Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Vonat az utca közepén

2016.07.09. 18:00 :: Hamster

Az Egyesült Államok tömegközlekedésileg gyakorlatilag ismertlen terület számomra: sosem jártam ott, és mivel túl messze van ahhoz, hogy érzelmileg kötődni tudjak ottani üzemekhez csupán képek alapján, bevásárláskor is rendre ki szoktak maradni a kosárból a róluk szóló könyvek. Egyszer kaptam ajándékba egy dupla kötetet a kaliforniai Pacific Electric-ről, ami pontosan olyan volt, mint amilyennek egy klasszikus amerikai közlekedési vállalatot képzeltem: óriási hálózat, hatalmas járművek, lenyűgöző forgalmi helyzetek - és persze az egész már rég nem létezik, mert elsöpörte a motorizáció. A több száz, néha ezer kilométeres, a mi fogalmaink szerint is villamosnak mondható rendszerek mellett az "interurbán", azaz városi területek közti/körüli üzemek tetszettek, bár nagyjából annyit tudtam róluk, amennyit NZA barátom egyszer leírt. Ebben a cikkben konkrétan is meg volt említve az utolsó még működő klasszikus interurbán, a Chicago környéki South Shore Line, de a képek eddig nem nyűgöztek le annyira, mint a videó, melybe egy német fórumbejegyzés kapcsán akadtam bele ma reggel:

Európai szemmel nézve elég döbbenetes a kisvárosi utca közepén, az autók közt robogó elővárosi vonat, amint lefékez a kereszteződés előtt, mert piros a lámpa. Kicsit furcsa is ez: tényleg nincs semmi előnye a keresztező forgalommal szemben? Gyorsan hozzáteszem, hogy láttam hasonló fekvésű vonalat Svájcban, de ez valahogy mégis más.

Southshoremichigancity.jpgBy No machine-readable author provided. LHOON assumed (based on copyright claims). - No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1449763

A vonalnak csak egy része (a térkép jobb alsó sarka felé) ilyen, de akkor is meglepő, hogy fennmaradt, hiszen ehhez az útközepi magányos sínpárhoz képest még a ráckevei HÉV is modernnek tűnik az úttesttől elkülönített, túlnyomórészt két vágányával, meg a fénysorompókkal... El se akarom képzelni, milyen lehet ebben az utcában lakni, a kolompoló-kürtölő vonatoktól tizenegynéhány méterre :) Van esetleg az olvasók közt, aki élőben is látta ezt az üzemet?

Ezen a hosszabb videón látszik, hogy nem csak "földszintes", hanem emeletes vonatok is közlekednek ezen a vágányon - valamint tehervonatok, párosával járó, klasszikusan böhöm amerikai mozdonyokkal. Szintén érdekes lehet az alapvetően magasperonhoz épített szerelvényekre körülbelül a járda magasságából felszállni... vagy az úttestről:

South Shore 512 (3542718093).jpgBy Russell Sekeet - South Shore 512 Uploaded by Mackensen, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30879876

Azért ez még egy átlagos magyar mellékvonal utasainak is sok lenne, nem? El kéne jutni ide, mielőtt még átépítik!

35 komment

Címkék: youtube közlekedés usa tömegközlekedés vasút érdekesség hév interurban

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr18876674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazi amerikai: nagy, kemény, meghökkentő, gazdaságtalan, értelmetlen :D
@Flankerr: Nem hiszem, hogy gazdaságtalan lenne, csak elképzelhető, hogy nem a személyforgalom hozza a pénzt, hanem a teher. Értelmetlennek meg tényleg ne mondjuk, hiszen pont arra jó, hogy autó nélkül is életben lehessen maradni, az meg nem árt.
Egy élmény lehet ott lakni, egész nap ezt a csilingelés-dudálást hallgatni. Nekem 3 perc is elég volt belőle :)
@Gery.Greyhound: Az amerikaiaknál a vonatok megjelenésük óta csilingelnek egyfolytában, szóval valszeg már megszokták :)
Ez egyébként még egész lájtos cucc ázsiai példákhoz képest. Ott van például Hanoi, ahol konkrétan az ország fővonala megy át ilyen szűk sikátorokon, mint ez: i.huffpost.com/gen/1860665/thumbs/o-HANOI-RAILWAY-900.jpg?6
Hozzáteszem, valszeg ezek full illegális építmények lehetnek (ha vannak ott egyáltalán építési szabályok...), amelyek idővel ránőttek a vasútra, a francia gyarmatosítók idejében nem hinném, hogy ez így ment volna. Ja, és két utcával arrébb ez a vonal egy Miskolc-Tiszai méretű pályaudvarba torkollik, amelynek állapota ráadásul még jobb is, mint az acélvárosié...
@alexejevics: Nálunk sem ártana, akkor kevesebben választanák a MÁV-ot vagy a a GYSEV-et arra, hogy a kocsijukat leselejtezzék!
@alexejevics: Azért nem mindegy, hogy Vietnam, vagy az az ország, amelyik negyvenvalahány éve embereket pakolt a Holdra :)
@Gery.Greyhound: Hát igen, vélhetően nem ezek a környék legdrágább házai...
azért második videón 1:40 körüli kereszteződésnél nehogy azt mondd, hogy nem ugrott be Stonemine-fattening. :)
Ez szerintem nem tekinthető klasszikus interurbánnak ebben a formában, legfeljebb egy furcsa utódnak. Az interurban gyakorlatilag az amerikai HÉV-kategória volt, vonatnak villamos-, villamosnak meg vonatszerű (sok-sok átjárással). A konkrét üzem múltját nem ismerem, de gondolom, hogy itt is méretes, négytengelyes, de azért még a villamos-jellegű (azaz relatíve könnyű, vasúti kocsinak rövid, tipikusan rúdáramszedős) kocsikból álló vonatok jártak. Szóval valaha ez nem volt annyira meredek. Ami döbbenetes, hogy a kategória felszívódásával ide beengedték a teljesen nagyvasúti gördülőállományt, abból is a legbrutálisabbakat - meg gondolom, hogy a szántóföldi vonalakat is benőtte a kertváros.

