Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (57) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (62) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (134) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (709) budapesti pillanatok (40) buék (8) busz (67) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (238) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (311) énzene (17) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (25) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (26) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (5) gitár (30) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (250) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (24) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (676) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (316) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (32) nosztalgia (178) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (14) oldtimer (65) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (105) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (13) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (118) repülőgép (40) repülőgépek (59) repülőnap (32) repülőtér (11) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (28) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (186) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (33) technikatörténet (33) tehervonatok (6) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (318) történelem (27) trainspotting (33) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (263) utcakép (148) uv (29) vár (11) várnegyed (8) város (364) városkép (84) városliget (8) vasút (346) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (628) villamos (573) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (234) zene (167) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Corvin-negyed, mielőtt még Corvin-negyed lett volna

2017.09.20. 07:00 :: Hamster

Annak idején a városrész-szanálás hírének hallatán elhatároztam, hogy végigjárom a Corvin-sétány építése kapcsán bontásra kijelölt házsorokat, aztán valahogy mégse volt kedvem elindulni. Pedig általában menni szokott az ilyesmi, például a Józsefvárosi pályaudvart is sikerült még működés közben körbefotózgatni, a Blaha Lujza téri "sajtópalota" eltüntetését pedig konkrétan végigkövettem, akárcsak a Madách téri bazársorét. A Kisfaludy, Vajdahunyad, Futó és Nagytemplom utca egyszerűen nem bírt ugyanakkora vonzerővel....

img_4906.JPG

Pedig óriási változások történtek itt, és erre kitűnő bizonyíték a fentebbi kép: ma ezt látnánk ugyaninnen. Józsefvárosnak ebben a részében emlékeim szerint csak egyszer jártam korábban, a kilencvenes évek elején, amikor azt hallottam, hogy hangszerbolt nyílt a Práter utcában - csak azt nem tudtam, pontosan hol. Kíváncsiságból végigsétáltam az egészet, aztán a látottaktól megszédülve kimenekültem a metróhoz :)

img_4893.JPG

2006 novemberében egy kimerítő közlekedésmániás túra végén látogattuk meg a már folyamatban lévő bontást NZA-val: megnéztük a német emeletes vonatot a Déliben, a kelenföldi buszgarázs egykori iparvágányának hűlt helyét, a törökbálinti HÉV végállomási épületét (érdekes, hogy az akkor készült fotók valamiért nem kerültek fel az Elveszett sínekre), körbefényképeztem a Pécsről jött ős-tolócsuklós Ikarust Csepelen, a 42-es villamos elbontott hurokvágányát... aztán valamiért itt kötöttünk ki. A fentebbi képen a Futó utca elejét látjuk, amely manapság így néz ki.

img_4895.JPG

A képeket akkor, a kiindulási állapot megörökítésének híján értéktelennek gondoltam, de most, 11 évvel később hátha van, akit érdekel például az, hogy milyen volt, amikor a Futó utcáról át lehetett látni a Nagytemplom utcára. Csak a poén kedvéért: valami ilyesmi van itt ma ehelyett :) A kép közepén homlokzatával felénk néző két ház ma is megvan (hacsak nem avult el a Google Street View).

img_4897.JPG

Ez így körülbelül a Corvin-sétány fő tengelye manapság. Aki szerint a mai állapot nem sokkal jobb, mint ez, az valószínűleg nincs tisztában a "város" szó jelentésével... Még csak ránézni se volt jó erre a hullámzó párkánymagasságú, szedett-vedett nyomorúságra :(

img_4896.JPG

Ha a kettővel ezelőtti látványnak hátat fordítottunk, így kukucskálhattunk át a Vajdahunyad utcára. Ahogy látható, az első ütemhez szükséges bontások már ezerrel folytak, ...

img_4898.JPG

... így át lehetett sétálni a házak helyén egészen a Corvin közig. Ma innen csak a Plaza homlokzatát lehet látni. A kiskockaköves járda (tűzoltó felvonulási útvonal?) a bontás hozadéka volt, az eltűnt házak helyére rakták le.

