Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

március 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív >
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (6) 2624 (13) 41-es (7) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (71) autók (66) bach (5) balaton (25) basel (7) bbc (8) bécs (39) belgium (11) bengáli (12) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (726) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (69) búvár (7) c50 (8) c64 (13) caf (10) city lights (68) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (245) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (332) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (26) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (30) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (56) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (20) gyermekvasút (22) haditechnika (11) hajó (38) hampage (268) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (26) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (25) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (708) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (324) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (42) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (36) nosztalgia (189) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (68) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (19) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (63) repülőnap (33) repülőtér (12) retró (31) rock (67) rocktörténet (5) róma (13) s-bahn (11) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (18) szlovákia (51) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (38) technikatörténet (36) tehervonatok (9) tél (11) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (330) történelem (29) trainspotting (44) trolibusz (47) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (16) utazás (283) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (380) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (655) villamos (590) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (244) zene (177) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kutyafuttában a Magas-Tátrában

2018.03.31. 07:00 :: Hamster

Azt hiszem, a Magas-Tátrát mindig szeretni fogom. Régen hegyeket mászni meg lanovkázni jártunk ide, most csak némi kötöttpályázásra volt idő, de így is imádtam :)

Szürke időben a színes Magas-Tátrában
Vonat, fogaskerekű, elektricska kutyafuttában

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés utazás szlovákia vasút villamos magas tátra hampage fogaskerekű

Explorer és Flying V: még két "sikertelen" hangszer

2018.03.29. 07:00 :: Hamster

Előzmények: Gibson Les Paul - a világ legsikeresebb sikertelen hangszere

A Gibson manapság azzal került címlapra, hogy csődközelben jár, és persze a nagyérdemű közönség rögtön tudja is az okát, hogy miért: mert nem fejlesztettek eleget, leragadtak a régi időkben. Legalábbis a gitárosok egyik része ezt mondja, a másik meg azért haragszik a cégre, mert súlykönnyített testekkel, önmagát behangoló kulcsokkal és hasonló fejlesztésekkel "szentségtelenítette meg" a klasszikus típusokat. Hiába, nem egyszerű a vevők kedvében járni! Pedig túl azon, hogy Gibson szabadalom a nyakmerevítő pálca, illetve hogy náluk találták fel a humbucker hangszedőket, a különleges kinézetű gitárok közül a leggyakrabban másoltak formái is hozzájuk kötődnek!

1958 elvileg jó év volt a cég számára, ekkora állt össze a tökéletes Les Paul receptje a hangszedőkkel és sunburst festéssel. Ezzel együtt a végeredmény egy régimódi hangszer volt, mely elavultnak tűnhetett a konkurens cégek kínálatához képest, a cég elnöke, Ted McCarty ezért papírra vetett pár futurisztikus formát is, hogy a piacnak ezt a szeletét is ki tudják szolgálni.

1958 Gibson Flying V guitar. Vintage goodness Made in the USA of Korina musical tone wood. 1959 Gibson Explorer and Moderne EVH

A fejlesztés még '57-ben kezdődött, ekkor három új típust kísérleteztek ki a Kalamazoo-i gyárban. A leglátványosabb a beszédes nevű Flying V volt. Az ember beleláthat szuperszónikus vadászgépet, űrhajót, de az biztos, hogy rendhagyó forma. Ma is az, milyen lehetett '58-ban?!

Néhány zenész - például a fentebb látható Albert King - ugyan hamar megszerette a fura kinézetű hangszert, de az eladások nem mentek, így '63-ban abbahagyták a gyártását. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy azért volt sikertelen, mert ekkor még nem volt "feltalálva" az a zene, amihez igazán illett: a hard rock és a heavy metál!

Gibson Flying V Classic White (2015-05-04 07.49.33 by Monika Fischer Flickr).jpgBy Monika Fischer - ASH_2015_FlyingV01, CC BY-SA 2.0, Link

A típust '67-ben feltámasztották, más faanyaggal (korina helyett mahagóni), másfajta híddal, nagyobb fedlappal, de a formát mások is átvették, így a V alak az általános "gitáresztétika" részévé vált.

 

Volt aki hűbb maradt az erdetihez, mások tovább és tovább ragozták, mindenesetre egy ilyen hangszerrel ma is feltűnést lehet kelteni.

Gibson explorer.jpgBy Ozone Ferd from Dallas, USA - Gibson Explorer, CC BY 2.0, Link

Míg a Flying V kinézete akár praktikus szempontokkal is indokolható volt (balkezesek is játszhattak rajta, illetve oda lehetett támasztani a falhoz és stabilan megállt;), a Futura nevű modell alakja teljesen absztrakt volt. Ebből csak pár bemutató példány épült, majd '58-ban kicsit módosítva már Explorer néven mutatták be.

