Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

  • Hamster: @nagypapi: Fú, amikor valami környező mezőgazdasági terület felől fújt a szél, akkor nagyon nem kerozinszag volt, hane... (2018.07.12. 19:24) A nap vége a schwechati reptéren
  • nagypapi: kösz, élveztem, kerozinszag nélkül is :) (2018.07.12. 10:06) A nap vége a schwechati reptéren
  • Hamster: @L von Richthoven: A "használt" a helyes, az Olympic Airlines megszűnt, a romjain szárba szökkent Olympic Air nem örök... (2018.07.11. 21:15) A nap vége a schwechati reptéren
  • haromegesztizennegy: Egy kollégám folyton emlegeti hogy a Labancoktól mindenhova megy közvetlen járat, Ferihegyről meg szimplán nem.... :-)... (2018.07.11. 09:42) A nap vége a schwechati reptéren
  • L von Richthoven: talán a B-717-eshez hozzátenném, hogy az Olympic is használja, használta... (2018.07.11. 07:07) A nap vége a schwechati reptéren
  • Flankerr: megérte :) (2018.07.10. 20:54) A nap vége a schwechati reptéren
  • Comandante en Jefe: @Hamster: ha értjük egymást, az jó :) Járműgyártásban nem a modern LRT-korszakra gondolok, hanem előtte, a 40-60-as é... (2018.07.08. 21:05) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: "azonban a járműgyártás nem" Azért a modern LRV időszak is inkább a Nippon Sharyóról, Kinki-Shary... (2018.07.08. 19:29) Tatra T2
  • Comandante en Jefe: @Hamster: Hát szerintem baromira nem mellékes, hogy a PCC-k jó villamosok voltak. Hogy gyakorlatilag tudták azt, ami... (2018.07.08. 19:11) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Szerintem azért jártak PCC-k, mert azok voltak elérhetők, megrendelők híján ugyanis gyakorlatilag... (2018.07.07. 17:00) Tatra T2
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (75) autók (67) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (727) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (9) c64 (13) caf (10) city lights (69) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (247) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (336) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (27) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (21) gyermekvasút (22) haditechnika (12) hajó (40) hampage (280) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (27) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (717) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (43) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (39) nosztalgia (198) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (72) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (23) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (65) repülőnap (33) repülőtér (13) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (14) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (61) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (6) technika (40) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (12) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (49) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (286) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (393) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (664) villamos (597) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (247) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tatra T2

2018.07.03. 07:00 :: Hamster

Amikor áprilisban Pozsonyban jártam, nem csak azzal a furcsán magasépítésű batárral sikerült utaznom a "Város Napjai" rendezvény kapcsán, hanem ezzel a szépséggel is:

img_1503.jpg

Ez az áramvonalasan bukta alakú síndöcögény egy Tatra T2-es. Bár a budapesti Tatrák a hetvenes-nyolcvanas évek szögletes formavilágát tükrözik, a ČKD Tatra alapvetően ehhez hasonló gömbölyded járművekkel vált a világ valószínűleg legtöbb villamosát legyártó cégévé. A történet a negyvenes-ötvenes évek fordulóján kezdődött, amikor a csehszlovák ipar egy korszerű villamostípus teljesen nulláról való kifejlesztése helyett az Egyesült Államokból vásárolt korszerű technológiát.

Horváth József felvétele

Ez a technológia a PCC villamos volt, melynek kifejlesztését 1929-ben határozta el  az Electric Railway Presidents' Conference Comitee nevű ernyőszervezet, ami közlekedési vállalatokat és gyártókat egyesített. A cél az volt, hogy egy olyan villamoskocsit hozzanak létre, amely képes felvenni a versenyt az akkoriban robbanásszerű fejlődésen átmenő gumikerekű járművekkel. A "PCC-k" fémépítésű, áramvonalas négytengelyesek voltak, irányított utasáramlásra optimalizált belső térrel, vezetésük pedig pedállal történt, egy "akcelerátor" névre keresztelt szerkezet segítségével. A látványos és gyors járművek az amerikai villamosüzemeket sajnos nem tudták megmenteni, de így is óriási hatással voltak a tömegközlekedési eszközök fejlődésére (formatervezési szempontból is).