img_4899.JPG

Ugyanerről a "pre-sétányról" nézünk a Práter utca/Vajdahunyad utca sarok felé - az itt látható házak sejtésem szerint többé-kevésbé mind megvannak, sőt, még a foghíjakat is beépítették.

img_4901.JPG

Az elplanírozott terület egy részét építőgépek helyett filmesek népesítették be - vajon mit forgattak? A képen látható, 1986-os gyártású Ikarus egyébként 2001-ig dolgozott a miskolci városi tömegközlekedésben, aztán lett belőle guruló öltöző, vagy ruhatár, vagy valami ilyesmi.

img_4902.JPG

Ezt a képet tanulmányozgatnom kellett egy ideig, mire rájöttem, hogy a Vajdahunyad utcából nézünk a Kisfaludy/Práter felé - a tornyocskás épület a "páluccaifiús" iskola.

img_4903.JPG

És tovább sétálunk a Kisfaludy utca felé. Egészen elképesztő, hogy a Corvin közi íves lakóházhoz képest milyen falusiasak voltak az itt álló, többnyire földszintes, vagy maximum egy-két emeletes épületek!

img_4904.JPG

És visszaértünk az első kép színhelyére, pontosabban onnan húsz méterrel az Üllői út felé. Ha valahol elrontottam volna a helyszín meghatározását, tessék szólni! :)

49 komment

Címkék: énblog budapest vélemény város képek utcakép városkép józsefváros már nincs

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9412822884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

"vajon mit forgattak?"
Nem tudom, mikor fotóztad a nevezett buszt, de két tippem is van: Az egyik a 2007-es Eichmann c. film:
(www.youtube.com/watch?v=xUZIRRpj1Rc&has_verified=1
1:24:58-tól pl., de korábbi jelenetben is fel lehet fedezni a környék házait), illetve a Pál utcai fiúk (nem a jó 69-es, hanem a szerintem kevésvbé sikerült 2003-as változat).
Örültem volna, ha legalább a negyed egy része korhű állapotban restaurálásra kerül.

A "szedett-vedett nyomorúság" valóban igaz az akkori állapotokra, de az épületek között bőven volt olyan, amit érdemes lett volna megmenteni, vagy a régi szépségét visszaadva újjáépíteni. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy a mai hipermodern, lélektelen falanszter építészetileg, esztétikailag akár egy fokkal is nívósabb lenne, mint a Józsefváros egy évszázaddal ezelőtt. Na de legalább a párkánymagasság stimmelni fog.
@nyelv-ész: Nem tudom, én nagyon nem vagyok az őrizzünk meg minden téglát mozgalom híve - ez a rész a XX. század legelején is szégyen lehetett, de talán már a XIX. végén is szégyenletes, "beragadtak" azok az átmeneti épületek, amik helyére felépültek azok a bérkaszárnyák, amiket ma budapestiesnek érzünk. Néhány helyen ugyan épült bele normális épület, de az Iparművészetitől három saroknyira ne legyenek már földszintes, mosókonyhás nyomortanyák! Konkrétan mennyire "bőven" voltak olyan épületek, amelyeknek volt "régi szépsége"?
@Quicksilver26: Ott van, hogy 2006 novemberében, szóval akkor az első lehet az :)
@nyelv-ész: Rendbe lehet tenni a homlokzatot, újra rakni a tetőt, de attól élhetőbbek, lakhatóbbak nem lettek volna ezek az épületek. Egy szomorú szamárfészek volt az egész, jó hogy ment a levesbe.
@Hamster: Bocsánat, tényleg írtad. Viszont akkor lehetett az Eichmann is.
És lenne még bőven mit felújítani azon a vidéken - pár éve a Nagykörutat elkerülve mentem Ferencvárosból haza biciklivel, olyan érzésem volt, hogy ha itt kapok defektet, nem jutok ki élve :-)

