Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin-Tegel - a reptér, ami csak nem akar becsukódni

2017.05.02. 07:00 :: Hamster

Amióta viszonylag rendszeresen járok Berlinbe, jobbára Schönefeldre érkezek, és onnan is indulok haza (egyszer próbáltam a vonatot - soha többé!). 2015-ben csak azért választottam másik légitársaságot, hogy a város egykori "nyugati" repterét, Tegelt is lássam egyszer üzemben.

15-02-27-Flug-Berlin-Düsseldorf-RalfR-DSCF2458b-07.jpgVon Ralf Roletschek - Eigenes Werk, GFDL 1.2, Link

Tegel ugyanis kifutó modell. Tulajdonképpen már évek óta nem kellene működnie, hiszen eredetileg 2011 októberében kellett volna a német főváros új, központi repterét, a BER-t átadni (sőt, amikor elkezdték tervezni a Schönefeld mellé, részben abból kialakított szuperlégikikötőt, még 2007-re saccolták a nyitást, de csúsztak a kezdéssel). Végül nem adták át 2011-ben, elhalasztották 2012 júniusára. Aztán a 2012-es dátumot is sztornózni kellett, mert a tűzvédelmi rendszert nem találták megfelelőnek. Nosza, legyen mondjuk 2013 márciusa! Ja, nem. Akkor legyen több lépcsős üzembe helyezés, 2014/15-ben. Az se jött össze. 2017-ben mindenesetre már a 2017-es átadásban is kételkednek, és 2018-ban bíznak.

img_7001.JPG

Szóval igazából nem kellett volna annyira sietnem ezzel a látogatással, hiszen nem csak hogy még mindig szükség van Tegelre, de már úton van a népszavazás arról, hogy a BER átadása után is megmaradjon! Igaz, ellene is vannak néhányan.

img_6991.JPG

Mivel fapadossal mentem, Tegel-Alsóra érkeztem, nem a jellegzetes főterminálra, de nem baj, mert nem ez volt a lényeg, hanem meg akartam élőben nézni, mennyire kerülünk közel a lakóterülethez leszálláskor. Nos, meglehetősen (nem saját videó):

Tudom, hogy a zuglóiakat, kőbányaiakat ez nem vigasztalja, de Ferihegy ehhez képest kint van a pampán :) Meglepő, hogy a közelség ellenére a reptérnek nincs kötöttpályás kapcsolata: se vonat, se metró, csak busz (meg autó). Régebben tervezték az U-Bahn idáig kihozását, de a BER átadása után aligha fognak bele a megépítésébe, pedig arra a 20-30 évre valószínűleg megérné ;)

img_8776.JPG

Hazafele induláskor jobb idő volt, de a sokrétegű sötétített ablakok mögül nem lehetett igazán jókat fotózni. Gondolkoztam ugyan, hogy felmegyek a főépület látogatóteraszára, de a csomagmegőrzőnél akkora sor állt, hogy inkább hagytam.

img_8807.JPG

Elég kompakt kis reptérről van szó, amit a berlini légihíd miatt építettek ki egy szétbombázott légvédelmi gyakorlótér helyén - Ferihegy alapterülete majdnem négyszer ekkora!

img_8831.JPG

Itt például egy szélestörzsűt vontattak volna át a két pálya túloldalán található hangárokhoz, de meg kellett várni, amíg volt egy kis szünet a le- és felszállásokban.

Pushback, indulás, állóhelyre begurulás, és két leszállás - a videó nem az Air Berlin reklámja akart lenni, de gyakorlatilag csak ők mozogtak a kapum közelében :)

14 komment

Címkék: énblog repülés közlekedés utazás videó berlin város németország képek repülőtér tegel

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8812472227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Voltam már ott egyszer-kétszer (Kölnből a Ryanair Schönefeldre repül, a Germanwings és az AirBerlin viszont Tegelre, munkanapokon kb tízszer mindketten külön-külön, és hétvégén is többször).
Mondjuk tényleg gyakorlatilag benn van a városban (ez a jelzett történelmni okokból persze nagyon is érthető), a busz, ahogy kifordul a reptérről, már egy városi főúton van.
Tempelhofhoz már a 20-as években épült metró, ide viszont a 70-80-as években sem - na ja, mások voltak a prioritások akkoriban.

Amúgy talán épp az igen kompakt kiépítésnek köszönhető a szokatlan elrendezés, hogy a check-in-pultok és a security is közvetlenül a kapuknál van elhelyezve. Ez kellemetlen is tud lenni, ha késik a géped három órát (miközben az elvben későbbi kölni járat már meg is érkezett Kölnbe), és neked az a száz négyzetméter a mozgási szabadságod, mert minden máshoz ki kéne menned a securityn kívülre.
Jeeeee, egy hamster-poszt a munkahelyemről. (a leendő munkahelyem is begurul közben)
@berlin_mount: :) A csomagmegőrző csak nekem tűnt kicsit alultervezettnek és szervezetnek? Valami eldugott sarokban volt, szűk folyosón, marha nagy sorral. Másikat meg nem találtam a térképen. Igazából a főterminál külső tere is elég kicsinek tűnt még akár Köln-Bonnhoz képest is, nem hogy a nagy hubokhoz.
@Fradista Utazó: ", ide viszont a 70-80-as években sem - na ja, mások voltak a prioritások akkoriban. "

