Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Többszekciós villanymozdonyok Szlovákiában

2017.10.15. 07:00 :: Hamster

Kezdő vasútbarátként mindig elképedve nézegettem az amerikai és szovjet/ex-szovjet vasutakról készült képeken a több mozdonyból összeállított vontatójárműveket. Míg nálunk a Szergej nagy és erős mozdonynak számított, a Nagy Testvérnél kettőt, hármat is összeépítettek félállandó jelleggel - és még akkor is gyenge kezdőnek számítottak a komolyabb versenyzőkhöz (pláne a mostani óriásokhoz) képest. A tengerentúlról szintén hihetetlen gépszörnyetegekről készült képeket mutogattak a műfajban kiművelt ismerősök. Olyan persze nálunk is előfordult, hogy több mozdony együtt dolgozott egy nehezebb szerelvény vontatásakor, de összeépített gépeket nem láttam. Sőt, azt hittem, ilyesmi csak távoli országokban, esetleg bányaüzemeknél szükséges... egészen addig, amíg Poprádon elcsattogott a hátam mögött egy tehervonat, aminek a végén egy ilyen dolgozott:

img_3585.JPG

A dupla masina nagyon tetszett, de a cseh és szlovák vasút ekkor még nem foglalkoztatott annyira, mint idén, úgyhogy elfeledkeztem róla. Aztán áprilisban, miközben egy gőzösre várakoztunk Kassa fölött, jött néhány, én meg teljesen rájuk kattantam:

img_2140.JPG

Ezek a kétszekciós mozdonyok - becenevükön "Ikrek" (Dvojča, pontosabban így többes számban valószínűleg Dvojči, ha jól kezdem kapisgálni a nyelvet) - nem gigantomániából épültek ilyennek a nyolcvanas évek elején: a Felvidék fő tehervonati viszonylatán, a Kassától a cseh területek felé vezető, 3 kV egyenárammal villamosított vonalakon nem voltak ritkák a komoly emelkedők, így gazdaságosnak tűnt két mozdonyt állandó jelleggel összekapcsolni.

img_5384.JPG

Az ötletet néhány évvel korábban már kipróbálták az Ukrajna (akkor még Szovjetunió) és a kassai acélmű közt létesített széles (orosz) nyomtávú vonalon, melyet azért hoztak létre, hogy a szovjet vasércet átrakodás nélkül a feldolgozás színhelyére tudják szállítani. A Škoda E 469.5 jelzésű, manapság 125.8-as sorozatnak nevezett ikergépei még az ötvenes évek óta folyamatosan fejlesztgetett "gömbölyű" dizájnnal  készültek, az E 469.3/123-as sorozatra alapozva, ...

img_2490.JPG

... a normál nyomtávú - E 479.1/131-es sorozatú - erőművészt viszont már az új "kockaformára" faragták. Alapvetően az iker mindkét fele tud a másik nélkül mozogni, de mivel csak egyik végükön van vezetőfülke, ebben nem sok örömük lenne :) A legszebb persze az, amikor a komolyabb tehervonatok a komolyabb emelkedő előtt, mondjuk Iglón vagy  Védfalunál (legutóbb mindkét helyen láttam ilyet várakozni, így nem tudom pontosan megmondani, mi a szokás) kapnak a végükre még egy ikret, ami aztán az emelkedő túloldalán, Csorbánál leakad és üresen visszajön (a kevésbé nehéz és/vagy lejtmeneti vonatok a jelek szerint "csak" egy hattengelyes masinát kapnak segítségül).

Csehszlovákia felbomlása után a teljes 131-es sorozat a ŽSSK Cargóhoz került, így elsősorban ott érdemes keresni őket, bár útjaik végén Cseh- és Lengyelországba is átjutnak. A fentebbi videón a ruttkai teherpályaudvaron  átrobogó 131-eseket láthatunk, vidáman porzó rakománnyal (szén?). Ez volt az első idei kulcsélményem velük kapcsolatban - aki szereti a zajos, naaagy masinákat, szerintem érteni fogja, miért kerültem a hatásuk alá :) Amin viszont nagyon meglepődtem, az ez a vonat volt:

img_3743.JPG

Ezt a szénszállítót elöl és hátul is egy-egy ilyen kék csoda húzta-tolta: ha az oldalán látható feliratok nem árulnák el, akkor a hatalmas fényszórókról biztosan felismerhető, hogy lengyel gépről van szó. Ők a hetvenes évek közepén fejlesztették ki az ET41-es kétszekcióst az EU07-es sorozatból. Ha valakinek ismerősnek tűnnek a mozdony arányai, az azért lehet, mert utóbbit az EU06-os alapján tervezték, ami a British Rail class 83-ra alapult - ami a nálunk magánvasutaknál látható British Rail class 86-os alapja is volt. Fogalmam sem volt, hogy ilyenek is járnak Szlovákiában, és sajnos azóta se láttam egyet se...

7 komment · 1 trackback

Címkék: videó szlovákia képek technika vasút csehszlovák lengyelország mozdonyok tehervonatok többszekciós

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr612566021

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Még több szlovák tehervonat, még többszekció... 2017.11.03. 20:06:17

Még mindig nem sikerült visszaállnom blogíró üzemmódba, és még mindig nem szűnt meg lelkesedésem a szlovákok többszekciós tehervonati mozdonyai iránt, úgyhogy most szépen összekapcsolom a kettőt: A fentebbi kép a kerpelényi víztározónál... sőt, tula...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

"(Dvojča, pontosabban így többes számban valószínűleg Dvojči, ha jól kezdem kapisgálni a nyelvet)"

Dvojčata...:)
Legalábbis csehül.
@Comandante en Jefe: Sőt, lehetne Dvojperšing is :) Igazából én "Stereo" néven ismertem őket, az eléggé nyelvsemleges volt, lehet, hogy le kellett volna annál ragadnom.
@Hamster: A Sztereó csak kis területen elterjedt neve volt a gépnek, inkább Magyarországon ismerték többen így. A gyakrabban használt szlovák névváltozat a Dvojička.
Valóban jó cucc ez a 131 sorozat: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=131&psz=&t1=szlov%E1kia&t2=&t3=&num=30&order=viewed&B1=Mehet&page= A tológép amúgy a legritkább esetben megy csak Csorbáig, itt ugyanis a Semmeringgel ellentétben mindkét irában kb egyforma terhelésnél kell a vonatokra tológép és az üres/rakott elegyek aránya is hasonló mindkét oldalon. Így jellemzően Iglóról a toló Liptószentmiklósig közlekedik, nyílván a lejtőben már nem dolgozva, ahonnan egy másik vonatot tol vissza Iglóig.
Régen elég sok vonatot, főleg a vegyes tehereket és az üres vonatokat Šestikolakok vontatták, illetve ők voltak a tolók, de a vonatszám csökkenésével és a magánvasutak megjelenésével rájuk egyre kevésbé van szükség: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=183&psz=&t1=szlov%E1kia&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet
@Benbe: Na, akkor van fotóm és videóm egy legritkább esetről a bejegyzés anyagának elkészülte óta, ott fordult vissza, mi meg nagy szomorúan a peronon ragadtunk emiatt :)
A Ruttkai Mozdonyparádén láttam elrobogni ezt az elöl-hátul 131-es szénvonatot, ámulatba ejtő volt. Szerintem az összes Youtube-os videót végignéztem amin 131-es van, de nem találtam hasonlót sem, örülök hogy te valószínűleg pont azt videóztad le amit én is láttam :D