Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

  • Hamster: @nagypapi: Fú, amikor valami környező mezőgazdasági terület felől fújt a szél, akkor nagyon nem kerozinszag volt, hane... (2018.07.12. 19:24) A nap vége a schwechati reptéren
  • nagypapi: kösz, élveztem, kerozinszag nélkül is :) (2018.07.12. 10:06) A nap vége a schwechati reptéren
  • Hamster: @L von Richthoven: A "használt" a helyes, az Olympic Airlines megszűnt, a romjain szárba szökkent Olympic Air nem örök... (2018.07.11. 21:15) A nap vége a schwechati reptéren
  • haromegesztizennegy: Egy kollégám folyton emlegeti hogy a Labancoktól mindenhova megy közvetlen járat, Ferihegyről meg szimplán nem.... :-)... (2018.07.11. 09:42) A nap vége a schwechati reptéren
  • L von Richthoven: talán a B-717-eshez hozzátenném, hogy az Olympic is használja, használta... (2018.07.11. 07:07) A nap vége a schwechati reptéren
  • Flankerr: megérte :) (2018.07.10. 20:54) A nap vége a schwechati reptéren
  • Comandante en Jefe: @Hamster: ha értjük egymást, az jó :) Járműgyártásban nem a modern LRT-korszakra gondolok, hanem előtte, a 40-60-as é... (2018.07.08. 21:05) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: "azonban a járműgyártás nem" Azért a modern LRV időszak is inkább a Nippon Sharyóról, Kinki-Shary... (2018.07.08. 19:29) Tatra T2
  • Comandante en Jefe: @Hamster: Hát szerintem baromira nem mellékes, hogy a PCC-k jó villamosok voltak. Hogy gyakorlatilag tudták azt, ami... (2018.07.08. 19:11) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Szerintem azért jártak PCC-k, mert azok voltak elérhetők, megrendelők híján ugyanis gyakorlatilag... (2018.07.07. 17:00) Tatra T2
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (75) autók (67) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (727) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (9) c64 (13) caf (10) city lights (69) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (247) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (336) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (27) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (21) gyermekvasút (22) haditechnika (12) hajó (40) hampage (280) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (27) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (717) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (43) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (39) nosztalgia (198) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (72) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (23) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (65) repülőnap (33) repülőtér (13) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (14) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (61) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (6) technika (40) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (12) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (49) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (286) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (393) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (664) villamos (597) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (247) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy "egyenes műszerfalas" Ikarus 280-as Szombathelyről

2018.05.29. 07:00 :: Hamster

Bár a tapolcai találkozó sztárjai az igazán régi járművek: a Farosok, 31-esek és a Fakarusz voltak, számomra a legnosztalgikusabb élményt ez a 280-as jelentette:

img_1870.jpg

Nem azért, mintha valaha is utaztam volna vele (szerintem soha nem ültem Vas megyei buszon), hanem mert ennek még az utóbbi évtizedekben megszokott háromrészeshez képest keskenyebb, "egyenes" műszerfala volt:

img_2140.jpg

Mint az közismert, a buszok soha nem tartoztak elsődleges érdeklődési körömbe, de azért gyerekkoromban odafigyeltem rájuk, mert többet utaztam velük, mint villamossal. Az alapélmény pedig egy időben az volt, hogy voltak buszok, melyeknek "nagy" műszerfaluk volt, és voltak, amelyikeknek ilyen "kicsi". Ekkor még bőven a bolygóajtós, fekete kapaszkodós, elhúzható vezetőfülkeajtós korszak előtt jártunk; a másik dolog, ami feltűnt, az az volt, hogy bizonyos buszoknak keskeny, másoknak pedig nagy elhúzható ablakai vannak.

img_2148.jpg

Ez a gép ugyan nem BKV kivitelű (lévén volános volt), de a cs*csgombok sora, meg úgy általában az egész visszavitt gyerekkoromba.

img_2155.jpg

A busz oldalára ragasztott cetliről megtudható volt, hogy majdnem 42 évvel ezelőtt gyártották - ehhez képest csak 9 éve nyugdíjazták (bár a "teljes motor, futómű és váz felújítás" valószínűleg azt jelenti, hogy szinte újragyártották '90-ben).

A kicsit kopott, kicsit fakult (így életszerűen kinéző) járgány a nagy felvonulásban nem vett részt, de gazdái néha beindították kicsit - ebben a videóban is felbukkan pár másodpercre.

