Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (58) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (65) autók (66) bach (5) balaton (24) basel (7) bbc (8) bécs (37) belgium (11) bengáli (12) berlin (135) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (35) budapest (713) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (68) búvár (5) c50 (6) c64 (12) caf (10) city lights (67) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (36) csak egy videó (240) csehország (18) csehszlovák (6) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (29) életmód (6) elveszett (31) énblog (319) énzene (17) építészet (61) építkezés (21) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (27) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (6) gitár (31) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (18) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (37) hampage (251) hamster (5) hangszerek (9) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (24) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (680) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (39) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (317) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozdonyok (6) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (41) nagypolszki (6) németország (281) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (33) nosztalgia (181) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (11) NZA (8) olaszország (16) oldtimer (66) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (22) panoráma (106) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (11) popkultúra (110) pozitívum (12) pozsony (14) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (11) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (120) repülőgép (40) repülőgépek (61) repülőnap (32) repülőtér (12) retró (29) rock (64) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (33) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (187) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (34) technikatörténet (33) tehervonatok (8) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (6) Tim Boric (13) tömegközlekedés (321) történelem (27) trainspotting (35) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (269) utcakép (148) uv (30) vár (11) várnegyed (8) város (366) városkép (85) városliget (8) vasút (352) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (636) villamos (576) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (235) zene (168) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Bécs - Pozsony vasútvonal nagygenerál előtt

2017.11.09. 07:00 :: Hamster

Ha Bécs tömegközlekedésére gondolunk, viaduktok, bújtatások, és persze a még mindig viszonylag új főpályaudvar jut eszünkbe. Aztán kimegyünk Hirschstettenbe, ahol a menetrend szerinti busz által is használt közúti átjáró majdnem úgy néz ki, mintha Kispesten járnánk:

img_1905.JPG

Legalábbis a közelmúltig így nézett ki, mert az eredeti Bécs-Pozsony-Budapest vasúti kapcsolat osztrák részét azóta elkezdték fejleszteni: a fővárosi részen töltésre emelik a pályát, több helyen visszaépítik a rég felszedett második vágányt, és az országhatárig villamosítják is az egészet.  A fentebbi kép helyén például egy közúti aluljáró fog épülni, ...

img_1855.JPG

... Hausfelderstraße megállóból visszafele nézve pedig elég jól sejthető, hova kerül majd a magasvezetésű pálya - a kiágazás jobb kéz felé egy kerülővágány lesz, hogy az építkezés alatt is fenntartható legyen a forgalom. Érdekes még a villamosított csonkavágány a távolban, amin a Talent áll: 2017 áprilisában odáig járt az S-Bahn, tovább csak a regionális (értelemszerűen dízel vontatású) vonatok jöttek. Május óta elvileg már csak az Erzherzog-Karl-Straßéig van madzag, de erről nincs képem, azóta nem jártam arra.

Az érdekesség kedvéért kis betűvel meg lehet említeni, hogy eredetileg a Hausfelderstraßéig tartott a villamosított S-Bahn, aztán amikor beindult az asperni szatellitváros építése, a megállót felemelték az U2-es metró mellé, a madzagot viszont hamarabb "elvágták", a képen látható helyen. A projekt végén aztán újra lesz felsővezeték, a vonat-metró átszállás viszont át fog kerülni eggyel kijjebb, Aspern Nordhoz. Megy a tili-toli ezerrel, térkép kell hozzá, hogy az ember követni tudja :)

img_1836.JPG

Az asztallap simaságú tájon szó szerint nyílegyenesen átvágó vonalon egyes vonatok a fentebbi képen látható Raasdorfig, mások a határállomás Marcheggig, a REX-ek pedig egészen Pozsonyig közlekedtek:

img_1809.jpg

A nagy átépítés előtt kívülről, illetve utasként is végignéztük a vonalat a kolllégákkal; helyenként inkább félreeső vicinálisnak tűnt, mint nemzetközi fővonalnak, bár olykor 120-szal döngettek rajta. A modernizálás után Pozsony* állítólag 25 perccel közelebb fog kerülni Bécshez vasúton, ami nem rossz az eddigi 66 perchez képest!

*Már úgy értve, hogy a nagyállomás, mert Pozsonyligetfaluba ugyan egy óra alatt átér másik útvonalon a vonat, de az a Duna másik oldalán van, ahonnét csak busszal lehet a belvárosba bejutni.

A videón az első képen látható sorompótól indulunk, aztán egyre keletrebbre haladunk. Míg a bécsi szakasz már a felvételek készítésekor is építési terület volt, a Morva-mező állomásai "deklasszáltságuk" (ne felejtsük el, egykor itt haladt át még az Orient Expressz is:) ellenére is büszkén idézték a régi időket. Figyelemreméltó a lokális teherforgalom is, több állomáson láttunk teherkocsikat, illetve üzemben levőnek tűnő iparvágányokat.

