Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

május 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (6) 2624 (13) 41-es (7) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (72) autók (66) bach (5) balaton (26) basel (7) bbc (8) bécs (40) belgium (11) bengáli (12) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (726) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (8) c64 (13) caf (10) city lights (68) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (246) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (332) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (57) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (20) gyermekvasút (22) haditechnika (11) hajó (38) hampage (272) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (26) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (712) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (324) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (42) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (36) nosztalgia (193) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (70) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (21) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (63) repülőnap (33) repülőtér (12) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (13) s-bahn (11) semmering (7) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (56) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (39) technikatörténet (36) tehervonatok (9) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (331) történelem (29) trainspotting (45) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (285) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (386) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (660) villamos (591) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (246) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek utcaképében

2018.03.26. 07:00 :: Hamster

Előző rész: a külvárosokban

Az évekkel ezelőtt megkezdett módon most is az utcaképet díszítő/rondító (nem kívánt törlendő) reklámokra, cégérekre koncentrálva válogattam ki néhányat Ab van Donselaar felvételeiből:

bkv_3328_ln4_avd.jpg

A Kádár-korszak "városkép-neonosításának" fő csapásvonala a Rákóczi út volt, de azért a keresztező főútvonalakra is jutott a színes fényekből. Mit is emeljek ki például erről a képről? A Hotel Nemzeti nonfiguratív cégérjét? A Csokonai mozi visszafogott figyelemfelhívását? A Videoton vagy a Camea kozmetikum-család jókora tetőreklámját? Vagy a hármas UV-t a kép közepén? :)

bkv_3891_5833_ln44_aeevd.jpg

A nem különösebben reprezentatív kinézetű Baross teret is megszórták óriási reklámokkal, az egykor ezeket tartó armatúrák nagy része ma is ott figyel a háztetőkön. De nem csak odafent világítottak neonok, hanem az üzletek bejáratai fölött is - a bal szélen levő elsőt nem tudom elolvasni, az azt követő cukrászdát viszont igen. Valaki esetleg tud segíteni a kunkori neonbetűk dekódolásában? Mond az valakinek valamit, hogy "Gardénia", már azon túl, hogy virág vagy női keresztnév?

bkv_3205_ln12_19770806_avd.jpg

12-es villamos kanyarodik a Kádár utcából a Váci útra: tőle jobbra a "Nyugati Ruhaház", balra pedig a "Cipőbolt" feliratot olvashatjuk, utóbbit felállványozva. Lehet, hogy épp a neonfelirat telepítését látjuk? (Úgy sejtem, a tartószerkezete ma is megvan.)

bkv_3311_ln47_19770806_avd.jpg

Szerintem manapság még éjjel se szokott ilyen üres lenni a Deák tér! Kiskorom több emléktöredéke is látható ezen a fotón: a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, a koromfekete Bazilika, az urna alakú közvilágítási lámpák a járdán, egy Karosa busz a háttérben - és persze a József Attila utca sarkán a tűzfalra mázolt reklámok. Máig fura, hogy annak idején több ilyen központi fekvésű foghíj is tátongott a városképben évtizedeken át, és egyiket se siettek beépíteni. A kép jobb szélén egyébként kivehető a 2005-ig működő "FŐZ SÜT FŰT" neon is.

bkv_3809_ln4_19770806_avd.jpg

A szemmel láthatóan rettentő foghíjas kockakő mellett a fenti kép fő érdekessége az, ahogy a Petőfi híd korláttal szegélyezett rámpája benyúlik a Körútra. Cégérileg van itt Közért és Csemege is, utóbbi házhoz szállít, hirdetik hatalmas világító betűkkel. Ami még fura, az a Skoda S100-asok magas aránya a közúti forgalomban :)

bkv_1034_ln59_moszkva_ter_19760802_avd.jpg

És ránduljunk át kicsit Budára! A kép főszereplője természetesen a bumfordi ezres motorkocsi, de a BKV nem csak villamosok és buszok képében van jelen a látványban, hanem a jobb felső részen látható "BKV - a közönség szolgálatában" neonnal is. Ez tipikus nemreklám, hiszen más tömegközlekedési céggel úgyse lehetett utazni, akár elégedettek voltunk, akár nem :)

bkv_3600_ln17_becsi_ut_19761226_avd.jpg

És a virtuális időutazást Óbudán fejezzük be, ahol a csak a Margit kórházig járó 17-es mögött Közért és "zöldség" neonok (a harmadikat nem tudom elolvasni) igyekeztek színt vinni a Bécsi úti szürkeségbe. De persze a Stuka se csúnya :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld a bejegyzést ismerőseidnek! Ha egy-egy képet megmutatnál másoknak, akkor is kérlek, tiszteld meg annyival a fotóst, hogy nem törlöd le a nevét a képről és nem teszed rá a saját vízjeledet! Köszönöm!

5 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép uv kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

http://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1313723116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor jól rémlett, hogy függönyös volt a Gardénia.
és még szinte mindenütt az "ostornyeles" neon,azaz fénycsőlámpák, melyeket -a
"csóró""történelmi" NSZK val szemben- tövestől irtottak ki Hazánkban már a '70-es évek végétől kezdve, hogy helyt adjanak először a HgLi (higanygőz), majd azok gyors "levedlését" követően, a TCL, azaz "nátrium" lámpáknak, melyekre a végső csapást egyebek mellett a tiborcz fémjelezte elios LED lámpái mérték. Hiába, nekünk mindig jól ment, jobban mint az NSZK-nak... (hi-hi-hi)
A BKV reklám is reklám, mert módválasztás volt akkor is. Édesapám 4 km-t gyalogolt egy irányban munkába minden nap, pedig egy átszállással reális követési idővel lett volna busz. :)
Az utolsó képen a szóközök a melltáblán felettébb viccesek. Mintha egy mai könyvet látnék, amit Vördben igényeskedett össze valaki szigorúan elválasztás nélküli sorkizárttal, néhol dupla szóközzel – a lektorok és tipográfusok meg turbófeltöltőként szolgálnak a sírjukban.