frankie111 (törölt) 2016.07.10. 09:40:28

@Flankerr: miből gondolod hogy gazdaságtalan?Amerika északi és a kanadai részeken a vasutat még kamionforgalomra is használják...

frankie111 (törölt) 2016.07.10. 09:41:30

@Gery.Greyhound: talán ezért is nem laksz ott...
miazhogy lassít és megáll?

nem úgy van, hogy 500 méterrel a kereszteződés előtt tilosat kap a keresztező forgalom, merthogy a vonatnak nincsen független sínfékje?
@Mészáros Laci: Nekem úgy tűnik, elég dinamikusan gyorsít-lassít egy ilyen motorvonat. Tehervonatok meg a lakott területen gyökkettővel mennek, éktelenül csilingelve-villogva. Az alacsony sebesség miatt azok is meg tudnak állni időben.
@nyelv-ész:

és Magyarországon nem lehetne hasonlót bevezetni? mondjuk ahol lakott területen a HÉV szerelvények keresztezik a közúti forgalmat, ne akkor zárják az átjárót, amikor a szerelvén 500 méterre van? amikor egyszer megkérdeztem a bkvét, azt mondták, hogy ehhez kellene független sínfék a hévekre.
@Mészáros Laci: Az az NDK/NDK felszerelésű szutykoknak köszönhető, amik nem annyira bajnokok fékezésben. Na meg elindulásban és haladásban. Az állás még csak-csak megy nekik.
Na most figyeljen hamster, az egyik kedvenc városodban is van hasonló!

www.youtube.com/watch?v=1-_AE092fqw&list=PLD3DFpjgFy1ZIPk18EPp1sSXqfJZr8q3r
@Hamster: Na és az amerikai-vietnámi háborút ki nyerte? Na ki? :)
@berlin_mount: Azért lényeges különbség, hogy ezek a sínek nem az aszfaltban vannak, és nincs rajtuk félóránként személyvonat :)
@Hamster: na de kérem, ez itt Berlin, Németország. Itt szabályok vannak!
Ma már nálunk is össze-vissza kürtölnek ész nélkül, de főleg a CFR-nél! Az átjáró előtt méterekkel még egyszer-kétszer, amikor más semmi értelme nincs az idegesítésen kívül. Komolyan, mintha a nyílt napi óvodások ellepték volna a szakmát!

