Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (57) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (311) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (316) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (32) nosztalgia (178) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (28) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (186) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (263) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (346) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (628) villamos (573) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (234) zene (167) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Marcheggen át Bécsbe

2017.04.10. 07:00 :: Hamster

A rákosszentmihályi körvasút váci vonal feletti felüljáróját manapság inkább csak alulról láthatják utasok, a Budapest - Vác - Szob viszonylaton utazva - felül maximum üzemi menetek bukkannak fel. Persze igazából nem is sok néznivaló van a műtárgyon, melynek legfőbb érdekessége, hogy a vasutasok a mai napig "marcheggi hídnak" hívják. És teszik ezt annak ellenére, hogy Marchegg innen több száz kilométerre, az osztrák-szlovák határon fekszik.

img_0789.JPG

Mindez történelmi okokra vezethető vissza: eredetileg Marchegg volt az alul futó vonal magyar végpontja - az 1848-ban elkészült Bécs - Marchegg - Pozsony vonalat 1851-ben kötötték össze az 1846-ban átadott első magyar vasútvonallal, a vácival. Ezután még jó ideig ez volt a magyar és az osztrák fővárost összekötő fő vasúti kapcsolat, hiszen a ma 1-esnek nevezett Budapest - Győr - Hegyeshalom pálya csak 1884-re készült el, és ezután se számított elsőrangúnak (a kanyargós vonalvezetés miatt tovább tartott rajta az út Bécsbe, mint Pozsonyon át).

Strecke der Ostbahn (Österreich)Von Pechristener Austria location map.svg: Lencer, NordNordWest - Eigenes Werk Map was created using: Open Street Map Austria location map.svg for location map, CC BY-SA 2.0, Link

Ez a térkép alapvetően a mai fősodrot, a Hegyeshalom - Lajtabruck - Bécs útvonalat mutatja, de látható rajta a Marchegg és Bécs közti összeköttetés is: az a nyílegyenes vékony vonal legfelül (a kettő közt, a Duna völgyében pedig ott az egykori Lokalbahn Wien-Pressburg maradványa, a Wolfsthalig közlekedő S7-es). Kivételesen nem arról van szó, hogy a rajzoló leegyszerűsítette a dolgokat; a Marchegger Ostbahn úgy 30 kilométeren át tényleg teljesen egyenesen halad, az általam valaha látott legunalmasabb vasútvonalként :)

Bf Hausfeldstraße 0.JPGVon User:My Friend - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Pozsony és Bécs közt manapság dízeles ingavonatok járnak egyetlen vágányon, de nemsokára (részben) kétvágányosítják és villamosítják, úgyhogy be kellett utaznom mai, fapados kivitelében! Igazából eredetileg Pozsonyba indultunk Jazzcoollal, de olyan meleg volt, hogy nem volt kedvem elhagyni a viszonylag hűs pályaudvart, ezért javasoltam, hogy ugorjunk át az osztrák fővárosba a régi fővonalon, és jöjjünk vissza a másik, már jelenleg is villamosított, de kerülő útvonalat jelentő kapcsolaton.

img_8423.JPG

Aki még nem járt vonattal Pozsonyban: a szlovák fővárosnak nem főpályaudvara, hanem "főállomása" (hlavná stanica) van, két ív közt egy harmadik ívben, Bécs és Brno felől egy régi építésű alagúton át megközelíthetően. Kicsit szűk, kicsit hangos, de van egyfajta hangulata! Ott a távolban már jön is vonatunk, egy ÖBB-s Hercules által tolt, egy szlovák és két osztrák kocsiból álló szerelvény. (Balra amúgy egy magánvasúti szerelvény vége látható - nálunk vajon mikor törik meg a MÁV személyszállítási monopóliuma?)

img_8430.JPG

Dévényújfaluig a Brno felé vezető vonalon haladtunk, madzag alatt. Ezen a (szuboptimális viszonyok közt készült) képen nem a jelzőoszlop által takart Kandúr az érdekes,hanem a pályaudvar szélére félredobott MÁV-os kocsi. Pontosabban lehet, hogy az se érdekes, de nekem fura volt :) Innen már csak három kilométer a határ, a Morva (osztrákok szerint March) folyó hídja.

img_0798.JPG

És ez már a túloldal, jó fél évvel később, kívülről nézve - a másik vágány, ami az első képen is látható volt, Gänserdorfba vezet. A képen egy valódi marcheggi híd is látható, ráadásul szintén egy marcheggi hídról fotózva :)

Schönfeld-Lassee-Bf-01.jpgVon Priwo - photo taken by de:Benutzer:Priwo, Gemeinfrei, Link

Nyílegyenes vonal, egyszerű, ám rendben tartott állomásokal - akár itthon is lehetne, a "rendben tartottól" eltekintve. Egy kicsit azért még így is nehéz elképzelni, hogy egy időben a klasszikus Orient Expressz is erre járt...