Egyébként meg az jutott még eszembe erről a témáról, hogy az "Óbuda régen" (vagy valami hasonló) nevű facebook csoportban szoktak megosztani fényképeket a földszintes Óbudáról, az is jó szakadt környék volt, akik kaptak új lakótelepi lakást (fürdőszoba! vécé a házban!), azok nem sírják vissza.
@NAR: Hát igen, még mindig túl sok ilyen rész van a városban, de ami a Ferenc körúttól kifele elindult, az is határozottan jobb állapotokhoz vezetett, mint amik előtt voltak. Egy-egy földszintes ház érdekes, meg milyen más, meg sóhaj, hogy egykor így is éltek az emberek, de több tucat ilyen utca már semmilyen értéket nem hordoz, sőt, lehúzza a város többi részét. Itt jegyzem meg, hogy egyszer a romkocsmák időszakának is el kell majd múlnia, mert az nem állapot, hogy összedőlőben levő leprafészkeket őrizgetünk, mert olcsón lehet belőle sok pénzt csinálni. Kíváncsi vagyok, ez hogy fog lezajlani.

És ha itt tartunk, érdekelne, hány fürdő nélkül és/vagy folyosó végi közös vécés ház van még a belvárosban. Valaki tud valami statisztikát?
Nyilván jobb a mostani állapot, szerintem a Corvin negyeddel nem az a baj, aminek a helyére épült.

Inkább az a kérdés, hogy ezt az építészeti-minőségi szintet szeretnénk-e látni Budapesten a XXI. század elején. Én szerettem volna valamivel jobbat-szebbet, minőségibbet látni, de persze társadalmi-gazdasági állapotainkat figyelembe véve rezignáltan kell megállapítsam, hogy kb. ez "jár"...
@promontor: Egy külső-belvárosi, nem előkelő vagy turisztikailag fontos helyen semmi negatívumot nem látok benne, ilyen fizetőképes keresletre kb. mindenütt ilyenek épülnek. És valahogy sokkal városszerűbb, mint az itt-ott foghíjaikon felbukkanó kockaházak. Azt pedig nem lehet forintosítani, hogy a nem idevalósi ember is be mer menni ide, és nem a Roncsfilm körülményeit találja :)
@nyelv-ész: Ezt a már a századfordulón is gettónak számító borzalmat ugyan semmi értelme nem lett volna meghagyni, nagy kár, hogy nem gyalulták földig az egészet, és építették teljesen újra, modern várostervezéssel, szoros egyetemben a VIII. kerület körúton kívüli részével egészen az Orcy útig.

Ne akard tudni milyenek ezek a "mentendő" házak belülről, volt szerencsém nem egyhez.
@cradbox: @Hamster: Jaajjj, dehogy akarom én a putrikat meghagyni, meg a téglákat menteni! pontosan tudom, milyenek voltak ezek a házak, milyen tanyasi körülmények között laktak benne emberek, kutyák, csirkék, régebben még malacok is.