Tramvaj Tatra T1 a nove budovane sidliste Dubina Ostrava 1985

PCC jellegű villamosok készültek Amerikán kívül Olaszországban, Belgiumban, Svédországban, Franciaországban, és 1950-től immár a csehszlovák Českomoravská–Kolben–Daněk prágai gyárában is, Tatra néven (a cégnek semmi köze nem volt az azonos nevű autókhoz). Az első típus T I, majd T1 jelzéssel épült 1951 és 1958 közt, egy ilyet láthatunk a fentebbi képen. Elsősorban csehszlovák villamosüzemek kaptak belőle, de két példány Lengyelországba került, ahol a Konstal gyár ezután nem sokkal - licensz vagy engedély nélkül - elkezdte gyártani a saját verzióját 13N jelzéssel.

img_1510.jpg

A Tatra család következő tagja az 1955-től gyártott T2-es lett. Ez nehezebb építésű volt elődjénél, és 2500 milliméter széles. Bár gyártását 1962-ben befejezték, tudtommal Liberecben még mindig közlekedik belőle egy szerelvény, tehát elég jól sikerült járgány...

A "gömbölyű Tatrák" legsikeresebbike az 1960-tól 1989-ig gyártott T3-as volt, melyből 13000 fölötti példány készült. Egy részük máig közlekedik, felújításukra, modernizálásukra, sőt: újonnan gyártásukra egész iparág épül. Ezzel a formatervvel és technológiával néhány további típus is készült: az NDK számára a keskenyebb T4D a hozzá tartozó pótkocsival, a csuklós K2-es, és a kétirányú K5AR Egyiptomnak. Ezután beszögletesedtek az újonnan tervezett Tatra kocsiszekrények, de mint mondtam, a T3-asok gyártása ekkor még nem állt le - a Prágában járó T3-asok egy része például fiatalabb, mint a budapesti T5C5-ösök!

img_1468.jpg

Bevallom, nem vagyok a Tatra villamosok rajongója, de a gondterhelt "homlokkal" ellátott T2-esek tetszettek. Már évek óta utazni akartam egy ilyennel, de sose jött össze. Egyszer ugyan sikerült fényvillamosként elkapni, de felszállni nem tudtam rá. Hát idén alaposan bepótoltam ezt, nemrég másodjára is elkaptam (nosztalgia)forgalomban ugyanezt a kocsit.

img_1465.jpg

Azt eddig nem is figyeltem meg, hogy milyen formás a kocsi hátsója - egy csomó villamosnak az eleje is csúnyább ennél :) Érdekes, hogy a későbbiekben szokásos "a hátsó fal ugyanaz, mint a homlokfal" elv itt még nem volt meg.

img_1482.jpg

A belső térben pedig az volt az érdekes, hogy a jelek szerint a T2-esek gyártásakor még nem alakult ki az egységes ülés-, ablak- és kapaszkodórendszer, ami a későbbi típusokon megfigyelhető. Hiába, ez még nem volt olyan konfekciótermék, mint a T3-as.

Próbáltam volna a kocsi zajait felvenni, de meglepő módon egyátalán nem volt "Tatra-hangja": nem lehetett se a kiejtőkontaktor jellegzetes pukkanását, se a kerekek csikorgását kihallani az akcelerátor hűtéséből és a motorok zúgásából. Ez azért fura, mert még egy hollandiai PCC-nek is majdnem ugyanolyan hangja van, mint egy budapesti Tatrának! Mindenesetre saját videó helyett álljon itt a fentebbi a youtube-ról - de hozzá kell tennem, hogy a hangoknál szerintem csaltak a készítői: természetesen ez a villamos se áll meg vagy indul el zaj nélkül :) Érdemes megfigyelni a rúdáramszedőket is, ettől még PCC-sebb a típus kinézete!