7 komment

Címkék: zene gitár youtube blues technikatörténet hangszerek gibson

Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek utcaképében

2018.03.26. 07:00 :: Hamster

Előző rész: a külvárosokban

Az évekkel ezelőtt megkezdett módon most is az utcaképet díszítő/rondító (nem kívánt törlendő) reklámokra, cégérekre koncentrálva válogattam ki néhányat Ab van Donselaar felvételeiből:

bkv_3328_ln4_avd.jpg

A Kádár-korszak "városkép-neonosításának" fő csapásvonala a Rákóczi út volt, de azért a keresztező főútvonalakra is jutott a színes fényekből. Mit is emeljek ki például erről a képről? A Hotel Nemzeti nonfiguratív cégérjét? A Csokonai mozi visszafogott figyelemfelhívását? A Videoton vagy a Camea kozmetikum-család jókora tetőreklámját? Vagy a hármas UV-t a kép közepén? :)

bkv_3891_5833_ln44_aeevd.jpg

A nem különösebben reprezentatív kinézetű Baross teret is megszórták óriási reklámokkal, az egykor ezeket tartó armatúrák nagy része ma is ott figyel a háztetőkön. De nem csak odafent világítottak neonok, hanem az üzletek bejáratai fölött is - a bal szélen levő elsőt nem tudom elolvasni, az azt követő cukrászdát viszont igen. Valaki esetleg tud segíteni a kunkori neonbetűk dekódolásában? Mond az valakinek valamit, hogy "Gardénia", már azon túl, hogy virág vagy női keresztnév?

bkv_3205_ln12_19770806_avd.jpg

12-es villamos kanyarodik a Kádár utcából a Váci útra: tőle jobbra a "Nyugati Ruhaház", balra pedig a "Cipőbolt" feliratot olvashatjuk, utóbbit felállványozva. Lehet, hogy épp a neonfelirat telepítését látjuk? (Úgy sejtem, a tartószerkezete ma is megvan.)

bkv_3311_ln47_19770806_avd.jpg

Szerintem manapság még éjjel se szokott ilyen üres lenni a Deák tér! Kiskorom több emléktöredéke is látható ezen a fotón: a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, a koromfekete Bazilika, az urna alakú közvilágítási lámpák a járdán, egy Karosa busz a háttérben - és persze a József Attila utca sarkán a tűzfalra mázolt reklámok. Máig fura, hogy annak idején több ilyen központi fekvésű foghíj is tátongott a városképben évtizedeken át, és egyiket se siettek beépíteni. A kép jobb szélén egyébként kivehető a 2005-ig működő "FŐZ SÜT FŰT" neon is.

3 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép uv kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

Budapesti tömköz életképek, 52. rész, második adag

2018.03.24. 07:37 :: Hamster

Így utólag nézve az életképes oldal második etapja erősen nosztalgia járművekkel terhelt, de reményeim szerint ez senkit nem fog túlzottan zavarni :)

Életképek 52. III-IV
Nosztalgia busszal Ferihegyre, gőzössel Tökölre, trolik a Milleniumi Emlékmű mögött, és fagyoskodás Fényvillamosra várva

1 komment

Címkék: közlekedés busz város tömegközlekedés nosztalgia életképek villamos troli hampage

Tavaszi fáradtság ellen: felvidéki búvárkodás

2018.03.22. 07:00 :: Hamster

Múltkor a Pershingek kapcsán írtam arról, hogy milyen hálás dolog Szlovákiában mozdonyokat fényképezni, hiszen sokkal több színben léteznek, mint nagyrészt egyenfestésű itthoni kollégáik. Ez dízelfronton is így van, többek közt kedvenc Búváraimmal - belőlük ugyan nincs annyi fajta, mint a különböző áramnemű villanygépekből, de azért így is a lencsém elé került pár különböző színterv:

img_5464.jpg

Leggyakrabban talán a jelenlegi flottaszínnel, a Blonski-festéssel találkozni. Nem áll nekik rosszul, pláne, ha a kocsik is passzolnak hozzá; ezen túl felhívnám a figyelmet a pályaszámhoz passzoló James Bond-logóra :)

img_3670.jpg

Az imént egy modernizált és remotorizált gépet (757-es sorozat) láttunk, ez itt fentebb viszont a hagyományosabb verzió: egy 754-es, a csehszlovák időket idéző festéssel.