17 komment

Címkék: videó képek ikarus oldtimer tapolca gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7814004084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Számomra is ez a legértékesebb régi Ikarus és átérzem az érzésedet. Ráadásul nekem a sárga külső (és belső - lásd pl. vezetőfülke-hátfal) is szorosan hozzátartozik az élményhez, igaz, hogy nem a 17., hanem 19. számú Volán vállalat utasaként szocializálódtam... :)
@rm40: Azt nem is írtam, hogy elsőre nem is vettem észre a műszerfalat, úgy szóltak, hogy nézzem meg, tetszeni fog :)
Én még nem is láttam ilyen műszerfalat, érdekes.
@enpera: Ez elég hamar átváltott a későbbi megoldásra, és akkor még nem jártak húsz éven át a buszok, szóval eltűntek. Nem is tudom, valaki mintha mondta volna, hogy a százas (ZiU-belsejű) trolik korai darabjai is ilyenek lettek volna, valaki meg tudja ezt erősíteni? Nekem azok nagyon összefolytak a GVM-ekkel, én észre se vettem, hogy mások. (Azt persze tudom, hogy a 600-as nosztalgiakocsinak is ilyen műszerfala van.)
Remélhetőleg a pécsi BPV-093 is így végzi, igaz, az már nem egyenes műszerfalas, de budiajtó*, fehér kapaszkodó, prága váltó, ráncajtó, trilex. A csöcsgombokat meg majd összedobjuk :)

*: imádtam, mindig nyitva volt, és mögötte lévő ülésre senki sem akart bemászni, ismertem az gazdáját, a legnagyobb tömegben is becsukta nekem az ajtót, és volt hely :D
@Hamster: 1976-ban volt a váltás az egyenes és a háromrészes műszerfal között. Az ominózus trolik első szériája (155 psz-ig.) épp ez év tavaszán állt forgalomba, még egyenes műszerfallal.
@hory004: @Snake: Nincs esetleg képetek az első "széles" műszerfalakról? Biztos az se teljesen úgy nézett ki, mint a ma még közlekedők, de ennyire részletes emlékeim nincsenek.
Én csak dicsérni tudom ezeket a buszokat. A kései utódok pedig háááát főleg hogy Széleshez jutott az Ikarus névjoga és nem adja ez azért nagy pofátlanság
@Hamster: Igen, a 100-as troliknak legalábbis részben biztosan egyenes műszerfaluk volt, nagyon előttem van, ahogy a 79-es kanyarog a Ligetben, én meg lógok a fülkeajtóban, és nézem... illetve voltak a BKV-nak 2-2-0 ajtóelrendezésű buszaik (spec./különjárati célra), szerintem talán azoknak is.
@Comandante en Jefe: Akkor van esély arra, hogy Pesten azok maradtak meg legtovább üzemben olyan műszerfallal.
@Hamster:
Mondjuk a tökéletességhez a linkelt BKV-s képen szereplő kormánykerék is hozzá tartozna (remélem, hogy találnak majd hozzá), természetesen egyenes haladás esetén a küllői semmi esetre sem állhatnak vízszintesen, a 30-60°-os szög az autentikus. :)
Nekem a korai döntött műszerfalasról van egy olyan emlékem hogy mintha a csöcsgombok nem függőlegesen lettek volna rajta, hanem vízszintesen a felső negyedében.. de képet sose találtam ilyenről.
@Blindmouse: Már hogy hogyan "döntött"? A régi meg az új is döntött :) A korai háromrészesről én is örülnék képnek.
Hams, ezt a vidijót nézd, egyenes műszerfal pl. 1:27-nél. 104-es kocsi.
www.youtube.com/watch?v=7Ns27daTou4
De szintén van felvétel a 100-asról, 600-asról, ahol ez kivehető.
Ugyanakkor a magasabb pályaszámúaknál "rendes" tört vonalú műszerfal látszik.

Becsky A. videói kincset érnek.
@Comandante en Jefe: A videót nézve valahol tök érthetetlennek tűnik, hogy ezek már ezer éve nincsenek meg, míg a ZiU-kkal még mennyit elnyűglődtünk.

Amúgy igen, ezek a videók elég jó kis időutazást jelentenek.
Hát pedig ennek akkori szemmel szvsz. teljesen világos magyarázata, hogy a 100-asokat rövid idő alatt szerezte be a BKV, és az öregebb Ziukkal voltak kb. egyidősek. Ezeket mindet le is selejtezték a GVM-ek érkezésekor 12-15 éves korukban, ahogy akkoriban szokás volt (főleg, hogy az elektronika a 100-as esetén még régebbről származott, de hát Ziu-cucc volt is akkor dögivel). Viszont a Ziuk második nagy eresztése fél évtizeddel későbbről származott, és annak az esedékes leváltása előtt eljött a 90-es évek közepe, a "racionalizálás" időszaka, a Ziuk meg itt ragadtak a nyakunkban.