16 komment

Címkék: énblog szlovákia képek technika nosztalgia tatra villamos pozsony technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1414062113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az FVVF "Bengálik" is PCC mintára épültek.
@Kopasz Szuzukis: Pedig kicsit se: a Bengálik egy háború előtti kéttengelyes alapjára épültek, a villamos részük is sehol nem volt egy PCC-hez képest. Körülbelül annyi a hasonlóság, hogy mindkettőnek gömbölyű a homlokfala, illetve hogy a Bengáliban is először megpróbálkoztak az utasáramlással (ülőkalauz).
@Hamster: Sőt, igazából a PCC-k hazai leszármazottjának a Stuka/UV tekinthető.
@toto92: Annyira azért nem, bár nem lepődnék meg, ha az akkori Ganz mérnökök tudták volna, mi zajlik a világban. Viszont a Stuka szinte alacsonypadlós volt a PCC-khez képest, de legalábbis low entry :)
Nagyon köszi a képeket, visszahoztad a gyerekkoromat :-))) Én Moszkvában utaztam ilyenekkel annó. Érdekes módon gyerekfejjel (3 éves voltam) még nem tetszett, valószínűleg a "gondterhelt homlok" miatt (a T3-asok akkoriban sokkal jobban tetszettek - a néha még előforduló MTV-kről nem is beszélve), de később aztán nagyon megszerettem a őket. Amikor pár évvel később visszamentünk, már örömmel üdvözöltem a régi "haverokat", aztán még rá tíz évvel később újra kint jártam, már sajnáltam, hogy nincsenek (persze örültem, hogy T3-asok még vannak).
"A látványos és gyors járművek az amerikai villamosüzemeket sajnos nem tudták megmenteni,"

...azért volt, amelyiket igen. A legtöbb helyen csak arra volt elég, hogy a hálózatok elvegetáljanak a 60-as, 70-es évekig. De Bostonban, San Franciscóban ezekkel sikerült addig kihúzni, amikor már ismét fejlesztendő infrastruktúraként tekintettek a városi kötöttpályára, ezeken a helyeken a PCC hátán maradt meg/jött létre egyfajta korszerű stadtbahn-rendszer.
Philadelphiában és Boston elővárosában (Ashmont-Mattappan vonal) pedig a XXI. századig sikerült átmenteni a régi vonalat, és a PCC-k azóta is köszönik, jól vannak, vidáman és modernizálva végzik a hivatásforgalmat. A San Franciscói Market st. vonalat nem mondom, mert az a város hangulatához tartozó félig-medig nosztalgiavonal már régóta, és persze a philadelphiai 15-ös vonal is nosztalgiacélra lett felélesztve, de ez utóbbit már csak a legutóbbi időben, ahogy kiszorultak máshonnan.
...plusz Pittsburgh, azt mondjuk egyáltalán nem ismerem, de elvileg 99-ig jártak a PCC-k, enélkül ma valszg. nem lenne ott se light rail.
Ez mondjuk hat mai üzem, darabra nem sok, de az talán elmondható, hogy PCC nélkül ma Amerikában nem lenne villamos, és talán light rail is sokkal kevesebb.

---

A T2 nekem sosem jött össze. Mennyire érezhető különbség a klasszik T3-hoz képest? Képre a libereci eléggé hasonlít, elég vájtszeműnek kell lenni a különbség megérzéséhez (gondolom, jócskán alakult az idők folyamán, ahogy a mi Ziuink Ikarusosodtak).

---

Szerintem minden Tatra ronda, a T2 is. A T5 legalább őszintén az. A T2 nagyon hasonlít a PCC-re, de a keskenyítés és a magas ablak pont a kedélyességét veszi el...
@Comandante en Jefe: "Mennyire érezhető különbség a klasszik T3-hoz képest?"
Az első útnál állandóan buktatott, eljátszottam a gondolattal, hogy esetleg nem olyan finom az akcelerátor beosztása, de a másodiknál teljesne elviselhetően ment, szóval az első alkalommal valószínűleg csak a sofőr volt falábú. Amúgy nem sikerült semmi jellegzetes különbséget megfigyelni.
@Comandante en Jefe: Na de több ezer kilométer elveszett üzemről beszélünk, ahhoz képest elég pimf az, ami megmaradt.
@Hamster:

Én is ezt mondom, darabra/méterre kevés maradt meg. Bár*... De emellett nagyon lényegesnek tartom, hogy azokat a vonalakat, amiből ma az USA-ban létrejött a korszerű LRT, azokat mégiscsak a PCC tartotta lélegeztetőgépen bő fél évszázadon át. Ha úgy tetszik, kis túlzással mégiscsak átmentette az utókornak a tágabban értelmezett villamosüzemet.

