Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Reichstag és az ő kupolája

2015.12.28. 18:00 :: Hamster

Éveken át elvoltam úgy, hogy nem jártam a Reichstag kupolájában, egyszerűen mert nem tetszett. Értem én az építmény szimbolikáját, hogy nem akarták ugyanazt az épületet helyreállítani, amit a Német Birodalom építtetett saját központjául, és melynek leégése Hitler hatalomátvételének egyik jelképévé vált, de mindig találtam más megnéznivalót helyette. Aztán idén mégis kíváncsi lettem rá.

img_7296.JPG

Mielőtt folytatnám, tisztázzuk, hogy bár mi magyarul általában csak Reichstagként, azaz "Birodalmi Gyűlésként" emlegetjük az 1884 és 94 közt felhúzott épületet, annak neve helyesen Reichstaggebäude, azaz "a Reichstag épülete", hiszen csak az épület köthető a császársághoz - a manapság itt működő német parlament neve Bundestag.

Reichstagsgebaeude.jpgReichstagsgebaeude“ von Unbekannt - Original image: Photochrom print (color photo lithograph) Reproduction number: LC-DIG-ppmsca-00332 from Library of Congress, Prints and Photographs Division, Photochrom Prints Collection Dieses Bild ist unter der digitalen ID ppmsca.00332 in der Abteilung für Drucke und Fotografien der US-amerikanischen Library of Congress abrufbar. Reproduction by Photoglob AG, Zürich, Switzerland or Detroit Publishing Company, Detroit, Michigan. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Érdekes, hogy milyen kicsi épületről van szó, és nem csak a magyar Országházhoz képest: a 138 x 96 méteres alapterület (csak összehasonlításként: a mi Parlamentünk székhelye 268 méter hosszú, és - a legszélesebb részén - 123 méter széles) kezdettől fogva kicsinek bizonyult, és hiába volt az akkor elérhető minden jóval (központi hűtés/fűtés, villanyvilágítás, telefon) felszerelve, a képviselők nem igazán voltak kibékülve vele.

Bundesarchiv Bild 183-R99859, Berlin, brennender Reichstag (Reichstagsbrand).jpgBundesarchiv Bild 183-R99859, Berlin, brennender Reichstag (Reichstagsbrand)“ von Unbekannt - Dieses Bild wurde im Rahmen einer Kooperation zwischen dem Bundesarchiv und Wikimedia Deutschland aus dem Bundesarchiv für Wikimedia Commons zur Verfügung gestellt. Das Bundesarchiv gewährleistet eine authentische Bildüberlieferung nur durch die Originale (Negative und/oder Positive), bzw. die Digitalisate der Originale im Rahmen des Digitalen Bildarchivs.. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Az 1933. február 27-i tűz komolyan megrongálta az épületet, ezért valamennyire helyreállították, de igazi parlamentként ezután már amúgy se üzemelhetett volna; a ritka, és inkább csak jelképes gyűléseket a közeli Kroll Operaházban rendezték.

Reichstag after the allied bombing of Berlin.jpgNo 5 Army Film & Photographic Unit. Hewitt (Sgt) Post-Work: User:W.wolny - This is photograph BU 8573 from the collections of the Imperial War Museums. : „Reichstag after the allied bombing of Berlin”. Engedély: Közkincs, forrás: Wikimedia Commons

A második világháború során az épület számos találatot kapott, és jelkép mivolta miatt heves harcok folytak érte: állítólag miközben a híres zászlókitűzős fotó készült, az alsóbb szinteken még mindig lövöldöztek. Igaz, mások szerint több fotó is készült, több katonával, és amit ismerünk, az egy montázs. Vagy csak egy több fotó közül, de már a harcok után készítve. Azt pedig, hogy ki volt az a bizonyos katona, a szovjet propaganda maga is megkavarta. A szóban forgó fotó egyébként nem a legtöbbször fényképezett nyugati, hanem a házakhoz közeli keleti oldalon készült.

Reichstag berlin 1982.jpgReichstag berlin 1982“ von Havelbaude - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A háború után az épület ugyan a nyugati oldalra, de közvetlenül a szektorhatárra került: a fentebbi képen is sejthető a Fal fehérsége a háttérben jobbra. A megrongálódott kupolát 1954-ben távolították el, a hatvanas években pedig az épület többi részét is egyszerűsített kivitelben állították helyre. Az NSZK Bundestagja ekkor nem ülésezhetett itt, de Helmut Kohl már '85-ben elindította a felújítás tervezését, egy kilátóként használható üvegkupolával a tetőn.

