közlekedés legfőbb erénye ugyanis, hogy az acélnak az acélon sokkal kisebb a gördülési ellenállása, mint mondjuk a gumikeréknek az aszfalton. A tapadás hiánya viszont gáz, amikor meg kell állni, vagy épp elindulni csúszós viszonyok közt - ilyenkor a kerék hajlamos megperdülni vagy csúszni. Ez ellen a villamos homokot dob a kerekek elé/alá (akárcsak a mozdonyok, motorvonatok).

img_3047.JPG

Gond akkor van, ha ez a homok felgyűlik a tipikus kipörgős/megcsúszós helyeken, és az üzemeltető nem foglalkozik vele. Az 1-esen közlekedő Tatrák automatikus csúszásvédelemmel rendelkeznek, azaz amíg mondjuk a Ganz csuklósokon a vezetőnek kell pedállal homokot adagolnia, ha úgy érzi, szükség van rá, a Tatra (a még modernebb típusokhoz hasonlóan) magától is odaköp egy keveset. Vagy - a tapasztalatok alapján - nem annyira keveset.

img_3054.JPG

Márpedig - főleg ősszel, télen - a megállóból elinduláskor szükség van erre, úgyhogy minden egyes szerelvény (az 1-esen ez rögtön három kocsit jelent egyszerre) ugyanott köpködi a homokot. Itt a Szerémi út/Hauszmann Alajos utca megálló északi végét látjuk: az első pár tíz centiméter homokot már teleszórta, és oldalra is jutott belőle. Úgy sejtem, az a lefolyó az aszfaltozott szakasz végénél se sokáig fogja bírni: eldugul, aztán majd állni fog a víz a körülötte. Lehet, hogy a jövőben érdemes lenne úgy tervezni a füves szakaszokat, hogy a megálló után még pár méteren ne kezdődjenek el?

img_3050.JPG

Gyorsításkor még mindig szükség lehet a homokra, úgyhogy kicsit arrébb is jutott belőle. Az az érdekes, hogy itt a sín egy betongerenda közepébe van ágyazva, azaz még azelőtt fel lehetne szedni a homokot, mielőtt annyi lenne belőle, hogy lecsorog a fűbe. Másutt a vágányzóna tisztán tartásának kultúrája van - múzeumokban porszívó villamosokat látni, az utcákon pedig modern utódaik sürögnek-forognak:

Olvasmányélményeim alapján a Fővárosi Villamosvasutaknak is volt sínvályútisztító kocsija, miért fejlődtünk vissza onnan? Éjszakánként néha látok FKF-es járműveket itt-ott a síneken mozogni, de nem úgy tűnik, hogy többet csinálnának a sima seprésnél, ami az úttesten elég, de a síneken nem. Bár fizikailag ma is van erre szolgáló kétéltű jármű, de úgy tűnik, nem használják (itt? eleget?), mert ezek a dűnék nem két nap alatt jöttek össze. Ilyen mennyiséget talán már nem is lehet automatizáltan felszedni - ezért kellene az ilyen gépeknek minden nap menni egy kört, akkor simán működhetne a dolog. Folyamatosan, megelőző jelleggel, nem utólag, tűzoltásként, mutatóba'.

img_3055.JPG

De nem csak a füves részek problémásak, mert a burkolt vágányoknak se tesz jót az ilyesmi. A képek készítésének helyszínén ugyan nem fenyeget ennek a veszélye, pont a füves rész miatt, de másutt gyakran látni olyat, hogy elrobog egy mentőautó a sínen, aztán percekig csípi az ember szemét a levegőbe felvert homok.

img_3058.JPG

Ráadásul a homok felszívja a vizet, ami szépen elkezdi rozsdásítani a sínt. Kőbányán a közelmúltban volt olyan, hogy azért kellett sínt cserélni, mert a vizes homok átrohasztotta a sín gerincét! Ezen a pályán talán nem fog odáig lejutni a homok, de a villamosok futásának, a sín és a kerék felületének se tesz jót, ha folyamatosan változó magasságú kőszemcséken gurul! Hangosabb lesz, később pedig tiszta sínen is rosszul fog futni. A képen már olyan sok jutott a nyomvályúba, hogy a nyomkarimák folyamatosan azon futnak, jól láthatóan nyomják ki oldalra, ergo nem a füves pályával van a baj, hanem azzal, hogy a jelek szerint senkinek nem dolga a homokkal foglalkozni.

img_3044.JPG

Ez pedig olyan mennyiség, hogy a villamosok nyomokat rajzolnak bele. Szerintem nem kellene megvárni, míg az első alacsonypadlós kisiklik csak azért, mert az alja felfekszik az ottfelejtett homokra, de persze én nem értek hozzá :-/

20 komment

Címkék: budapest kritika város villamos utcakép morgás

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr108141394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

korrekt poszt.
nem hiszem, hogy egy Mukihoz vagy menetrendi villamoshoz ne lehetne csatolni egy ilyen porszívó szerelvényt.
A 61-es vonalon néha éjszakánként szokott ilyen tisztító suhanni, de meggyőződésem, hogy az őszi szmogban a szálló porhoz nagymértékben hozzájárul ez a kiszórt finom homok... Meg a lakásban leülepedő porhoz is. Amikor egy erősebb hidegfront szele végigsöpör az Alkotás utcán, a kedves helyi lakos taknya-nyála összefolyik egy ilyen homoklökettől.