Egyszerűen csak azt tartanám jobb iránynak, hogy a megmentésre érdemes 10%-ot újra lehetett volna építeni modern anyagokból, összkomfortosra, a pottyantósvécés gettó helyére meg épülhettek volna emberléptékű, minőségi házak. Értem én, hogy az ingatlanfejlesztőnek a négyzetméterre jutó profit számít, ezért készülnek sokszintes falanszterek, de pl. az óbudai Kolosy tér környékén is tudtak úgy építkezni, hogy nem 10 emeletes kockaházakat húztak fel.
@nyelv-ész: Őszintén szólva a Corvin-környék szvsz jobb, mint a Kolosy környéki katyvasz. Egyébként a tőke már csak ilyen, annak idején sem szívjóságból nőtt ki Csikágó a VII. kerületben, se a Nagykörút, se semmi más. Fizeőképes kereslet és a lehetőségek szabták meg. Erre a környékre pedig igenis városi léptékű, félzárt beépítettségű emeletes házak illenek, nem valami műromantikus műfalu vagy lakópark. A 15 emeletes panelek persze túlzások voltak mondjuk az úthálózathoz képest, de ez akkor sem egy német középváros, hanem Budapest, ide legalább annyira városias épületek kellenek, mint amiket az 1890-es évektől építettek :) Nézd meg a Corvin mozit körbevevő íves házkatlant, mekkora lett volna, ha az ebben a stílusban folytatódik az Orzcy útig!
Soha vissza nem térő lehetőség veszett el. Szellős, minőségi, értékes ingatlanok épülhettek volna. A régi putrik helyett lettek újkoriak...
@haromegesztizennegy: A harminc méter széles sétány nem elég szellős, vagy a 8-9 emeletes magasság lenne újabban a putrik sztenderd mérete?
@nyelv-ész: én örülök azért hogy nem ilyen putriban lakom hanem egy szerinted falanszterben (ami saját zárt kertet, játszóteret jelent nálunk, alacsony rezsit, működő szolgáltatásokat)
Laktam körfolyosós penészes fürdőszobátlan (a konyhából volt függönnyel leválasztva) , a wc folyosó végén - házban, borzalmas volt. Az iparművészeti múzeum utcájában, ahol a upc volt!
@Hamster: Ami a Bécsi úton az Amfiteátrum és a Szépvölgyi út között megépült, azt nem nevezném katyvasznak. Van köztük vitatható épület, de egészében véve sokkal tetszetősebb, mint a Corvin negyedben épült modern lakótelep. Lehetett volna a Józsefvárosban is 2-3 szintes, emberléptékű épületeket építeni a falanszter helyett.

Nyilván nem azonos az értékrendünk egy település képét illetően. Van például faluról jött ismerősöm, aki szerint az újpesti Rózsa utca környéki panelrengeteg szerinte tök frankó, modern és menő, én meg simán csak hányok a paneldzsungel látványától.
@Hamster: A 30 méter széles sétány melletti 8-9 emeletes kockaházak, zártsorú beépítéssel? Simán kimerítik a falanszter fogalmát. Sőt, még 100 méter széles sétány esetén is :-)

