Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy újabb főpályaudvaros bejegyzés, ezúttal Frankfurt am Mainból

2017.01.12. 19:00 :: Hamster

A hamburgi Hauptbahnhof után a frankfurti Németország második legforgalmasabb pályaudvara. Kora ellenére nem olyan szép, mint a lipcsei, a város jelentőségének ellenére nem olyan tiszta, mint a müncheni, nem is olyan érdekes, mint a Dóm tövében fekvő kölni, de ha már a lekéstem az átszállásomat, kicsit körbenéztem itt is.

img_7625.JPG

Amikor '92-ben először mentem vonattal Kölnbe, lenyűgözött, ahogy a vonatunk bekanyarodott a felhőkarcolók elé, ugyanakkor kellemetlennek találtam, hogy a nehezen kiharcolt menetirányba néző ülésem elveszett, mivel innen az ellenkező irányba ("tolatva) - indultunk tovább - ez ugyanis egy fejpályaudvar. Egy széééép nagy fejpályaudvar:

Frankfurt Main Hauptbahnhof 6229.jpgVon Jerry Fischer - Eigenes Werk (Originaltext: selbst erstellt), CC BY-SA 3.0 de, Link

A város első nagy vasútállomásai (rögtön három is) eredetileg valahol ott álltak, ahol az a park kezdődik, amelynek túloldalán a felhőkarcolók sorfala emelkedik, aztán az 1880-as években egyetlen központi pályaudvart építettek helyettük kicsit nyugatabbra:

Frankfurt Hptbhf 1888a.jpgVon not named, probably Carl Hertel (1832-1906) - http://www.german-architecture.info/GERMANY/G-FRA/FRA-001.htm, Gemeinfrei, Link

A fentebbi képen az épp elkészült pályaudvart láthatjuk, az előtérben még látszanak a régi pályaudvarok, azaz a belváros felé vezető sínek nyomai. Eredetileg három acélszerkezetű csarnokba futottak be a vágányok; az 1920-as években épült melléjük két további, a hetvenes években pedig egy S-Bahn alagutat is beástak alájuk. Az épület előtti tér felszínén villamos, alatta pedig U-Bahn jár, úgyhogy a sínek kedvelői nehezen unatkozhatnak, ha ide sodorja őket a szél.

img_7608.JPG

Belül meglepően kaotikus az összkép; nem éreztem magam olyan otthonosan, mint a legtöbb nagy német pályaudvaron (az otthonosság a budapesti Keleti vagy Nyugati ismertében furcsa elvárásnak tűnhet, de nem ez a kettő az összehasonlítási alap - normálisabb Hauptbahnhofokon az ember minden dolgát el tudja végezni utazgatás közben, és nem azt nézi, hogy mikor omlik rá a tető, vagy hogy melyik büfében kisebb az ételmérgezés esélye). Persze az se tett jót a hangulatomnak, hogy bent fülig felfegyverzett rendőrök cirkáltak, odakint meg épp valamilyen tüntetés készülődött...

img_7573.JPG

Semmi csillogás és extravagancia, ugyanakkor minden jól funkcionál. A peron magas, van étel/ital-automata, indítási és érkezési jegyzék, és persze ki van írva, hogy melyik kocsi kb. hol áll meg.

img_7620.JPG

'92-ben még minden vontatójármű idegen volt számomra, manapság viszont sok ismerőst látni: ez itt például egy TRAXX, még ha nem is teljesen olyan, mint ami a MÁV-nak van, ...

img_7839.JPG

... ez pedig egy FLIRT és egy Desiro. Ahogy előbbinél látható, a magánvasutak - mint ebben az esetben a Hessische Landesbahn - szó szerint érdekes színfoltot alkotnak a szövetségi vasút IC/ICE, illetve "Verkehrsrot" festésű szerelvényei által uralt összképen. Tizenéve még dízelmozdonyok is dübörögtek a csarnokban, most csak motorkocsikat láttam.

Frankfurt Hbf Gleise.jpgVon Eva K - Eva K, CC BY-SA 2.5, Link

A leglenyűgözőbb talán nem is maga a pályaudvari épület, hanem az előtere, ahogy mindenfelől beérkeznek a vonalak, felüljárókkal elkerülve, hogy feltartsák egymást. Jó, annyira nem lenyűgöző, mint Zürich, de azért nem kicsit nagyvonalúbban van megépítve, mint a gyakorlatilag két részből álló Keleti, vagy a Nyugati, ahol valamiért két és fél irány (a ceglédi és a váci + esztergomi) is állandóan fel tudja tartani egymást, töredék ekkora forgalom mellett...