Persze az új LRT-k szerepköre tök más, mint a hagyományos streetcaroké, de ezt a hézagot pont a mindkét szerepre alkalmas PCC hidalta át - talán (kicsit hasonlóan, ahogy Kelet-Európai rokona, a Tátra, ami nélkül mondjuk nálunk se biztos, hogy kiépült volna az 1-es gyűrű.) Akárcsak a

---
* Többszáz üzemből megmaradt mondjuk tíz körüli korszerűnek nevezhető, nagyjából ugyanennyi városi nosztalgia, az nem sok. Azóta viszont létrejött mondjuk még tíz-húsz új üzem. Kevés viszonylat, de az LRT-k közül sok hosszú elővárosi vonal, hát szerintem az már kilomérerre sem annyira kevés.
@Comandante en Jefe: Szerintem azért jártak PCC-k, mert azok voltak elérhetők, megrendelők híján ugyanis gyakorlatilag nem volt villamosgyártás. Noch dazu a bezárások miatt használtan is körülbelül akármennyit be lehetett szerezni. Azaz szerintem nem átmentették az üzemeket, hanem egyszerűen csak ezek jártak ott addig jobb híján, körülbelül mint a Bézék a mára szépen beflirtösödött 2-es vonalon :)
@Hamster:

Hát szerintem baromira nem mellékes, hogy a PCC-k jó villamosok voltak. Hogy gyakorlatilag tudták azt, amire összeült a bizottság annak idején. Megfelelő utaskomfort mellett hatékony, nagy sebességre alkalmas, megbízható működést biztosítottak sok-sok évtizeden át. És a padlószintet leszámítva biztosítanak ma is, persze modernizálva, na de lassan egy évszázad múltán. Ha marokcsapágyas, favázas, laprugós stb. kocsikkal kellett volna szerencsétlenkedni, akkor nemhogy LRT-vé nem váltak volna a túlélő üzemek, de pár évtizeden belül szinte biztosan megszűntek volna. Nem hiszem, hogy a 80-as években a MuniMetrót Peter Wittekkel el lehetett volna indítani, és nem csak azért, mert addigra úgy valszg. egy méter sín nem lett volna már...
Nem véletlen, hogy szinte minden túlélő üzem a PCC-vel élt túl, talán az egyetlen (különc) New Orleans kivételével.

----

Az amerikai villamosgyártás, ahogy írod, igény híján megszűnt, azonban a járműgyártás nem, csak épp a gyorsvasutakra helyeződött át a hangsúly. És a gyorsvasúti járművek formájában vadiúj kocsik készültek PCC alapokon (is) még évtizedekig, például a New York-i metró részére és sok más helyre.
@Comandante en Jefe: "azonban a járműgyártás nem"
Azért a modern LRV időszak is inkább a Nippon Sharyóról, Kinki-Sharyóról, AnsaldoBredáról és Siemensről szólt a nem igazán sikeres Boeing-Vertol kocsik után :) Jó, metróban sokáig volt St.Louis, Westinghouse meg Pullmann, de aztán jött ott is a Kawasaki, Alstom meg Bombardier. Azért persze értem, mire gondolsz, és igazad is van, ha rosszak lettek volna azok a kocsik, nem érték volna meg az új idők hajnalát.
@Hamster: ha értjük egymást, az jó :)

Járműgyártásban nem a modern LRT-korszakra gondolok, hanem előtte, a 40-60-as évekre, amikor a PCC alapokon metrókocsikat csináltak klasszikus "nehéz" üzemekre, Chicagóba, New York-ba, pl. en.wikipedia.org/wiki/Bluebird_Compartment_Car_(New_York_City_Subway_car) ).
Metróból volt még a Budd :) . Azért érdekes, hogy gyakorlatilag az utóbbi 20-25 évben vesztették el a piacukat a klasszikus gyártók, és akkor még nem is szóltunk a kínaiakról (Sifang...)