img_3659.jpg

Ez itt pedig egy 750-es, ami a 754-es elődjének, a 753-asnak a modernizálásával készült - és ha jól értem, a 757-esek a 750-esek további modernizálásával jöttek létre. Bele lehet ebbe bolondulni, számozgatnak-modernizálnak ész nélkül :)

img_5674.jpg

Újabb 754-es, újabb festési séma. Pontosabban a vonalak mintha megegyeznének az előbb látottal, csak a színek mások. Lehetséges, hogy annak idején így különböztették meg a sorozatokat, vagy mondjuk a fűtési módot (a 753-asok tudtommal kazánnal épültek, míg a 754-esek már elektromosan fűtötték a kocsikat)?

5 komment

Címkék: videó szlovákia képek búvár mozdonyok

Mielőtt slágerré váltak volna

2018.03.20. 19:00 :: Hamster

Ismét youtube-szöföltem egy sort: rákerestem valamire, aztán az ajánlott videók alatt ajánlott videók ajánlójaival folytattam, míg össze nem jött pár érdekes találat...

A kiindulási pont az volt, hogy valaki említette, hogy a Guns N' Roses "November Rain" című száma sokkal régebbi, mint a '92-es lemez, amin megjelent. És valóban, állítólag már '83-ban létezett az alapja, amit Axl folyamatosan csiszolgatott - zongorán. A fentebbi videón viszont gitárkísérettel hallhatjuk a későbbi slágert, amit naaaagyon utáltam, amikor aktuális volt :)

Az előzővel ellentétben a Fal című Roger Waters szólólemez Pink Floyd album dalainak demói ismerősek voltak számomra; a majdnem teljes lemeznyi anyagból a "Comfortably Numb" egy kezdeti verzióját emelném ki, részben azért, mert ez nem csak Waters száma, részben pedig azért, mert ez a kedvencem. Érdekes, hogy Waters részei mennyire túljátszottan hátborzongatóak; kimondottan jót tesz a darabnak, hogy felbukkan benne "normális hangként" David Gilmour.

A youtube-on fent van egy demó ezeknek a "normális részeknek" a kezdeményével - eredetileg ez a demó volt a dal alapja, ehhez tette hozzá a magáét (nem keveset) Waters. Érdekes, hogy két ennyire ellentétes figura ellentétes hangulatú részleteiből össze tudott egy ilyen hatásos szám jönni - állítólag voltak is nagy veszekedések, míg összehozták :) Örülök, hogy a youtube kidobta ezt a videót, különben lemaradtam volna róla!

Szintén nem tudtam arról, hogy a Waters nélküli Floyd legnagyobb slágere a lemezen játszó egyik session zenész ötletén alapszik. Nem is kicsit, a hangulatot egyértelműen ez a lüktetés adja meg, bár a hátborzongatáshoz azért itt is dolgoztak rajta egy sort.

A Thin Lizzy hattyúdalának legjobban sikerült darabja a "Stone Cold Sweat", ennek a demóját is kidobta a youtube. Annyira nem különbözik a végleges verziótól, de kellett valami kemény a bejegyzésbe, mielőtt...

4 komment

Címkék: zene youtube rock pink floyd queen demó thin lizzy

Az Angyalvár

2018.03.18. 07:00 :: Hamster

Az Angyalvár volt a Colosseum mellett a másik olyan római épület, amelyről előre tudtam, hogy tetszeni fog élőben is - és nem tévedtem.

img_7460.JPG

Kívülről fura látvány ez az építmény: a tető díszítése, az odavezető híd a szobrokkal, no meg főleg az ablakok és erkélyek nem igazán illenek egy erődhöz, de maga a hengeres rész se hasonlít várszerűségre. Ennek oka, hogy eredetileg nem is annak épült, hanem Hadrianus császár és családtagjai, illetve utódai mauzóleumának.

img_7469.JPG

Az épületet az V. században alakították a városfal egyik erődjévé, ráadásul ezután néhányszor ki is fosztották, úgyhogy az eredeti berendezéséből nem sok maradt. A pápák a XIV. századtól használták jól védhető menedéknek, ekkor építették a Vatikánból idevezető folyosót is.

img_7461.JPG

Amikor az ember belép a falak és a hengeres rész közti udvarra, az épület egy további felhasználási módjával szembesül, ti. hogy egy időben laktanya és börtön volt. Nem valami barátságos érzés innen felnézni a falra, ...

img_7471.JPG

... mely eredetileg márvánnyal volt borítva, csak a középkorban lerabolták róla. Eredetileg a külső fal és a 60 méteres átmérőjű henger közt nem volt udvar, így átalakítva viszont jobban védhető volt a középső rész.