Ha már ott voltam, videózgattam is. Láthatunk IC-t és emeletes ingavonatot indulni, végre elcsíptem egy "három és feles" ICE-t, valamint elgurul előttünk pár regionális dízel- és villamos motorvonat, és egy ICE T.

Bónuszként még egy filmecske, ezúttal 1962-ből: a belvárosban még nincsenek felhőkarcolók, viszont a pályaudvar akkori irányítótornya még ma is űrhajónak tűnik a Nyugatihoz képest. De mutatnak kéregjegy-nyomtató gépeket, gőzösöket, és azt, ahogy katakombákat építenek a peronok és sínek alá az expressz árufuvarozás számára.

Források: német Wikipedia, Drehscheibe Online fórum

13 komment

Címkék: youtube közlekedés utazás videó németország képek vasút pályaudvar trainspotting frankfurt am main

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2411931243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Le akartam fényképezni a Hbf-ot, erre pont bejött eléje egy vonat.
www.flickr.com/photos/94071250@N02/19200022942/in/album-72157654730850778/
Azért egy kicsit lászik belőle.
@Fradista Utazó: Ha ez tényleg véletlen, akkor szerintem elég jól sült el.
Ezaz, egy németországi vonatos poszt. Ezeket nagyon szeretem. Köszi
Lehet, hogy nem épp a legcsillogóbb pályaudvar, de még mindig klasszisokkal biztonságosabban éreztem magam Frankfurtban, mint a Keletiben és társaiban. Pedig, még rendőrt is hívtam ott, mert egy hajléktalan elég pofátlan módon "dolgozott". De 2 perc múlva ott volt a rendőr és a DB szekus is.
Elmagyarázták neki, hogy ma többet nem jöhet be az állomásra, de jobban tenné, ha a környékén se lenne, mert...
Az tényleg durva, hogy a videóban a viszonyok a gőzösöket meg a kéregjegyet leszámítva mennyire emlékeztetnek mondjuk a Keletire...

Amúgy egyetértek, elég kaotikus a frankfurti hábéeff, vagy inkább csak marhanagy.
@berlin_mount: Nem tudom, a Keletiben helyzeti előnyöm van, hogy ismerem, Frankfurtról meg a hazaérkezésem után pár héttel ilyeneket olvastam:
www.faz.net/aktuell/rhein-main/frankfurt/frankfurter-hauptbahnhof-verkommt-zum-drogenumschlagplatz-14458258.html
Mondjuk ide pont nem mentem le, de amikor megérkeztem Mainzból a vonattal, egyik leszálló kedves utas az első bódét oldalbahugyozta a peronon, miközben özönlöttek az emberek, szóval egészen a Keletiben éreztem magam, ahol a homlokzatnál láttam ilyet :(
@Comandante en Jefe: A lipcsei is marha nagy, de nem kaotikus. Igaz, nincs annyi érkezés-indulás. Pontosabban a fene se tudja, nem jártam ott, amióta megnyitották a citytunnelt. Hamburgban még nem voltam, ott lehet pörgés, ha jelentősen kevesebb vágányon az itteninél nagyobb forgalmat bonyolítanak.
@Hamster: Voltam Lipcsében kétszer az alagút megnyitása óta. Az 1-2 persze pörög rendesen, fenn viszont elég csendes. Hamburgban is voltam, az ugye annyival más, hogy (Frankfurttal és Lipcsével ellentétben) Hamburg Hbf. átmenő állomás, gyorsabban tudják pörgetni a vonatokat.
@Hamster: Hamburgban átmenő pályaudvar(ok) van(nak). A fejpályaudvar végtelen vágánnyal, az mindig sokkal zűrösebbre jön ki.
@Comandante en Jefe: Nyilván, de elsőre logikusnak tűnne, hogy kétszer annyi vágány már közel tud járni hozzá, oszt mégse :)
@Comandante en Jefe: Pontosítsunk: Harburg és a Hbf. átmenő, Altona viszont a felszínen legutóbb még fejpályaudvar volt (az S-Bahnnak valóban átmenő).
@Fradista Utazó:
Ja, az igen :) . De mondjuk a Dammtor, az sem. Nem egyetlen bazinagy fejpályaudvarra terhelődik a város teljes vasúti forgalma, és szerintem az Altona jóval kisebb a kölni Hbf-nál.