Meg Csörgős vonat éjjel Zuglóban, amit két kerülettel odébb hallok.
@Hamster:
Az interurban leginkább üzemviteli jelleg. Városközi/környéki könnyített kivitelű vasút, villamosra hasonlító gördülőállománnyal.
Nagyon hasonló ahhoz, ami Magyarországon helyiérdekű vasútként futott, vagy aminek a korszerűbb változata az LRT.
Olyan, mint a villamos, csak magasabb és más a színe. (lehet, hogy nem is csilingel!)
@v2peti: Inkább darálja le a vonat néhány korlátozott értelmű (bocs, de nem tudok rájuk szebbet mondani) autóját, mint hogy egyfolytában sok ezer ember agyára menjen ez az állandó tülkölés.
Cegléden volt ilyen a '70-es évek végéig. A Cegléd-Hantháza vasútvonal gyakorlatilag kettészelte a bevárost. Imádtam. :)
Gondolom, az ilyen helyeken normalis lakossag nincs, csak drogbandak olik egymast napi 24 oraban, es ebben nem zavarja oket a vonat.
@Flankerr: A kapitalizmus hazájában a gazdaságtalan dolgok igen hamar elbuknak.
a rákospalotai vasút Veresegyház felé pont ilyen.
@Mészáros Laci:
Ha megnézed, a kereszteződést itt is gyök kettővel közelíti meg a vonat. Lehet, hogy itt belefér a menetrendbe ez a kis plusz, a HÉVnél viszont nem fér bele. Akkor meg azért anyáznál, hogy miért kell a köcsög autósok miatt gyök kettővel haladni.
A HÉVnél pont nagyon jól meg vannak csinálva a sorompók. Ahol lehetett, ott a két peron szét lett téve a sorompó két oldalára, és sorompófedező jelző mögött áll meg a vonat, amikor beérkezik, akkor indítják kb a sorompót, és mire megvan az utascsere, addigra lezáródott a sorompó, és megkapja a szabad fényt a vonat. Ennél gyorsabban képtelenség megoldani.
Azzal meg hogy csúcsidőben öt percenként jön jön jobbról balról a vonat, nem tudsz mit kezdeni. A HÉV ugye már mindennél előbb ott volt, úgyhogy az a közút nyomorultsága, hogy lámpás kereszteződést is csináltak a sorompó elé, amit nyilván függésbe kellett hozni a sorompóval, ami miatt még messzebbről kell indítani sorompót...
@Szzzz:

A békási hév (például pünkösdfürdőnél) lelassít az átjáró előtt (kint van a 10-es tábla), a bkv-sok azt mondják, hogy pont a hülye autósok miatt. Ez a héven utazók és a keresztező forgalom számára egyaránt bosszantó és szerintem fölösleges, a kereszteződés átépítése (a széles szentendrei út felé két sávban tudnak várakozni) fölösleges is.

A hév városi szakaszai tömegközlekedésként működnek (sűrű megállók, alacsony átlagsebesség), de közben nagyvasúti szabályokkal, ami szerintem elég pesszimális keverék. Stockholmban az ottani hév (pendeltag) nagyvasúti szabályok szerint közlekedik, cserébe meglehetősen gyorsan.
@Szzzz: Az aquincumi megállónál áthelyezték a belváros felé haladó oldal peronját a kereszteződés déli oldalára. A fénysorompó viszont vörösre vált, amikor a szerelvény Rómaifürdőtől elindul, mert az érzékelőt nem helyezték át.

Itt egyébként sose volt úgy, hogy amikor beérkezik, akkor indítják kb a sorompót. Mindig jóval előbb átváltott a fénysorompó, de most különösen szar az autósoknak.
Nagyváros (Tampa, FL) közepén, irodaházak között:

www.youtube.com/watch?v=TVzVrpGjRUo

Meleg helyzet (figyeld a mozdonyvezetőt!):

www.youtube.com/watch?v=gn47JnrS2QQ
Baja, Móricz Zsigmond utca, ugyanez pepitában. Google-ban megtekinthető az utcakép.
Tehervonat Budapest utcáin is előfordult. Itt például a Ganz gyárat ellátó vonatok is eszembe jutnak. A városi vasút / villamosvonalak teherszállítására való használatára nem csak a "Muki vontat pár kocsit" vagy egy-egy híres volt vagy jelenlegi tehervillamos jelent példát, hanem a Ganz gyáréhoz hasonló példák is.

A villamos hálózat és a vasúti hálózat közötti átjárás lehetősége, és a "városközi villamoshálózat" ilyen megvalósítása ma kurrens téma.

Az, hogy ugyanaz a szerelvény városon belül (villamosként) és fővonali távolsági közlekedésre is alkalmas pl. a Tram-train koncepció kapcsán is működik. A Tram-Train koncepció egyaránt megvalósítható villamos szerelvények nagyvasúti közlekedésre alkalmassá tételével, direkt erre a célra épített járművekkel, és a "nagyvasúti járművek" villamosként való közlekedését lehetővé tévő módosításaival.

Az utóbbi kapcsán a két áramnem (villamosított fővonalon használt, és villamosként használt) mellett még dízeles meghajtás is belefér.

Ami a városokat jobban feltárni képes vasúti közlekedés kapcsán ma úgy néz ki, hogy leginkább a jövő nyerő megoldása.

Bármelyik megoldás esetén elképzelhető "villamos szerű" design, és vonat szerű is. Ez leginkább "ízlés kérdése".

A Tram-train esetében is igaz az, hogy ahol "villamos" éppen ott nincs automatikusan elsőbbsége a közúttal szemben... ahol viszont nagyvasúti vasútvonalon repeszt, ott van.
süti beállítások módosítása