Nem a körfolyosós, kulcsosvécés ház az ellenpélda, nyilván senki sem kívánja vissza a komfort nélküli gettókat.
@enpera: Oké, belátom, hogy az USA modell nem működik nálunk, amikor is az emberek 70%-a városban lakik, de mégis 90% körüli a saját családi ház tulajdonos. Nyilván nem lehet Pest megyényi agglomerációt építeni Budapest köré, hogy mindenki a saját családi házában lakhasson. A jelenlegi agglomerációból a közlekedés így is túl sok időt rabol az emberek életéből.
@nyelv-ész: Na álljon meg a menet, itt a 30 méteren nem parkoló autók közt araszoló autók csoszognak, és a házaknak mélygarázsa, illetve nagyobb belső udvara van, mint a régieknek. Érdemes a műholdképen nézni, hogy milyen kis szűk lyukak a régi bérházak udvarai, ehhez képest a maiakba valószínűleg tényleg besüt a nap:
https://www.google.hu/maps/@47.486621,19.0715572,103m/data=!3m1!1e3?hl=en
versus
https://www.google.hu/maps/@47.4854752,19.0754099,104m/data=!3m1!1e3?hl=en
Nyilván nem alpesi vadászkastély szint, illetve lehet, hogy kis lakások, nemtuddommilyen minőségben (tényleg nem tudom), de nem hinném, hogy rosszabbak lennének a pesti belváros átlagánál.
@nyelv-ész: Pff, amikor a Nagykörút is 3-4 régi emeletes, akkor ne találjuk ki, hogy itt 2-3 mai emeleteket akarunk, mekkora rétesként nyúlna már el a város, ha ilyen kisvárosi szintre mennénk le? :) Én igazán nem vagyok felhőkarcolómániás (tériszonyos viszont igen), de a ritkítás kb. 150 éves dinamikával menne szembe, és nem hiszem, hogy élhetőbb lenne.
1) Az épületek kinézete nyilván ízlés kérdése is, de szerintem a középszernél gyengébbek, még budapesti szinten is, pedig azért az nem túl magas az utóbbi pár évtizedben.
2) A sétány jó kifogás arra, hogy viszont a maradék területre cipőkanállal szorítsák be a házakat, nyilván az elérhető maximális lakásszámra optimalizálva. Tehát pl. egy tér parkkal, játszótérrel valahogy nem fért bele.
3) Egyetértek, hogy városias beépítés kell és nem 2-3 emelet, de szerintem lehetett volna 1-2 emelettel kevesebb és kicsit szellősebb beépítés. Így most úgy néz ki, hogy a lakótelepek és a legzsúfoltabb pesti bérházak rossz hagyományait egyesítették.
4) Értem én, hogy miért van ez, a fejlesztő a profitra hajt, az önkormányzat meg gyenge (és most direkt finoman fogalmaztam) ahhoz, hogy a szellősebb beépítés közérdekét érvényesítse. Erre mondtam azt, hogy társadalmi viszonyaink logikus eredménye, amit látunk. De engedtessék meg, hogy ne legyek tőle elragadtatva.
5) Egyébként nyilván sántít a példa, de a szomszédos IX. kerületi beépítések emberléptékűbb környezetet hoztak létre, mondjuk egy Páva utca pl. nekem sokkal jobban tetszik. Városias, sűrű, mégis hangulatosabb. És kibírták átlag 4-5 emelettel...
6) Apróság, de pár hete adtak át egy szökőkutat a sétány elején. Már most tök lestrapáltan néz ki, nincs két egyforma sugár. És nem úgy tűnik, hogy ez a kompozíció része, hanem inkább mintha 10 éve hozzá se nyúltak volna.
7) Ha már a minőség szóba került: jozsefbiro.blog.hu/2017/08/08/a_magyar_epitoipar_esete_a_vizzel
a munkám miatt elég sűrűn jártam ezekben az utcákban, hát építészeti érték ide vagy oda, a lakókkal elég sok gond volt. Talán önkormányzatiak voltak a lakások, nem tudom, de pl. rendszeresen a kukák, postaládák elég tojtak, a hugyozás már fel sem tünt. Volt olyan tömb ahol csak csövesek laktak. Az utcán pedig nappal is necces volt közlekedni, csapatokban szotyiztak az út szélén a suttyók, este meg, felejtős, zombi apokalipszis. És itt most 2000 elejéről beszélek, nem a kurvás korszakról, bár ha jól emlékszem itt még azok se voltak, ettől függetlenül volt szar környék.
Ezen a környéken nem lehetett volna máshogy segíteni. A lakosság kb a 70-es évektől kezdve cserélődött ki, onnantól indult meg a szlömösödés, aminek csak a dózerolás lehetett a vége...
@zuiko: én ott nőttem fel. jól mondod. a szlömösödést "külföldiek" betelepítése okozta, ami a hetvenesek elején kezdődött. a rákóczizás meg a kocsisor is akkortól datálódik. a nagypolgári körfolyosósokat szétfalazták egyszobás szükséglakásokká
@dreamhotep: Hát igen, családi kapcsolatok engem is fűznek arrafelé. Anyám évtizedeket dolgozott a Szigony utcában, nagyszüleim a Mesterben éltek 60 éven át, több régi ismerősöm most is ott él. A Mester-Üllői közti rész talán nem volt annyira durva és homogén, mint a Corvin, ezért ott inkább foltokban működött a dózer. Szubjektív vélemény, de szerintem az Angyal-Liliom-Páva környéke barátságosabb is lett, mint a Corvin.
Éljen a lakótelep, romboljuk le Józsefvárost, mindent, mennyivel jobb ez a díszkő sikátor, ...hát, kinek a papné, kinek a paplan.
Lehetne ezt ésszel is, dehát abban nincs pénz, ez látványosabb, hogy kinek jó? hát nem elsősorban a józsefvárosiaknak..ha egyáltalán bárkinek

Kicsit a kínai szellemkerületek, szellemvárosok jutnak eszembe, merthogy ezt a csodálatos kerületfelújítást ugyanazok a korrupciós és alvilági gazdasági folyamatok hajtják, nem a tényleges igény, a lakások jó 80%-a üres, ha el is kelt, befektetési céllal vették.