Eredetileg azt gondoltam, többet fogok videózni útközben, de semmi érdekest sem láttam, a nemrég modernizált, már felsővezetéktartó oszlopokkal is ellátott Marchegg állomástól eltekintve. A következő látványosság az volt, amikor Bécs szélén mellénk kanyarodott az egykori asperni reptér területén épülő lakótelephez kivezetett U2-es metróvonal. Ekkor még a Hausfeldstrassénál volt tábori jellegű átszállás a kettő közt, ez nemsokára átkerül Aspern Nordhoz. Végezetül befutottunk a még mindig kicsit bejáratós Hauptbahnhofra. Összehasonlításként érdemes ezt a videót megnézni; ekkor még a csonka Südbahnhofra érkeztünk, sokkal több üres területtel a síneken túl. Igaz, a semmiből semmibe vezető híd már akkor is semmiből semmibe vezetett - kíváncsi vagyok, mikor kötik be végre a közúti hálózatba, mert elég jó fotóhelynek ígérkezik :)

4 komment · 2 trackback

Címkék: énblog utazás történelem videó ausztria szlovákia képek vasút

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3012413433

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Susnyában kuksolva Dévényújfalunál 2017.08.04. 11:57:23

A Pozsony - Dévényújfalu - Břeclav vonal körülbelül a mi hegyeshalmi "vicinálisunknak" felel meg: a szlovák fővárosból erre lehet eljutni Brno, Prága és Németország, Ostrava és Szilézia, illetve természetesen Magyarország és a Balkán felé. Eme vonal me...

Trackback: Susnyában kuksolva Dévényújfalunál 2017.08.04. 11:56:20

A Pozsony - Dévényújfalu - Břeclav vonal körülbelül a mi hegyeshalmi "vicinálisunknak" felel meg: a szlovák fővárosból erre lehet eljutni Brno, Prága és Németország, Ostrava és Szilézia, illetve természetesen Magyarország és a Balkán felé. Eme vonal me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

pár éve gyakran megfordultam ezen a vonalon, a végtelen sík táj otthonra emlékzetetett :)
Ami érdekes, hogy Pozsonyban eredetileg fejpályaudvar épülhetett. wikimapia.org/#lang=hu&lat=48.157397&lon=17.108084&z=17&m=b&show=/2018548/Transport-Museum&search=Pozsony
Bratislava, prvá parostrojná stanica - výpravná budova www.mdc.sk/print.php?Module=Catalog&Page=Category&CategoryID=215&StartRow=101

Marcheggen érdekes az elhelyezkedés és a tájolás a korabeli II. kat. felm. térképén: mapire.eu/hu/synchron/surveys/?left-layers=here-aerial%2C68&right-layers=osm%2C67&bbox=1881425.791525596%2C6142431.819854085%2C1890282.9321781409%2C6150839.892965456

Bruck a. d. Leitha állomás neve magyarul Bruck-Királyhida. vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=3919&f=1502
@Albu: Királyhida != Bruck an der Leitha. Annak idején Királyhida (Bruckneudorf) a Lajta folyó egyik (magyar) partján volt, Lajtabruck meg a túlparton (a sógoroknál). A vasútállomás viszont előbbi területén volt, ezért volt kettős a név a táblán (). Az állomás ma is ott van, de már csak a nagyobbik település nevét viseli, mert a kisebbik már csak egy városrésze a nagyobbiknak. Igazából tényleg lehetne Királyhidának is írni, de ma Bruckneudorf nevű vasútállomás nincs, ezért nem azt írtam. Kicsit olyannak éreztem, mint Gyékényes vasútállomást, ami igazából Zákányban van :)
@Albu: Igen, az ott nagyon úgy néz ki, mint egy fejállomás, ami nekem azért fura, mert annak idején eleve úgy kezdték építeni a Pozsony-Blcs vonalat, hogy folytatják Vác felé. Mondjuk az épületek alapján inkább úgy néz ki, mintha ez lett volna a posta- és teherpu, PLUSZ a folytatásig az ideiglenes vá. Aztán amikor megépült a folytatás, lett rendes épület is az átmenő vágányok mellett. A régi térképen az tetszik, hogy a nagyszombati vonal eredeti végpontja látszik rajta, ahol ma is rozsdásodnak sínek, hatalmas városfejlesztések szélén. Anno láttam terveket, hogy ott lesz az új Bratislava Central, majd a föld alatt továbbmegy Petrzalkára (imádom, hogy keverem a nyelveket), kíváncsi vagyok, lesz-e abból valami, tényleg emiatt tárolnak egy "Vizafogó a nyolcvanas évek végén" lepukkantságú valamit.