Berlin - Reichstag building at night - 2013.jpgBerlin - Reichstag building at night - 2013“ von Avda / www.avda-foto.de. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Végül 1993-ban pályázatot írtak ki a felújításra, melyet Norman Foster nyert meg - és most tessék kapaszkodni: egy olyan tervvel, amin benzinkútszerű tetőt épített volna az épület és környéke fölé. Eközben az általam jobban kedvelt Santiago Calatrava üvegkupolát képzelt az eredeti helyére, a rá jellemző modern tartószerkezettel, de mégse ő nyert. Ennek ellenére valamivel később már Foster is kupolát rajzolt az aktuális tervekre, volt is belőle némi pereskedés. Csodálatos egy világ az építészeké, nemdebár? :-/

img_7248.JPG

Az 1995-től 99-ig tartó átépítés során gyakorlatilag teljesen kibelezték az épületet, melynek tetejére, az ülésterem fölé egy modern acél és üveg kupola került. Két, egymásba fonódó spirális rámpa kanyarog fel a felső harmadban levő kilátóteraszra, tehát a felfelé gyaloglók nem találkoznak szembe a lefelé jövőkkel.

img_7287.JPG

A kupola közepén felfordított tölcsér alakú tükörtorony áll, mely a természetes fényt az ülésterembe vetíti; a közvetlen napfény kitakarására szolgál a fentebb látható spalettaszerűség. Érdekes még, hogy a kupola teteje lyukas: a használt levegő ott hagyja el az épületet, miközben felmelegíti ezt a területet is.

img_7243.JPG

A biztonsági előírások miatt már nem lehet csak úgy feljutni - pontosabban állítólag aki helyben jelentkezik, az is bejut néhány óra múlva, de nekem nem volt kedvem kísérletezni -, így az interneten át jelentkeztem. Van lehetőség ülést megnézni, vannak hosszabb vezetések, de engem csak a kupola érdekelt. Talán fél óra se telt el, mire válaszoltak, a kért látogatási időpont megerősítésével; csak meg kellett jelennem, átmenni a biztonsági ellenőrzésen, és már mehettem is a lifthez, ami felvitt a tetőre.

img_7252.JPG

Bár az épület tetejének nagy része bejárható, az igencsak kellemetlen idő miatt (a fentebbi kép készítésekor például épp eleredt az eső) nem volt rossz, hogy tető alól, szélcsendben lehetett megtekinteni a város panorámáját. Egyébként nem ez volt életem első Bundestag-épülete, mert '91-ben jártam az akkori bonni ülésteremben is. Az a csarnok eredetileg vízműnek épült, úgyhogy annak ellenére, hogy a kupola most se tetszik kívülről, a Reichstag épületébe költözés minőségi cserének mondható :)

Forrás: német Wikipedia, az idegenvezető szóbeli közlései, berlin2010.blog.hu

7 komment · 1 trackback

Címkék: énblog utazás berlin város németország képek építészet reichstag városkép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr828202584

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Berlin, a folyton változó város 2016.01.05. 14:12:38

Annyit írtam Berlinről az utóbbi években, hogy ideje végre arról is írni, hogy miért írok annyit róla. Nem lesz történelemóra, nem akarok semmilyen attrakciót, régi vagy új épületet rábeszélni senkire, inkább csak megpróbálom körbeírni, miért a német f...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért nem a Wasserwerk épületéből költözött a Bundestag Berlinbe. 1992-re elkészült a bonni Bundestag épület, amit 1999-ig használtak (ami szintén megérne egy posztot).
@xGéza: Persze, ráadásul a Wasserwerk előtt is volt "rendes" helyük (Bundeshaus), a vízmű csak egy átmeneti hely volt annak a közelében. Ugyanakkor egyik se adta ugyanazt a hangulatot, mint egy régi épület, ami nem csak egy rendezvényközpont. Vagy csak én vagyok régimódi? :)
Az épület szimbolikájával semmi baj, hiszen az azt építtető Német Birodalom nem az a bizonyos (Harmadik) Német birodalom volt - amely utóbbi gyakorlatilag nem is használta az épületet... magam egyébként sem szoktam Reichstagnak nevezni, Bundestagnak mondom, érzem, gondolom.