Azért ez picit érthetetlen számomra, hiszen a repülés a legbiztosabb kapocs volt "Vesztből" bárhova, pénz meg számolatlanul volt akkoriban a másik oldalhoz képest. Az se igaz, hogy azért nem foglalkoztak vele, mert ott volt Tempelhof, hiszen az nagyon szűk hely volt, és '75 és '81 közt nem is használták légitársaságok. Sose olvastam utána, de nekem kicsit fura, pláne, hogy Schönefelden is mennyire fontos volt a vonat (távolsági, majd S-Bahn). Tényleg ennyire autóközpontúak voltak a nyugatiak, hogy megelégedtek a busszal kiegészítő eszközként? Igaz, anno a kölni reptérnek se volt kötöttpályás kapcsolata, szóval lehet, hogy tényleg erről van szó.
@Hamster: 1961 után (de igazából már előtte is) az elsődleges prioritás Nyugat-Berlinben az NDK-tól független metróhálózat kiépítése volt. Nem csak a két régi észak-déli vonalról kellett nagyrészt lemondaniuk az ismert okokból, de ráadásul '61 után az S-Bahnt is az ellenség eszköteként tekintették, ezért elkezdték azt is kiváltani. A saját lakosságuk városon belüli mozgásához.
1984 után ráadásul már az NSZK ellenállása mellett, mert Bonnban akkor már eléggé nehezen értették meg, hogy miért is kell az S-Bahnnal párhuzamos metrókat építeni, amikor az S-Bahn is már az övék.
A repülőtér kötöttpályás ellátása ehhez képest mindenképpen másodlagos volt.
@Fradista Utazó: Ezt a berlini vasutas dolgot tényleg nekem magyarázod? :D Ezzel együtt az a pár megálló lazán beleférhetett volna ahhoz képest, hogy hány soha nem használt keresztező, elágazó és összekötő szakasz/megálló van a hálózaton. Egyszer össze kéne szedni az összeset, egy U55 biztos kijönne belőle, de lehet, hogy egy pesti M4 is :) Én tényleg inkább arra tippelek, hogy Tegel felfutása ('68-tól) a tömeges autózás igazi felfutására eshetett. Döbbenetes, hogy egy (fél) városállamon belül micsoda városi autópályák épültek...
@Hamster: Az autópályáknak a legnagyobb jelentősége a városi területeken van (elletétben a magyar felfogással). Németország tíz legforgalmasabb autópálya-szakasza mind városi: Köln, Frankfurt és Berlin autópályái (A3, A66, A661, A100). Az A100-on majdnem végig 120-160 ezer egységjármű közt van a forgalom, ami nem kevés (igazából 2×3 sávon már túlterhelést jelent).
Ez az egyik fele.
A másik, hogy az A100 legnagyobb része 1956-69 közt épült ki, az A115 pedig (ezt nyilván tudod) az első német autópálya, amit a megépítésekor még úgy hívtak, hogy Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße (AVUS), és a jelzett időszaknál sokkal előbb épült meg. Kicsit paradox módon előbb épült meg a Kelet-Berlint elkerülő városi autópálya, mint az U7 (annak az első hosszabb szakaszát '71-ben nyitották meg). Szóval a nagy autópálya-fejlesztés nem a "ne építsünk már metrót, hanem helyette autópályát" jelleggel valósult meg.

Az igaz persze, hogy a 60-as évek második felétől már a tömegközlekedés jelentősége az autózás elterjedésével visszaesett, de inkább azt látom, hogy az utolsó utáni lakótelepre is építettek még metrót (ráadásul '84 után is), a repülőtérre meg nem.
@Hamster: Tegel nem arra volt tervezve, amire most használjuk.
Csomagmegőrző: igazad van, szar, de van.
Terminál A: point-to-point reptérnek épült, tranzitnak használjuk.
Tegel úgy ahogy van, 7-8millió utas/évre van összetákolva. (Terminál A, B, C, C2, C3, D, E együtt) Az utasforgalom valahol 18-19 millió körül van. Csodálkozol, hogy kevés a hely?
Örülünk, hogy még úgy-ahogy funkcionál. Percenként improvizálunk, legtöbbször bejön, van amikor nem.
@Fradista Utazó: Tegelre a berlini taxislobbi miatt nem építettek u-bahn. Az A terminál elő van készítve rá.
@berlin_mount: Persze, de akkor is olyan provizórikus... igaz, mint kb. minden Berlinben. Nem tudom, mi lesz, ha minden elkészül, amit elterveztek, unalmas lesz az élet :)
@Hamster: ebben a videóban megszámolják, hogy hány "szellemállomás" van Berlinben.
Nem használt alagút kb 20 kilométer.
@berlin_mount: Köszi, de nekem nem jön össze a 20 km alagút, ezek csak állomások és kiágazások, vonali alagút elgé kevés van. Az más kérdés, hogy a Kisföldalatti kitelne belőlük :)

Az ajánlott videók közt volt egy másik hasonló videó, az Unter den Linden alatti (ez németül viccesebben hangozhatna) villamosalagútról:
youtu.be/W6SaOboeXfw
Nem gondoltam volna, hogy ennyi megvan belőle, azt hittem, csak a Gorkij Színház melletti részt használják.
Eddig 2x repültem Berlinbe, mind a kétszer késett a gépem. Nem mintha nem örülnék a flight-refund.hu -tól kapott 360€ kártérítésnek de azért néha morci vagyok ha ott kell dekkolni 3 órát a reptéren. Többiek is voltak már ilyen szerencsétlenek vagy csak én fogok ki mindig valamit?
süti beállítások módosítása