Kevés gép van, keveset használják. Spórolás, csóró ország. Szánalmas.
@AZso.hu: Ez azért SZVSZ túl nagy szemű, nem száll messze - ha szállna, akkor nem állna össze így a sínek mentén. A leállított/lassú építkezések több agyagot dobnak a levegőbe, az apróbb szemű, messzebbre száll. Például valamikor a kilencvenes években Óbudán a Hármashatárhegy 17-es villamos vége fölötti szakaszon ledózerolták a természetes borítást, ástak kicsit, aztán úgy maradt... na, akkor minden tele volt azzal a finom, mindenhova bejutó porréteggel. De az nem is két vékony sávból jött.
Kiváló észrevétel! És sajnos jellemző hozzáállás a BKV részéről...
Milliárdokért megépítjük/felújítjuk majd karbantartás/gondozá nuku.
Kéne porszívó, persze. Ez tipikusan egy főműhelyi történet lenne, valami UV-ra, vagy ICS-re ráraknának egy szívót, sőt akkár már fűkaszát is akár. Csakhogy ugye eleve a főműhely már külön cég (3szoros árdrágítás 1.), meg vasúthatósági engedélyköteles a tevékenység (3szoros árdrágítás 2.). Ezért aztán inkább venne mindenki közúti járművet, amely karral benyúl a villamosvágányra (röhej), viszont már "csak" 5 családi ház árába kerül, és nem 10-ébe, mint a vasúti cucc. 50 éve? Megcsinálta volna Pistbá az egyik kéttengelyest a műhelybe, oszt jól van. Az ára az a fűkasza, meg a porszívó árával egyezett volna meg, amúgy meg esetleg három cigi. Mert munkaidőben dolgozni kell.
Hát hogy' is képzeljük, hogy használják azt a szép új porszívót? Dehát akkor kopik!
Az az utolsó kép elég durva, 10 centi vastag a homok?

Ilyenkor felmerül bennem, hogy nem lenne-e jó ötlet síkon is a fogaskerekű, legalább a megállók környékén rásegíteni az indulásnál. Vagy sugárhajtómű :-)
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Ki kell rendelni egy csapat közmunkást seprűvel meg lapáttal...
@NAR: Szerintem teljesen jól elműködik a vasút, csak oda kell figyelni. A buszok/kamionok például felhullámosítják az útburkolatot lámpák körül, mégse találjuk ki, hogy csak hússzal szabad menniük :)
@NAR: Lelki szemeim előtt megjelent a sok évvel ezelőtti kép, amikor a Moszkván a 4/6-os peront takarítók visszatolták a sínre - többek közt a váltókba is - a vágányról szakszerűen félretolt havat.
@Hamster: Legközelebb majd gondolok rád, amikor a sínekről felkapott homokot a pofámba fújja az északi szél, de azért kösz, hogy elmondhattam! :-D
@AZso.hu: Nem azt mondtam, hogy nem kapja fel - írtam is a mentőautót mint általános ilyen felkavaró elemet - csak ez a homok SZVSZ nem elég ahhoz, hogy folyamatos/huzamos problémát okozzon tíz méternél nagyobb távolságban. Én is villamosközelben lakom, de homokkal még nem találkoztam, ellenben rögtön érzem, ha eljön a hideg idő, és a polgártársak (szagok alapján) bálás ruhával és nejlonzacskóval gyújtanak be a kazánba. Amikor szmogriadó van, akkor is lassan már hülyeség lesz az autókat korlátozni, mert az emberek inkább otthon maradnak, és rádobnak még egy-két tornacipőt a tűzre :-/
@Hamster: De azt pl. kitalálják, hogy betonozzák (rosszabb esetben kockakövezik) a buszmegállót aszfalt helyett... És lehet, hogy nem lenne hülyeség neccesebb helyeken (pl. Gábor Áron utca - Bimbó utca kereszteződés lefelé) betonozni a lámpák előtti szakaszt is.
@NAR: Szerinem a buszmegállóban a legjobb a viacolor. Nem csak hullámos lesz (de még az aszfaltnál is durvábban), de olykor a szélénél is létre tud jönni szintkülönbség.
Ezerszer leírtam már (sajnos), de leírom még százszor:
Az EU felújításra (=alaptól-tetőig teljes újáépítés), vagy úl dolog építésére ad pénzt. Karbantartásra nem.
Így vagyunk mi a Mindent-Megőrzünk-Ország helyett a Mindent-Megépítünk-Aztán-Hagyjuk-Szétrohadni-Ország.
Üdvözlet a vadkapitalizmus legelmebetegebb vadhajtásában.
"nem utólag, tűzoltásként"
Csak nehogy homokkal oltsák a tüzet! :)
Ma is jártam erre, és a vályúból kipenderülő vizes homok egész érdekes alakzatokat kezd felvenni. Vajon ha ez a bejegyzés kikerül az Index címlapra (mostanában nem is próbálom ajánlani magam), kitakarították volna?
Iparit kell erre járatni, annak úgysem működik a homokolója. : ) Egyébként meg az oktatók bő öt éve elmondták, hány tonna homokot használunk el havonta.

Meg kell tanulni vezetni. Tapasztalatom szerint sokaknak nem megy. Pláne a folytonos szabályozású kocsikon: ott lehetne a legszebb ideális menetciklust megvalósítani, aztán jobban rángat a kocsi, mint az UV: mert rángatja az a gyökér kocsivezető, mintha Commodore-on vezetne, és nem lennének utasok.
Olyan létezik (vagy lehetséges-é), hogy ami homokot leszórt a hajtott kerekek elé azt a villamos vissza is porszívja?
@It's ME!: Nincs, hacsak nem a porszívó villamos saját fékhomokjáról van szó. A villamoson ugyanis az utasnak kell hely :)