Most pedig érdeklődve várom a projekt elkészültét. Mondanám, hogy szeretnék valami hasonlót látni itthon, de az az igazság, hogy ez a vonal elsősorban a két főváros összekötése miatt újul meg, és ilyet aligha tudunk országon belül produkálni :)

13 komment

Címkék: utazás videó ausztria szlovákia bécs város képek építkezés tömegközlekedés vasút pozsony marchegg

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5512635331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ez tipikusan egy olyan közlekedési kapcsolat, ahol a vasút, ha jól ki lenne építve, domináns szerephez és komoly forgalomhoz juthatna. Ha valamit, ezt tényleg érdemes fejleszteni.
Már valamelyik korábbi videóban is láttam, jól hangzik ez a bécsi pesterzsébet, de amíg nálunk 10+ éve a halbi vezérlőket sem hajlandóak használni, arrafelé szlovák (IC) kocsival ingáznak. Ilyentől az NKH-nál falra másznának... :/
@hory004: Egy vasúti személykocsinak tök mindegy, merre gurul, ezeket az osztrák ingákat meg hosszúschlieren vezérlővel vezérlik, a szlovák kocsin csak átmegy a kábel :)
@Hamster: Hát épp ezaz. Itt arra nem képesek, hogy legalább az új gyártmányú IC+ kocsikat lehessen cirmossal meg vezérlővel cibálni.
Én azon csodálkozom, hogy az elmúlt közelt 30 évben, annak is inkább az első felében, amikor állandóan azt lehetett hallani, hogy "határok nélküli Európa", "átjárható határok", "közös Európa" és hasonlók, és ment a sok EU-támogatott projekt, hogyhogy nem nyúltak hozzá ehhez a hálózatilag igen kedvező fekvésű vonalhoz, és hogy maradhatott meg egyvágányú dízeleüzeműnek. Bécs-Pozsony közötti utazásra mai állapotában is nyújt elfogadható eljutási lehetőséget,(persze van még hova fejleszteni), amit én nagyon hiányolok, az a közvetlen bécsi kapcsolat Pozsonyon túlról, illetve közvetlen pozsonyi kapcsolat Bécsen túlról. Eddig nyilván a gépcsere és gondolom a regionális vonatokkal jól kitömött vonal kapacitáskorlátja gátolta ezt, remélem ez után lesznek mondjuk Kassa-Bécs vagy Salzburg-Pozsony vonatok, de szerintem még egy Pozsony-München sem utópia.
Erősen pejoratív a kijelentés, hogy "nem hajlandók használni"! Megállapítást nyert, hogy addig nem szabad használni, amíg a vonatban nemcsak tárcsafékes kocsik vannak, hanem féktuskós kocsik is, valamint amíg nem lesz olyan villanymozzdony elegendő számban, amelyik képes a vontatási teljesítménnyel összevethető mértékű villamos, elsősorban energia-visszatápláló fékezésre.
Szóval: aki ennek tudatában "nem hajlandó használni", az a balesetveszélytől menti meg az utasokat és kollégáit is!
A "Cirmos" tényleg csak cibál, ellentétben például a Railjet korszerű Energia-visszatáplálásra is képes) mozdonyaival.
Elképzelhető, hogy az osztrák és a szlovák fejlesztéseknek hála a Duna másik partján futó vasútvonal valós alternatívát jelentsen a magyar 1-es vonalnak?
@Balogh Zsolt: Nem valószínű, hisz hosszabb. A szlovák szakasz se gyors, de a Duna-kanyart se kellene kiegyenesíteni a vonat miatt :) Hegyeshalomból meg már kár lenne felmenni Pozsonyba az egyvágányú vonalon Petrzalkáig, hogy erre menjen tovább...
@gabor144: Mert ekkora forgalom volt, sokkal több vonat nem is fért be volna rá, tudtommal a terhek is Marchegg után inkább felmennek Gänserdorfba. Amit nem tudok, hogy Pozsony főpu. és Dévényújfalu közt csinálnak-e valamit, mert az a szakasz azért szintén elég tömöttnek tűnt.
@Békássy Csaba: Szerintem egy Bhv-s ingavonatban se tárcsafékes kocsi, se villamos fékezésre képes mozdony nincs, mégis működik.
Kétségtelen, de nem halberstadti kocsik vannak azokban az ingavonatokban. A halberstadti kocsikra vonatkozik ez a korlátozás. Ha ugyanolyan fékteljesítményű mozdonnyal közlekedne, mint eredetileg, a német vasútnál, nem lenne gond. Sajnos ilyen mozdony mindössze talán negyven van Magyarországon, ezekből nem jut az ingavonatokra.