Ami a mai kupolát illeti, valamint a Foster-Calatrava vitát: a tervpályázat-kiírás egyik kritériuma épp az volt, hogy a megvásárolt terveket a német állam szabadon használhatja fel - és hát Calatraváé is ezek között volt. (Calatravát és amúgy nagyon formalistának tartom: sok épületterve tele van artisztikus, de öncélú elemekkel - jó drágán!) Foster egyébként más tervén is használta már az épület belsejébe természetes fényt juttató tükörrendszert: a hongkongi Hongkong And Shanghai Bank épületében, melyet 1979-ben tervezett - itt láthatók képek erről: www.fosterandpartners.com/projects/hongkong-and-shanghai-bank-headquarters/

A szememben a Bundestag-épület legnagyobb problémája (építészeti-vagy inkább környezettervezési szempontból) az épület nyugati homlokzata előtti Platz der Republik - mi egy sivár, esős időben pedig latyakos, teljességébe fantáziátlan ugar: https://www.google.hu/maps/@52.5187689,13.3744458,3a,75y,157.04h,88.68t/data=!3m8!1e1!3m6!1s-e1i0g6cLg08%2FUvPoUzEwteI%2FAAAAAAAAEIQ%2Ff-9w8-vuzIY!2e4!3e11!6s%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-e1i0g6cLg08%2FUvPoUzEwteI%2FAAAAAAAAEIQ%2Ff-9w8-vuzIY%2Fw410-h100-n-k-no%2F!7i5322!8i1297?hl=hu
Még 1995-ben láttam, amikor egy nem kicsi daru állt a közepén...
Állítólag van még egy szimbolikus jelentősége annak, hogy a látogatók a gyűlésterem FÖLÉ mehetnek és lenézhetnek az ülésező honatyákra, mégpedig az, hogy amikor egy képviselő felnéz és lát egy fejet, amint épp lenéz rá, ebből a képviselő érezhesse, hogy ő nem áll a nép felett - a nép van felette. Ténylegesen.

:-)
@Moin Moin: Annak idején olvastam, hogy nem volt egyértelmű az ide költözés, mert mindegy, hanyadik, de mégiscsak Reich építette.

És ebben se értünk egyet, Calatrava dolgai legtöbbször jó ránézni, Foster meg egy iparos. A jó építészethez hozzátartozik a magamutogatás, csak persze a mértéke nem mindegy, meg hogy amellett jó tud-e lenni az épület.

A harmadikban végre megegyezhetünk :) az a sárraktár tényleg érthetetlen. De az egész Spree-kanyar befejezetlen, a szállodák, irodaházak az északi oldalon épülgetnek, közben a délin ott a hatalmas foghíj, ahová pedig terveztek is dolgokat (Band des Bundes). De még a Hbf-fel/Humboldthafennel szemközti rámpa mibenlétére se tudtam rájönni, és ott is sok kitaposott füvet látni.
"A biztonsági előírások miatt már nem lehet csak úgy feljutni - pontosabban állítólag aki helyben jelentkezik, az is bejut néhány óra múlva, de nekem nem volt kedvem kísérletezni".
A Tierpark oldalában, a Roma Áldozatok Emlékparkja mellett van egy kis épület,egy kávézó. Amellett pedig áll egy nagy konténer. Ez előtt kell hosszabb-rövidebb ideig sorba állni - valamilyen érvényes, fényképes igazolvánnyal! - annak érdekében, hogy aránylag hamar meg tudja valaki nézni a kupolát.

Ami célszerű: kb. reggel 1/2 8-ra odaérni, hogy mikor pontban 8-kor kinyitnak, ne álljanak túl sokan előttünk a sorban! :-) Viszont aznapra és még két napra előre lehet kérni belépőt, félórás időközökre. Két monitoron is láthatják a sorban állók, hogy melyik időpontokra mennyi szabad hely van még.
Miután bejut az ember, pár percen belül kinyomtatnak egy névre, igazolványszámra szóló A4-es engedélyt-tájékoztatót,amit majd a bejáratnál kell felmutatni a beengedéshez. Én 2015. dec.30-án reggel voltam ott, vagy 30 percet vártam és aznap 12:30-ra "ütemeztek" be.

31-ére akkor még félóránként 100 fő is bemehetett, igaz, aznap csak du.2-ig lehetett látogatni az esti nagy ünneplés miatt.
Az épületbe kb. a reptereken szokásos átvilágítás/vizsgálás után, egy csoportvezetővel lehet átjutni, aki az adott időpontra összegyűlteket vezeti át. A felliftezés után lehet kérni - minden ingyen!!! - több nyelvű programmal fülhallgatós lejátszót, ami kupola belsejében adott helyeken elmondja, merre mit lehet kifelé látni, meg kis történelmi ismeretterjesztést is ad.

Addig marad az ember, ameddig akar (ill. este 10-ig, ha jól emlékszem).
Azt mondták nekem, hogy interneten sokkal hosszabb "sorállás" van, kb.2-3 hétre előre.
süti beállítások módosítása