Jól hangzik ez a "felszámoltuk a nyomort" is, de nem, mert ez olyan, mint a fizetőparkolás, egy kiszorítósdi.

A nyomor egy része kint lesz a díszkövön a padon a szem előtt, oda kerül az, aki mindent elveszített és már menni sem tud innen sehova.Néha lesznek ilyen kungfuk ,hogy akkor rendelet, meg beviszik, meg szabálysértés, hű meg ha, igazából lukas szitával próbálják elhordani a vörös tengert.
Amint megjön megint a nappali állandó 5fok, mint a kiskert, megint tele lesz az összes aluljáró, ösvényeken sétálva lehet megfigyelni a "felszámolt" nyomort.
És azt nem csak az csodálja majd, aki beteszi a lábát józsefváros nyomornegyedeibe.

A nyomor másik része átkerült 6-8 utcányira,(maradt vagy fokozódott ott) eddig szegényesebb, de aránylag rendezettebb, kicist málló, kicsit gazos, repedezett, de rendezett tiszta és konszolidált környékek kezdenek az utóbbi 3-4 évben borzalmasan kinézni.

Nyilván ez a leszakadó réteg, akit most "kibonttak innen", próbál kapaszkodni a fővárosba, a tágabb környezetébe amit ismer kerületen belül, ahol még a leeső morzsákból is lehet valahogy tengődni.

És akkor van a nyomorexport, akik a kapott alamizsnából vidékre, külkerületekbe távoztak, velük a probléma itt csökenni látszott, hogy máshol mivan, az meg kitérdekel, óje.

Kerületi vezető veregetheti a vállát, építettek neki szép panyomkin utcát ahol a választásokra nyilatkozva nyomhatja a szemétdumát, nyilván nem 3-5 utcányival odébb interjúzik majd, ahol 10-15-20-25 év múlva is ugyanaz lesz, mint 30évvel ezelőtt. Sőt.
Valahol megértem azoknak az érzelmeit, akiknek fáj a régi józsefvárosi házak eltűnése, személy szerint azonban nagyon örülök a változás irányának, szerintem ezzel sokat fejlődött a város.
Én vidékről származom és csak elég ritkán jártam Budapesten 16 éves korom előtt. 2006-ban, akkor tizenhét évesen elmentem egy házibuliba, emlékeim szerint a Szigony utcába. Nem hittem el, amit látok, mintha egy apokalipszis utáni időben jártam volna. Düledező egy-két emeletes házak, kosz, repedezett járdák, homályos közvilágítás, kétes alakok, a szél a szemetet fújta az utcán. Egyszerűen nem értettem, hogyan lehetséges az, hogy egy metrómegállónyira vagyok a Corvin mozitól és kettőre a Fradi-stadiontól. Nagyon érdekes élmény volt ez nekem, ma is érzem azt a döbbenettel és kíváncsisággal vegyes valószerűtlenség-benyomást.
Akárhogyis, az egyetem óta benn lakom a városban és sokat jártam a környéken, mert egy barátom a Pázmány ITK-ra járt, láttam ahogy lebontották a régi és felépítették az új épületeket. Külső szemlélő vagyok de az a véleményem, hogy egy putri nyomortelep helyére egy város került, Budapest egyik szégyenfoltja helyén ma egy teljesen vállalható városrész áll.
@nyelv-ész: Arra lakom. Én örülök, hogy lebontják ezeket a mai szemmel nevetségesen elavult és funkcionálisan szarra sem jó épületeket. Számomra minden, csak nem lélektelen az új negyed. Az emberek élettel töltik meg.
@Hamster: Ámen. A hócipőm teli van az urbanistát és minden és blogot telsíró emberekkel, akik 100-150 éves vacak épületekért sírnak. Ha hiányoznak nekik, akkor adadkozzanak azok felújtására. Ja, hogy más faszával könnyű verni...
@nyelv-ész: Iszonyatos összegbe kerül. Ki fizeti ki a difit? Mert a leendő tulaj hobbiból nem fogja....
@Hamster: Lehet, hogy a zöldterületet kevesli, amiben igaza is van. Itthon a térkő és kemény burkolat felé olyasféle fétis van, ami számomra is érthetetlen.
Ha valaki kíváncsi a környék (Práter u.) régi világára, csak nézze meg a Roncsfilm c. filmet, at ott forgatták 1991-ben. Magam is sokat jártam akkor arrafelé, éppen a fényképész szakot végeztem a Páter utcai 6. Rózsa Ferenc Ipari Szakiskolában. Érdekes dolgokat láttunk az utcán az iskolába és -ból menet, ne is nagyon időztünk az utcán. A megújításal kapcsoaltosan azokkal értek egyet, akik szerint túl személytelen lett a környék. De, ahogy tudom, még sok beépítetlen telek van, így ez akár alakulhat jobbra is...
@zuiko: Na ja, de 10 évvel korábban épültek, az akkori igények szerint. Most meg olyan durva újlakás hiány van, hogy ha 8-9 emeletes is elkel, akkor elkel...

