Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (56) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (708) budapesti pillanatok (39) buék (8) busz (65) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (238) csehország (17) csehszlovák (5) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (306) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (55) gitár (29) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (249) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (670) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (315) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (5) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (280) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (31) nosztalgia (177) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (64) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (109) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (31) repülőtér (11) retró (29) rock (63) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (26) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (185) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (32) technikatörténet (33) tehervonatok (5) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (317) történelem (27) trainspotting (30) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (261) utcakép (147) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (341) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (623) villamos (572) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (232) zene (165) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mainhattan, avagy Bankfurt am Main tornyai

2016.10.27. 18:00 :: Hamster

Majna-Frankfurtban (mielőtt valaki beleköt, hogy ilyet le mertem írni: egy időben így hívták magyarul Frankfurt am Maint, amit annyira viccesnek találtam kiskoromban, hogy rászoktam) '89-ben jártam először. Három dolog maradt meg a városból:

  1. itt láttam először kutyáját a járdára kakáltató, majd továbbálló gazdit,
  2. a McDonald's ingyenes újságjában valami Ford Fairlane: Rock'n'Roll Detektiv című filmet reklámoztak, én meg gondoltam, hogy na, ezt se fogom megnézni, milyen ellenszenves már a főszereplő
  3. a felhőkarcolók.

Utóbbiakat megnézni mentem vissza idén nyáron, mert ugyan jártam itt azóta egy-két alkalommal, de akkor épp nem az épületeket figyeltem.

img_7850.JPG

Ez volt az egyik felhőkarcoló, ami nagyon megmaradt bennem a '89-es kirándulásból: az Ezüsttorony (Silberturm). Akkoriban a Dresdner Bank használta, és a város legmagasabb irodaháza volt. Nekem tiszta Amerikának tűnt, pedig 32 emeletével utoljára 1900 körül számított volna magasnak New Yorkban :)

img_7854.JPG

Ez a kép szépen mutatja, hogyan megy át a XIX. századi Pályaudvari negyed* (Bahnhofsviertel) a felhőkarcolókkal (mint például az itt látható Gallileo) teli bankárnegyedbe: igazából sehogy. Mennek az utcák, és ahogy az ötvenes évektől kezdve fel tudták vásárolni a telkeket a befektetők, úgy tűntek el a régi házak, és épültek a helyükre az egyre magasabb tornyok. A telekspekuláció és a városszövet rombolása egy idő után már a politikusoknak is sok volt, úgyhogy újabb és újabb koncepciókkal próbálták korlátozni a folyamatot - emiatt az igazán magas házak mostanában inkább a város más részein épülnek - vagy korábbi tornyok helyén.

*ez a környék egyébként arról kapta a nevét, hogy a város első pályaudvarainak helyén alakították ki

img_7901-2.JPG

A hetvenes évek második felében épült Ezüsttorony, és a 2000 után épült Skyper közt van némi stílusbeli különbség, nekem viszont az jut eszembe utóbbiról, hogy mennyibe kerülhet egy ilyen csupa üveg épületet hűteni-fűteni. Félreértés ne essék, ezek az épületek nyilván bőven kitermelik a saját fenntartásukat, na meg az építőanyagok és a szellőzéstechnika is fejlődtek, mégse igazán bírok velük megbarátkozni. Régimódi lennék?

img_7894.JPG

Ez a két torony elsősorban azért maradt meg az emlékeimben, mert gyermeki képzeletem számára rettentő "new yorki" hatásuk volt. Ahogy az emblémákról sejthető, ez a Deutsche Bank központja (ami egyébként szerénytelen neve ellenére nem a német "nemzeti" - az ő szóhasználatuk szerint szövetségi - bank).

img_7876.JPG

Az eddig látott épületek viszonylag elkülönülve, pontszerűen állnak, ellentétben az ezen a fotón csoportosulókkal. Balra a Taunus-tornyot (Tanunusturm) látjuk, ami igazából két torony: egy magas iroda-, és egy alacsonyabb lakóépület. Középtől jobbra lent a Commerzbank 1973-ban megnyílt egykori központi épülete áll, mögötte pedig a Commerzbank jelenlegi központi épülete, a nem túl meglepő nevű Commerzbank Tower*. Kicsit szorosan állnak, nem?

img_7931.JPG

A Commerzbank Tower tetejére szívesen felmentem volna, de sajnos nincs kilátóterasza.  Pedig ez a torony már tényleg egész magas: 259 méter + antenna - jelenleg ez Németország legmagasabb háza. Sőt, '98 és 2003 közt egész Európáé is ez volt, míg egy moszkvai torony el nem vette tőle a címet (attól meg egy másik moszkvai vette el, attól meg egy még magasabb moszkvai, egy londoni, aztán egy sokadik moszkvai, s.í.t.). Mindenesetre tetszik, hogy más, mint az átlag felhőkarcolók; csak az alja néz ki elég lehangolóan, a sok "apró" épülettel, meg a kötelező árnyékkal.