img_7578.JPG

Az igazi izgalmak akkor kezdődnek, amikor az ember elindul felfelé a hengerben. Egy sötét és meredek folyosón juthatunk a belsejébe; az útvonalat csapóhíd, lőrések és rejtett csapóajtó teszik még "Indiana Jones-osabbá".

img_7483.JPG

A következő meglepetés akkor jön, amikor ismét napfényre lépünk: ekkor hirtelen nem erődben érezzük magunkat, hanem egy középkori palota udvarán!

img_7489.JPG

És hol vagyunk ekkor még az épület tetejétől! A díszudvar közepén látható szobor egyébként eredetileg a vár tetején állt. A monda szerint Mihály arkangyal egy járvány végén jelent meg ott, a veszély elmúltát jelezve. Ma egy XVIII. században készült másik angyalszobrot találunk a helyén.

img_7546.JPG

Ha az előbbi udvar díszes volt egy erődhöz képest, akkor az ezután következő termekre nincsen szó: hiába, a pápák szerettek jó körülmények közt élni! Mindez különösen érdekes lehetett III. Pál esetében, aki fiatalkorában az erődben raboskodott, majd évtizedekkel később pápaként tért vissza oda - a képen látható mennyezet a róla elnevezett termet díszíti.

14 komment

Címkék: énblog utazás olaszország képek épület róma

2015/16/17-es vasúti vegyesfelvágott

2018.03.16. 07:00 :: Hamster

2017-ben erőteljes növekedésnek indult a vasútfotós túráim száma, ami mondjuk nem volt nehéz, mert 2016 mélypont volt ebből a szempontból. Persze készültek fotók itt-ott akkor is, de egy tematikus oldalt nem tudnék megtölteni velük - egy ilyen "vegyesgyümölcsöset" viszont, ami most fog következni, igen:

2015/16/17-es vasúti vegyesfelvágott I-II
Dunakeszitől Kelenföldig, a Balatontól Berlinig a sínek mentén

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés berlin németország vasút hampage

Megint egy kis Gyermekvasút

2018.03.15. 07:00 :: Hamster

Két további jelenet a januári C50-esezés napjáról, amikor ötvenforintosokkal+zsepivel kitámasztott kamerával bohóckodtam Széchenyi-hegy bejáratánál, mert elfelejtettem állványt hozni magammal. Szerintem egész jól bevált a mekgájverkedés:

Szólj hozzá!

Címkék: videó gyermekvasút csak egy videó c50

Széles nyomtávon Szlovákiában

2018.03.13. 07:00 :: Hamster

Meg tudjátok első ránézésre mondani, mi a különbség a lenti képen látható két vágány közt?

img_5350.JPG

Igaz, a bejegyzés címében már lelőttem lelőttem a poént: jobbra egy normál (1435 mm), balra pedig egy orosz (1520 mm) nyomtávú sínpárt láthatunk. Ez a szomszédság önmagában még nem különleges, hiszen a záhonyi átrakókörzetben is találhatunk széles nyomtávú vágányokat, néha még fonódva is a normállal, itt azonban a "birodalmi" paraméterű vonal (Širokorozchodná trať, ŠRT) nyolcvanvalahány kilométert tesz meg szlovák területen:

Trať na mapě SlovenskaAutor: Meichs – selbst erstellt nach Slovakia-map.png, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Az Ungvár (Ужгород) - Enyicke (Haniska pri Košiciach) vasút azért épült a hatvanas évek közepén, hogy a szovjet vasérc minél gyorsabban a kassai acélműbe jusson. Eleinte széles nyomtávú Szergejek, majd Dongók küzdöttek a nehéz tehervonatokkal, aztán '78-ban 3kV egyenárammal villamosították a vonalat.

img_5362.jpg

Azóta a fentebbi képen látható kétszekciós villanygépek dolgoznak rajta, bár állítólag vannak magánvasúti tehervonatok is az útvonal mentén fekvő célpontokhoz. A két szekció együttes (órás) teljesítménye 2x2 MW körül van, 350 kN vonóerővel - tulajdonképpen nem is olyan erős egy ilyen iker, viszont sebesség helyett az indító vonóerőre van kihegyezve, arra itt nagyobb szükség van. A fenti képen látszik, hogy rögtön három párhuzamos betápvezeték is van a munkavezeték mellett, erre a nagy felvett áramok miatt lehet szükség.

4 komment

Címkék: videó szlovákia képek technika vasút trainspotting tehervonatok szélesnyomtáv