Egyébként meg nem érte a pattogást. 2 sarokkal odéb 17 emeletes tornyok vannak. Ahhoz képest a 7-9 emeletes magasság szerény...
@tükörfúró: Apró hiba a kommentben, hogy azokban a lakásokban élnek és beköltöznek az emberek. Nem azért léteznek, mint a kínai szellemvárosok, mert állami pénzen vagy támogatással felhúzátk. Ezek piaci alapon vevőknek és befektetőknek épültek. Jó reggelt...
@Fotósképző: Ez meg a '90-es évek másik szégyenfoltja.
www.youtube.com/watch?v=gfUwEZi0Sx4

Azóta ebből egy virágzó szép környék lett és valahogy nem fáj az, hogy új épületek vannak a régi eldózerolt szarok helyett. Pedig itt is állnak romoos 1-2 szintes házak helyett 4-6 emeletes épületek is...
@molnibalage: egyetértünk. Ennél egy dologtól kapok jobban agyfaszt, az "itt lakott 2 hétig 1847-ben Petőfi Sándor" típusú márvány tábláktól, ami miatt az az épület 1000 évig ugyanolyan (ritka halálfosocsmány) kinézetben marad/kerül felújításra. Nálunk Pakson van az ún. Deák-ház, mert Deák Ferenc ott lakott x hétig/hónapig. Úgy egyébként egy tipikusan semmilyen vidéki sváb paraszt-polgárház, utcafronton végig fallal - ergo az utcáról nem csúnya, nem szép. Fal. Olyan volt gyerekkoromban, meg 10 éve, meg most is. Belülről meg bőr- és nemibeteggondozó, tehát épelméjű helyi lakos nem megy be, mert hát kisváros, ha ott jártál, akkor AIDS-es vagy. De 30 éve (vagy több) mindig költenek rá, hogy ugyanolyan szarul nézzen ki, mint 150 éve. Az, hogy esetleg a honpolgár ne 180 éves épületben gyógyuljon, úgy senkit sem érdekel. (Talán már nem ott van a gondozó, de még pár éve ott volt.)
@molnibalage: Mint írtam, nem a 100 éves szarokat sajnálom, hanem hogy a helyükre nem hasonló méretű korszerű házikók épültek, hanem baszott nagy falanszterek. De nem én vagyok a befektető, nem én mondom meg, mi épüljön ott. Téma részemről lezárva.
valami hasonló tarolás kellene a belvárosba is. Meg lehet tartani 1-2 ősi épületet (mocskos, rozoga, rossz helykihasználású, problémás) a művészlelkeknek, de a többit letarolni, és jó magas épületeket a helyükre (ha már az összes droidnak a belváros az isten, hát költözhessenek oda), kötelező mélygarázzsal alattuk (akkora kapacitással, hogy legalább annyi autó férjen el, ahány lakás van az épületben, és megszüntetve a helyiek ingyenes utcai parkolását.
@molnibalage: nekem meg veled van teli a tököm...
@nyelv-ész: Ez a falanszterezés nálad valami fétis?
@zuiko: a mester az már 9. ahogy az angyal-liliom páva is. az egy más kávéház mint a 8. mondhatni világok választják el pl a "a józsef u mátyás tér kilencvenes évek elején"-től
@molnibalage: Nem, dehogy. Tudod, azért, hogy a kulturáltsági műveltség látszatát keltsem, minden héten kinézek az interneten egy idegen szót, azt begyakorolom, és egész héten azt mondogatom, meg írom, ha kell, ha nem kell. Most épp a falanszter volt erre a hétre kinézve.
Egyetértek a szerzővel, szerintem is lényegesen jobb most, és alig várom, hogy a maradék romok is a megérdemelt bontás sorsára jussanak.