És legközelebb innen fogom folytatni, mert a sok álló formátumú képtől túl hosszú lett a bejegyzés ;)

14 komment · 1 trackback

Címkék: énblog utazás város németország képek építészet városkép felhőkarcolók frankfurt am main

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9711812311

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Felhőkarcolók árnyékában 2016.11.26. 11:27:02

Hol is hagytam abba legutóbb? Ja, megvan: a frankfurti felhőkarcolók sokaságából megmutattam úgy hatot-hetet. Igazából tizenegynéhány darab után elteltem velük, de azt a párat, amit lefotóztam, még megmutatnám. Az egyik bajom a felhőkarcolókkal, hogy ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Úbazz, télleg, ezek a képek majdnem lelógnak az internetről :-)
És itt van a kedvencem, a kihúzott antennájú mobiltelefonra emlékeztető toronyház is.
@nyelv-ész: Még pár év, és senki nem fog emlékezni arra, hogy voltak telefonok, amelyeknek kihúzható antennája volt. Az az épület jópofának tűnik, nem csak egy hasáb, gömbölyödik mindenfelé. De azért elég kiábrándító lehet, amikor valaki örül, hogy a huszadikon fog dolgozni, aztán amikor felmegy, szembesül azzal, hogy egy másik épület árnyékot vet a szobára :)
@nyelv-ész: Ja, tényleg: a 3D Google Map-ben control+egérrel érdemes térben mozgatni a tornyokat, elég látványos.
Tök jó kis összefoglaló, köszi. Csak pár éve jutottam el először Frankfurtba. Nézegettem ezeket én is, de már van fogalmam róla, hogy micsodák. Mondjuk pár nap múlva úgyis elfelejtem....:)
@Hamster: Ha jól tudom (nem vagyok építész), akkor a modern "csupaüveg" épületek energia-háztartása ugyanolyan (ha nem jobb: mikor az elsők épültek, de főleg az 50-es években az "ingyenergia" - pontosabban a nagyon olcsó - lázában éget a világ) mint a korábban épülteké. Elsősorban mert amit látsz a földről, az csak a "külső". (A szigetelőelemek, a rendszerek és egyéb "spóróló" elemek + ez az üveg sem az az üveg, amiből nálunk 2, Oroszországban 3, UK-ban 1 kell az ablakra: www.treehugger.com/sustainable-product-design/can-an-all-glass-office-building-really-be-considered-green.html)
Persze attól még nem aprópénz egy ilyen fűtése (a látszat, nem a valódi költés).
@Timár Lénárd: Biztos nagyon ki vannak találva, csak én vagyok alapvetően allergiás a klímára :)
Én az Empire State Buildingben voltam tavaly. szerintem kifejezetten tetszetős épület, igaz, art deco és nem "csupaüveg" stílusban készült. 2009-ben teljes belső felújításon esett át, aminek következtében olyan energiatakarékossá sikerült tenni a működését, hogy jelenleg több energiát termel, mint amennyit elfogyaszt :)
Igaz nem volt 2 fillér, de elég csak azt figyelembe venni, hogy évi 9 millió látogatója van, akik fejenként leperkálják a 32 dolláros belépődíjat, az irodák bérleti díjáról nem is beszélve. Szóval egy ilyen nagy épület nem csak státusz-szimbólunak jó, lehet nyereségesen is üzemeltetni.
Frankfurtban egyszer jártam, átutazóban a repülőtéren. Látszott, hogy nagyon büszkék a felhőkarcolóikra, minden képeslapon ezek szerepeltek. Kicsit megmosolyogtam őket, mert pont Hong Kongból érkeztem oda, na ott ezek elvesznének a tömegben...
@Norman Nailer:
Na igen, Frankfurt "skyline"-ja nagyjából a Delaware állambéli Wilmingtonéval vetekszik, csak jobban kirí a környezetéből :)
@Norman Nailer: Szerintem a felhőkarcolók olyan, mint az elefántok, hogy az állatkertben megnézem őket, jópofák, de haza nem vinnék egyet se - ennek megfelelően nem feltétlenül baj, hogy nem tolták túl őket. Bár az elmúlt húsz évben minden német nagyvárosban épült 1-2, azok se törnek rekordokra.
@Trónkövetelő: Na igen, ha mostanában art decóban épülnének, lehet, hogy nekem is jobban tetszenének. Amit NY-ban megnéznék, azok nagy része is hasonló: 30 Rock, Chrysler, GE, meg a kisebbek: Eldorado, Majestic, Normandy.
@Hamster:
Neked akkor a Trump Building is tetszene ;)
@Trónkövetelő: Igen, az is ugyanabból a korból származik. Mondjuk én mindig keverem, hogy melyik a Tower és melyik a Building, de most megnéztem :)