Mondjuk az igaz, hogy a korábbi lakókkal kell valamit csinálni, de hát ez a mostanában a hírekben sokat szereplő Hős utcánál se működik. Ettől még egy ennyire központi helyre magas házak kellenek, nem kétemeletes helypazarlások. Nem lehet az egész országot beépíteni, üres területnek is maradni kell, meg mezőgazdaságnak is stb.
"A kiskockaköves járda (tűzoltó felvonulási útvonal?) a bontás hozadéka volt, az eltűnt házak helyére rakták le." Nem tűzoltósági felvonulási útvonal volt, hanem egy pozitív kommunikációs fogás a RÉV8 részéről. Ezzel a kiskockaköves úttal - és nem járdával - átmenetileg kijelölték az akkor leendő sétány nyomvonalát, egyúttal lehetővé tették a helyi lakosságnak azt hogy a bontások után és az építkezések előtt átjárhatók legyenek a tömbök a gyalogosforgalom számára. Úgy, ahogy ma léteik a Leonardo és a Bókay János utca között a "korridor" - ami nemrég kb 10 méterrel került délebbre a Sétány ezen szakaszának közterületi részének építése miatt.
_
Az a bizonyos filmforgatás pedig az volt, amikor készült Andy Vajna "Szabadság szerelem" című filmje. A film egyik különlegessége az volt, hogy a harci jelenetekben a találatot kapott, felrobbant, leomló, összedőlő épületek nem díszletek voltak, hanem a Futó és a Nagytemplom utca akkor bontás alatt lévő házai voltak. Például van az a jelenet, amikor a szovjet tank egy háromszárnyú ablakon át jön ki - az a bizonyos ablak anno nagymamám egyik barátnőjének nagyszobájának ablaka volt a Nagytemplom utcában. Az a ház, ami tüzérségi találatot kapott a harmadik emelet magasságában, az a Futó utca egyik háza volt. 2005-2006-ban rengeteg filmforgatás volt a környéken, viszont egyedül Andy Vajna stábjának volt a "felvonulási területe" a Vajdahunyad és a Futó utca közötti placcon (a busszal együtt - ami nem volt része a forgatásnak, a stáb városon belüli mozgását szolgálta ki).
@nyelv-ész: Látom az irónia táblát, csak sajnos én úgy érzem, sajnos komoly is lehetnem mait írsz.... Ráadásul te egyfajta káromkodásra használod totálisan tévesen...
Ez a cikk nagyon tetszett, öt éve járok ide egyetemre, az átalakulás újabb ütemeit látom magam is, de nagyon jó volt olyan képeket látni, amin még a pláza sem volt.